Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Μικρή ανάκαμψη "βλέπουν" τα κοσμηματοπωλεία της Θεσσαλονίκης

Τι δηλώνει για την πορεία του κλάδου στον Τ.Θ. ο Πρόεδρος του Συλλόγου Κοσμηματοπωλών, Ωρολογοπωλών Θεσσαλονίκης

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Πτώση η οποία κατά μέσο όρο έφτασε το 40-45% σημείωσε ο τζίρος των κοσμηματοπωλείων της Θεσσαλονίκης τα χρόνια της κρίσης, ενώ υπήρξε και περιορισμός της επιχειρηματικότητας στον κλάδο. "Σανίδα σωτηρίας" το διάστημα αυτό αποτέλεσαν κατά κύριο λόγο οι αγορές που γίνονται παραδοσιακά για γάμους, βαπτίσεις και αρραβώνες, ωστόσο και σε αυτές τις περιπτώσεις πρώτη προτεραιότητα για τους καταναλωτές αποτελεί η χαμηλή τιμή του κοσμήματος. Πάντως, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του κλάδου, από το καλοκαίρι έχει αρχίσει να διαφαίνεται μια μικρή αύξηση κατανάλωσης, γεγονός που δημιουργεί αισιοδοξία.

Μιλώντας στον Τύπο Θεσσαλονίκης, ο Πρόεδρος του Συλλόγου Κοσμηματοπωλών, Ωρολογοπωλών Θεσσαλονίκης (ΣΚΩΘ) και της ΠΟΒΑΚΩ κ. Πέτρος Καλπακίδης σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια υπήρχε πτώση στο κλάδο, ως αποτέλεσμα της μείωσης μισθών και εισοδημάτων και των υψηλών φόρων. Ο ίδιος βλέπει ωστόσο ότι "από το καλοκαίρι και έπειτα υπάρχει, σε πρώτη φάση, μια αύξηση του ενδιαφέροντος και μια μικρή αύξηση της κατανάλωσης". Παρόλα αυτά όμως, οι χαμηλές τιμές είναι αυτές που εξακολουθούν να χαρακτηρίζουν τις επιλογές των καταναλωτών, "αλλά έχουμε αισιοδοξία ότι θα πάνε καλύτερα τα πράγματα".

Η μικρή ανάκαμψη που παρατηρείται δεν αφορά, σύμφωνα με τον κ. Καλπακίδη, μόνο τη Θεσσαλονίκη, αλλά προκύπτει και από τα "ενθαρρυντικά μηνύματα" που λαμβάνονται και από άλλες πόλεις.

Σε ότι αφορά τη στήριξη του κλάδου από τον τουρισμό, ο κ. Καλπακίδης αναφέρει ότι τη χρονιά που πέρασε τα πράγματα δεν ήταν καλά "αλλά ευελπιστούμε ότι θα πάει καλύτερα το 2020". Ο ίδιος εκτιμά ότι δεν έχουμε τον τουρισμό που θα έπρεπε να έχουμε και ότι πρέπει να στοχεύουμε στις παραδοσιακές αγορές της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης, που εκτιμούν το κάλλος της ελληνικής παραγωγής κοσμήματος.

"Σωσίβιο" την περίοδο της κρίσης αποτέλεσε η τήρηση των εθίμων της ελληνικής παράδοσης από τους καταναλωτές σε γάμους, αρραβώνες και βαπτίσεις. "Αυτά διατηρούνται αλλά πλέον διακρίνεται κίνηση και στον τομέα του δώρου, του αυθόρμητου επετειακού και εορταστικού δώρου, κάτι το οποίο είχε μειωθεί τα περασμένα χρόνια", όπως λέει ο κ. Καλπακίδης. Σε ότι αφορά τις τιμές πάντως, ακόμα πρώτο ζητούμενο είναι η χαμηλή τιμή και δευτερευόντως η απόκτηση ενός κοσμήματος καλύτερης ποιότητας.

Σημειώνεται ότι η τιμή των ελληνικών κοσμημάτων καθορίζεται ανάλογα με το σχέδιο και με τον χρυσό, η τιμή του οποίου έχει ανέβει πάρα πολύ (είναι ενδεικτικό ότι ο χρυσός κόστιζε 43.000 ευρώ το κιλό χθες) και αυτό λειτουργεί ανασταλτικά.

Αυτός είναι και ο λόγος που ο κλάδος ζητά από το ΥΠΟΙΚ την κατάργηση του φόρου πολυτελείας ο οποίος είναι 10%, καθώς όπως αναφέρει ο κ. Καλπακίδης δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα. "Μελετώντας κανείς τους προϋπολογισμούς θα δει ότι δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα και απλά μένει ως ένα κατάλοιπο της μνημονιακής οικονομική πολιτικής", όπως επισημαίνει. 

 

Ο "βραχνάς" του Μετρό

Στα χρόνια της κρίσης, κάποιες επιχειρήσεις έκλεισαν αλλά πολλές περιορίστηκαν, περιόρισαν δηλαδή τα υποκαταστήματα ή πλέον δεν έχουν υποκατάστημα, ωστόσο σε ότι αφορά τη Θεσσαλονίκη είναι δύσκολο να προσδιοριστεί ο ακριβής αριθμός καθώς δεν είναι όλοι γραμμένοι στον ΣΚΩΘ, ο οποίος αυτήν τη στιγμή αριθμεί 99 μέλη. "Η κύρια δυναμική του κλάδου εκφράζεται μέσα από το σύλλογο", τονίζει ο κ. Καλπακίδης.

