Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Τα success stories μικρών και μεγάλων εταιρειών (ΦΩΤΟ)

Από το Thessaloniki Summit

Της Ευγενίας Κουτούβελα

Με θέμα την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα από πετυχημένες ελληνικές εταιρίες αλλά και επιτυχημένα πρότυπα (case studies) και ιδρύματα του εξωτερικού, άνοιξε το πάνελ ο ​Σίμος Αθανασόπουλος πρόεδρος του ΕλληνοΑμερικάνικου Εμπορικού Επιμελητηρίου τονίζοντας πως πρέπει να γίνουν τα αυτονόητα βήματα για την έξοδο από την κρίση και πως είναι μεγάλη η ευθύνη της επιχειρηματικότητας.​ ​

Αυτό που θα δώσει ώθηση είναι η αύξηση της δραστηριότητας των επιχειρήσεων και η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης με την οικονομία και την πολιτεία. Δήλωσε χαρακτηριστικά ότι η ανάπτυξη δεν έρχεται με λόγια και επισήμανε το γεγονός ότι θα πρέπει να δίνεται ταχύτερη αδειοδότηση των νέων επιχειρήσεων και σχεδίων, και αυτό να αποτελέσει δέσμευση από τον πρωθυπουργό. Τέλος δήλωσε ότι ετοιμάζουν ένα Ελληνοαμερικάνικο ανεξάρτητο συμβούλιο ανταγωνιστικότητας και επιχειρηματικότητας με συμμετοχές επιχειρηματιών και οργανισμών και πως είναι ώρα να δράσουμε με γνώμονα το συλλογικό συμφέρον.

​Διαβάστε περισσότερα για το τί είπε στο Thessaloniki Summit o Τζιτζικώστας ΕΔΩ.  

Στο Thessaloniki Summιt έγινε η πρώτη παρουσίαση του σήματος του Αμερικάνικου προξενείου, από τον Geoffrey R. Pyatt, πρέσβη των Ηνωμένων Πολιτειών στην Ελλάδα ο οποίος τόνισε πόσο μεγάλης ιστορικής και οικονομικής σημασίας είναι η Βόρεια Ελλάδα και ιδιαίτερα η πόλη της Θεσσαλονίκης, η οποία αποτέλεσε σταυροδρόμι πολιτισμών και πύλη των Βαλκανίων. Το logo δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την εταιρία White, ο Λευκός Πύργος ντύθηκε με τα χρώματα της Αμερικανικής σημαίας και είναι σχεδιασμένο να δημιουργεί αίσθηση ώθησης προς τα μπροστά. Επισήμανε επίσης πως είναι ιδιαίτερα χαρούμενος που πολλές εξωστρεφείς μεγάλες επιχειρήσεις είναι από τη Βόρεια Ελλάδα όπως η Pyramis που προμηθεύει την ΙΚΕΑ και το Ergon που ετοιμάζει εστιατόριο στην Αμερική σε συνεργασία με τη Yolenis και την Tuvunu​. Τέλος μίλησε για τις ελληνικές επιχειρήσεις οι  οποίες μπορούν να εμπνευστούν από ξένα μοντέλα, όπως το Ισραηλινό.​ Ενώ δήλωσε ότι είναι πολύ δύσκολο να βλέπεις τις επιχειρήσεις να κλυδωνίζονται από τις νέες τεχνολογίες και αυτό που χρειάζεται είναι να γίνουμε καλύτεροι ακροατές κάνοντας αναφορά στον Παπαχελά.

Διαβάστε περισσότερα ΕΔΩ.  

