Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Black Friday… μόνο στα μικρά καταστήματα – Εκπτώσεις και 80%

Τα μικρά καταστήματα είναι τα μόνα που κάνουν Black Friday, λέει στο TyposThes. ο πρόεδρος του ΕΣΘ

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Σε ρυθμούς Black Friday κινείται η αγορά αυτές τις ημέρες και μπορεί τυπικά Black Friday να είναι η Παρασκευή 26 Νοεμβρίου, αλλά ήδη έχουν «μπει» στο χορό των προσφορών αλυσίδες καταστημάτων διαφόρων ειδών με τις εκπτώσεις να προσφέρονται και στα ηλεκτρονικά καταστήματα.

Τα μικρά καταστήματα, από τη δεύτερη χρονιά εφαρμογής του αμερικανόφερτου θεσμού στην Ελλάδα και μετά είναι τα μόνα που κάνουν Black Friday, φτάνοντας να κάνουν εκπτώσεις και 80%, υποστηρίζει μιλώντας στο TyposThes. ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης κ. Παντελής Φιλιππίδης. «Και αυτό είναι το Black Friday, όχι εκπτώσεις 10%», όπως λέει.

Όπως υπενθυμίζουν οι έμποροι την πρώτη χρονιά που εφαρμόστηκε είχε γίνει χαμός, με μαθητές να κάνουν κοπάνα ακόμα και από το σχολείο για να πάνε να ψωνίσουν, ωστόσο πλέον ο θεσμός δεν έχει την ίδια απήχηση στον κόσμο, γεγονός που αποδίδουν στις χαμηλές προσφορές. «Υπάρχει Black Friday αυτήν την στιγμή; Όταν γράφει ο άλλος Black Week κλπ. Είναι αστεία πράγματα… Οι Αμερικάνοι καλώς ή κακώς σε μια μέρα ξεπουλάνε τα πάντα γιατί έχουν προσφορές 80-90%. Αυτό είναι η Black Friday, όχι αυτό που βλέπουμε εδώ με προσφορές 10 και 20%. Αυτό είναι μια προσφορά που κάνεις στους φίλους σου… Κατάλαβε ο κόσμος και δεν νοιάζεται πλέον. Πέρυσι ήταν μια τραγική Black Friday, δεν είναι να το συζητάμε έτσι όπως το κατάντησαν… είναι ντροπή αυτό το πράγμα», λέει μεταξύ άλλων ο κ. Φιλιππίδης, σημειώνοντας ότι με αυτόν τον τρόπο «ευτελίζεις ένα θεσμό» και «καλύτερα να μην το κάνουμε αν είναι κατ΄αυτόν τον τρόπο». Οι έμποροι τηρούν πάντως στάση αναμονής για να δουν τι θα γίνει φέτος .

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με έρευνα της Sitecore «Holiday Shopping Trends 2021» περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες καταναλωτές (59%) σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές την περίοδο της Black Friday. Μάλιστα, η πλειοψηφία των καταναλωτών δηλώνει ότι θα εκμεταλλευτεί την Black Friday για να πραγματοποιήσει τις χριστουγεννιάτικες αγορές. Μεταξύ αυτών που δηλώνουν ότι σκοπεύουν να ψωνίσουν, το 41% των καταναλωτών δήλωσε ότι θα συνδυάσουν online και offline αγορές με τους νεότερους να τάσσονται ελαφρώς υπέρ των διαδικτυακών αγορών (45%).

Ωστόσο, υπήρξε και ένα ποσοστό 18% που δήλωσε ότι δεν πρόκειται να ψωνίσει στο Black Friday, με τους τρεις κύριους λόγους πίσω από μια τέτοια απόφαση να είναι ότι η μέρα έχει γίνει συνώνυμο με την κουλτούρα της υπερκατανάλωσης και ότι τους φαίνεται ξεπερασμένη, ότι δεν προσφέρει πλέον καλές προσφορές και ότι προσελκύει υπερβολικά πολύ κόσμο.

