Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Σωτήρια η ψηφιοποίηση της συλλογής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Αν και κάηκαν έργα της από φωτιά που ξέσπασε σε αποθήκη στη Σίνδο, όπου φυλάσσονταν, μπορούν να αναπαραχθούν

Της ΛΕΜΟΝΙΑΣ ΒΑΣΒΑΝΗ

Η τεχνολογία έκανε το θαύμα της. Μπορεί η πυρκαγιά που ξέσπασε λίγο μετά τα μεσάνυχτα της 2ας Μαΐου 2012 στο χώρους της εταιρείας «Ορφεύς Βεϊνόγλου» στη ΒΙ.ΠΕ.Θ. στη Σίνδο, όπου φυλάσσεται μέρος των εκθέσεων και των συλλογών φωτογραφικών έργων της σύγχρονης περιόδου του Μουσείου Φωτογραφίας, να είχε ως αποτέλεσμα να καεί ένα μεγάλο μέρος τους, όμως το γεγονός ότι τα συγκεκριμένα έργα είχαν ψηφιοποιηθεί με την ενίσχυση του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης επιτρέπει την αναπαραγωγή τους.

Όπως αναφέρει ανακοίνωση του Μουσείου που ήρθε μόλις χθες στη δημοσιότητα, 40 μέρες μετά την πυρκαγιά, αυτό που προέχει είναι το πόρισμα της πυροσβεστικής υπηρεσίας (αυτό το διάστημα γίνονται προανακρίσεις) και η ταυτοποίηση των έργων. Θα ακολουθήσει ενημέρωση των δημιουργών και των εμπλεκόμενων φορέων, ενώ μετά το πόρισμα της πυροσβεστικής θα πραγματοποιηθεί και συνέντευξη τύπου για τους εκπροσώπους των ΜΜΕ.

Εξάλλου τη προχθές δημοσιοποιήθηκε επιστολή διαμαρτυρίας 19 γνωστών φωτογράφων - έργα των οποίων συμπεριλαμβάνονται στα καταστραφέντα από την πυρκαγιά.

«Διαμαρτυρόμεθα με τον πιο έντονο τρόπο διότι δεν σπεύσατε να γνωστοποιήσετε το γεγονός, όπως είχατε υποχρέωση, τόσο στον ευρύτερο φωτογραφικό χώρο όσο και, προπάντων, στους άμεσα ενδιαφερόμενους» αναφέρουν στην επιστολή τους οι 19 φωτογράφοι.

Το Μουσείο Φωτογραφίας, που παραμένει ακέφαλο μετά τη λήξη της θητείας του καλλιτεχνικού του διευθυντή κ. Βαγγέλη Ιωακειμίδη, αναφέρει σε ανακοίνωσή του ότι «τα έργα ήταν ασφαλισμένα» και ότι «τα έργα που φυλάσσονταν στις εγκαταστάσεις του Βεϊνόγλου είχαν παραχθεί μετά το 1970, αριθμούσαν τα 2.000 και ήταν από περίπου 250 δημιουργούς (60% Έλληνες, 40% διεθνείς).

Από αυτά, τα 1.000 έργα που ανήκουν στη συλλογή τα τελευταία δέκα χρόνια, είναι αναλογικές και εκτυπώσεις ψεκασμού μελάνης σε αρχειακό χαρτί. Τα υπόλοιπα 1.000 έργα παραγωγής του ΜΦΘ (εκτυπώσεις ψεκασμού μελάνης σε αρχειακό χαρτί), τα οποία προστέθηκαν στη συλλογή την τελευταία πενταετία, αποτελούν περισσότερες από δέκα ολοκληρωμένες μονογραφικές ή ομαδικές εκθέσεις και περιόδευαν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Τα έργα αυτά βρίσκονται όλα καταλογογραφημένα σε χαμηλή ανάλυση με ακριβείς τεχνικές προδιαγραφές στα αρχεία του Μουσείου.

Η ψηφιοποίηση της φωτογραφικής συλλογής και των αρχείων του Μουσείου πραγματοποιήθηκε σε μια πιο συστηματική βάση με την οικονομική αρωγή του προγράμματος της “Κοινωνίας της Πληροφορίας”, του Γ΄ Κοινοτικού Πλαίσιου Στήριξης (προσκλήσεις 65, 78, 172). Στο πλαίσιο αυτό ψηφιοποιήθηκαν τα αρχεία της μόνιμης συλλογής του, καθώς και μέρος των αρχείων του».

Επανασύσταση Συλλογής

Όσον αφορά την επανασύσταση της συλλογής, το Μουσείο από την πρώτη στιγμή που πληροφορήθηκε το συμβάν και μέχρι πρότινος βρισκόταν σε ανεύρεση τρόπων οικονομικής και τεχνικής υποστήριξης του εγχειρήματος. Και ανακοινώνει ότι η επανασύσταση της συλλογής θα βασιστεί στους ακόλουθους άξονες: - Πηγές χρηματοδότησης Α) Ευρωπαϊκά προγράμματα Β) Πιθανή χρηματοδότηση από άλλους συνεργαζόμενους φορείς Γ) Ιδιωτικές δωρεές/ χορηγίες.

Όσον αφορά τα έργα που είχαν τυπωθεί με σπάνιες αναλογικές τεχνικές, έχει ζητηθεί η συνδρομή του Μουσείου Φωτογραφίας στο Charleroi (Βέλγιο), του Maison Européenne de la Photographie στο Παρίσι του Musée Nicéphore Niépce στο Chalon sur Saône (Γαλλία) σε επίπεδο τεχνικό και τεχνογνωσίας, ενώ επίσης έχουν βρεθεί φωτογραφικά εργαστήρια του εξωτερικού που εφαρμόζουν ακόμη τις αντίστοιχες πρακτικές.

Tι παρέμεινε άθικτο

Το μεγαλύτερο μέρος της συλλογής vintage έργων πριν από το 1970 και ολόκληρα τα πέντε αρχεία με 100.000 φωτογραφικά αντικείμενα [Σωκράτη Ιορδανίδη (1912-1985), Γιάννη Στυλιανού (1941-1996), Δημήτρη Λέτσιου (1910-2008), τμήμα των αρχείων του Κώστα Μπαλάφα (1920-2011) και της Νelly's (1899-1998), καθώς και το ελληνικό τμήμα του αρχείου του Fred Boissonnas (1858-1946) του οποίου το ΜΦΘ είναι θεματοφύλακας] έχουν διασωθεί, καθώς βρίσκονται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο εντός του Μουσείου (ο οποίος κατασκευάστηκε στο πλαίσιο του Ε.Π. Πολιτισμός). Ταυτόχρονα, έχουν διασωθεί 1.500 έργα που βρίσκονται είτε σε περιοδεία είτε εντός του Μουσείου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Χωρίς ταξί για 3 ώρες το αεροδρόμιο της Αθήνας – Ποιες ώρες θα έχει στάση εργασίας
Σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την εγκατάσταση «παράνομης πιάτσας της Uber δίπλα στη νόμιμη πιάτσα των ταξί»
Χωρίς ταξί για 3 ώρες το αεροδρόμιο της Αθήνας – Ποιες ώρες θα έχει στάση εργασίας