Ο ιδρυτής, διευθυντής και managing partner του Yozma group, Erlich Yigal, αστειεύτηκε ότι δε θα είναι αντίστοιχα σύντομος με τους προηγούμενους ομιλητές. Καθώς μας ανέλυσε το επιτυχημένο μοντέλο του Ισραήλ τόνισε πως δεν υπάρχει συνταγή επιτυχίας και ότι οι επιχειρήσεις δε θα έπρεπε να βασίζονται αποκλειστικά στο κράτος. Ένας από τους πυλώνες ενός πετυχημένου επιχειρηματικού οικοσυστήματος είναι η χρηματοδότηση, καθώς οι μικρές επιχειρήσεις δεν μπορούν να αναπτυχθούν από μόνες τους. Στο Ισραήλ έχουν πετύχει χρηματοδότηση μέχρι 50% χωρίς γραφειοκρατία και μοναδική προϋπόθεση την απόδειξη της καινοτομίας. 

Εξίσου σημαντική είναι η μεταφορά της τεχνογνωσίας μέσω των νέων ανθρώπων, η πρόσκληση επενδύσεων τόσο κρατικού όσο και ιδιωτικού χρήματος. Ανέφερε δε χαρακτηριστικά ότι στο Ισραήλ έδρασαν γρήγορα και απορρόφησαν κεφάλαια ύψους 6 δισεκατομμυρίων (εκ των οποίων μόνο το ένα προερχόταν από το κράτος). Τέλος κάλεσαν μεγάλες εταιρίες να τους βοηθήσουν να αναπτυχθούν. Ολοκλήρωσε λέγοντας πώς όλα τα παραπάνω και πολλά άλλα δημιούργησαν το τέλειο επιχειρηματικό οικοσύστημα για επενδυτές.

Ο γενικός διευθυντής της Πειραιώς, Στέφανος Μυτιληναίος, ξεκίνησε την ομιλία του λέγοντας πως συνήθως όταν μιλάμε για καινοτομία βλέπουμε εικόνες από δορυφόρους και ​αποκλειστικά νέα τεχνολογία. Στην τράπεζα Πειραιώς όμως η καινοτομία βασίζεται σε λύσεις πρακτικές που εξυπηρετούν το σύνολο της κοινωνίας. Τα ebranch είναι ηλεκτρονικά καταστήματα που ξεκίνησαν από την Αθήνα και σύντομα θα εξαπλωθούν στη Θεσσαλονίκη αλλά και σε όλη την Ελλάδα. 

Η καινοτομία εδράζεται στο γεγονός ότι κάνει την εξυπηρέτηση πελατών πανεύκολη για όλες τις ηλικίες καθώς ο πελάτης συνομιλεί με τον facilitator όπως θα έκανε με τον υπάλληλο του ταμείου. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα της επιτυχίας των e branch μας ανέφερε μία γιαγιά η οποία αφού εκτέλεσε τη συναλλαγή που ήθελε με επιτυχία, αναφώνησε "Τελικά αυτό το internet δεν είναι τόσο δύσκολο" και την επόμενη ημέρα ήρθε με τις φίλες της! Ενώ έκλεισε την ομιλία του με την κα Ρέα που τους έφερε τυρόπιτα και τόνισε πως καινοτομία είναι να βρίσκουμε πρακτικές λύσεις που εξυπηρετούν τους καταναλωτές και που δεν έχει καταφέρει κανένας άλλος.

Με το ερώτημα "ποιό είναι το πρόβλημα που θέλεις να λύσεις;" ξεκίνησε ο CEO του ομίλου 24media Στάυρος Δρακουλαράκος αναφερόμενες σε μεγάλες επιτυχημένες εταιρίες και τα κενά τα οποία κάλυψαν με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις Taxibeat, Airbnb, Spotify και Netflix που αφουγκράστηκαν τις ανάγκες των καταναλωτών για "πιστοποιημένες" και ασφαλείς μετακινήσεις καθώς και τη δυνατότητα πληρωμής με κάρτα, την αξιοποίηση ακινήτων που δε χρησιμοποιούμε όλο το χρόνο, την πρόσβαση μόνο σε ένα συγκεκριμένο τραγούδι ενός αγαπημένου μας καλλιτέχνη χωρίς την ανάγκη να αγοράσουμε ολόκληρο το άλμπουμ και τέλος τη διαθεσιμότητα των σειρών/ταινιών όπου και όποτε τις θέλουμε, αντίστοιχα. Φυσικά δε θα μπορούσε να μην αναφερθεί στη μεγάλη κρίση που διανύουν τα μέσα ενημέρωσης καθώς προσπαθούν να ανταποκριθούν σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο επικοινωνιακό περιβάλλον στο οποίο ο αναγνώστης ζητάει να έχει διαθέσιμη την πληροφορία όποτε και μόλις τη θελήσει καθώς και σε όλες τις συσκευές τις οποίες χρησιμοποιεί (Tablet, κινητό, υπολογιστή κ.α.). 

