Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Βόρεια Ελλάδα – Βουλγαρία: Μεγάλο έργο σύνδεσης για τα 3 λιμάνια

Τι λέει ο Χρήστος Σπίρτζης για την συμφωνία με τη Βουλγαρία

«Η συμφωνία με τη Βουλγαρία για τη σιδηροδρομική σύνδεση τριών λιμανιών της Βουλγαρίας, του Ρούσε στο Δούναβη ποταμό, της Βάρνας και του Μπουργκάς στον Εύξεινο Πόντο, με τα τρία λιμάνια μας στη Βόρεια Ελλάδα, Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Θεσσαλονίκης, και την κατασκευή δύο σύγχρονων εμπορευματικών κέντρων, ένα σε κάθε χώρα, δεν είναι ένα ακόμη μεγάλο έργο υποδομών. Δεν είναι μόνο ένα έργο που αναβαθμίζει τις συνδυασμένες μεταφορές και τις υποδομές στη χώρα μας, που προσελκύει νέες παραγωγικές μονάδες και στηρίζει τις υπάρχουσες».

Αυτό τονίζει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υπουργός Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης, υπογραμμίζοντας ότι «είναι ένα έργο γεωπολιτικής σημασίας, που συμβάλλει στη συνεργασία των βαλκανικών και παρευξείνιων χωρών. Ένα έργο που δίνει στην Ελλάδα τη σύνδεση με την ενδοχώρα των Βαλκανίων και στη Βουλγαρία και τις Βαλκανικές και παρευξείνιες χώρες άμεση πρόσβαση στο Αιγαίο».

«Είναι», σημειώνει, «ένα ακόμη μεγάλο βήμα, ώστε οι βαλκανικές χώρες, η γειτονιά μας, να μετατραπεί σε έναν ασφαλή χώρο οικονομικής συνεργασίας. Σε ένα ενιαίο χώρο παραγωγικών δραστηριοτήτων που θα ξεπερνά τα σύνορα κάθε χώρας και τα κατάλοιπα των ψυχροπολεμικών διαιρέσεων των παρελθόντος. Με τη συμφωνία που θα υπογραφεί την Τετάρτη στην Καβάλα, μεταξύ των δύο χωρών, προβλέπεται η ίδρυση ενός διακρατικού φορέα για την ενιαία υλοποίηση του έργου. Επιλέγεται, για πρώτη φορά στην περιοχή μας και για δεύτερη φορά στην Ευρώπη, αυτή η διαδικασία υλοποίησης ενός έργου υποδομής και έχει μια ξεχωριστή βαρύτητα και σημασία, μιας και θα υλοποιηθεί από κοινό φορέα των δύο χωρών και όχι από την κάθε χώρα ξεχωριστά στο δικό της έδαφος».

«Για να φτάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα», συνεχίζει, «υλοποιήθηκαν πολλές τεχνικές συναντήσεις και πολιτικές διαβουλεύσεις. Ο ρόλος της Επιτρόπου Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ.Violeta Bulc, υπήρξε καθοριστικός για την ωρίμανση της συμφωνίας και θα συνεχίσει να είναι για την υλοποίηση της.

Είναι προφανές ότι η χώρα μας ανακτά αυτά που έπρεπε να έχει πάντα: όραμα, ένα συγκεκριμένο εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό υποδομών και ανθρώπους που θα υλοποιούν αυτόν τον σχεδιασμό, με σκληρή δουλειά».

«Όταν μιλήσαμε για τη σιδηροδρομική Εγνατία, οι εκπρόσωποι της αντίληψης της μικρής και εξαρτημένης Ελλάδας μας ειρωνεύτηκαν. Προχωράμε υλοποιώντας το όραμα του Πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, για μια Ελλάδα που θα στέκεται στα δικά της πόδια, με εθνική στρατηγική και ενεργό συμμετοχή στην ευρωπαϊκή πολιτική και στα διεθνή δρώμενα. Μια Ελλάδα που θα ανακτήσει τη χαμένη της κυριαρχία και την αξιοπρέπεια της, στον τελικό δρόμο για την έξοδο από τα μνημόνια», καταλήγει στη δηλωσή του προς το ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Σπίρτζης.

Οι υπογραφές Τσίπρα - Μπορίσωφ

Το μνημόνιο συνεργασίας για το έργο το οποίο όταν υλοποιηθεί θα μεταβάλλει το υφιστάμενο τοπίο των οδικών και θαλάσσιων μεταφορών στη νοτιοανατολική Ευρώπη και ταυτόχρονα θα αναβαθμίσει γεωπολιτικά την ανατολική Μακεδονία και Θράκη, υπογράφεται την Τετάρτη στην Καβάλα μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, παρουσία των πρωθυπουργών κ. Αλέξη Τσίπρα και Μποϊκο Μπορίσωφ.

Πρόκειται για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας με αυτά της Βουλγαρίας στο Μπουρκάς και την Βάρνα, στα παραλία της Μαύρης Θάλασσας.

Το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο θεωρείται αναχρονιστικό, παρωχημένο και στην πραγματικότητα δεν εξυπηρετεί τα δυο ελληνικά λιμάνια, τα οποία στο πλαίσιο των γενικότερων διεθνών μεταφορικών σχεδιασμών προορίζονται να αποτελέσουν, μαζί με αυτό της Θεσσαλονίκης, τις θαλάσσιες πύλες διακίνησης των εμπορευμάτων προς και από τη νοτιοανατολική Ευρώπη αλλά και την Ρωσία, την Ουκρανία και τις αγορές του Καυκάσου.

