Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Πετρέλαιο θέρμανσης: Σε τι τιμή αναμένεται να αρχίσει φέτος η διάθεση

Σημαντική πτώση στην κατανάλωση - Μείωση του ΕΦΚ ζητούν οι βενζινοπώλες

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Εννέα ημέρες πριν την έναρξη της περιόδου διανομής πετρελαίου θέρμανσης η Ένωση Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης με επιστολή της προς το υπουργείο Οικονομικών επισημαίνει τα αρνητικά αποτελέσματα της εξομοίωσης των διαφορετικών Ε.Φ.Κ. πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης, προτείνοντας αντί του επιδόματος θέρμανσης "το οποίο είναι κουτσό διότι καλύπτει ένα μέρος της κατανάλωσης των πολιτών και υπό προϋποθέσεις" να μειώσει η κυβέρνηση τον Ε.Φ.Κ. για όλους τους καταναλωτές. Τονίζει ότι η φορολογία δεν μπορεί να επιβαρύνει μόνο τους καταναλωτές του πετρελαίου θέρμανσης αλλά στα πλαίσια της ισονομίας όλες τις πηγές θέρμανσης. "Τι είναι δηλαδή οι καταναλωτές του πετρελαίου αποδιοπομπαίοι τράγοι;", επισημαίνει χαρακτηριστικά.

Φθηνότερη αναμένεται φέτος η τιμή

"Πέρυσι το πετρέλαιο θέρμανσης ξεκίνησε να διατίθεται με μέση τιμή στα 1,18-1,19 ευρώ το λίτρο. Φέτος με τις σημερινές και τωρινές τιμές (σ.σ. τιμές Παρασκευής) θα ξεκινούσε με 1,07 ευρώ το λίτρο", δήλωσε στον Τύπο Θεσσαλονίκης ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης κ. Θέμης Κιουρτζής. Πέρυσι τα 1.000 λίτρα πετρέλαιο κόστιζαν 1.190 ευρώ και φέτος θα κοστίζουν 1.070, δηλαδή 120 ευρώ κάτω. Πάντως ο κ. Κιουρτζής σπεύδει να διευκρινίσει ότι οι τιμές του πετρελαίου είναι πολύ ευμετάβλητες και δεν είναι λίγες οι ημέρες που απομένουν μέχρι τις 15 Οκτωβρίου για τα δεδομένα της πετρελαϊκής αγοράς. Οπότε οι καταναλωτές πρέπει να γνωρίζουν ότι τα παραπάνω νούμερα αφορούν την κατάσταση όπως διαμορφωνόταν την περασμένη Παρασκευή.

Να σημειωθεί ότι η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης από το υψηλότερο σημείο που ήταν το 2012 και μετά, έχει μειωθεί περίπου 65-70%. Μια ανάκαμψη σημειώθηκε το 2014 που είχε μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης με την κυβέρνηση Σαμαρά γιατί η τιμή του πετρελαίου ήταν στα 60-70 λεπτά το λίτρο, όπως λέει ο κ. Κιουρτζής. Εκ των υστέρων δεν ανέκαμψε πάλι. Ενδεικτικό είναι ότι δεν υπάρχουν ακόμα κρούσεις στα πρατήρια καυσίμων από τους πολίτες για να ενημερωθούν για παραγγελίες πετρελαίου.

 

"Γιατί ζητάμε μείωση του ΕΦΚ"

Εμείς, τονίζει ο κ. Κιουρτζής, ζητάμε μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης γιατί η θέρμανση είναι αγαθό. "Δεν είναι δίκαιο ο καταναλωτής που για θέρμανσή του επιλέγει το φυσικό αέριο να φορολογείται κατά πολύ λιγότερο από αυτόν που έχει πετρέλαιο θέρμανσης. Οποιαδήποτε θερμαντική πηγή ενέργειας πρέπει να έχει την ίδια φορολογία, γιατί οι πολίτες είναι ίσοι από το Σύνταγμα", τονίζει.

Πιο συγκεκριμένα, η Ένωση Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης στην επιστολή της προς του ΥΠΟΙΚ υπενθυμίζει ότι η εξομοίωση των διαφορετικών  Ε.Φ.Κ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης  έγινε  με πρόσχημα την «πάταξη» του λαθρεμπορίου  και  "ήταν η απαρχή των δινών που επακολούθησαν". "Τα αποτελέσματα αυτής της απόφασης  ήταν η οικονομική καταστροφή  χιλιάδων πρατηριούχων οι οποίοι είτε  έκλεισαν  πρατήριά τους, είτε αυτά υφαρπάχθηκαν  από τις  εταιρίες χονδρικής. Λόγω της ανέχειας των πολιτών που δεν μπορούσαν να αγοράσουν καύσιμο για να ζεσταθούν είχε ως αποτέλεσμα την  τεράστια μόλυνση της ατμόσφαιρας από την καύση οποιονδήποτε ακαταλλήλων  υλικών και την  απώλεια τουλάχιστον 300 εκατομμυρίων ευρώ από τα κρατικά έσοδα", τονίζει. 

