Εγκαινιάστηκε το πρώτο πρατήριο υδρογόνου στην Ελλάδα και ένα από τα πρώτα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, ενισχύτοντας τη μετάβαση της χώρας σε καθαρές μορφές ενέργειας.
Ψήφο εμπιστοσύνης στο υδρογόνο συνεχίζουν να δίνουν αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες, παράλληλα με τις επενδύσεις τους στην ηλεκτροκίνηση η οποία δείχνει να αποτελεί τόσο το παρόν όσο και το μέλλον στον κόσμο των τεσσάρων τροχών.
Mercedes, BMW, Toyota και Hyundai είναι μόλις μερικές από τις μάρκες που δείχνουν να μην αποκλείουν την υδρογονοκίνηση από τα επενδυτικά τους πλάνα, θέλοντας να προσφέρουν μια εναλλακτική σε όσους δείχνουν ανέτοιμοι να ενδώσουν… στα καλώδια και τους φορτιστές.
Το υδρογόνο (κυψέλες καυσίμου) δείχνει συμβατό κυρίως με τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, όπου η μπαταριοκίνηση κρίνεται σε έναν βαθμό απαγορευτική: αφενός διότι απαιτούνται πολύ μεγάλες μπαταρίες που αυξάνουν το βάρος και μειώνουν το ωφέλιμο φορτίο των φορτηγών και αφετέρου οι μεγάλοι χρόνοι φόρτισης προκαλούν καθυστερήσεις στις μεταφορικές δραστηριότητες.
Η υδρογονοκίνηση, βέβαια, βρίσκεται προς το παρόν σε πρώιμο στάδιο, όπως μαρτυράει και ο αριθμός των μόλις 1.160 σταθμών ανεφοδιασμού σε παγκόσμιο επίπεδο, εκ των οποίων στην Ευρώπη απαντώνται μόλις 294 και από αυτούς 113 στη Γερμανία.
Στην Ελλάδα, οι σταθμοί υδρογόνου έλαμπαν δια της απουσίας τους, μέχρι να ολοκληρωθεί το προηγούμενο διάστημα η επένδυση της τάξης των 3 εκατ. ευρώ από την Avin στους Αγίους Θεοδώρους, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό βήμα προς την προώθηση της κινητικότητας με υδρογόνο στη χώρα.
Ειδικότερα, πρόκειται για το πρώτο δημόσια προσβάσιμο, εμπορικό πρατήριο υδρογόνου που κατασκευάζεται στη χώρα και από τα πρώτα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη -μια εγκατάσταση υψηλής τεχνολογίας και αυστηρών προδιαγραφών που ευθυγραμμίζεται με το όραμα της Motor Oil για την ανάπτυξη βιώσιμων λύσεων στον τομέα των μεταφορών.
Ανεφοδιασμός με «πράσινο» υδρογόνο
Όπως έγινε γνωστό στο πλαίσιο της χθεσινής (10/6) εκδήλωσης της Motor Oil, ο σταθμός θα «σερβίρει» το λεγόμενο «πράσινο» υδρογόνο, το οποίο παράγεται με ηλεκτρόλυση του νερού και η ηλεκτρική ενέργεια προέρχεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Σήμερα αποτελεί την πιο ακριβή μέθοδο παραγωγής, αλλά όπως δήλωσαν στελέχη της εταιρείας, στο μέλλον το κόστος αναμένεται να μειωθεί, όσο θα μειώνονται τα κόστη της ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και της σχετικής τεχνολογίας.
Αναφέρθηκε δε ότι σε πρώτη φάση η προμήθειά του θα γίνεται από τη Βιέννη, ενώ στόχος είναι εντός του 2026 η Motor Oil να διαθέτει μέσω του πρατηρίου στους Αγίους Θεοδώρους το δικό της «πράσινο» υδρογόνο στους καταναλωτές.
Επιπροσθέτως, η εταιρεία έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση για ακόμα 2 πρατήρια, ένα στο Θριάσιο σε συνεργασία με τον ΟΣΥ και ένα ακόμα στην Ακράτα όπου έχουν προχωρήσει οι μελέτες.
Το νέο πρατήριο υδρογόνου είναι το πρώτο συγχρηματοδοτούμενο κατά 50% έργο από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Connective Facility Europe, στο οποίο συμμετέχουν επίσης ο Δήμος Λουτρακίου και η Ολυμπία Οδός, μέσω της προμήθειας από ένα όχημα υδρογόνου. Στο έργο συμπράττει και η ΟΣΥ, η οποία έχει εγκεκριμένη χρηματοδότηση για 50 υδρογονοκίνητα λεωφορεία μέσω διαγωνισμού που αναμένεται να προκηρυχθεί μέσα στο επόμενο διάστημα.
Μεγάλο προσόν των οχημάτων υδρογόνου είναι η δυνατότητά τους να προσφέρουν αυτονομία 500-700 χλμ., ενώ ο ανεφοδιασμός τους διαρκεία περίπου 3-5 λεπτά, δηλαδή κάτι περισσότερο απ’ ότι των οχημάτων βενζίνης και diesel.
Σημειώνεται ότι το υδρογόνο είναι το πιο άφθονο στοιχείο στο σύμπαν. Βρίσκεται σχεδόν παντού, και είναι ένα άχρωμο, άοσμο και μη τοξικό αέριο το οποίο μπορεί να αποθηκεύεται για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
Όσον αφορά τα υδρογονοκίνητα οχήματα (με κυψέλες καυσίμου), όπως και τα μπαταριοκίνητα (BEV) κινούνται από ηλεκτρικά μοτέρ. Η ηλεκτρική τους ενέργεια, ωστόσο, δεν βρίσκεται αποθηκευμένη σε μια μεγάλη μπαταρία, αλλά παράγεται μέσω χημικής αντίδρασης μεταξύ του υδρογόνου και του οξυγόνου.
Πηγή: carandmotor.gr