*Της Λεμονιάς Βασβάνη | Από την έντυπη έκδοση "Τύπος Θεσσαλονίκης"
Τα κινητά τηλέφωνα μπαίνουν στις τσάντες από τη νέα σχολική χρονιά, σύμφωνα με τα όσα ορίζουν τα νέα μέτρα της κυβέρνησης.
Όπως χαρακτηριστικά τόνισε την Πέμπτη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσιάζοντας με τον υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Κυριάκο Πιερρακάκη την πρωτοβουλία «Κινητό στην τσάντα», «Τα κινητά δεν πρέπει να έχουν θέση στα σχολεία».
Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά: «Στη χώρα μας, με την εξαίρεση για λόγους υγείας, θα απαγορευτεί η εμφανής κατοχή και χρήση του κινητού καθ΄ όλη τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας ενώ η μη συμμόρφωση των μαθητών και μαθητριών θα επιφέρει την επιβολή του μέτρου της μονοήμερης αποβολής. Σε περίπτωση που ένας μαθητής ή μία μαθήτρια βιντεοσκοπεί /φωτογραφίζει/ μαγνητοφωνεί καθηγητές ή συμμαθητές του, χωρίς συναίνεση ή συγκατάθεση, η ποινή του θα είναι τριήμερη αποβολή ενώ με συγκατάθεση / συναίνεση θα αποβάλλεται για 1 έως 3 ημέρες. Αν η φωτογράφιση/βιντεοσκόπηση αφορά προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, τότε ο Σύλλογος Διδασκόντων υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος».
Τι θα γίνει όμως στην πράξη; Και τι ισχύει με την σχέση που έχουν τα παιδιά με τα κινητά;
Ζητήσαμε από τέσσερις εκπαιδευτικούς να σχολιάσουν το συγκεκριμένο μέτρο.
«Πώς απαιτούμε από τα παιδιά να μην θα καταφεύγουν στην οθόνη όταν βλέπουν εμάς να καταγράφουμε τις εκφάνσεις της ζωής μας;»
«Δυστυχώς, μετά την πανδημία η καθημερινότητα των παιδιών συνδέεται άρρηκτα με την χρήση κινητών τηλεφώνων και tablet που συγκαταλέγονται ανάμεσα στα προσωπικά αντικείμενα του παιδιού από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού. Η υπερβολική και επικίνδυνη χρήση τους, από την προσχολική ακόμη ηλικία, ανησυχεί ιδιαίτερα την κοινότητα των παιδαγωγών προσχολικής ηλικίας», δήλωσε στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» η Κατερίνα Τζαβάρα, Εκπαιδευτικός – MSc Φυσικής Δραστηριότητας & Ποιότητας Ζωής παιδιών – Υπεύθυνη Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων ΙΜΜΑ. Όπως τόνισε: «Σωστά το Υπουργείο Παιδείας με νομοθετική ρύθμιση απαγορεύει την χρήση του εντός της σχολικής μονάδας αλλά για να γίνει αυτό το μέτρο αποτελεσματικό χρειάζεται παράλληλα και την διεξαγωγή σεμιναρίων για γονείς, με θέμα την ασφαλή και λελογισμένη χρήση του κινητού από τους ίδιους, καθώς οι γονείς παραμένουν το κατεξοχήν επιδραστικό και κυρίαρχο πρότυπο για τα παιδιά.
Σε μια ιδανική σχολική κοινότητα θα μπορούσαμε να μιλάμε για τη δημιουργία lockers αλλά και ειδικού ηλεκτρονικού αριθμού για την ασφάλεια των μαθητών, από την Πολιτεία.
Πώς έχουμε όμως την απαίτηση να καταφεύγουν λιγότερο τα παιδιά μας στην οθόνη, όταν βλέπουν εμάς να καταγράφουμε με πόζες και φίλτρα όλες τις εκφάνσεις της καθημερινής μας ζωής;».
