Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: «Διαμάντια» με παγκόσμια αίγλη στο Μετρό – Ανοίγουν για το κοινό!

Η πόλη κάτω από την γη αποκαλύπτεται στους Θεσσαλονικείς

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Στα τέλη του 2021 αρχές 2022 αναμένεται να παραδοθούν οι σταθμοί «κοσμήματα» του Μετρό, «Βενιζέλου» και «Αγίας Σοφίας», όπως είπε σήμερα ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Γιάννης Μυλόπουλος, από το βήμα της ημερίδας με θέμα «Και Μετρό και Αρχαία», που πραγματοποιείται στο Μουσείο Αρχαίας Αγοράς, παρουσία πλήθος κόσμου.  Ανακοινώθηκε επίσης ότι μετά το Πάσχα στους δυο πρώτους σταθμούς που θα είναι έτοιμοι στο σύνολό τους, σχεδιάζεται να γίνει έκθεση για την ανάδειξη των σημαντικών ευρημάτων της αρχαιολογικής έρευνας (δείτε ΕΔΩ φωτογραφίες από τα αρχαία).

«Τον Νοέμβριο του 2020 παραδίδουμε τη βασική γραμμή και δυο μήνες μετά την Καλαμαριά. Τα δοκιμαστικά δρομολόγια πλην των σταθμών Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας θα αρχίσουν το 2019», είπε ο κ. Μυλόπουλος. Για την επέκταση στην Καλαμαριά είπε ότι το έργο βρίσκεται αυτήν τη στιγμή στο 50%, ενώ σημείωσε ακόμη ότι φέτος δημοπρατούνται και πρόδρομες εργασίες για την επέκταση στη δυτική Θεσσαλονίκη, «ώστε να ανοίξει ο δρόμος και με την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής να ξεκινήσουμε ολόκληρο το έργο στα δυτικά». Είπε ακόμη ότι σχεδιάζονται οι επεκτάσεις προς το νοσοκομείο Παπαγεωργίου και προς τον Εύοσμο.

Σχετικά με τους σταθμούς Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας, είπε ότι θα παραδοθούν στα τέλη του 2021 αρχές 2022, ενώ απαντώντας στους «υπεύθυνους της καθυστέρησης και του σταματήματος του έργου», οι οποίοι, όπως είπε «για να βρουν κάτι να πουν εναντίον μας λένε ότι το έργο θα παραδοθεί κολοβό» υποστήριξε πως  η σταδιακή παράδοση του έργου είναι μια πρακτική που εφαρμόζεται παντού στον κόσμο. Είπε ακόμη «ότι το έργο αν είναι κολοβό και δεν τελειώνει το 2021 είναι επειδή αυτοί το σταμάτησαν».

Αναφερόμενος στη σπουδαιότητα και στην καινοτομία του έργου στον σταθμό Βενιζέλου, είπε ότι έχουν σπάσει τα τηλέφωνα και έρχονται mail με αιτήματα ξένων πρακτορείων που θέλουν να έρθουν στην πόλη και να δουν από κοντά «αυτό το περίφημο καινοτόμο πείραμα ενός σταθμού μετρό που φιλοξενεί έναν ανοιχτό αρχαιολογικό χώρο». 

«Κάποιοι μίζεροι μας λένε ότι αυτό κόστισε κάτι παραπάνω. Η μιζέρια δεν υπολογίζει το όφελος», πρόσθεσε ο κ. Μυλόπουλος. «Με ένα ελάχιστο κόστος το οποίο είναι της τάξης του 2% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου, κερδίζει κανείς κάτι το οποίο θα φέρε και δουλειά και τουρισμό στη Θεσσαλονίκη, θα τονώσει την αγορά και θα απογειώσει την οικονομία της Θεσσαλονίκης», όπως είπε. 

«Κάνουμε ένα έργο το οποίο θα αναδείξει τη Θεσσαλονίκη ως μια πόλη βασίλισσα στη διάρκεια των αιώνων», είπε ο κ. Μυλόπουλος τονίζοντας ότι «τα έργα τα οποία αναδεικνύονται σήμερα στη Βενιζέλου και στην Αγίας Σοφίας, δείχνουν ότι η Θεσσαλονίκη ήταν πάντα βασιλεύουσα πόλη, διότι τέτοιας έκτασης κρηναία οικοδομήματα, τέτοιας έκτασης μαρμαρόστρωτες πλατείες, τέτοια εμβληματικά δημόσια κτίρια στο κέντρο της πόλης δεν υπήρχαν παρά μόνο σε μεγάλες πρωτεύουσες εκείνης της εποχής».

