Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ο ακήρυχτος πόλεμoς της ασφάλτου απαιτεί έργα και όχι μόνο λόγια

Άρθρο του Γιώργου Παπαδημητρίου

Όπως γνωρίζετε σχεδόν όλοι όσοι παρακολουθείτε στοιχειωδώς την ντόπια επικαιρότητα, τα ξημερώματα της Τρίτης η πόλη μας είχε το δυστυχές προνόμιο να γίνει τόπος τέλεσης ενός φρικτού αυτοκινητιστικού δυστυχήματος. Στον Εύοσμο, στη συμβολή των οδών Αναγεννήσως και Σμύρνης, ένα αυτοκίνητο εξετράπη της πορείας του, προσέκρουσε σε τσιμεντένιο τοιχίο και, έπειτα, σε περίφραξη, με αποτέλεσμα να βρουν τραγικό θάνατο οι 4 από τους 5 επιβαίνοντες. 

Το στοιχείο που τράβηξε τα φώτα της δημοσιότητας στο συγκεκριμένο φρικτό συμβάν ήταν το γεγονός ότι οι επιβαίνοντες που έχασαν τη ζωή τους ήταν εξαιρετικά νεαρής ηλικίας. Ως εκ τούτου, άναψαν για πολλοστή φορά οι σπίθες του δημόσιου διαλόγου ως προς το θέμα της αντιμετώπισης αυτής της μάστιγας που είθισται να αποκαλούμε «ακήρυχτος πόλεμος της ασφάλτου».

Το ζήτημα, φυσικά, δεν έχει ανακύψει τώρα, ούτε πρόκειται να λυθεί εν μία νυκτί. Η Ελλάδα, εδώ και δεκαετίες, πληρώνει ένα δυσβάσταχτο και αδιανόητο φόρο αίματος, ο οποίος -άνευ πλάκας ή υπερβολής-  αγγίζει τα όρια ενός εμφυλίου πολέμου εν καιρώ ειρήνης. Για να πάψουν να ισχύουν όλα τα παραπάνω, οφείλουμε να κινηθούμε συντεταγμένα και μετωπικά, προς πάσα κατεύθυνση, έχοντας κατά νου τόσο τη βραχυπρόθεσμη βελτίωση της κατάστασης όσο και τη μελλοντική –στο μέτρο του δυνατού- ίαση αυτής της παθογένειας.

Ξεκινώντας από τα βασικά του τώρα, το κράτος οφείλει να συμμετέχει ενεργά στην εξάλειψη του φαινομένου και όχι αποσπασματικά όπως συμβαίνει ως τώρα. Στην παρούσα φάση, δεν γίνεται να εμφυτευτεί οδηγική παιδεία και σύνεση ως δια μαγείας σε δεκάδες χιλιάδες επικίνδυνους οδηγούς που κυκλοφορούν εκεί έξω. Ως εκ τούτου, το κράτος θα πρέπει να συνδράμει στην τήρηση της τροχαίας τάξης, με συχνότατους ελέγχους αλκοτέστ, με ρύθμιση της κυκλοφορίας στις εξόδους των εκδρομέων, καθώς και με διακριτική αποτρεπτική παρουσία σε όλα εκείνα τα μέρη, στα οποία όλοι μας γνωρίζουμε ότι διαδραματίζονται οι φονικές «κόντρες» μεταξύ γρήγορων αμαξιών και ανεγκέφαλων οδηγών. Η συγκεκριμένη ενεργή παρουσία του κράτους δεν έχει και δεν πρέπει να έχει καμιά σχέση με οτιδήποτε που να ρέπει προς την αδικαιολόγητη και υπέρμετρη αστυνόμευση (οι έλεγχοι για αλκοτέστ οφείλουν να αφορούν αυτό και μόνο το ζήτημα), αλλά αντιθέτως πρέπει να έχει ως σκοπό και στόχο την προστασία του κοινωνικού συνόλου. Δεν αρκεί να βγαίνει το κράτος παγανιά μόνο για εισπρακτικούς σκοπούς, πρέπει επιτέλους σε κάποια στιγμή να αποκτήσει ρόλο προστάτη και όχι μόνο δερβέναγα.

Από εκεί και έπειτα, η εξασθένιση του αφανούς εχθρού της ασφάλτου περνά τόσο από την ανάπτυξη των σωστών υλικοτεχνικών υποδομών όσο και από την καλλιέργεια της σωστής και πρέπουσας νοοτροπίας. Οι δρόμοι του ελληνικού οδικού δικτύου οφείλουν να εκσυγχρονισθούν άμεσα και να είναι σε θέση να υποστηρίξουν τον αριθμό οχημάτων που εξυπηρετούν. Τρανό παράδειγμα περί του αντιθέτου, ο δρόμος που ενώνει τη Θεσσαλονίκη με τα Μουδανιά, καθώς από τη στιγμή της εξαγγελίας του μέχρι τη στιγμή της κατασκευής του, ο αριθμός των τροχοφόρων με πινακίδες Θεσσαλονίκης είχε ενδιαμέσως σχεδόν εξαπλασιαστεί.

Σε δεύτερο, αλλά ακόμη πιο ουσιώδες επίπεδο, η σωστή οδηγική κουλτούρα θα πρέπει να αποτελέσει επιτέλους αντικείμενο όχι μόνο ορθής εκπαίδευσης και εκμάθησης, αλλά και συνολική παιδείας και αγωγής του (χρηστού) πολίτη. Αρχικά και πρωτίστως, η κατάρτιση ενός σχολικού μαθήματος σχετικά με τη σωστή οδηγική συμπεριφορά οφείλει άμεσα να ενταχθεί στη στρατηγική χάρτα της ελληνικής παιδείας (με μακρόπνοο ορίζοντα, χωρίς τις γνωστές παλινδρομήσεις μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων που ενεργοποιούνται με κάθε κυβερνητική αλλαγή).

Επιπλέον, θα πρέπει σε κάποια στιγμή οι εξετάσεις για τη χορήγηση διπλώματος οδήγησης να καταστούν πιο ουσιώδεις, όπως επίσης να θεσπιστεί η επανάληψή τους ανά τακτά χρονικά διαστήματα, μετά την απόκτηση του διπλώματος. Τώρα, όσον αφορά τη λοβοτομημένη νοοτροπία που ωθεί χίλιους δυο νεαρούς Έλληνες άνδρες να αντιμετωπίζουν την οδήγηση ως επέκταση του ανδρισμού τους, εκεί, όντως, για να γυρίσει ο ήλιος θέλει δουλειά πολλή. Καιρός, όμως, να σηκώσουμε μανίκια και να ξεκινήσουμε, αν δεν θέλουμε να αρχίσουμε να χτίζουμε νεκροταφεία στους παράδρομους της Εθνικής Οδού. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