Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

«Η Θεσσαλονίκη πομπός και δέκτης της διεθνούς θεατρικής γλώσσας»

Η Μαρία Τσιμά μίλησε για τη σημασία του «1ο Διεθνούς Φεστιβάλ Δάσους», του νέου θεσμού που φέρνει στην πόλη διεθνείς παραγωγές και σημαντικούς καλλιτέχνες

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

Ένας νέος θεσμός γεννιέται φέτος στην πόλη μας: το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους που θα πραγματοποιηθεί από 1 έως 14 Ιουλίου φέρνοντας διεθνείς παραγωγές και σημαντικούς καλλιτέχνες από το εξωτερικό (από Πολωνία, Σλοβενία, Ρουμανία, Ισπανία,  και Ισραήλ), αλλά και μια ελληνική συμμετοχή από το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου.

Από κουκλοθέατρο και παντομίμα, μέχρι σύγχρονες προσεγγίσεις πανάρχαιων μύθων (Μήδεια), αλλά και κλασσικών κειμένων  (Rose Bernd),  και από παραστάσεις με πολυφωνικά τραγούδια για τη γενοκτονία των Αρμενίων μέχρι τον «Κύκλωπα» του Ευριπίδη με αποκλειστικά γυναικεία διανομή.

Συνολικά επτά παραγωγές θα φιλοξενηθούν στο Θέατρο Δάσους καθώς και στις κλιματιζόμενες αίθουσες της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών και του Βασιλικού Θεάτρου, ενώ θα γίνουν και εργαστήρια για επαγγελματίες. «Η Θεσσαλονίκη γίνεται ένας πομπός αλλά και δέκτης της διεθνούς θεατρικής γλώσσας», σημείωσε στο “typosthes.gr” η Αναπληρώτρια Καλλιτεχνική Διευθύντρια ΚΘΒΕ Μαρία Τσιμά, που είναι μέλος της κριτικής επιτροπής που επέλεξε τις παραστάσεις του Διεθνούς Φεστιβάλ.

Η Μαρία Τσιμά

-Σε λίγες μέρες αρχίζει το Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους. Τι περιμένετε από τη διοργάνωσή του; Πόσο το κοινό της πόλης μπορεί να ανταποκριθεί και να παρακολουθήσει ξένες ως επί το πλείστων παραγωγές και μάλιστα εν μέσω καλοκαιριού;

-Είναι μεγάλη χαρά για το ΚΘΒΕ να καλωσορίζει διεθνείς παραγωγές και σημαντικούς καλλιτέχνες από το εξωτερικό. Πώς αλλιώς μια πολυπολιτισμική πόλη- όπως η Θεσσαλονίκη-  μπορεί να διευρύνει τους ορίζοντές της στον πολιτισμό και στην εκπαίδευση; Ερχόμενοι εδώ καλλιτέχνες που αναζητούν νέες φόρμες  κι  έχουν σύγχρονους προβληματισμούς  κομίζουν μια καινούργια αντίληψη για το θέατρο. Αυτή τροφοδοτεί το κοινό και υπάρχει αλληλεπίδραση. Η Θεσσαλονίκη γίνεται ένας πομπός αλλά και δέκτης της διεθνούς θεατρικής γλώσσας. Αυτή η ώσμωση μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να έχει. Από τη διοργάνωση περιμένω προσελκύσει μεγάλο μέρος των νέων ανθρώπων, να δημιουργήσει ζυμώσεις και να προκαλέσει γόνιμες συζητήσεις ως προς το περιεχόμενο και τη μορφή.

-Πώς επιλέξατε τις συγκεκριμένες παραστάσεις; Και τι ξεχωρίζετε από την καθεμιά;

-Οι παραστάσεις επελέγησαν από τον κ. Πατσαλίδη , την κ. Κοντογιάννη και εμένα. Κριτήρια  ήταν η υψηλή καλλιτεχνική αξία και  η καινοτόμα ματιά. Φροντίσαμε  ακόμα να περιλαμβάνονται όλα σχεδόν τα είδη του θεάτρου. Οι παραστάσεις έχουν κάνει μεγάλους φεστιβαλικούς κύκλους στην Ευρώπη, έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον της κριτικής και του κοινού και έχουν διακριθεί ιδιαίτερα.