Ενδεικτικό επ αυτού, είναι ότι το λιμάνι της Καβάλας δεν έχει σήμερα καν σιδηροδρομική πρόσβαση, ενώ αυτό της Αλεξανδρούπολης μόλις πέρυσι συνδέθηκε σιδηροδρομικά με το δίκτυο Θεσσαλονίκης-ελληνοτουρκικών συνόρων, μολονότι η απόσταση που το χώριζε από τις γραμμές του τρένου δεν ξεπερνούσε τα διακόσια μέτρα!

Το μνημόνιο, που θα υπογράψουν οι αρμόδιοι υπουργοί κ.κ. Χρήστος Σπίρτζης και Ιβαϊλο Μοσκόφσκι, παρουσία των κ.κ. Τσίπρα και Μπορίσοφ, θα αφορά στην σιδηροδρομική γραμμή από την Καβάλα έως την Βάρνα, μέσω Αλεξανδρούπολης και Μπουρκας, διπλής κατεύθυνσης και με ηλεκτροκίνηση, ώστε οι συρμοί να αναπτύσσουν ταχύτητες έως και εκατόν εξήντα χιλιόμετρα την ώρα. Φυσικά το όλο έργο θα διασυνδεθεί και με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Τι σημαίνει αυτό; με απλά λόγια θα έρθουν «τα πάνω κάτω» στο σημερινό μεταφορικό status, αφού τα φορτία προς και από τις αγορές της Μαύρης Θάλασσας (Ρουμανία, Βουλγαρία, Ουκρανία, Ρωσία, Γεωργία, κ. λ. π ) θα μπορούν να παρακάμπτουν τα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων και να «βγαίνουν» στη Μεσόγειο για να συνεχίσουν προς την Ευρώπη, την Αφρική ή και την Ασία-και αντιστρόφως - σε λιγότερο χρόνο, με χαμηλότερο μεταφορικό κόστος και με μεγαλύτερη ασφάλεια απ ό,τι εάν ακολουθούσαν την σημερινή θαλάσσια διαδρομή ή να διασχίσουν οδικά τεράστιες αποστάσεις μέσω πολλών χωρών.

Η ιδέα της παράκαμψης - και για λόγους αποσυμφόρησης - των στενών για τις οδικές μεταφορές δεν είναι βεβαίως καινούργια, όμως μόλις φέτος την άνοιξη κατά την επίσκεψη του κ. Αλέξη Τσίπρα στην Σοφία, συμφωνήθηκε με τον κ. Μπορίσωφ να τεθεί σε κίνηση η διαδικασία γα το έργο και μάλιστα συγκροτήθηκε και μια πρώτη επιτροπή η οποία συνήλθε αργότερα στην Αλεξανδρούπολη και εξέτασε τις προοπτικές του.

Τώρα, στην Καβάλα, θα υπογραφεί μνημόνιο για την ίδρυση, επισήμως πλέον, κοινής εταιρίας η οποία θα αναλάβει το projekt, το οποίο οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα ξεπεράσει τα τέσσερα δισ. ευρώ και θα υλοποιηθεί με ευρωπαϊκά κονδύλια.

Σημασία, ωστόσο, όπως επισημαίνουν τοπικοί παράγοντες, έχει ότι το υψίστης για την Βόρεια Ελλάδα - και όχι μόνο -, οικονομικής και γεωπολιτικής σημασίας αυτό έργο ξεφεύγει από την σφαίρα του οράματος και γίνεται πράξη.

Δημιουργούνται έτσι, σε συνδυασμό με την ταυτόχρονη αναβάθμιση των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, τον κάθετο οδικό άξονα που τέθηκε σε λειτουργία τα τελευταία χρόνια στην Ροδόπη και διευκολύνουν την κάθοδο ανθρώπων και φορτίων από την Βουλγαρία και την Ρουμανία στην θάλασσα του Βορείου Αιγαίου, τα εν εξελίξει ενεργειακά σχέδια που προβλέπουν σταθμό υγροποίησης φυσικού αερίου (LNG), διέλευση του αγωγού ΤΑΡ, κάθετο άξονα μεταφοράς αερίου (ΙGB) προς την Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, κ.λπ, οι προϋποθέσεις εξέλιξης της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης σε διεθνούς σημασίας μεταφορικό και ενεργειακό κόμβο.

Πέραν του ελληνοβουλγαρικού, αλλά και του ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, για το σιδηροδρομικό αυτό «bypass» στις μεταφορές, για την παράκαμψη του Βοσπόρου θετικοί εμφανίστηκαν και οι πρόεδροι της Ρωσίας Βλάντιμιρ Πουτιν και της Ουκρανίας Πέτρο Ποροσενκσο, στις συζητήσεις που είχαν με τον Αλέξη Τσίπρα όταν επισκέφθηκε τις χώρες τους.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Παύλος Μαρινάκης: Στις 9 Ιουνίου αποφασίζουμε ποια Ελλάδα θέλουμε στην Ευρώπη
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ μιλά στον «Τ.Θ» για τα διλήμματα της κάλπης, την ακρίβεια και τα μεγάλα έργα στη...
Παύλος Μαρινάκης: Στις 9 Ιουνίου αποφασίζουμε ποια Ελλάδα θέλουμε στην Ευρώπη
Θεσσαλονίκη: 40 χρόνια «Κωμωδίες Αριστοφάνη σε κόμικ» - Οι δημιουργοί θυμούνται
Οι 11 κωμωδίες του Αριστοφάνη σε κόμικς, σημείωσαν μεγάλη εκδοτική επιτυχία στην Ελλάδα και έχουν ήδη πουλήσει πάνω από 1 εκατ. αντίτυπα.
Θεσσαλονίκη: 40 χρόνια «Κωμωδίες Αριστοφάνη σε κόμικ» - Οι δημιουργοί θυμούνται