Τέλος έκλεισε την ομιλία του με τη χρυσή πεντάδα μίας επιτυχημένης επιχείρησης που είναι η διαρκής αμφισβήτηση, η παρατήρηση, ο συνεχής πειραματισμός, η αξιοποίηση διαφορετικών τομέων και επιστημών καθώς και κάτι στο οποίο πάσχει πολύ η Ελλάδα μας τη συνεργασία!

 Την ελληνική ερευνητική δραστηριότητα με νούμερα παρουσίασε ο καθηγητής Γεώργιος Δουκίδης και διευθυντής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του οικονομικού πανεπιστημίου Αθηνών.  Την αξιοσημείωτη 11η θέση σε συμμετοχές στο Horizon ​2020 ​κατέχει η Ελλάδα, πάνω από χώρες όπως η Δανία και η Φιλανδία ενώ είμαστε ​2,5 ​φορές ​πιο παραγωγικοί από τους Γερμανούς και 5 φορές από τους Άγγλους σε ​παραγόμενη γνώση (το οποίο μετράτε σε επιστημονικές δημοσιεύσεις)​. Στον αντίποδα, δυσανάλογα είναι τα νούμερα σε κατοχύρωση ευρωπαϊκών πατεντών (οι οποίες κυμαίνονται μεταξύ 20-40/έτος πολύ μικρό νούμερο συγκριτικά με τη γνώση που παράγεται) καθώς και στην αξιοποίηση αυτής της έρευνας από τις εταιρίες. Δεν παρέλειψε φυσικά να αναφερθεί και στο εχθρικό περιβάλλον στο οποίο καλείται να εργαστεί ένας ερευνητής στην Ελλάδα καθώς αντιμετωπίζεται από το κράτος όπως και ένα μεγάλο στέλεχος εταιρίας αλλά και στη γραφειοκρατία που συναντά ένα ερευνητικό ίδρυμα στο να καλέσει ένα ακαδημαϊκό του εξωτερικού κάτι που μπορεί να διαρκέσει μέχρι και τρία χρόνια. 

Τόνισε επίσης ότι περιουσία των πανεπιστημίων δεν είναι μόνο τα κτίρια αλλά και η τεχνογνωσία που παράγεται και πως η χώρα μας σύμφωνα με τα νούμερα που προαναφέρθηκαν θα έπρεπε να διαθέτει τουλάχιστον 60 ερευνητικά κέντρα επανδρωμένα από 10.000 υπαλλήλους. Υπογράμμισε επίσης τον καθοριστικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν τα ελληνικά πανεπιστήμια στην οικονομία αντιστρέφοντας τον αριθμό των επιχειρήσεων με θετικό αντίκτυπο στην οικονομία και την κοινωνία (high impact) το οποίο στην Ελλάδα είναι μία στις 1000 (παρά την κρίση ανοίγουμε 30.000 επιχειρήσεις το χρόνο)  νούμερο που στο Ισραήλ ανέρχεται σε 1/100, αντίστοιχα.