Σημειώνεται πάντως ότι τόσο η  Black Friday, την Παρασκευή 26 Νοεμβρίου όσο και η Cyber Monday που ακολουθεί τρεις ημέρες μετά, στις 29 Νοεμβρίου, κυρίως για αγορές μέσω διαδικτύου, θα αποτελέσουν ένα στοίχημα για το κατά πόσο οι επιχειρήσεις θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των καταναλωτών.

«Καταστροφική» η εφαρμογή των νέων μέτρων

Εξάλλου, οι έμποροι της Θεσσαλονίκης έχουν δει όπως λένε «τεράστια» διαφορά στην κίνηση από την εφαρμογή των νέων μέτρων ελέγχου των πιστοποιητικών και μετά. Για «απόλυτη καταστροφή» κάνει λόγο ο κ. Φιλιππίδης, σημειώνοντας ότι η πτώση ήταν κάθετη από την ημέρα που ξεκίνησε το μέτρο «και αυτό το λέει όλη η Ελλάδα δεν το λέμε μόνο στη Θεσσαλονίκη, απλά το λέει σε ώτα μη ακουόντων». 

Στο πλαίσιο αυτό εκτιμούν ότι σίγουρα ο κόσμος θα στραφεί κάποια στιγμή στις ηλεκτρονικές αγορές και εδώ ανοίγει, όπως τονίζουν, η συζήτηση για το ποιοι έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα. «Μη ξεχνάτε ότι τα ηλεκτρονικά καταστήματα δεν ξεπερνούν το 17% της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα σήμερα. Βέβαια όταν ξεκίνησε ο κορωνοϊός το ποσοστό αυτό ήταν στο 7% και μιλάμε για μια τεράστια αύξηση σε μέγεθος, αλλά το 83% μένει πάλι από έξω από το παιχνίδι», λέει ο κ. Φιλιππίδης.

Η αγορά της Θεσσαλονίκης προσδοκά καλύτερες μέρες για τα Χριστούγεννα. «Ελπίζω κάτι να αλλάξει και αυτοί οι οποίοι λαμβάνουν τις αποφάσεις να καταλάβουν ότι εμάς ο μοναδικός μας εχθρός είναι ο κορωνοϊός, δεν είναι ούτε οι εμβολιασμένοι, ούτε οι ανεμβολίαστοι», τονίζει ο ίδιος και προσθέτει ότι δεν είναι δυνατόν οι καταστηματάρχες να έχουν το ρόλο  του ελεγκτή, δεν είναι αστυνομική δύναμη.  

«Τι νόημα έχουν όλα αυτά που δεν καταλαβαίνουμε και γιατί τα κάνουμε; Απλά χάνουμε χρόνο και δεν μπορούμε να εξυπηρετήσουμε τον πελάτη την ώρα που είναι μέσα στο μαγαζί μας», τονίζει προσθέτοντας ότι το κράτος πρέπει να ελέγχει και να κάνει αυτά που πρέπει να κάνει.

Συστάσεις προς τους καταναλωτές - Ο Δεκάλογος της Black Friday

Kαταναλωτικές ενώσεις απευθύνουν συστάσεις για ψύχραιμες και υπεύθυνες αγορές από τους καταναλωτές, ενώ η Γενική Γραμματεία Εμπορίου & Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων ανακοίνωσε τον Δεκάλογο της Black Friday:

1. Δείξτε προσοχή στους επίδοξους απατεώνες και στις απατηλές πρακτικές.

Η Black Friday αποτελεί ευκαιρία και για τους scammers που εκμεταλλεύονται την επιθυμία των καταναλωτών για πολλές και καλές προσφορές. Ακόμη λοιπόν και αν συναντήσετε όρους όπως «φθηνά», «προσφορά» κλπ, μην θεωρήσετε ότι όντως πρόκειται για μια καλή ευκαιρία. Η εμπειρία έχει δείξει ότι όπου οι τιμές είναι ιδιαίτερα χαμηλές ή έστω, σημαντικά χαμηλότερες από ό,τι συνήθως, τα αγαθά ενδέχεται να είναι απομιμητικά ή ελαττωματικά! Κάντε την έρευνά σας λίγο καιρό πριν προβείτε στις αγορές σας ώστε να είστε σε θέση να εντοπίσετε τις ψεύτικες προσφορές.

