Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Η «κόλαση» της Ερυθράς Θάλασσας και πώς οι πλοιοκτήτες την παρακάμπτουν

Ανήσυχοι οι πλοιοκτήτες από τις επιθέσεις στην περιοχή, αλλάζουν τα δρομολόγια των δεξαμενόπλοιων

Κλιμακώνεται επικίνδυνα η ένταση στην Ερυθρά Θάλασσα, μετά τα αμερικανικά πλήγματα στην Υεμένη και τις απειλές για νέες επιθέσεις κατά της ναυτιλίας από τους Χούθι, με αποτέλεσμα αρκετές εταιρείες δεξαμενόπλοιων να αποφεύγουν πλέον την περιοχή για λόγους ασφαλείας.

Ήδη το υπουργείο Ναυτιλίας εξέδωσε ενημερωτικό σημείωμα προς τα ελληνόκτητα πλοία για τον διάπλου της περιοχής.Συστήνεται σε περίπτωση απενεργοποίησης του αυτόματου συστήματος αναγνώρισης AIS να ενημερώνονται άμεσα τα φίλια επιχειρησιακά ναυτιλιακά κέντρα της περιοχής προκειμένου να έχουν τον απαραίτητο χρόνο αντίδρασης εφόσον απαιτηθεί. Επίσης ζητείται από τα πλοία να αποφεύγουν για το επόμενες 48-72 ώρες τον 12ο και 16ο παράλληλο και δυτικά τον 46ο μεσημβρινό, καθώς η περίοδος της κρίσης θα διαρκέσει.

Επισημαίνεται ότι την ανησυχία των πλοιοκτητών ενέτεινε την περασμένη εβδομάδα η κατάληψη ενός ελληνόκτητου τάνκερ από το πολεμικό ναυτικό του Ιράν, που φέρεται ότι έγινε ως αντίποινα για την κατάσχεση πετρελαίου από τις Ηνωμένες Πολιτείες από το ίδιο πλοίο πέρυσι. Πρόκειται για το δεξαμενόπλοιο «St Nikolas» χωρητικότητας 159.000 dwt (κατασκευής 2011), πρώην Suez Rajan, που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο αγκυροβόλιο του Μπαντάρ Αμπάς. Το Ιράν ισχυρίζεται ότι το πλοίο
είναι αμερικανικό, αλλά το «St. Nikolas» είναι νηολογημένο στις Νήσους Μάρσαλ και η εταιρεία που το διαχειρίζεται, η Empire Navigation, δραστηριοποιείται από την Ελλάδα.

ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο πραγματοποίησαν το Σάββατο νέες αεροπορικές και πυραυλικές επιθέσεις σε εγκαταστάσεις των Χούθι στην Υεμένη, που -σύμφωνα με πληροφορίες- χρησιμοποιήθηκαν για επιθέσεις κατά της εμπορικής ναυτιλίας.

Σύμφωνα με το Ρόιτερ, εκπρόσωπος των ανταρτών Χούθι στην Υεμένη δήλωσε ότι τα αμερικανικά πλήγματα στην Υεμένη δεν έχουν σημαντικό αντίκτυπο στις ικανότητες των Χούθι να συνεχίσουν να εμποδίζουν τη διέλευση πλοίων που συνδέονται με το Ισραήλ από την Ερυθρά και την Αραβική Θάλασσα.

Εκτροπή πορείας

Η πλοιοκτήτρια εταιρεία δεξαμενόπλοιων Torm αποφάσισε να διακόψει όλες τις διελεύσεις μέσω της νότιας Ερυθράς Θάλασσας. Εκπρόσωπος της Torm, μιλώντας στον ειδησεογραφικό ιστότοπο Argus, ανέφερε ότι οι εκτροπές θα παραμείνουν μέχρι νεωτέρας, συμπεριλαμβανομένου και του Βέλγου ιδιοκτήτη δεξαμενόπλοιων Euronav.

Ο αναλυτής ενεργειακών φορτίων της Vortexa σημειώνει ότι οι εκτροπές των δεξαμενόπλοιων έχουν αυξηθεί κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων εβδομάδων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.

Τα στοιχεία της Vortexa δείχνουν ότι οι αριθμοί διέλευσης μέσω της Ερυθράς Θάλασσας είναι περίπου 15% χαμηλότεροι από τον μέσο όρο του 2023 μετά τις επιθέσεις. Η μείωση είναι πιο έντονη για τα δεξαμενόπλοια LNG και LPG, που είχαν επίσης ιδιαίτερα υψηλούς αριθμούς διέλευσης τους μήνες πριν από την ένταση των επιθέσεων των Χούθι.

