Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Πώς θα κοιμηθείτε δροσερά χωρίς air condition στον καύσωνα

Το κόλπο με τον ανεμιστήρα

H αύξηση της θερμοκρασίας έχει γίνει ήδη αισθητή στο μεγαλύτερο τμήμα της χώρας, ενώ δύσκολες θα είναι οι επόμενες ημέρες με 40αρια σε πολλές περιοχές. Ο Τάσος Αρνιακός μάλιστα κάνει λόγο για χειρότερο καύσωνας μετά το 1987 με θερμοκρασίες οι οποίες θα "αγγίξουν" τους 45 βαθμούς Κελσίου και προειδοποιεί ώστε να μην υπάρξουν θύματα από την ακραία ζέστη.

Τα κλιματιστικά λειτουργούν ξανά εντατικά ως άμυνα στο νέο κύμα καύσωνα. Η λειτουργία τους μπορεί να εκτοξεύσει τον λογαριασμό του ρεύματος, αλλά και η εναλλακτική λύση του να μην το λειτουργείτε καθόλου δεν είναι εύκολη με τόση ζέστη που έχει το καλοκαίρι.

Το air condition είναι σαφώς μία λύση, για να κοιμηθείτε σε δροσερό περιβάλλον, αλλά όχι και η φθηνότερη. Ο ανεμιστήρας είναι πιο οικονομικός αλλά δεν είναι αρκετό το να… ανακατεύει τον ήδη ζεστό αέρα στον χώρο.

Δείτε μια σειρά από τεχνικές που θα σας βοηθήσουν να δροσίσετε κάπως το κρεβάτι και τον χώρο ώστε να να κοιμηθείτε καλύτερα.

Τι να κάνετε για να μην ζεσταίνεστε το βράδυ στο κρεβάτι

1. Κάντε ένα δροσερό ντους πριν πέσετε για ύπνο

Ακόμα κι αν δεν σας αρέσουν τα κρύα ντους, ένα χλιαρό θα σας βοηθήσει. Αποφύγετε το ζεστό ντους λίγες ώρες πριν πάτε στο κρεβάτι, καθώς χρειάζεται πολύς χρόνος για να κρυώσει το σώμα σας.

2. Κρατήστε παράθυρα, περσίδες και παντζούρια κλειστά σας κατά τη διάρκεια της ημέρας

Εάν κάνει ζέστη έξω, κρατήστε όλα τα παράθυρα και τις πόρτες κλειστές κατά τη διάρκεια της ημέρας (αφήστε απλά ένα μικρό άνοιγμα για εξαερισμό). Εάν έχετε κουρτίνες, περσίδες ή παντζούρια, διατηρήστε τις κλειστές όλη την ημέρα.

3. Ανοίξτε τα παράθυρα το βράδυ

Ανοίξτε τα παράθυρα όταν η θερμοκρασία πέσει το βράδυ για να αφήσετε λίγο (ελπίζουμε) ψυχρότερο αέρα να εισέλθει στο σπίτι και την κρεβατοκάμαρά σας. Ανάλογα με το δάπεδο και το παράθυρό σας, ένα κόλπο που αξίζει να δοκιμάσετε είναι να κρεμάσετε μια βρεγμένη δροσερή πετσέτα από το ανοιχτό παράθυρο για να δείτε εάν μπορεί να κάνει τον αέρα λίγο πιο δροσερό.

4. Χρησιμοποιήστε έναν ανεμιστήρα

Αν έχετε ανεμιστήρα οροφής, βάλτε τον σε λειτουργία ώστε να “τραβάει” προς τα πάνω τον αέρα και όχι να τον “σπρώχνει” προς τα κάτω. Ο ζεστός αέρας είναι ελαφρύτερος από τον κρύο, οπότε πάντοτε το πάνω μέρος του δωματίου είναι πιο ζεστό. Άρα βάλτε τον ανεμιστήρα οροφής να τραβάει αέρα, ώστε να σηκώνει τον κρύο αέρα από κάτω και να τον φέρνει προς τα πάνω. Αν έχετε ανεμιστήρα δαπέδου ή επιτραπέζιο δοκιμάστε να τοποθετήσετε κάτι παγωμένο από πίσω του. Όπως ο ανεμιστήρας “τραβάει” τον αέρα από πίσω και τον σπρώχνει μπροστά, θα τραβάει τον δροσερό αέρα γύρω από το δοχείο και θα τον στέλνει προς τα εσάς.