Εκθέσεις σε δυο σταθμούς μετά το Πάσχα

Από την πλευρά του, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστης Σπίρτζης, τόνισε ότι η συγκεκριμένη ημερίδα «είναι η απόδειξη ότι τα έργα Υποδομών και ο Πολιτισμός, η προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς μπορούν να πάνε μαζί, μπορούν να συμβάλλουν στο να γίνει η Θεσσαλονίκη -να υλοποιήσουμε το όραμά μας- το κέντρο, όχι μόνο το εμπορικό, των συνδυασμένων μεταφορών, το παραγωγικό, του εμπορίου, αλλά και το πολιτιστικό». Τόνισε ότι το έργο προχωρά με γρήγορους ρυθμούς, ενώ ανακοίνωσε ότι τα ευρήματα από τις αρχαιολογικές έρευνες είναι πάρα πολύ σημαντικά και «έχουμε πει ότι στους δυο πρώτους σταθμούς, που μετά το Πάσχα θα είναι έτοιμοι, να γίνουν δυο εκθέσεις για να δει ο κόσμος το έργο που έχει γίνει». «Να ανοίξουν οι σταθμοί στον κόσμο, στους πολίτες, να δουν και τη τεχνική δουλειά που γίνεται και τα ευρήματα που υπήρχαν και να ακολουθήσουν πολιτιστικές εκδηλώσεις, για να μπορέσει να γίνει κατανοητό, ότι Μετρό και Αρχαία μπορούν να πάνε μαζί», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης κ. Πολυξένη Αδάμ-Βελένη, έχουν βρεθεί 300.000 ευρήματα, εκ των οποίων τα 50.000 είναι νομίσματα. Όλα καταγράφονται, καθαρίζονται, ταξινομούνται και τα πιο αξιόλογα φωτογραφίζονται και σχεδιάζονται. Όπως είπε, τα πιο σημαντικά πρέπει να αποτελέσουν περιεχόμενο θεματικών εκθέσεων.

Σχεδιασμός και για Μουσείο

Η Γ.Γ. του υπουργείου Πολιτισμού κ. Μαρία Ανδρεαδάκη - Βλαζάκη από την πλευρά της, είπε ότι οι σωστικές ανασκαφές στο μετρό Θεσσαλονίκης συγκαταλέγονται στις σπουδαίες ανασκαφές του ευρωπαϊκού χώρου. Ανέφερε ότι, παράλληλα, αρχαία μνημεία θα αναπτυχθούν σε ελεύθερους και δημόσιους χώρους της Θεσσαλονίκης τα οποία μαζί με τα υπόλοιπα ιστάμενα μνημεία της περιοχής θα διαμορφώσουν «μια μοναδική σε παγκόσμιο επίπεδο αισθητική και λειτουργική ενότητα» η οποία «θα μετατρέψει τη Θεσσαλονίκη σε ένα ανοιχτό μουσείο». Αναφέρθηκε επίσης και στον σχεδιασμό για κλειστό μουσείο το οποίο θα στεγάσει τα ευρήματα από τις ανασκαφές του μετρό.

Εξάλλου και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, σε χαιρετισμό του στην ημερίδα, τον οποίο εκφώνησε εκ μέρους του η αντιδήμαρχος Πολιτισμού κ. Έλλη Χρυσίδου, αναφέρει: «Τα σπάνιας αξίας αρχαιολογικά ευρήματα του σταθμού Βενιζέλου θα αποτελέσουν ένα ανοιχτό μουσείο δίνοντας μια γεύση σε κατοίκους και επισκέπτες από την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της πόλης. Ο χώρος αυτός μαζί με το μουσείο του μετρό που σχεδιάζεται να δημιουργηθεί θα διαμορφώσουν ένα νέο τοπόσημο, που θα δώσει υπεραξία στην πόλη. Όλα αυτά είναι ένα βήμα στην κατεύθυνση του σχεδιασμού που έχουμε ως διοίκηση για ουσιαστική ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων από Μπεζεστένι και Αλκαζάρ μέχρι τη Ρωμαϊκή Αγορά και το Διοικητήριο».

