Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

ΕΣΕΕ: Μειωμένο φέτος το κόστος του Πασχαλινού τραπεζιού

Πού οφείλεται η πτωτική τάση των τιμών - Δηλώσεις του Β. Κορκίδη για την πασχαλινή αγορά

Οι ανάγκες των παιδιών, αλλά και τα απαραίτητα "συστατικά" του πασχαλινού τραπεζιού, αποτελούν τις βασικές επιλογές αγοράς των καταναλωτών την τρέχουσα περίοδο, σύμφωνα με όσα προκύπτουν από τις δηλώσεις του προέδρου της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), Βασίλη Κορκίδη, στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων "Πρακτορείο 104,9 FM".

«Περισσότερο κινούνται τα είδη που έχουν να κάνουν με το παιδί (...) οπότε τα παιδικά, είτε είναι παιχνίδια, είτε λαμπάδες, είτε ρούχα, είτε παπούτσια, νομίζω ότι είναι το αντικείμενο μεγαλύτερης κίνησης στα καταστήματα, και μετά είναι τα τρόφιμα, μεγάλο μέρος του προϋπολογισμού για το Πάσχα πάει στο πασχαλινό τραπέζι» υπογράμμισε ο κ. Κορκίδης. Σε αυτούς τους δύο κλάδους εστιάζεται η προσοχή των καταναλωτών και εκεί παρατηρείται η μεγαλύτερη κίνηση στην αγορά, επισήμανε.

Αναφερόμενος δε, στις μετρήσεις στις οποίες προέβη η ΕΣΕΕ, βάσει των οποίων το κόστος του πασχαλινού τραπεζιού (6-8 ατόμων) αναμένεται -φέτος- να σημειώσει υποχώρηση κατά 1,8%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, ο κ. Κορκίδης σημείωσε πως η μείωση είναι οριακή.

Η πασχαλινή αγορά, τόνισε ο κ. Κορκίδης, «είναι περιορισμένη σε χρόνο και χρήμα, μικρή σε χρόνο και τζίρο όμως είναι πολύ σημαντική για την αγορά, διότι είναι μεταξύ Χριστουγέννων και καλοκαιρινής περιόδου και είναι μία αγορά όπου γίνεται ένας τζίρος περίπου 1,8 δισ. ευρώ».

Σημείωσε δε, ότι, είναι πολύ σημαντικό να καταβληθεί σήμερα, Μ. Τετάρτη, το δώρο του Πάσχα διότι - όπως είπε - «αυτή είναι η τονωτική “ ένεση” της πασχαλινής αγοράς».

Υπενθυμίζεται ότι, με ανακοίνωσή της η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) επισημαίνει ότι το κόστος του φετινού πασχαλινού τραπεζιού (6-8 ατόμων) παρουσιάζει υποχώρηση κατά 1,8%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, η πτωτική τάση των τιμών στα φρούτα και στα λαχανικά αποτελεί τη σημαντικότερη παράμετρο της μείωσης του κόστους μεταξύ των πασχαλινών τραπεζιών 2018/2017, με τις εντονότερες μεταβολές να καταγράφονται στις τιμές της πατάτας (-28,9%) και των κρεμμυδιών (-27,4%), ενώ στον αντίποδα αυξητικά κινήθηκε το επίπεδο των τιμών στο κουνουπίδι (32,2%) και στο σπανάκι (18,0%).

Απαραίτητη η έρευνα αγοράς για το πασχαλινό τραπέζι

Πολύ φθηνότερα σε σχέση με την προ κρίσης περίοδο, αλλά εξίσου ποιοτικά, φαίνεται ότι έχουν μάθει πλέον να γεμίζουν το καλάθι τους για το πασχαλινό τραπέζι οι Ελληνίδες νοικοκυρές, καθώς έχοντας εξασκηθεί στην έρευνα αγοράς, καταφέρνουν και να μην λείπει τίποτα από το εορταστικό γεύμα, αλλά και να προμηθεύονται ποιοτικά ελληνικά προϊόντα. Στο συμπέρασμα αυτό συγκλίνουν οι απόψεις φορέων της αγοράς, που μιλούν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ λίγο πριν από το στρώσιμο του γιορτινού τραπεζιού.

Η έρευνα αγοράς κρίνεται απαραίτητη, καθώς οι τιμές ποικίλουν -όπως κι οι απόψεις γύρω από αυτές. Λίγες ημέρες πριν από το Πάσχα (8/4), κάποιοι μιλούν για σταθεροποιητικές τάσεις έναντι του 2016 σε ό,τι αφορά τις τιμές των προϊόντων στο εορταστικό τραπέζι, άλλοι "βλέπουν" μείωση, έστω και μικρή, και υπάρχουν και εκείνοι που υποστηρίζουν ότι σε κάποια είδη καταγράφεται πτώση τιμών και σε άλλα άνοδος.

