Νέο αντιβιοτικό στα κόπρανα των αλόγων

Τυχαία ανακάλυψη από τους επιστήμονες!

Ερευνητές του Ινστιτούτου Μικροβιολογίας στο Ομοσπονδιακό Πολυτεχνείο της Ζυρίχης (ETH Zurich) σε συνεργασία με συναδέλφους τους από το Πανεπιστήμιο της Βόννης ανακάλυψαν μια νέα πρωτεΐνη με αντιβιοτικές ιδιότητες σε ένα μανιτάρι που αναπτύσσεται στην κοπριά των αλόγων. Οι ειδικοί εξερευνούν αυτή τη στιγμή τις πιθανές εφαρμογές της σημαντικής ανακάλυψης. Η πρωτεΐνη που εντόπισαν οι ειδικοί ονομάζεται copsin και έχει την ίδια επίδραση με τα συμβατικά αντιβιοτικά, αλλά ανήκει σε μια διαφορετική τάξη βιοχημικών ουσιών. Τα «παραδοσιακά» αντιβιοτικά είναι συχνά μη πρωτεϊνικές οργανικές ουσίες.

Οι ερευνητές με επικεφαλής τον Μάρκους Αέμπι, καθηγητή Μυκητολογίας στο ΕΤΗ Ζurich, ανακάλυψαν την ουσία στο κοινό μανιτάρι Coprinopsis cinerea που αναπτύσσεται στην κοπριά των αλόγων. Η ανακάλυψη ήταν τυχαία. Οταν οι επιστήμονες ξεκίνησαν τη μελέτη τους προσπαθούσαν να κατανοήσουν πώς το συγκεκριμένο μανιτάρι και διαφορετικά βακτήρια αλληλοεπηρεάζονται σε ό,τι αφορά την ανάπτυξή τους. Για να το επιτύχουν άρχισαν να καλλιεργούν τον μύκητα στο εργαστήριο μαζί με διαφορετικούς τύπους βακτηρίων. Οπως είδαν, ο μύκητας σκότωνε ορισμένα βακτήρια.

Περαιτέρω μελέτες έδειξαν ότι η πρωτεΐνη copsin που παράγεται από το μανιτάρι διαθέτει τις αντιβιοτικές «εξολοθρευτικές» ιδιότητες. «Ολοι αυτοί οι μικροοργανισμοί βρίσκονται σε συνεχή ανταγωνισμό για θρεπτικά στοιχεία και χώρο, και έτσι ήταν άκρως πιθανό να εντοπιστούν ισχυρά αντιβιοτικά σε ένα τέτοιο περιβάλλον, τα οποία χρησιμοποιούνται από διαφορετικούς οργανισμούς ώστε να ανασταλεί η ανάπτυξη των ανταγωνιστών» σημείωσε ο Αντρέας Εσιγκ, μεταδιδακτορικός ερευνητής στην ομάδα του καθηγητή Αέμπι και πρώτος συγγραφέας της μελέτης.