Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Διαμάχη μεταξύ ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ με φόντο τα παράπονα των επιβατών

Ανταλλαγή ανακοινώσεων

Διαμάχη μεταξύ του δημόσιου ΟΣΕ και της ιδιωτικής πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ με ανταλλαγή ανακοινώσεων ξέσπασε με αφορμή και την έρευνα της Ρυθμιστικής Αρχής που καταγράφει τα προβλήματα, τα οποία αντιμετωπίζουν οι επιβάτες του ελληνικού σιδηροδρόμου.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ:  Ευθύνες στον ΟΣΕ για την κακή κατάσταση των σταθμών

Ευθύνες στον ΟΣΕ, "που είναι υπεύθυνος για τη συντήρηση και ασφάλεια των σταθμών" επιρρίπτει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ, με αφορμή  τα συνεχή παράπονα των επιβατών της για την κακή κατάσταση των σταθμών του Προαστιακού σιδηροδρόμου, αλλά και του κύριου  σιδηροδρομικού δικτύου.

 Σε χθεσινή ανακοίνωσή της η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που ελέγχεται από την ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane Group (FSI), δηλώνει πως «είναι ενήμερη για την κατάσταση αυτή -τόσο από αυτοψίες που η ίδια συστηματικά διενεργεί, όσο και από παράπονα των επιβατών της- και έχει επανειλημμένα απευθυνθεί στα αρμόδια όργανα του ΟΣΕ, που είναι υπεύθυνος για τη συντήρηση και ασφάλεια των σταθμών, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες. Δυστυχώς μέχρι σήμερα, ουδεμία μέριμνα έχει ληφθεί για τη βελτίωση των υποδομών αυτών».

Η κατάσταση αυτή, κατά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, «έχει ως συνέπεια, την ταλαιπωρία των επιβατών που επιλέγουν να μετακινηθούν με το τραίνο, ταυτόχρονα όμως πλήττεται και η εικόνα του σιδηροδρόμου, μια εικόνα που δεν βελτιώνεται μόνο με γρήγορα τραίνα, αλλά απαιτεί και την αξιοπρεπή και ασφαλή πρόσβαση σε αυτά».

Απάντηση ΟΣΕ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ

Άμεση ήταν η απάντηση του ΟΣΕ, στις ευθύνες που του επιρρίπτει η «ιδιωτική εταιρεία» ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ για την κατάσταση στους σταθμούς στον προαστιακό και στο κύριο δίκτυο του σιδηροδρόμου.

Ο ΟΣΕ με ανακοίνωσή του παραπέμπει στην έρευνα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) σημειώνοντας ότι οι δύο βασικότερες αιτίες παραπόνων των επιβατών αφορούν στη λειτουργία της ιδιωτικής εταιρείας και όχι του διαχειριστή υποδομής, δηλαδή του ΟΣΕ. Αφορούν, όπως αναφέρει, τις υπηρεσίες, την κατάσταση του τροχαίου υλικού, την τιμολόγηση μέσα στις αμαξοστοιχίες, τα δρομολόγια  και όχι στους σταθμούς του δικτύου.

 

Παραδέχεται πάντως, ότι η κατάσταση των υποδομών βρίσκεται σε κρίσιμο σημείο, ως αποτέλεσμα των επιβαρύνσεων που αναγκαστικά προκαλούνται από την υλοποίηση νέων και σημαντικών έργων, τα οποία και ολοκληρώνονται με ρυθμούς παράδοσης που χαρακτηρίζονται ραγδαίοι, σε αντίθεση με την πραγματικότητα που επικρατούσε μέχρι το 2014.

 

Επίσης, επισημαίνει πως με απόφαση της ελληνικής πολιτείας, ο ΟΣΕ επιβαρύνθηκε με συνολική ζημία άνω των 700 εκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου να καταστεί εφικτή η ιδιωτικοποίηση της συγκεκριμένης εταιρείας παροχής σιδηροδρομικού έργου.

«Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης της εταιρείας, ήδη από το 2008 συμπαρέσυρε και ολόκληρο το προσωπικό διαχείρισης σταθμών που ήταν διαθέσιμο στον ΟΣΕ, με αποτέλεσμα τη διαρκή και μόνιμη υποστελέχωσή του, μέχρι σήμερα» δηλώνει ο ΟΣΕ.

 

Νέα ανακοίνωση από ΤΡΑΙΝΟΣΕ

 

Σήμερα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σε νέα «σκληρή» ανακοίνωσή της, αναφέρει ότι ο ΟΣΕ, στην ανακοίνωσή του, «επέλεξε να μην απαντήσει επί της ουσίας σε κανένα από τα ερωτήματα για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιβάτες από την εγκατάλειψη των σταθμών του προαστιακού και του ευρύτερου σιδηροδρομικού δικτύου. Ο Διαχειριστής της Υποδομής, δηλαδή ο ΟΣΕ, πρέπει να καταλάβει ότι η εποχή των παρελκυστικών απαντήσεων έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Οι επιβάτες ζητούν και απαιτούν από όλους μας υποδομές και υπηρεσίες που να δείχνουν στην πράξη ότι τους σεβόμαστε. Για μίια ακόμη φορά, ζητάμε από τον Διαχειριστή της Υποδομής να αναλάβει τις ευθύνες του και να παρουσιάσει ένα σχέδιο με χρονοδιάγραμμα και κόστος για την επαναφορά των σταθμών σε ένα minimum επίπεδο αξιοπρεπούς λειτουργίας».

