Τα ανθεκτικά μικρόβια στα αντιβιοτικά απαιτούν παγκόσμια απάντηση

Οι επιστήμονες κατατάσσουν την αυξημένη αντοχή των μικροβίων στην ίδια κατηγορία κινδύνου με την κλιματική αλλαγή

Εμπειρογνώμονες της δημόσιας υγείας έχουν ζητήσει από τους ηγέτες του κόσμου τη δημιουργία μιας παγκόσμιας οργάνωσης για την καταπολέμηση της αυξανόμενης απειλής των ανθεκτικών μικροβίων στα φάρμακα.

Τα ανθεκτικά μικρόβια στα αντιβιοτικά υπάρχουν σε κάθε χώρα, με ορισμένους ασθενείς να υποβάλλονται σε θεραπεία με φάρμακα που είναι τώρα η τελευταία γραμμή άμυνας κατά των λοιμώξεων. Οι επιστήμονες συγκεντρώθηκαν στο Royal Society στο Λονδίνο την Πέμπτη και προειδοποίησαν ότι η κατάσταση είναι τόσο απελπιστική, κάνοντας απαραίτητη μια συνολική απάντηση της ίδιας έντασης με την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.

«Να ορισθεί ως εθνική στρατιωτική απειλή»

Περίπου 5.000 άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο στη Βρετανία από λοιμώξεις που είναι ανθεκτικά στα αντιβιοτικά, ενώ η αντίσταση στα φάρμακα αυξάνεται σταθερά, μειώνοντας την αποτελεσματικότητα των πιο ισχυρών αντιβιοτικών.

Γράφοντας στο περιοδικό Nature, ο Jeremy Farrar, επικεφαλής του Wellcome Trust και ο Mark Woolhouse, καθηγητής μολυσματικής επιδημιολογίας στο πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, παροτρύνουν τους παγκόσμιους ηγέτες να συστήσουν διεθνή επιτροπή για τη μικροβιακή αντοχή, για να διατηρήσουν την ισχύ των υπαρχόντων φαρμάκων αλλά και να αναπτύξουν εναλλακτικές λύσεις. Με βάση την Διακυβερνητική Επιτροπή του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή, δηλώνουν ότι η νέα επιτροπή για τα υπερ-μικρόβια πρέπει να επιφορτισθεί με την εξεύρεση τρόπων για να μειωθεί η χρήση αντιβιοτικών για την πρόληψη εξάπλωσης της ανθεκτικότητας των μικροβίων, να συνεργαστεί με τη βιομηχανία για την ανάπτυξη φαρμάκων και θεραπειών για την καταπολέμηση των λοιμώξεων που προκαλούνται από βακτήρια, ιούς και παράσιτα.

Πέρυσι, το Ηνωμένο Βασίλειο εισήγαγε ένα πενταετές πρόγραμμα για τη βελτίωση της χρήσης των αντιβιοτικών, την ενίσχυση της εποπτείας ανθεκτικών μικροβίων και την ανάπτυξη τεστ για τις λοιμώξεις. Ένας ακόμη τομέας που χρειάζεται βελτίωση είναι η εκπαίδευση των φοιτητών ιατρικής, οι οποίοι συνήθως δαπανούν μόνο μια εβδομάδα μαθαίνοντας για τα αντιβιοτικά. Αλλά ο Woolhouse είπε ότ , όπως και με την αλλαγή του κλίματος, οι χώρες έπρεπε να αναλάβουν δράση από κοινού: «Ένα εθνικό σχέδιο δεν είναι αρκετό. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα διεθνώς. Τους χρειαζόμαστε όλους».

«Πιο ανήσυχος για τα μικρόβια από την κλιματική αλλαγή»

«Όσον αφορά την απειλή για την υγεία τη δική μου, των παιδιών μου και της οικογένειάς μου, είμαι πολύ περισσότερο ανήσυχος για τη μικροβιακή αντοχή από ό,τι για την κλιματική αλλαγή», πρόσθεσε ο Woolhouse. Επίσης, μέχρι το τέλος του έτους, θα πρέπει να πάει το θέμα στο υπουργείο υγείας, θέτοντας την αντίσταση των ναρκωτικών στο ίδιο επίπεδο με την πανδημία της γρίπης και την τρομοκρατία, ως σημαντικές στρατιωτικές απειλές.

Ο Dame Sally Davies, υψηλά ιστάμενος στο υπουργείο, έχει οδηγήσει το θέμα σε υψηλή θέση στην κυβέρνηση και τη διεθνή ατζέντα. Την Παρασκευή, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας θα ψηφίσει στη Γενεύη για να αναπτύξει το δικό της σχέδιο παγκόσμιας δράσης για την καταπολέμηση της μικροβιακής αντοχής. Προηγουμένως, ο Davies είχε προειδοποιήσει για μια «αποκαλυπτική» κατάσταση στην οποία οι άνθρωποι θα πεθαίνουν στα νοσοκομεία, επειδή δεν υπάρχουν αντιβιοτικά για απλές ασθένειες. Τα αντιβιοτικά θα εξακολουθούν να είναι χρήσιμα για πολλά χρόνια, αλλά η ανάπτυξη νέων φαρμάκων θα μπορούσε να διαρκέσει περισσότερο από μια δεκαετία. Δεν υπήρξαν νέες κατηγορίες αντιβιοτικών για 25 χρόνια. «Δεν θέλω να δω τα παιδιά μου ή τα παιδιά τους, ή ακόμα και τον εαυτό μου στο νοσοκομείο με μια ανίατη μόλυνση», λέει ο Davies .

Για να επιβραδύνουν την αύξηση της ανθεκτικότητας στα αντιβιοτικά, παθολόγοι και κλινικοί γιατροί πρέπει να συνταγογραφούν τα φάρμακα με μεγαλύτερη σύνεση, αλλά χρειάζεται να ληφθούν άλλα μέτρα. Τα φάρμακα που εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται ευρέως στη γεωργία παρά την απαγόρευση της ΕΕ, λειτουργούν ως αρνητικοί παράγοντες. Η απαγόρευση εύκολα παρακάμφτηκε δίνοντας στα ζώα τα φάρμακα για διαφορετικούς λόγους.