Apivita

Καταιγιστικός στην ομιλία του ήταν ο συνιδρυτής της Apivita Νίκος Κουτσιανάς που παρά το ότι ήταν προτελευταίος στο panel, καθήλωσε το κοινό. ​Την ανάγκη της συνεργασίας και της προβολής του εμείς έναντι του εγώ υπογράμμισε με τη ρήση ​"​Ισχύς εν τη ενώσει" καθώς και το χρέος που έχουμε ως Έλληνες να αυξήσουμε τις απαιτήσεις από τους εαυτούς μας μιας και δεν είμαστε μαθημένοι στην επαιτεία και θα πρέπει να οχυρωθούμε ενάντια σε ένα εχθρικό και αβέβαιο οικονομικά και ηθικά περιβάλλον. Ενώ, παρέδωσε ένα μάθημα διαφορετικής επιχειρηματικότητας  βασισμένο στις αρχές που διέπουν το επιτυχημένο μοντέλο της Apivita. Οι τρεις πυλώνες στους οποίους βασίζεται η Apivita είναι η αξιοποίηση της ελληνικής χλωρίδας, η μελισσοκομία και οι ολιστικές αρχές του Ιπποκράτη. 

Ενώ τόνισε πως η έρευνα θα πρέπει να γίνεται με χαραγμένη στρατηγική και να εξυπηρετεί έναν ενάρετο κύκλο αξιών. Ειδική αναφορά έκανε και στην κα Νίκη Κουτσιανά, συνιδρίτρια της επιχείρησης και συνοδοιπόρο στη ζωή καθώς μαζί δημιούργησαν το 1972 μέσα στο φαρμακείο ένα, μοναδικό για την Ελλάδα, χώρο φυσικών καλλυντικών. Δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην πρόσφατη πολύκροτη συνεργασία της εταιρίας με τον Ισπανικό όμιλο Puig o οποίος είναι επίσης οικογενειακή επιχείρηση. Επίσης παρουσίασε τη νέα εταιρία και το όραμά της, την Απιγέα, η οποία παρότι έχει λίγο καιρό που ξεκίνησε να δραστηριοποιείται έχει αποτελέσει ήδη θερμοκοιτίδα νέων ανθρώπων, καλλιεργητών και ερευνητών ανά την Ελλάδα σε συνεργασία με πανεπιστήμια και ιδρύματα όπως το Σταύρος Νιάρχος. Τέλος απεύθυνε ανοιχτή πρόσκληση σε όσους επιθυμούν να επισκεφτούν το πρότυπο εργοστάσιο της Apivita στην Αθήνα και να δουν από κοντά αυτό το πρωτότυπο μοντέλο ανάπτυξης που ως στόχο έχει, πέρα από το κέρδος, την προάσπιση του ανθρώπου αλλά και του περιβάλλοντος.

Σε άπταιστα Greeklish έκανε την παρουσίασή του ο τελευταίος μα εξίσου χαρισματικός ομιλητής, πρόεδρος του Specialty Food Association ​o Ελληνοαμερικάνος Phil Kafarakis ανοίγοντας το λόγο του λέγοντας πως "Το όνειρο, you have to make ti happen, and to be as passionate as κύριο Νίκο", "Το όνειρο θα πρέπει να το πραγματοποιείς και να είσαι τόσο παθιασμένος όσο ο κύριο Νίκος". Παρουσίασε ένα διαρκώς εναλλασσόμενο και απαιτητικό περιβάλλον παρομοιάζοντάς το με ένα τεράστιο κύβο του Rubic, στο οποίο πρέπει συνεχώς να κάνεις πισωγυρίσματα για να συνδυάσεις όλα τα κομμάτια της απαιτητικής καθημερινότητας. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα των απαιτήσεων στις οποίες καλούνται να ανταποκριθούν οι επιχειρήσεις, ανέφερε την εξαγορά του ομίλου Wholefoods από την Amazon που οδήγησε σε άνοδο στο Χρηματιστήριο των δικών της μετοχών και πτώση όλων των μεγάλων εταιριών που ασχολούνται με τα τρόφιμα, όπως η Nestle, η Kellogs και η Unilever. Καθώς και τον αστάθμητο παράγοντα των απαιτητικών καταναλωτών που ξέρουν τί θέλουν και το θέλουν τώρα. Γεγονός που έχει οδηγήσει τις μεγάλες εταιρείες supermarket να βάλουν delivery για τα ψώνια τους (όπως τα Waitrose, κάτι στο οποίο έχουν αρχίσει να ανταποκρίνονται και οι Ελληνικές επιχειρήσεις).