Μεγάλο πρόβλημα αντιμετωπίζουν εξάλλου εδώ και χρόνια οι κοσμηματοπώλες που βρίσκονται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και λόγω των έργων του μετρό και κυρίως όσοι έχουν τα καταστήματά τους πέριξ του εργοταξίου της Βενιζέλου. "Μετά βίας επιβιώνουν, 3-4 έκλεισαν λόγω έργων", τονίζει ο κ. Καλπακίδης, σημειώνοντας ότι πρέπει να δοθεί λύση και να τελειώσουν τα έργα. Υπενθυμίζει εξάλλου ότι ο σύλλογος έχει προτείνει η ονομασία της στάσης «Βενιζέλου» του μετρό να έχει κάποιο χαρακτηριστικό που να παραπέμπει στην ελληνική αργυροχρυσοχοΐα, δεδομένου ότι η περιοχή στην βυζαντινή εποχή αλλά και στην σημερινή, χαρακτηρίζεται από την δραστηριότητα της αργυροχρυσοχοΐας.

 

Πιέσεις και λόγω Airbnb

Στο μεταξύ, πιέσεις σε εργαστήρια αργυροχρυσοχοΐας που δραστηριοποιούνται κατά κύριο λόγο σε ορόφους κτιρίων στο κέντρο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης ασκεί τα τελευταία χρόνια η εξάπλωση του Airbnb. Πρώην βιοτεχνικοί χώροι, είτε ολόκληροι όροφοι είτε μέρος αυτών, σταδιακά αλλάζουν χρήση και μετατρέπονται σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, ενώ οι τιμές των ενοικίων εκτινάσσονται.

Ο κ. Καλπακίδης, αφού ξεκαθαρίζει ότι ο κλάδος δεν είναι κατά του Airbnb που αποτελεί μια επιχειρηματική δράση, επισημαίνει ότι πρέπει να βρεθεί μια λύση που να μη δημιουργεί προβλήματα. Η ΠΟΒΑΚΩ σε πρόσφατη ανακοίνωση πως είναι αδιανόητο να εξαναγκάζονται επιχειρηματίες σε αυξήσεις των λειτουργικών δαπανών, χωρίς προηγούμενο προγραμματισμό. Επισημαίνουν ακόμη ότι τα εργαστήρια είναι δραστηριότητες χαμηλής οχλήσεως, ενώ θέτουν και το ζήτημα της ασφάλειας, καθώς όπως λένε δεν γνωρίζουν ποιος είναι ο γείτονάς τους κάθε φορά, δεδομένου ότι οι ένοικοι των συγκεκριμένων δωματίων αλλάζουν πολύ συχνά.

Σημειώνεται ότι τα εργαστήρια στη Θεσσαλονίκη κατά κύριο λόγο βρίσκονται στις οδούς Εγνατία, Συγγρού, Κλεισούρας και Ιουστινιανού.

 

Τι πρέπει να προσέχουμε στις αγορές κοσμημάτων

 

Ο κ. Καλπακίδης, ως πρόεδρος του ΣΚΩΘ και της ΠΟΒΑΚΩ προτρέπει τον κόσμο να επιλέξει να εκφράσει τα συναισθήματά του τις ημέρες των εορτών επιλέγοντας κοσμήματα και μάλιστα ελληνικής κατασκευής, τα οποία διακρίνονται για την υψηλή τέχνη και την άριστη ποιότητα τους. Με τον τρόπο αυτό συνδράμουν στην ενίσχυση της εθνικής, αλλά και της τοπικής οικονομίας, όπως επισημαίνει ο Σύλλογος.

Στο ερώτημα τι πρέπει να προσέχουμε στις αγορές μας ο ίδιος επισημαίνει ότι τα κοσμήματα πρέπει να έχουν τις κατάλληλες σημάνσεις, δηλαδή δυο σφραγίδες, η μία που πιστοποιεί από τι κράμα είναι φτιαγμένο το κόσμημα, αν είναι δηλαδή 14 καράτια ή 18 καράτια και φυσικά τον κωδικό του κατασκευαστή. Είναι δυο σημάνσεις που πρέπει να τις αναζητούν, λέει ο κ. Καλπακίδης, καθώς αποτελούν μέρος της εγγύησης αυτού που θα επιλέξουν. Τονίζει δε ότι ο φυσικός χώρος πώλησης των κοσμημάτων είναι τα κοσμηματοπωλεία και καλεί τους καταναλωτές να επιλέγουν και να εμπιστεύονται εκείνα που αποτελούν μέλη συλλόγων.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σκρέκας: Στα περυσινά επίπεδα και χαμηλότερα, οι τιμές για το Πασχαλινό τραπέζι
«Η προσπάθειά μας δεν μένει μόνο στο θέμα του καλαθιού. Έχουμε προχωρήσει σε μία σειρά παρεμβάσεων», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης
Σκρέκας: Στα περυσινά επίπεδα και χαμηλότερα, οι τιμές για το Πασχαλινό τραπέζι