Συνεχίζοντας τονίζει ότι "είναι υποκριτικό να νοιάζεται η παγκόσμια κοινότητα για το περιβάλλον και η χώρα μας σε μία νύχτα με μία απόφαση να δημιουργεί τέτοια προβλήματα. Την τελευταία σεζόν με φτηνό πετρέλαιο θέρμανσης η κατανάλωση  έφτασε τα 2,9 δις λίτρα και την επόμενη μετά την αύξηση του Ε.Φ.Κ  περιορίστηκε στα 900 εκατομμύρια λίτρα. Το ενδιαφέρον όμως εστιάζεται ότι η κατανάλωση του  πετρελαίου  κίνησης αυξήθηκε μόλις 100 εκατομμύρια λίτρα, όταν μάλιστα τότε η επιλογή των αγοραστών και ιδιαίτερα των εμπορικών στόλων για πετρελαιοκίνητα  αυτοκίνητα ήταν πάρα πολύ μεγάλη. Δηλαδή είχε ήδη προδιαγραφεί η άνοδος της κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης. Αναρωτιόμαστε λοιπόν που πήγαν τα δισεκατομμύρια λίτρων που υποτίθεται  ότι ήταν προϊόντα λαθρεμπορίου; Χάθηκαν λοιπόν τουλάχιστον 2 δισεκατομμύρια λίτρα από την αγορά τα οποία έγιναν ξύλα, pellet και ένα κομμάτι φυσικό αέριο χωρίς να επιτευχτεί κανένας στόχος. Σήμερα η αδικία παραμένει και οι καταναλωτές που για το  αγαθό της θέρμανσης επιλέγουν  πετρέλαιο, φορολογούνται υπέρμετρα περισσότερο από τους χρήστες άλλων θερμαντικών πηγών".

Λαμβάνοντας, όπως λέει, υπόψη ότι εκατομμύρια Έλληνες πολίτες δεν έχουν πρόσβαση σε αγωγό φυσικού αερίου ή δεν διαθέτουν τα χρήματα για σύνδεση με αυτόν, η Ένωση Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης ρωτά την Πολιτεία:

"Γιατί αυτή η διάκριση; Είναι δίκαιο; Βολευτήκαμε με τις επιταγές των μνημονίων;". Επίσης καλεί την πολιτεία να σκεφτεί ότι το ίδιο συμβαίνει και με τις επιχειρήσεις που έχουν αυξημένο κοστολόγιο για την ενέργειά τους  και καθίστανται μη ανταγωνιστικές.

 

Σύσκεψη ενόψει της έναρξης διανομής πετρελαίου

Όπως προαναφέραμε, η έναρξη της περιόδου διανομής πετρελαίου θέρμανσης θα γίνει στις 15 Οκτωβρίου και στο πλαίσιο αυτό η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων – Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) έχει καλέσει σε πανελλαδική συγκέντρωση σήμερα για τα προβλήματα του κλάδου της αγοράς καυσίμων.

Η συγκέντρωση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή, 6 Οκτωβρίου στις 9 π.μ. στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΕΒΕΑ (Ακαδημίας 7) και τα θέματα που θα συζητηθούν είναι: Η ανεξέλεγκτη παραβατικότητα που εξακολουθεί παρά τις κατά καιρούς υποσχέσεις και δεσμεύσεις της Πολιτείας να μαστίζει την αγορά καυσίμων, εις βάρος των νόμιμων επιχειρήσεων και του καταναλωτή.

Ο αθέμιτος ανταγωνισμός.

Η πολυνομία και η γραφειοκρατία, που αυξάνουν το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων και καθιστούν τους πρατηριούχους έρμαια στις διαθέσεις των ελεγκτικών αρχών.

Στη συγκέντρωση θα μιλήσουν ο καθηγητής εργατικού και συνδικαλιστικού  δικαίου Αλέξης Μητρόπουλος ο φοροτεχνικός Αντώνης Μουζάκης, ο νομικός σύμβουλος της Π.Ο.Π.Ε.Κ Γιώργος Ξανθούλης και ο τεχνικός σύμβουλος της Π.Ο.Π.Ε.Κ Παναγιώτης Καρανάσιος.

Να σημειώσουμε τέλος ότι υπάρχουν σενάρια για ενδεχόμενες αλλαγές στη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης φέτος και ειδικότερα για αύξηση του ποσού που θα χορηγείται αλλά και για αλλαγές στον τρόπο χορήγησης και τις γεωγραφικές περιοχές. Ωστόσο δεν υπάρχουν αυτήν τη στιγμή επίσημες ανακοινώσεις από το αρμόδιο υπουργείο.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πόσο κοστίζει η Eurovision: Τι συμβαίνει με τις διαφημίσεις - Τηλεθεατές και έσοδα
Είναι το τρίτο μεγαλύτερο σε μέγεθος τηλεοπτικό γεγονός μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και το Παγκόσμιο Κύπελλο ποδοσφαίρου.
Πόσο κοστίζει η Eurovision: Τι συμβαίνει με τις διαφημίσεις - Τηλεθεατές και έσοδα