Αντίστοιχη είναι η εικόνα που διαμορφώνουν με τις δηλώσεις εκπρόσωποι φορέων, σε ό,τι αφορά και την κίνηση στην αγορά, με ορισμένους να σημειώνουν ότι καταγράφεται υποτονική και άλλους να τη χαρακτηρίζουν ικανοποιητική.

Αναλυτικότερα, ικανοποιητική χαρακτηρίζει την κίνηση στην αγορά του ιστορικού κέντρου Θεσσαλονίκης "Καπάνι", ο πρόεδρος του συλλόγου των επαγγελματιών της, Χρήστος Νικολόπουλος, β΄ αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ). Όπως λέει, οι τιμές κυμαίνονται στα περσινά επίπεδα, με τα "ντόπια ελληνικά αμνοερίφια να πωλούνται σε ένα εύρος τιμών από 5,50 ευρώ/κιλό έως και 6,50 ευρώ/κιλό". Μεταξύ άλλων τόνισε ότι καταγράφεται μικρή υποχώρηση τιμών στα οπωροκηπευτικά -λαχανικά και φρούτα- και σημείωσε ότι η πτώση στα κρεατικά οφείλεται αποκλειστικά στη μείωση της τιμής των κοτόπουλου και χοιρινής μπριζόλας και όχι λόγω του οβελία.

Υποτονική χαρακτηρίζει την κίνηση στις λαϊκές αγορές ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Παραγωγών Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, Θεσσαλίας και Θράκης, Βασίλης Μακρίδης, εκφράζοντας την ελπίδα ότι τις επόμενες ημέρες ίσως και να καταγραφεί ανάκαμψη. Σε ό,τι αφορά τις τιμές των προϊόντων στις λαϊκές αγορές, ο ίδιος είπε ότι δεν υπάρχουν μεταβολές συγκριτικά με πέρυσι.

"Ας μου βρει κάποιος άλλον χώρο, όπως αυτός των λαϊκών αγορών, όπου ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα να κάνει την ενδελεχή έρευνα αγοράς, που μπορεί να κάνει στους χώρους μας. Περισσότεροι από 30 πάγκοι σε κάθε αγορά δίνουν αυτή τη δυνατότητα σε κάθε καταναλωτή" σημείωσε ο κ. Μακρίδης και πρόσθεσε: "οι λαϊκές αγορές είναι το καταφύγιο για τους μικρομεσαίους, συνταξιούχους και ανέργους. Χωρίς αυτές οι πολίτες στα μεγάλα αστικά κέντρα θα πεινούσαν".

Στο μεταξύ, στο 60%-70% τοποθετούν το ποσοστό επάρκειας ελληνικών αμνοεριφίων στην ελληνική αγορά οι κρεοπώλες του νομού Θεσσαλονίκης, με τον πρόεδρο του σωματείου τους, Σάββα Κεσίδη, να υποστηρίζει πως "φέτος έχουμε και πάρα πολλά ξένα και κάπου ελληνοποιούνται" και να ζητάει να "ψάξουν το θέμα οι αρμόδιοι".

"Δεν μπορεί εμένα το ελληνικό κατσίκι να μου έρχεται στο μαγαζί στην τιμή των 8,30 ευρώ/κιλό και να το πουλώ στα 9 ευρώ/κιλό και να βλέπω να πωλείται σε πολυεθνικές και άλλα σούπερ μάρκετ στην τιμή των 5,39 ευρώ/κιλό και σε 5,49 ευρώ/κιλό" υπογράμμισε, διαβεβαιώνοντας, ωστόσο, ότι "οι κρεοπώλες στο νομό πουλάμε μόνο ελληνικά προϊόντα και μάλιστα άριστης ποιότητας".

Αναφορικά με την κίνηση, ο κ. Κεσίδης επισήμανε ότι καταγράφεται υποτονική, λέγοντας ωστόσο πως "συνήθως από Μεγάλη Τετάρτη ξεκινά ο κόσμος τις αγορές, ενώ Μεγάλη Παρασκευή και Μεγάλο Σάββατο έχουμε το αποκορύφωμα".

Σε καλύτερες ημέρες από τη Μεγάλη Τετάρτη και μετά ευελπιστούν και οι καταστηματάρχες του Νομού Θεσσαλονίκης, με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου, Παντελή Φιλιππίδη, να λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: "Μέχρι στιγμής η κίνηση είναι υποτονική και η αγορά δεν θυμίζει εορταστική περίοδο. Οι Έλληνες δεν έχουν ούτε την ψυχολογία, αλλά ούτε και τα χρήματα προκειμένου να βγουν στην αγορά και να ψωνίσουν. Όπως κάθε χρόνο τα τελευταία έτη, έτσι και φέτος, μόλις τα ελληνικά νοικοκυριά τελειώσουν με τις αγορές για το πασχαλινό τραπέζι, στη συνέχεια θα δουν εάν κάτι τους περισσεύει προκειμένου να μας επισκεφθούν".

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