Οι εκτροπές product tankers γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας είχαν σταματήσει στα τέλη Δεκεμβρίου, με τα περισσότερα να προτιμούν να χρησιμοποιήσουν ξανά τη Διώρυγα του Σουέζ.

Σημειώνεται ότι την περασμένη Παρασκευή οι τιμές πετρελαίου σημείωσαν άνοδο 1%.

Όπως ανέφερε το Ρόιτερ, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του αργού τύπου Brent διαμορφώθηκαν 88 σεντς ή 1,1% υψηλότερα, στα 78,29 δολάρια το βαρέλι.

Το υψηλό της συνεδρίασης ήταν πάνω από 3 δολάρια και οι τιμές ξεπερνούσαν τα 80 δολάρια, το υψηλότερο επίπεδο φέτος.

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το αμερικανικό αργό West Texas Intermediate ανέβηκαν κατά 66 σεντς ή 0,9% στα 72,68 δολάρια, περιορίζοντας τα κέρδη, αφού άγγιξαν το υψηλό του 2024 στα 75,25 δολάρια.

H Breakwave Tanker Shipping ανέφερε ότι το ETF, που είναι ένα διαπραγματεύσιμο αμοιβαίο κεφάλαιο και έχει σχεδιαστεί για να αντικατοπτρίζει τις ημερήσιες κινήσεις των τιμών των δεικτών που παρακολουθούν το μελλοντικό κόστος μεταφοράς αργού πετρελαίου, κέρδιζε 7,3% την Παρασκευή.

Το αμοιβαίο κεφάλαιο έχει σημειώσει άνοδο 17,8% αυτόν τον μήνα, σε τροχιά για τη μεγαλύτερη μηνιαία ποσοστιαία πρόοδό του από τον Ιούνιο του 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία της FactSet.

Τι συνέβη με το «St Nikolas»

Αμερικανικά μέσα ενημέρωσης υποστηρίζουν ότι η κατάσχεση του φορτίου του ελληνόκτητου δεξαμενόπλοιου «St Nikolas», που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο αγκυροβόλιο του Μπαντάρ Αμπάς, έγινε από το ιρανικό πολεμικό ναυτικό με εντολή της ιρανικής δικαιοσύνης.

Η ελληνική διαχειρίστρια  εταιρεία του πλοίου «St Nikolas», χωρητικότητας 159.000 dwt (κατασκευής 2011), πρώην Suez Rajan, σε νέα ανακοίνωσή της ανέφερε ότι ο τοπικός αντιπρόσωπος του ασφαλιστικού της φορέα (P&I Club) επικοινώνησε με τις ιρανικές αρχές και οι 19 ναυτικοί – μέλη του πληρώματος (μεταξύ των οποίων και ένας δόκιμος Έλληνας πλοίαρχος) είναι καλά στην υγεία τους και ασφαλείς.

Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία δεν έχει αποκαταστήσει άμεση επικοινωνία με το «St Nikolas» από τη στιγμή της κατάληψής του, στις 11 Ιανουαρίου.

Έκτοτε, όλα τα δορυφορικά  συστήματα επικοινωνίας του πλοίου είναι απενεργοποιημένα. Το πλοίο παραμένει στο αγκυροβόλιο του Μπαντάρ Αμπάς στο Ιράν.

Όπως αναφέρθηκε, η ομάδα ενόπλων που επιβιβάστηκε στο πλοίο απενεργοποίησε το σύστημα δορυφορικών επικοινωνιών.

Επισημάνθηκε επίσης ότι για τις οικογένειες των ναυτικών έχει ήδη συσταθεί υπηρεσία ψυχικής και ψυχολογικής υποστήριξης.

Η κίνηση του Ιράν προσθέτει ένταση στα ύδατα της Μέσης Ανατολής, που είναι ήδη ταραγμένα από τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι.

Η Τεχεράνη έχει ιστορικό κατάσχεσης πλοίων σε αντίποινα για ενέργειες εναντίον της από τις ΗΠΑ ή άλλους. Δύο ελληνόκτητα suezmaxes είχαν οδηγηθεί το 2022 στο Μπαντάρ Αμπάς.

Πηγή: Naftemporiki

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Κατέστρεψαν 12 δέντρα – Τα είχαν φυτεύσει για τα θύματα των Τεμπών
Άγνωστοι μπήκαν στο Πάρκο της Διαλογής και έσπασαν 12 από 57+1 δέντρα που είχαν φυτέψει μαθητές δημοτικού σχολείου και αστυνομικοί
Θεσσαλονίκη: Κατέστρεψαν 12 δέντρα – Τα είχαν φυτεύσει για τα θύματα των Τεμπών