«Το κινητό είναι εργαλείο μάθησης, αλλά κρύβει και κινδύνους»
«Μέχρι τώρα η νομοθεσία έλεγε ότι τα κινητά απαγορεύονται στο σχολείο. Όμως αρκετοί μαθητές τα είχαν στο σχολείο. Υπήρχε μια ανοχή. Στη νέα νομοθεσία δεν αναφέρεται ότι απαγορεύονται, αλλά ότι δεν εμφανίζονται μέχρι το πέρας του προγράμματος. Το πρόβλημα ξεκινάει από το θέμα της μαγνητοσκόπησης και ηχογράφησης. Όταν το κινητό γίνεται μέσο εκβιασμού ή πολύ κακής πλάκας. Εμπλέκονται τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε αυτό. Φέτος το υπουργείο φαίνεται πιο αποφασισμένο να αντιμετωπίσει αυτό το φαινόμενο. Υπάρχουν και οι ποινές με τις αποβολές...» ανέφερε η Όλγα καθηγήτρια β' βαθμιας εκπαίδευσης στο Βόρειο Αιγαίο και υπογράμμισε πως «Το κινητό μπορεί να είναι εξαιρετικό εργαλείο μάθησης, αλλά κρύβει και κινδύνους στα χέρια ανηλίκων ή ανώριμων προσωπικοτήτων».
«Δύσκολα να εφαρμοστεί το μέτρο»
Η Χριστίνα Μπατσίλα, εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε σχολείο της Θεσσαλονίκης σχολίασε πως: «Η απαγόρευση της χρήσης κινητού υπήρχε ήδη στον σχολικό κανονισμό που υπέγραφαν οι κηδεμόνες εκ μέρους των μαθητών, ωστόσο με τις νέες ρυθμίσεις γίνεται πιο συγκεκριμένο το σύστημα ποινών. Παρόλα αυτά παραμένει ένα μέτρο που δύσκολα θα εφαρμοστεί, καθώς η γενιά μαθητών του σήμερα δεν μπορεί να διανοηθεί τη μισή ζωή τους ( που είναι ουσιαστικά η σχολική ζωή τους) χωρίς το κινητό τους. Θα βοηθήσει να αποφευχθούν περιστατικά είτε καταγραφής τρίτων χωρίς τη συγκατάθεσή τους, είτε φθοράς/καταστροφής των κινητών είτε αντιγραφής με χρήση κινητών – περιστατικά που έχουμε δει να συμβαίνουν στο σχολικό περιβάλλον. Διατηρώ όμως τις αμφιβολίες μου αν θα εφαρμοστεί όντως κι αν είναι σκόπιμο να πάμε απευθείας σε πλήρη απαγόρευση χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη την πραγματικότητα των σημερινών εφήβων. Ίσως θα ήταν καλύτερο ιθύνοντες, εκπαιδευτικοί και γονείς να καταλήξουν σε πλαίσιο ορθής και περιορισμένης χρήσης».
«Είναι πολύ δύσκολο κανείς να εποπτεύει όλα τα παιδιά ενός σχολείου»
Για την Κατερίνα Σκ. εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε σχολείο της πόλης μας: «Πρόκειται για ένα μέτρο μάλλον πολυαναμενόμενο, έπειτα από τόσα δυσάρεστα περιστατικά με κινητό που έχουν σημειωθεί μέσα στο σχολικό περιβάλλον. Η εμφανής χρήση του κινητού εντός της τάξης ούτως ή άλλως δεν επιτρεπόταν, αλλά πολλά παιδιά στα διαλείμματα τα χρησιμοποιούσαν». Η ίδια συμπλήρωσε ότι «Είναι πολύ δύσκολο κανείς να εποπτεύει όλα τα παιδιά ενός σχολείου ως προς τον τρόπο με τον οποίον επιλέγουν να το χειριστούν. Ποιος μπορεί να αρνηθεί πειστικά την εθιστική δύναμη των κινητών, ακόμη και για εμάς τους ενήλικες; Πόσω μάλλον, λοιπόν, για τα παιδιά, τα οποία, βέβαια, καλούμαστε να τα προστατεύσουμε στο βαθμό που μπορούμε, ακόμη και από τον ίδιο τον εαυτό τους».