Κρίσιμη και σωστή χαρακτήρισε την απόφαση για συνύπαρξη μετρό και αρχαίων η  υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου. «Ο πολιτισμός μπορεί να συνυπάρξει με αυτό που λέμε συνήθως χρήσιμο. Μπορεί να δώσει μια άλλη ποιότητα και βάθος στην καθημερινότητά μας». Όπως είπε η υπουργός, «κάθε μέρα που κάποιος άνθρωπος θα κόβει εισιτήριο και θα κατεβαίνει στον σταθμό του μετρό και θα βιώνει τη διαδρομή του πολιτισμού μας στην πόλη κάτω από την πόλη, αυτό δίνει άλλη αξία στην ίδια του την ύπαρξη».

«Το 2020 θα ζούμε σε μια διαφορετική πόλη»

Η Θεσσαλονίκη αλλάζει, το 2020 θα ζούμε σε μια διαφορετική πόλη, τόνισε ακόμη ο κ. Μυλόπουλος ενώ τόνισε ότι τα αρχαία δεν καθυστέρησαν το έργο. «Καταρρίπτεται πλήρως ο μύθος ότι τα αρχαία καθυστερούν τα έργα. Οι ιδεοληψίες τα καθυστερούν», είπε χαρακτηριστικά, παρουσιάζοντας διαγράμματα απορροφήσεων κονδυλίων για τη βασική γραμμή του μετρό. Υπενθύμισε εξάλλου, ότι το 2012, πριν προκύψει θέμα αρχαίων, το μετρό είχε ήδη 5 χρόνια καθυστέρηση. Για τα αρχαία ειδικότερα, είπε ότι «ήταν απολύτως προβλεπόμενα, δεν πέσαμε από τα σύννεφα», αλλά πρόσθεσε ότι δεν υπήρχε καμία πολιτική για την διαχείρισή τους.

Επανέλαβε ότι το δίλλημα ή αρχαία ή μετρό ήταν ανιστόρητο, διχαστικό και ταπεινωτικό για την επιστημονική κοινότητα, ενώ υπενθύμισε ότι η πρώτη αντίδραση της πολιτείας όταν βρέθηκε ο Decumanus ήταν να πάει στο στρατόπεδο Παύλου – Μελά. «Αυτή η απόφαση ήταν που εξόργισε την τοπική κοινωνία», όπως είπε. «Μετά αναδιπλώθηκαν και μίλησαν για μερική απόσπαση», πρόσθεσε.

Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στις εκκρεμότητες που υπήρχαν όταν ανέλαβε η συγκεκριμένη διοίκηση της Αττικό Μετρό, ενώ ευχαρίστησε τον Χρήστο Σπίρτζη «που δεν υποχώρησε και έγινε αυτό το μικρό θαύμα που ζούμε σήμερα».

Που βρίσκεται σήμερα το έργο

Ο κ. Μυλόπουλος κάνοντας αναφορά στο πού βρίσκεται σήμερα το έργο είπε ότι συνολικά έχει ολοκληρωθεί το 60% του έργου (έχει τελείωσε η διάνοιξη των δίδυμων σηράγγων της βασικής γραμμής και έχει τελειώσει το 95% των αρχαιολογικών εργασιών. Μόνο στη Βενιζέλου και την Αγία Σοφίας συνεχίζονται οι αρχαιολογικές εργασίες. Επίσης έχει τελειώσει περίπου το 85% των κατασκευαστικών σταθμών. Έχουν ξεκινήσει και έχουν προχωρήσει οι αρχιτεκτονικές εργασίες). Τα δυο αυτά χρόνια το έργο τρέχει με ρυθμούς τρεις φορές πιο γρήγορους από ότι έτρεξε την προηγούμενη δεκαετία.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Κραυγή αγωνίας στο Θεαγένειο - Ένας νοσηλευτής για 30 ασθενείς
Οι εργαζόμενοι αντιδρούν και στα απογευματινά χειρουργεία - «Θέλουμε να κοιτάμε τους ασθενείς στα μάτια και όχι στην τσέπη», ανέφερε ο πρόεδρος του...
Θεσσαλονίκη: Κραυγή αγωνίας στο Θεαγένειο - Ένας νοσηλευτής για 30 ασθενείς