2. Διαβάστε τους όρους χρήσης στα ηλεκτρονικά καταστήματα και ρωτήστε για τις εγγυήσεις στα φυσικά καταστήματα.

Ενώ οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων ανανεώνουν συχνά την πολιτική επιστροφών προς όφελος του καταναλωτικού κοινού, οι μικρότερες επιχειρήσεις ενδέχεται να δείξουν μικρότερη ευελιξία. Διαβάστε προσεκτικά τους όρους χρήσης του ηλεκτρονικού καταστήματος προτού προβείτε σε αγορά ή ρωτήστε για την πολιτική του καταστήματος, όταν αυτό είναι φυσικό κατάστημα, σε περίπτωση επιστροφής του αγαθού.

3. Προσέξτε την παρορμητική αγοραστική συμπεριφορά προτού προβείτε σε συναλλαγή.

Χρειάζεστε πραγματικά το προϊόν που είδατε στην βιτρίνα ή στο e-shop; Μήπως το τελικό ποσό των αγορών σας, εκτρέπει τον προϋπολογισμό σας; Η Black Friday προκαλεί τέτοιο ενθουσιασμό στους καταναλωτές που πολλές φορές προβαίνουν σε αγορές που δεν τους είναι πραγματικά αναγκαίες από το φόβο ότι μπορεί να μην προλάβουν να αξιοποιήσουν τις προσφορές! Θυμηθείτε ότι παρά τις ελκυστικές προτάσεις που τα καταστήματα μπορεί να υπόσχονται ενόψει της Black Friday, όσο προχωρούμε στην εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, η αγορά θα ανανεώσει και πάλι τις προμήθειές της προτείνοντας νέες εκπτώσεις και καινούρια αγαθά!

4. Προσοχή στις άγνωστες ή πρωτοεμφανιζόμενες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις.

Οι καλύτερες προσφορές δεν παρέχονται πάντα από τις μεγάλες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις. Kαι οι μικρές ηλεκτρονικές επιχειρήσεις μπορούν να προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες για αγορές, ωστόσο στις περιπτώσεις πρωτοεμφανιζόμενης ή άγνωστης επιχείρησης, θα πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί για να μην χάσετε χρήματα. Αν διαπιστώσετε ότι παραλείπονται κρίσιμα στοιχεία για την αναγνώριση της ταυτότητας της ηλεκτρονικής επιχείρησης όπως είναι η εταιρική επωνυμία, η ταχυδρομική διεύθυνση, τα τηλέφωνα επικοινωνίας, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και το ΑΦΜ της, είναι προτιμότερο να αποφύγετε να προβείτε σε αγορά μέχρι να διασταυρώσετε την αξιοπιστία της επιχείρησης διερευνώντας προηγουμένως την φήμη της στο διαδίκτυο.

5. Προσοχή στις παραπλανητικές προσφορές.

Ακόμη και αν ψωνίζετε από μία ιστοσελίδα που εμπιστεύεστε, είναι σημαντικό να ελέγξετε όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν στην συναλλαγή σας: η τιμή, η εγγύηση, το κόστος μεταφοράς, η διαθεσιμότητα ή ο χρόνος παράδοσης, μπορεί να είναι μερικές από τις σημαντικές πληροφορίες που θα καθορίσουν την τελική σας επιλογή. Πολλές φορές όμως ενδέχεται να εμφανιστούν αναδυόμενα banners με προσφορές άσχετες από αυτές που παρέχει η προμηθεύτρια επιχείρηση, από ιστοσελίδες που σας ζητούν να εισάγετε τα στοιχεία των τραπεζικών σας λογαριασμών ή και των κωδικών σας για την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Στις περιπτώσεις αυτές, επικοινωνήστε τόσο με την επιχείρηση όσο και με την τράπεζά σας και επιβεβαιώστε τη γνησιότητα του περιεχομένου των μηνυμάτων αυτών. Θα πρέπει να αποφεύγουμε προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.

