Η κρίση φαίνεται ότι επηρέασε τις αναγνωστικές συνήθειες των Ελλήνων που διαβάζουν λιγότερα βιβλία ανά έτος, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας της Interview για λογαριασμό του ΣΕΚΒΕ.
Της ΛΕΜΟΝΙΑΣ ΒΑΣΒΑΝΗ
Στροφή στην ξένη λογοτεχνία, πτώση στον αριθμό βιβλίων που διαβάζονται ανά χρόνο και μεγαλύτερη προτίμηση για την απόκτησή τους από τις αλυσίδες βιβλιοπωλείων, καθώς και μια αύξηση του μεριδίου των πωλήσεων μέσω ίντερνετ είναι τα κυριότερα στοιχεία που προκύπτουν από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Συνδέσμου Εκδοτών Βορείου Ελλάδος κατά τη διάρκεια του περσυνού Φεστιβάλ Βιβλίου Θεσσαλονίκης σε 700 επισκέπτες του.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που παρουσίασε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας Interview κ. Δημήτρης Βασιλειάδης η οικονομική κρίση είχε αντίκτυπο στην συμπεριφορά των βιβλιόφιλων κατά την επίσκεψή τους στο Φεστιβάλ. Ένα ποσοστό 48% είπε ότι αγόρασε βιβλία το 2010 (ένα μόλις μήνα μετά την υπογραφή του Μνημονίου). Πρόκειται για το δεύτερο χαμηλότερο ποσοστό στα τέσσερα χρόνια που διεξάγονται ανάλογες έρευνες από τον ΣΕΚΒΕ (σημειώνεται ότι το ανάλογο ποσοστό το 2008 που ξέσπασε η οικονομική κρίση στις ΗΠΑ ήταν 46%). «Αυτό δείχνει ότι οι καταναλωτές είναι ευάλωτοι σχετικά με το τι συμβαίνει στον κοινωνικό τους περίγυρο», τόνισε ο κ. Βασιλειάδης.
60% των ερωτηθέντων (σε σχέση με 48% το 2009) απάντησαν ότι διάβασαν από 1 έως 5 βιβλία τον τελευταίο χρόνο, ενώ ο αριθμός των ατόμων που διάβασαν από 6 έως 10 βιβλία και από 11 έως 19 βιβλία μειώθηκε (αγγίζοντας το 19,4% και 9,1% αντίστοιχα). Συνεπώς όλο και περισσότεροι πολίτες διαβάζουν λιγότερα βιβλία. Το 2010 αγοράστηκαν λιγότερα βιβλία στις κατηγορίες: ιστορία – βιογραφία (19% το 2010 από 29% το 2009), κοινωνικά-πολιτικά (15% το 2010 από 19% το 2009), ψυχολογία (19% το 2010 από 22% το 2009), Αρχαία Ελλάδα (6% το 2010 από 13% το 2009), τέχνη- λευκώματα (5% το 2010 από 12% το 2009). Μόνο η ξένη λογοτεχνία σημείωσε άνοδο και έφτασε το 53% από 49% που ήταν πέρυσι. Την ξένη λογοτεχνία προτιμούν και οι νέοι 18-35 ετών σε ποσοστό 62,4% (από το 54,9% του 2009) σε σχέση με την ελληνική που έπεσε στο 44,4% (από το 54,4% το 2009). Αντίθετα οι ηλικίες 36-55 και 56-65+ επιμένουν… ελληνικά (με ποσοστά 65,9% και 61,1% αντίστοιχα), ενώ οι γυναίκες είναι το φανατικό κοινό της λογοτεχνίας της χώρας μας (67,3% σε σχέση με το 50,8% των ανδρών).
Αναφορικά με τον τόπο αγοράς βιβλίων τα πρωτεία κατέχουν τα μεγάλα βιβλιοπωλεία /αλυσίδες (σε ποσοστό 61%), ενώ άνοδο σημειώνουν και οι πωλήσεις μέσω ίντερνετ (άγγιξαν το 8% το 2010) κερδίζοντας ένα μερίδιο του τζίρου. Παράλληλα σημειώνεται πτώση της κίνησης στα βιβλιοπωλεία της γειτονιάς, ενώ με οριστική εξαφάνιση απειλείται το επάγγελμα του πλασιέ (μόλις 1% των ερωτηθέντων είπαν πως αγοράζουν βιβλία με αυτό τον τρόπο).
Τέλος αναφορικά με το Φεστιβάλ Βιβλίου Θεσσαλονίκης το 83% των ερωτηθέντων δήλωσε πως το έχει επισκεφθεί και στο παρελθόν, όμως υπάρχει και ένα 17% που ήρθε για πρώτη φορά, ενώ στο ίδιο ποσοστό κυμαίνονται και οι επισκέπτες που έχουν έρθει από την επαρχία για να δουν αυτή τη γιορτή του βιβλίου.
«Η Έρευνα απέδειξε ότι το Φεστιβάλ κρατάει το κοινό του αλλά ταυτόχρονα δημιουργεί και νέους φίλους. Παράλληλα όμως μας δίνει πολύ σημαντικές πληροφορίες γενικότερα για το βιβλίο, την φιλαναγνωσία, που οποία πρέπει να μελετήσουμε με πολύ μεγάλη προσοχή, ως εκδότες αλλά και ως πολιτεία ώστε να τονωθούν περισσότερο οι δραστηριότητες γύρω από αυτό», σχολίασε χθες ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εκδοτών Βόρειας Ελλάδας Μπάμπης Μπαρμπουνάκης κατά την διάρκεια παρουσίασης της έρευνας.
Παράλληλα υπογράμμισε ότι το Φεστιβάλ δίνει τη δυνατότητα στους εκδότες να παρουσιάσουν την παραγωγή τους, κάτι που μερικές φορές παρεμποδίζεται από τα βιβλιοπωλεία που προωθούν τα μπεστ σέλερ, ενώ επανέλαβε πως το βιβλίο θα μας συντροφεύει στις δύσκολες στιγμές που ζούμε.
Να σημειωθεί ότι η έρευνα γίνεται για 4η συνεχόμενη χρονιά. Το 30ο Φεστιβάλ Βιβλίου Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί από τις 3 έως τις 19 Ιουνίου στην Παραλία της πόλης μας. Ώρες Λειτουργίας: καθημερινά 18.30 με 23.00, Κυριακές ανοικτά και το πρωί 10.30 έως τις 13.30.