 

Τέλος όσον αφορά την Ελλάδα υπογράμμισε ότι πρέπει να μπορέσει να αντλήσει πόρους από την πισίνα των τουριστών που εισέρχεται ετησίως στη χώρα μας και πως είναι δίπλα στην Ελλάδα πάντα. Ειδικά λόγω του ότι του χρόνου η τιμώμενη χώρα στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης θα είναι η Αμερική έχει καλέσει τα στελέχη της έκθεσης στο μεγάλο foodshow που πραγματοποιείται στο San Fransisco τον Ιανουάριο και δήλωσε τρομερά ικανοποιημένος με τις δυνατότητες που υπάρχουν στην Ελλάδα.

​Ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης Νίκος Παππάς δήλωσε ότι οι νέες τεχνολογίες μπορούν να μας κάνουν πολύ πιο παραγωγικούς και να οδηγήσουν την Ανάπτυξη καθώς και να βελτιώσουν το επίπεδο διαβίωσης. Τόνισε πως στην Ελλάδα πρέπει  να μπει η δίκαια ψηφιακή ανάπτυξη και πως στο διάλογο που έχει ανοίξει για το Σύνταγμα θα πρέπει να εγκολπωθούν και τα ψηφιακά θέματα. 

Επίσης επισήμανε ότι ως Υπουργείο οφείλουν να συνομιλούν με τον κόσμο και να αφουγκράζονται τις ανάγκες του.​ Έντεκα μήνες μετά τη δημιουργία του "Ψηφιακού Υπουργείου"  έχει γίνει πολύ σοβαρή πρόοδος και μέσα στο νέο έτος θα αρχίσουν να μοιράζονται τα κουπόνια ψηφιακής τεχνολογίας επίσης μέχρι το τέλος του έτους θα υλοποιηθεί η ψηφιακή υπογραφή όλων των δημοσίων υπαλλήλων γεγονός που θα μειώσει κατά πολύ το γραφειοκρατικό χρόνο και σύντομα θα δημιουργηθούν τα πρώτα ψηφιακά ΚΕΠ καθώς και η ψηφιοποίηση του ΕΦΚΑ.

​Τη χαρά του για τη δημιουργία του νέου υπουργείου εξέφρασε ο Τάσος Τζήκας ο οποίος συμμετείχε ως ομιλητής στο Thessaloniki summit με τη διττή ιδιότητα ​του προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας και της ΔΕΘ - HELEXPO, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στο ρεκόρ της αποβιομηχανοποίσης που έχει πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα και ειδικά στη Βόρεια, όπου το κλείσιμο των επιχειρήσεων κορυφώθηκε κατακλυσμιαία κατά τη διάρκεια της κρίσης. Παρόλα αυτά φάνηκε αισιόδοξος στο γεγονός ότι η Ελλάδα δεν έχει χάσει οριστικά το τρένο της ψηφιακής ανάπτυξης, τονίζοντας ότι θα έπρεπε να είμαστε η Silicon Valley της Ευρώπης και πως πρέπει να γεμίσουμε θερμοκοιτίδες γνώσης, ανάπτυξης, καινοτομίας και πολιτισμού!

Το Thessaloniki Summit ολοκληρώθηκε χθες με την ομιλία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, την οποία ακολούθησε γεύμα στο Βελλίδειο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Κραυγή αγωνίας στο Θεαγένειο - Ένας νοσηλευτής για 30 ασθενείς
Οι εργαζόμενοι αντιδρούν και στα απογευματινά χειρουργεία - «Θέλουμε να κοιτάμε τους ασθενείς στα μάτια και όχι στην τσέπη», ανέφερε ο πρόεδρος του...
Θεσσαλονίκη: Κραυγή αγωνίας στο Θεαγένειο - Ένας νοσηλευτής για 30 ασθενείς