6. Δείξτε μεγάλη προσοχή στην παροχή ευαίσθητων προσωπικών πληροφοριών.

Στις περιπτώσεις που σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε την πιστωτική ή την χρεωστική σας κάρτα ελέγξτε με προσοχή το περιεχόμενο των όρων και των email που σχετίζονται με την συναλλαγή σας. Επίσης, θα πρέπει να μην προχωρήσετε σε συναλλαγή αν σας ζητείται να εγκαταστήσετε λογισμικό για την απόκτηση μιας προσφοράς.

7. Μην παρασύρεστε από ασυνήθιστα χαμηλές τιμές ή προσφορές.

Ελέγξτε στα διαφημιστικά φυλλάδια, στις προωθήσεις στα social media και στα newsletters των καταστημάτων για τις τιμές των προϊόντων που σας ενδιαφέρουν. Συγκεντρώστε τις αρκετές μέρες πριν την Black Friday ώστε να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης για την τελικά προσφερόμενη τιμή και για να είστε σε θέση να εξακριβώσετε ότι πετύχατε μια πραγματικά καλή ευκαιρία αγοράς.

8. Κουπόνια προσφορών και giftcards.

Όταν διαθέτετε κουπόνια προσφορών ή giftcards επιβεβαιώστε αν τα προϊόντα που επιθυμείτε διατίθενται την Black Friday ή αν οι εταιρείες που σας ενδιαφέρουν αποδέχονται τα κουπόνια αυτά και δεν εξαιρούνται των προσφορών.

9. Ελέγξτε την πολιτική ασφάλειας στις ηλεκτρονικές συναλλαγές.

Εφόσον σκοπεύετε να προχωρήσετε σε ηλεκτρονικές αγορές, προτιμήστε να χρησιμοποιήσετε τις προσωπικές σας συσκευές στις οποίες έχει εγκατασταθεί πρόγραμμα προστασίας από κακόβουλο λογισμικό (antivirus) και δίχτυ προστασίας (firewall). Κατά την καταχώριση των στοιχείων της συναλλαγής σας, βεβαιωθείτε ότι έχει τεθεί σε εφαρμογή κρυπτογράφηση. Αυτό μπορείτε να το αναγνωρίσετε αν παρατηρήσετε το εικονίδιο με το κλειστό λουκετάκι πάνω αριστερά στην διεύθυνση της ιστοσελίδας και εάν η διεύθυνση ξεκινά με https:// .

10. Συμφωνήστε την ημερομηνία παράδοσης του προϊόντος.

Σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν παραδώσει εμπρόθεσμα το προϊόν, θυμηθείτε ότι οι συναλλαγές μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας προσφέρουν ουσιαστικές δικλείδες ασφαλείας για τους καταναλωτές, σε περίπτωση ακύρωση της συναλλαγής. Αντίθετα η πληρωμή με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή, θα πρέπει να αποφεύγεται.

Σε κάθε περίπτωση, όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση, όταν αγοράζετε από φυσικά καταστήματα, τηρείτε τα υγειονομικά μέτρα για την προστασία της δημόσιας υγείας ώστε να απολαύσετε τις αγορές σας με ασφάλεια και προσοχή.

Οι καταναλωτές μπορούν να υποβάλλουν καταγγελίες σχετικές με την παραβίαση των δικαιωμάτων του καταναλωτή και τη χρήση αθέμιτων πρακτικών από τις εμπορικές επιχειρήσεις στον αριθμό 1520 στη Γραμμή καταγγελιών της ΓΓ Εμπορίου & Προστασίας Καταναλωτή.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