5. Προσοχή στα γεύματά σας

Μην καταναλώνετε το μεγαλύτερο γεύμα της ημέρας αργά το βράδυ. Η πέψη των τροφών αυξάνει τη θερμοκρασία του σώματος (ειδικά αν φάτε μεγάλη μερίδα κρέατος). Επομένως, είναι καλύτερα να τρώτε μεγάλο γεύμα το μεσημέρι και να πολύ πιο ελαφρύ το βράδυ. Είναι επίσης καλύτερο να τρώτε γενικώς πιο δροσερά φαγητά, όπως σαλάτες ,το βράδυ και να αποφύγετε ψητά στον φούρνο.

6. “Παγώστε” το κρεβάτι σας πριν πέσετε για ύπνο

Ένα έξυπνο κόλπο είναι να βάλετε τα σεντόνια σας μέσα μια πλαστική σακούλα και μετά στην κατάψυξη για λίγη ώρα πριν πάτε για ύπνο. Ακούγεται λίγο περίεργο, αλλά μπορεί πραγματικά να σας βοηθήσει να σας κρατήσετε το κρεβάτι δροσερό για αρκετή ώρα για να σας πάρει ο ύπνος.

7. Μείνετε καλά ενυδατωμένοι όλη την ημέρα

Προσπαθήστε να μην πίνετε αλκοόλ, τσάι ή καφέ πριν πάτε για ύπνο. Κρατήστε ένα ποτήρι νερό δίπλα στο κρεβάτι για να πίνετε κατά τη διάρκεια της νύχτας αν ζεσταίνεστε.

Πώς ο ανεμιστήρας γίνεται σαν air condition

ανεμιστήρας

Γεμίστε με νερό μερικά πλαστικά μπουκάλια και ρίξτε μέσα σε αυτά από τρεις κουταλιές αλάτι

ανεμιστήρας

Βάλτε τα μπουκάλια στην κατάψυξη να παγώσει εντελώς το νερό. Το αλάτι μειώνει την θερμοκρασία ψύξης του νερού, οπότε ο πάγος στο τέλος έχει ακόμα χαμηλότερη θερμοκρασία και θα διαρκέσει περισσότερη ώρα. Θα αργήσουν λίγο παραπάνω να παγώσουν τα μπουκάλια, αλλά αξίζει τον κόπο.

ανεμιστήρας

Τοποθετήστε τα μπουκάλια περίπου 15 εκατοστά μπροστά από έναν επιτραπέζιο ανεμιστήρα. Μην τα κολλήσετε μεταξύ τους, αλλά αφήστε τον αέρα να μπορεί να περνάει άνετα ανάμεσά τους. Ανοίξτε τον ανεμιστήρα και αφήστε τον κρύο αέρα που δημιουργείται γύρω από τα μπουκάλια να διαχυθεί μέσω του ανεμιστήρα σε όλο τον χώρο.

ανεμιστήρας

Όταν ο πάγος λιώσει, απλά ξαναβάλτε τα μπουκάλια στην κατάψυξη. Μπορείτε να έχετε ήδη άλλα μπουκάλια με πάγο έτοιμα για να μην ξεμείνετε ποτέ. Απλά αλλάζετε κάθε φορά το σετ παγωμένων μπουκαλιών που θα μπαίνει μπροστά από τον ανεμιστήρα.

Πιο εύκολη όμως την ημέρα σας και πιο άνετη τη νύχτα μπορεί να κάνει και η σωστή διατροφή κατά τη διάρκεια ενός καύσωνα.