Στη συνέχεια, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προχωρά σε επίθεση και κατά της Ρυθμιστικής Αρχής. «Σε κάθε περίπτωση, όλοι θα κριθούμε από τις πράξεις, αλλά και τις παραλείψεις μας. Αυτή η κρίση δεν έχει σχέση με επιλεκτική και ανορθολογική χρήση ερευνών ή λανθασμένων οικονομικών στοιχείων, αλλά από αυτό που θα βιώνει ο επιβάτης στις καθημερινές του μετακινήσεις. Είναι υποχρέωση όλων μας να αναλάβουμε τις ευθύνες που μας αναλογούν και η ευθύνη για τη συντήρηση και τη λειτουργία των σταθμών είναι αποκλειστικά του ΟΣΕ» σημειώνει.

 

Μάλιστα, η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ απαντά και στους ισχυρισμούς του ΟΣΕ για την επιβάρυνση του Οργανισμού: «Σε ό,τι αφορά στα υποτιθέμενα 700 εκατομμύρια που επιβαρύνθηκε ο ΟΣΕ από την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θέλουμε να επισημάνουμε ότι στην πραγματικότητα ο ΟΣΕ, λόγω της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, διέγραψε χρέη προς το Ελληνικό Δημόσιο ύψους 14,3 δισ. ευρώ».

 

Καταλήγοντας, κάνει ακόμα μία επίθεση αλλά παράλληλα προειδοποιεί τόσο τον ΟΣΕ όσο και τη ΡΑΣ: «Η επιλεκτική παρουσίαση συμπερασμάτων ερευνών, όπως αποδεδειγμένα έχει δείξει η επιστημονική κοινότητα, αλλά και η πραγματικότητα της ζωής, οδηγεί σε λανθασμένα συμπεράσματα και τους χρήστες αυτών των στοιχείων σε δυσάρεστες εκπλήξεις».

Τι προέκυψε από την έρευνα

Ειδικότερα παράπονα που αφορούν την τιμή του εισιτηρίου, την επιστροφή χρημάτων ή συμψηφισμού ή αλλαγής εισιτηρίου και τις καθυστερήσεις, βρίσκονται στη λίστα των παραπόνων του επιβατικού κοινού που χρησιμοποιεί τις σιδηροδρομικές μεταφορές.

Σύμφωνα με μελέτη της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), που αναφέρεται στο επίπεδο ικανοποίησης των επιβατών για το έτος 2017, το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το επιβατικό κοινό μετά την τιμολογιακή πολιτική είναι τα παράπονα που σχετίζονται με την ενεργοποίηση παλαιών δρομολογίων. Οι επιβάτες ζητούν τη δημιουργία νέων δρομολογίων, διευκολύνσεις πληρωμών, ενώ παραπονιούνται και για την έλλειψη κλιματισμού ή εξαερισμού στους συρμούς. Τα παράπονα αυτά, μαζί με τα  κενά στην πληροφόρηση και τα προβλήματα με το προσωπικό (επικοινωνιακές ικανότητες υπαλλήλων),  αποτελούν το 84% του συνόλου των παραπόνων. Επίσης, διαπιστώνεται  ότι υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις  στην πρόσβαση των ΑμεΑ, στις υποδομές (ανελκυστήρες εκτός λειτουργίας, ελλείψεις ραμπών κ.λπ.).

Η ΡΑΣ στις προτάσεις βελτίωσης για τις κατηγορίες των παραπόνων τονίζει πως υπάρχει ανάγκη αδιάλειπτης ενημέρωσης του επιβατικού κοινού εντός και εκτός συρμών για την ύπαρξη εκτάκτων περιστατικών/συμβάντων, ύπαρξης επαρκούς φωτισμού και καμερών σε καίρια σημεία στους σταθμούς, ώστε να αποθαρρύνονται πιθανές παραβατικές συμπεριφορές, καθώς και συνεργασίας μεταξύ των Σιδηροδρομικών Φορέων και των Δημόσιων Αρχών, προκειμένου να ορισθούν και να ληφθούν μέτρα ώστε να διασφαλίζεται η προσωπική ασφάλεια των επιβατών στους σιδηροδρομικούς σταθμούς. Οσον αφορά τα παράπονα των επιβατών για την ελλειπή ενημέρωση η ΡΑΣ επισημαίνει ότι οι γραπτές ανακοινώσεις, οι οθόνες, καθώς και το ηχητικό σύστημα αναγγελιών πρέπει να είναι πάντοτε ενημερωμένα και να τοποθετηθούν σε όλους τους σταθμούς ηλεκτρονικές οθόνες, που θα παρέχουν πληροφόρηση σε πραγματικό χρόνο για την άφιξη και την αναχώρηση των αμαξοστοιχιών.

 

Για τα θέματα πρόσβασης των ΑμεΑ σημειώνει πως γίνεται σχεδιασμός δράσεων που θα λάβουν χώρα για τη βελτίωση της προσβασιμότητας τόσο στους σταθμούς όσο και στους συρμούς. Τέλος, σε οτι αφορά τις επικοινωνιακές ικανότητες των υπαλλήλων, η ΡΑΣ παραδέχεται πως χρήζουν βελτίωσης και προτείνει τη συμμετοχή τους σε τακτικά σεμινάρια επικοινωνίας, διαχείρισης/εξυπηρέτησης πελατών, τεχνικών επίλυσης παραπόνων, διαχείρισης κρίσεων, συγκρούσεων και παροχής πρώτων βοηθειών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Σύλληψη ανδρόγυνου και 83χρονης - Τι βρέθηκε σε Καλαμαριά, Πανόραμα (ΦΩΤΟ)
Βρέθηκαν και κατασχέθηκαν αντικείμενα ιστορικής, θρησκευτικής και πολιτιστικής σημασίας που εμπίπτουν στις προστατευτικές διατάξεις της σχετικής...
Θεσσαλονίκη: Σύλληψη ανδρόγυνου και 83χρονης - Τι βρέθηκε σε Καλαμαριά, Πανόραμα (ΦΩΤΟ)