Οι Σλοβένοι με τη Rose Bernd ανεβάζουν ένα κλασικό κείμενο με ένα σύγχρονο τρόπο. Πώς μπορεί ένας νέος άνθρωπος να παγιδευτεί σε ένα περιοριστικό περιβάλλον.

Οι Ισπανοί  Zero en conducta μιλούν χορεύοντας, με κούκλες, με θέατρο αντικειμένων  και με παντομίμα για την αγάπη που αν  είναι τυφλή , τότε γιατί μας κοιτάει;

Τι να πει κανείς για το Εθνικό Θέατρο της Ρουμανίας, τον βούλγαρο σκηνοθέτη Α. Morfov και την σπουδαία παράσταση της Τρικυμίας του Σαίξπηρ με τον διάσημο ρουμάνο ηθοποιό Ίωνα Καραμήτρου;

Ένας νεαρός ισραηλινός, ο Ariel Doron έχει προσκληθεί σε πάνω από 20 χώρες για να παρουσιάσει ένα κολάζ από πολεμικές εικόνες που ζωντανεύουν μέσα από αθώα παιδικά παιχνίδια. Έχει πάρει διθυραμβικές κριτικές.

Οι Μήδειες από το Teatr Zar Grotowski Institute με αφορμή το ομώνυμο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη συνθέτουν μια σύγχρονη προσέγγιση ενός πανάρχαιου μύθου. Θα ταξιδέψει  πρώτη φορά εκτός Πολωνίας.

Το ίδιο θέατρο θα παρουσιάσει  το Armine, sister, μια αριστουργηματική παράσταση   που αναφέρεται στη Γενοκτονία των Αρμενίων. Πολυφωνικά τραγούδια , μουσικές παραδόσεις και σκηνική δράση δημιουργούν ένα σύμπαν που αποτέλεσε σταθμό για τη σύγχρονη  θεατρική ιστορία του Ινστιτούτου Γκροτόφσκι. Μια μυσταγωγία που αφήνει ανεξίτηλο αποτύπωμα στο θεατή.

-Παράλληλα εγκαινιάζεται και μια πιο στενή συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου παρουσιάζοντας πριν την Αθήνα τον «Κύκλωπα» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Παντελή Δεντάκη. Μπορούμε να μιλάμε για μια νέα εποχή στις σχέσεις ΚΘΒΕ- Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου;

-Ο Κύκλωπας  είναι μια παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών- Επιδαύρου που θα κάνει πρεμιέρα στο Δάσος πριν κατέβει στη Μικρή  Επίδαυρο.  Σε σκηνοθεσία του ταλαντούχου και ανήσυχου Π. Δεντάκη  σε μετάφραση του Π. Μπουκάλα  και με μια σειρά αξιόλογων συντελεστών και ηθοποιών (Στ. Γουλιώτη, Α. Καλαϊτζίδου- Α. Αϊδίνη) διερευνά τον αντρικό κόσμο με μια αποκλειστικά γυναικεία διανομή! Είναι σημαντικό για το ΚΘΒΕ ότι « ανοίγει» το Φεστιβάλ Επιδαύρου με τη συγκλονιστική παράσταση « 7 Επί Θήβας» του Τ. Γκραουζίνις, που πέρυσι θεωρήθηκε η πιο ενδιαφέρουσα καλλιτεχνική πρόταση . Επίσης στο πλαίσιο  του Φεστιβάλ  Αθηνών η παράσταση «Festen, οικογενειακή γιορτή» σε σκηνοθεσία του Γ. Παρασκευόπουλου θα παιχτεί στο Εθνικό Θέατρο.  Ελπίζουμε την επόμενη χρονιά να έχουμε ακόμα πιο στενή συνεργασία και να μπορούν περισσότερες παραστάσεις από το ΚΘΒΕ να ταξιδέψουν στο φεστιβάλ και αντίστοιχα να φιλοξενήσουμε κι εμείς περισσότερες  παραγωγές του στην πόλη μας. Ο διευθυντής του Φεστιβάλ κ. Θεοδωρόπουλος  επισκέφθηκε αρκετές φορές το χειμώνα και την άνοιξη το ΚΘΒΕ και παρακολούθησε πρόβες και παραστάσεις. Η συνεργασία είναι αγαστή και έχουν δημιουργηθεί πλέον οι προϋποθέσεις για μια ακόμη πιο γόνιμη σχέση.

-Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ θα γίνουν και εργαστήρια. Πώς ανταποκρίθηκαν οι επαγγελματίες στους οποίους απευθύνονται; Και τι σχεδιάζετε για την επόμενη χρονιά του Φεστιβάλ;

-Ο Jaroslav Fret και η  Simona Sala, θα κάνουν σεμινάρια που αφορούν στο σώμα  και πώς δημιουργείται ένα «κείμενο» βασισμένο στη γλώσσα του σώματος,  ο Tomasz Wierzowski  και η Aleksandra Kotecka  θα βασιστούν στη μουσική, τις κλίμακες και την γεωργιανή και εκκλησιαστική μουσική. Τι πιο ενδιαφέρον για επαγγελματίες ηθοποιούς, χορευτές, τραγουδιστές που θα παρακολουθήσουν επίλεκτα μέλη του Ινστιτούτου Γκροτόφσκι; Ο Αriel Deron  θα εμψυχώσει μικροαντικείμενα και κούκλες  και οι Zero en conducta  θα διερευνήσουν τεχνικές μίμησης. Όλοι οι καλλιτέχνες που θα  πραγματοποιήσουν τα εργαστήρια ανταποκρίθηκαν άμεσα και με χαρά  στην πρότασή μας γιατί στόχος είναι να γνωρίσουν  οι νέοι άνθρωποι (επαγγελματίες και  σπουδαστές ) τον τρόπο δουλειάς τους. Είναι σημαντικό να μεταλαμπαδεύεις σε άλλους ανθρώπους και δη νεότερους το φως της  τέχνης σου.

Ο σχεδιασμός του  επόμενου Φεστιβάλ έχει ήδη αρχίσει αλλά είναι νωρίς  για αν ανακοινώσουμε τις εξαιρετικές συμμετοχές της επόμενης χρονιάς. Ας σταθούμε στο φετινό πρόγραμμα  κι ας ευχηθούμε να αγκαλιαστεί από το κοινό της πόλης.

Το πρόγραμμα των παραστάσεων:

- 1 και 2 Ιουλίου: Σλοβενία - «Ρόουζ Μπερντ» του Γκέρχαρτ Χάουπτμαν (ΘΕΑΤΡΟ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ)

- 4 και 5 Ιουλίου: Ισπανία - Αllegro ma non troppo (ή ...αν η αγάπη είναι τυφλή...γιατί μας κοιτάζει;) (ΘΕΑΤΡΟ ΕΜΣ)

- 5 και 6 Ιουλίου: Ρουμανία - «Τρικυμία» (ΘΕΑΤΡΟ ΔΑΣΟΥΣ)

- 6 και 7 Ιουλίου: Ισραήλ - «Plastic Heroes» του Ariel Doron (ΦΟΥΑΓΙΕ ΕΜΣ)

- 10, 11 και 13 Ιουλίου: Πολωνία - MEDEAS ON GETTING ACROSS (ΘΕΑΤΡΟ ΕΜΣ)

- 12 και 13 Ιουλίου: Πολωνία - «Armine, Sister» (ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ)

- 13 Ιουλίου: Ελλάδα - «Κύκλωπας» του Ευριπίδη (ΘΕΑΤΡΟ ΔΑΣΟΥΣ).

Είσοδος: 15€, 12€, 10€, ανάλογα και με την παράσταση. Κάρτα Διεθνούς Φεστιβάλ Δάσους: 60€. Προπώληση: Εκδοτήριο Βασιλικού Θεάτρου,  Εκδοτήριο ΚΘΒΕ Πλατείας Αριστοτέλους,  Ticket hour.gr,  Καταστήματα Γερμανός,  OTESHOPS. Πληροφορίες: Τ. 2315 200 200, www.ntng.gr.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Τέλος υγειονομική «βόμβα» 10 ετών – Πάνω από τον Περιφερειακό (ΦΩΤΟ)
Συνεργεία του Δήμου Κορδελιού – Ευόσμου καθάρισαν μέρος της τεράστιας παράνομης χωματερής πάνω από τον Περιφερειακό
Θεσσαλονίκη: Τέλος υγειονομική «βόμβα» 10 ετών – Πάνω από τον Περιφερειακό (ΦΩΤΟ)