*Του Δημήτρη Κετικίδη | Από την έντυπη έκδοση «Τύπος Θεσσαλονίκης»
Σε μάστιγα δείχνουν να έχουν εξελιχθεί τα τροχαία δυστυχήματα αγροτών με τρακτέρ, καθώς μέσα σε διάστημα λιγότερο του ενός μήνα, έχασαν τη ζωή τους τουλάχιστον επτά άνθρωποι και τραυματίστηκε άλλος ένας.
Ο «Τύπος Θεσσαλονίκης» επικοινώνησε με τον πρόεδρο της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Θεσσαλονίκης κ. Χρήστο Τσιχήτα, ο οποίος ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «η γεωγραφική ιδιομορφία της χώρας είναι τέτοια που εγκυμονεί κινδύνους, και γι’ αυτό θέλει ιδιαίτερη προσοχή».
«Καταρχάς είναι από τα πιο επικίνδυνα επαγγέλματα. Υπάρχουν πολλοί κίνδυνοι για πολλά μηχανήματα. Η χρήση φυτοφαρμάκων, λιπασμάτων κλπ μπορεί να δημιουργήσει κίνδυνο. Πρέπει να δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στα αγροτικά μηχανήματα είτε στα τρακτέρ είτε στα παρελκόμενα. Είναι κάτι το οποίο το χρησιμοποιούμε για δουλειά αλλά έχει μεγάλη δύναμη. Σε οποιαδήποτε εμπλοκή του ανθρώπου με το μηχάνημα, οι επιπτώσεις είναι σοβαρές. Γίνονται αρκετά ατυχήματα με τρακτέρ σε πολλά μέρη που εκεί είναι επικλινή τα εδάφη, και υπάρχει περισσότερος κίνδυνος. Η γεωγραφική ιδιομορφία της χώρας είναι τέτοια που εγκυμονεί κινδύνους, και γι’ αυτό θέλει ιδιαίτερη προσοχή», υπογράμμισε αρχικά αναφερόμενος στα αίτια από τα οποία μπορεί να προκληθεί κάποιο ατύχημα.
Ο κ. Τσιχήτας μίλησε και για το αν έχουν ευθύνη οι αγρότες οι οποίοι ενδεχομένως δεν συντηρούν σωστά τα τρακτέρ τους λέγοντας ότι «δεν θα το έλεγα αυτό. Ένα τρακτέρ για να λειτουργήσει και να δουλέψει σίγουρα είναι συντηρημένο. Μπορεί να μην είναι απόλυτα συντηρημένα, αλλά τα περισσότερα τα τελευταία χρόνια είναι σύγχρονα με καμπίνα ασφαλείας.
Δεν είναι μόνο θέμα κακής συντήρησης αλλά κυρίως είναι θέμα κακού χειρισμού ή απερισκεψίας και αμέλειας.
Όλα τα τρακτέρ πηγαίνουν στο συνεργείο και γίνεται έλεγχος για την καλή τους λειτουργία. Όταν υπάρχει μπάρα ασφαλείας, τότε δεν υπάρχει θέμα. Δεν είναι θέμα επικινδυνότητας με τη λογική της κακής συντήρησης που και αυτό μπορεί να υπάρχει, αλλά είναι η επικινδυνότητα μέσα στα χωράφια. Από το '90 και μετά όλα τα τρακτέρ για να πάρουν άδεια, έχουν καμπίνα ασφαλείας. Είναι θέμα και καλής συντήρησης βεβαίως. Πρώτο μας μέλημα είναι να είναι σωστά τα μηχανήματα και τα τρακτέρ που χρησιμοποιούμε» είπε.
Ο πρόεδρος της Ένωσης, σχολίασε και το κατά πόσο είναι εύκολο οικονομικά ή όχι να συντηρηθεί τη σήμερον ημέρα ένα τρακτέρ, απαντώντας ότι «στη σημερινή εποχή όλα είναι δύσκολα. Αν ένα επάγγελμα πάει καλά, τότε σίγουρα όλα είναι αρκετά πιο εύκολα. Είναι θέμα κόστους αλλά και επιμέλειας πόσο καλά θέλει να προστατεύσει τον εαυτό του ο κάθε αγρότης, είναι δηλαδή ευθύνη του καθενός».
Πηγαίνοντας η συζήτηση στην ηλικία και κατά πόσο μπορεί να παίξει ρόλο στην πρόκληση ή αποφυγή ενός σοβαρού συμβάντος, ο κ. Τσιχήτας δήλωσε χαρακτηριστικά:
«Η αλήθεια είναι ότι όσο μικρότερη είναι η ηλικία ενός αγρότη, τόσο υπάρχει αψήφηση του κινδύνου. Θεωρώ ότι ένα παιδί 18-19 χρονών δεν είναι τόσο άπειρο ώστε μη μπορεί να οδηγήσει ένα αγροτικό μηχάνημα. Έχει και σπουδές, αλλά και πολύ ανεπτυγμένη αντίληψη. Αν πάρουμε ένα μηχάνημα και πάμε να κατέβουμε από επικλινές έδαφος και τρέχουμε, τότε αν φρενάρουμε μπορεί να συμβεί κάτι. Θεωρώ ότι είναι κυρίως θέμα σωστού χειρισμού, και όχι τόσο θέμα ηλικίας, ωστόσο σίγουρα παίζει και αυτή κάποιο ρόλο».
Σχολιάζοντας το ενδεχόμενο να αφαιρούν πολλοί αγρότες την προστατευτική μπάρα από τα τρακτέρ τους, έστειλε ξεκάθαρο μήνυμα λέγοντας ότι «δεν διευκολύνεται κανείς σε τίποτα αν αφαιρέσει κάτι. Η μπάρα ασφαλείας είναι τοποθετημένη ψηλά, πάνω από το κεφάλι του οδηγού, κι έτσι δεν μας εμποδίζει πουθενά, οπότε θεωρώ ότι δεν συμβαίνει. Αν όμως κάποιος κάνει κάτι τέτοιο, τότε είναι επικίνδυνο και κακώς το κάνει».