Έτσι κάποιες βασικές οδηγίες για το τι πρέπει να καταναλώνετε και τι να αποφεύγετε τις επόμενες ημέρες είναι οι εξής:

Τι να τρώτε

Καρπούζι

Εκτός από πεντανόστιμο, το καρπούζι περιέχει μια θρεπτική ουσία που ονομάζεται λυκοπένιο και μπορεί να σας προστατεύσει από την έκθεση στον ήλιο. Το λυκοπένιο είναι η χρωστική ουσία που δίνει σε φρούτα και λαχανικά το έντονο κόκκινο χρώμα. Άλλες πηγές λυκοπενίου είναι οι ντομάτες (ιδιαίτερα μαγειρεμένες) η παπάγια, το ροζ γκρέιπφρουτ και η γκουάβα. (Οι φράουλες είναι κόκκινες, αλλά παίρνουν το χρώμα τους από άλλη χημική ένωση)

Σαλάτες

Λαχανικά όπως το μαρούλι, το αγγούρι, το σέλινο και τα ραδίκια αποτελούνται από πάνω από 95% νερό. Αν τρώτε σαλάτες σε μια ζεστή μέρα θα σας βοηθήσει να φτάσετε τα οκτώ ποτήρια νερό την ημέρα, διατηρώντας τον οργανισμό σας ενυδατωμένο. Οι φράουλες και τα κολοκυθάκια περιέχουν επίσης πολύ νερό.

Τσάι

Απίστευτο ε; Παρόλο που ίσως επιθυμείτε παγωμένα ποτά, ένα ζεστό ρόφημα θα σας βοηθήσει πραγματικά να ρυθμίσετε τη θερμοκρασία του σώματός σας. Το τσάι είναι ήπιο διουρητικό, αλλά ο ιδρώτας, και κυρίως η εξάτμιση αυτού του ιδρώτα, είναι ένας από τους βασικούς τρόπους για τη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος και τη διατήρηση της ισορροπίας της θερμότητας. Λόγω του αυξημένου θερμικού φορτίου από την κατανάλωση ενός ζεστού ποτού, υπάρχει αντισταθμιστική αύξηση στη συνολική παραγωγή ιδρώτα, η οποία υπερκαλύπτει το εσωτερικό θερμικό κέρδος από το ζεστό ρόφημα.

Τι να αποφεύγετε

Αλκοόλ

Αν και κάθεστε στον κήπο με ένα μπουκάλι από το αγαπημένο σας κρασί μπορεί να φαίνεται σαν ο τέλειος τρόπος να περάσετε το χρόνο σας κατά τη διάρκεια του καύσωνα, αλλά το αλκοόλ αυξάνει την αφυδάτωση, ειδικά σε ακραίες καιρικές συνθήκες. Λειτουργεί ως ένα ισχυρό διουρητικό, προκαλώντας σας να ουρείτε περισσότερο μετά το πλύσιμο, που σημαίνει ότι αφυδατώνεστε.

Μάνγκο

Όπως το αλκοόλ, τα μάνγκο δρουν ως διουρητικό, οπότε θα πρέπει να τα αποφεύγετε όταν ο καιρός είναι ζεστός. Επίσης, είναι καλύτερα να μείνετε μακριά από μάραθο, αγκινάρες και σπαράγγια, για τον ίδιο λόγο.

Κρέας

Η πέψη της πρωτεΐνης που βρίσκεται στο κρέας απαιτεί πολλή ενέργεια, δημιουργώντας μια θερμική διαδικασία που ονομάζεται «θερμογένεση». Εν μέσω καύσωνα, είναι καλύτερο να επιλέγετε τροφές ελαφριές σε πρωτεΐνες. Μπορεί να απαιτηθεί 50-100% περισσότερη ενέργεια για να διασπαστεί η πρωτεΐνη σε σύγκριση με τους υδατάνθρακες.

Παγωτό

Κι άλλο ένα απίστευτο…! Μπορεί να θέλετε σαν τρελοί την πρόσκαιρη δροσιά ενός παγωτού, αλλά μπορεί τελικά να σας κάνει περισσότερο κακό παρά καλό. Η πέψη ψυχρών τροφών προκαλεί την αύξηση της θερμοκρασίας του κορμού του σώματος, καθώς αυτό προσπαθεί να αντισταθμίσει την ταχεία ψύξη που προκαλείται από τις κρύες τροφές.

Πηγή: iatropedia

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Καπραβέλος: Μεγάλη ανησυχία για την πίεση στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης
«Είναι δύσκολες οι στιγμές, ανησυχούμε μη ζήσουμε ξανά τον περασμένο Νοέμβριο», είπε ο διευθυντής ΜΕΘ στο νοσοκομείο Παπανικολάου
Καπραβέλος: Μεγάλη ανησυχία για την πίεση στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης