Η διατροφή γεμάτη με λιπαρά ψάρια προσθέτει χρόνια στη ζωή σας
Μια νέα μελέτη έδειξε ότι η κατανάλωση σκουμπριού, σολομού και σαρδέλων, δηλαδή ψαριών με ωμέγα- 3, μια-δυο φορές την εβδομάδα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου κατά περισσότερο από 25%. Επίσης οι υψηλές ποσότητες ωμέγα -3 στο αίμα μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες της μειωμένης διάρκειας ζωής κατά περισσότερο από 33%.
Ζουν περισσότερο οι λάτρεις των ψαριών
Οι επιστήμονες έχουν διαπιστώσει ότι οι άνθρωποι με μεγάλη ποσότητα «καλών» λιπαρών οξέων στο αίμα τους, ζουν κατά μέσο όρο 2,2 χρόνια περισσότερο από αυτούς με χαμηλότερα επίπεδα. Ο επικεφαλής ερευνητής δρ Ντάριους Mozaffarian από τη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Χάρβαρντ , δήλωσε: «Τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι περίπου δύο μερίδες λιπαρών ψαριών την εβδομάδα είναι πολύ χρήσιμες».
Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι τα οξέα βελτιώνουν την ηλεκτρική δραστηριότητα της καρδιάς και την αρτηριακή πίεση. Ωστόσο, το σώμα δεν παράγει ουσιώδη λιπαρά οξέα και θα πρέπει να λαμβάνονται από τη διατροφή. Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι τα ψάρια είναι πλούσια σε πρωτεΐνες και λιπαρά οξέα και μειώνουν τον κίνδυνο θανάτου από καρδιακή νόσο . Όμως, η επίδραση τους σε άλλες αιτίες θνησιμότητας ήταν ασαφής.
Σε αυτή τη νέα μελέτη , οι ερευνητές προσπάθησαν να αξιολογήσουν τις ενδεχόμενες συνέπειες της κατανάλωσης ψαριών σε πολλαπλές αιτίες θανάτου. Βρήκαν ότι οι ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας που έχουν υψηλότερα επίπεδα στο αίμα τα επίπεδα ωμέγα- 3 (οξέα που βρίσκονται σχεδόν αποκλειστικά στα λιπαρά ψάρια και τα θαλασσινά) μειώνουν τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου 27 % και τον κίνδυνο θνησιμότητας από την καρδιακή νόσο κατά 35%.
«Μπορεί να αυξήσουν πραγματικά τα χρόνια που θα ζήσουμε»
Η μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε online στο περιοδικό Annals of Internal Medicine, παρουσίασαν τα συμπεράσματα από ανάλυση 16 ετών και περίπου 2.700 Αμερικανών ενηλίκων ηλικίας 65 ετών. Όλοι οι συμμετέχοντες ήταν γενικά υγιείς κατά την έναρξη της μελέτης , έδωσαν δείγματα αίματος και ερωτήθηκαν για την υγεία τους, το ιατρικό ιστορικό και τον τρόπο ζωής. Οι ερευνητές ανέλυσαν το συνολικό ποσοστό του αίματος ωμέγα- 3 λιπαρών οξέων, ειδικά σε 3 συγκεκριμένα.
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν παράγοντες όπως τα δημογραφικά, καρδιαγγειακά, τον τρόπο ζωής και τις διατροφικές συνήθειες, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα τρία λιπαρά οξέα, τόσο μεμονωμένα όσο και σε συνδυασμό, συσχετίστηκαν με σημαντικά χαμηλότερο κίνδυνο πρόωρου θανάτου.
Ένας τύπος ιδιαίτερα (DHA), σχετίζονταν έντονα με ένα χαμηλότερο κίνδυνο στεφανιαίας νόσου, μειώνοντας τον κίνδυνο κατά τουλάχιστον 40%. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τους θανάτους που προκαλούνται από διαταραχές του καρδιακού ρυθμού, ένας κίνδυνος ο οποίος μειώθηκε κατά 45%. Η δεύτερη ένωση ωμέγα- 3, συνδέθηκε έντονα με χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου από εγκεφαλικό επεισόδιο , ενώ ο τρίτος τύπος έχει συνδεθεί με μειωμένο κίνδυνο από θανατηφόρο καρδιακή προσβολή.
Ο Δρ Mozaffarian πρόσθεσε: «Τα ευρήματά μας υποστηρίζουν τη σημασία των επαρκών επιπέδων στο αίμα ωμέγα- 3 για την καρδιαγγειακή υγεία και δείχνουν ότι αργότερα στη ζωή αυτά τα οφέλη θα μπορούσε να αυξήσουν πραγματικά τα χρόνια που θα ζήσουμε».