Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Τσεμπερλίδης - ΚΕΠΚΑ: Υπάρχουν επιχειρήσεις που αισχροκερδούν

Να επιβιώσουν οι επιχειρήσεις αλλά όχι με αισχροκέρδεια, τονίζει ο πρόεδρος του ΚΕ.Π.ΚΑ.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Υπάρχουν επιχειρήσεις που εκμεταλλευόμενες το διεθνές αλλά και το εγχώριο κλίμα κερδοσκοπούν σε βάρος των καταναλωτών, επισημαίνει μιλώντας στο «TyposThes» ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕ.Π.ΚΑ) κ. Νίκος Τσεμπερλίδης. Μιλά για απουσία ελέγχων στην αγορά από τη γ.γ. Καταναλωτή ενώ καλεί και τους ίδιους τους καταναλωτές να πάψουν να είναι «καταναλωτές του καναπέ», να κάνουν επιλογές έπειτα από έρευνα, ώστε να πετυχαίνουν τις καλύτερες τιμές αλλά και να αντιδρούν μαζικά απέναντι σε φαινόμενα αισχροκέρδειας. Ο ίδιος εκτιμά ότι το επόμενο διάστημα θα έχουμε αυξήσεις σε αγαθά, εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία.

Για το τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας

Χαλβάς, λαγάνα, θαλασσινά, ταραμάς και άλλα εδέσματα έχουν την τιμητική τους στο τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας, ωστόσο είναι αβέβαιο το κατά πόσο οι καταναλωτές θα μπορέσουν φέτος να έχουν ένα «πλούσιο» τραπέζι, καθώς ο οικογενειακός προϋπολογισμός πλήττεται ήδη από τις αυξήσεις στην ενέργεια, στα καύσιμα κλπ. Έως και 15% ακριβότερα θα προμηθευτούμε φέτος την λαγάνα καθώς οι αρτοποιοί δηλώνουν αδυναμία ν' απορροφήσουν τις αυξήσεις σε πρώτες ύλες και ενέργεια. «Οι αρτοποιοί «δεν θα μεγεθύνουν τα κέρδη τους, αλλά θα περιορίσουν τις μεγάλες τους ζημιές», όπως είχε δηλώσει πρόσφατα η πρόεδρος του Σωματείου Αρτοποιών Θεσσαλονίκης «Ο Προφήτης Ηλίας» Έλσα Κουκουμέρια σχετικά με την ανατίμηση.

 «Οι τιμές διαμορφώνονται από μέρες σε μέρα, ελεύθερα, όπως κάθε χρόνο. Είναι θέμα ζήτησης, είναι θέμα κόστους αλλά και είναι και θέμα αισχροκέρδειας», όπως λέει ο κ. Τσεμπερλίδης, κληθείς να σχολιάσει την εικόνα που επικρατεί στην αγορά αναφορικά με τις τιμές στα σαρακοστιανά και στα παραδοσιακά εδέσματα για την Καθαρά Δευτέρα.

Εξηγεί ότι υπάρχουν επιχειρήσεις που δίνουν αγώνα επιβίωσης, επιχειρήσεις που θέλουν να έχουν ένα λογικό κέρδος αλλά και επιχειρήσεις που αισχροκερδούν. «Εκμεταλλεύονται το κλίμα διεθνώς και στην Ελλάδα και κερδοσκοπούν», υπογραμμίζει.

Να συγκρίνουμε τιμές

Οι καταναλωτές όπως λέει πρέπει να κάνουν έρευνα αγοράς, επι τόπου στα καταστήματα και στην κεντρική αγορά, online ή μέσω φυλλαδίων, ώστε να συγκρίνουν τιμές.

Παράλληλα τονίζει ότι το γεγονός ότι υπάρχουν επιχειρήσεις που αισχροκερδούν οφείλεται «σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό στο ότι η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και ο υπουργός ανάπτυξης έχουν σταματήσει να κάνουν ελέγχους» στην αγορά.

«Αν γίνονταν έλεγχοι και εντοπίζονταν τα καταστήματα που έχουν υπερβολικές αυξήσεις, οι οποίες δεν δικαιολογούνται, θα μπορούσαν να δημοσιοποιούνται τα ονόματά τους, όπως γινόταν παλαιότερα, ώστε το καταναλωτικό κίνημα και ο καταναλωτής να στείλουν το μήνυμα στην επιχείρηση, η οποία δεν μπορεί να επιβιώσει αν δεν την επιλέξει ο καταναλωτής. Αλλά με μαζική αντίδραση το μήνυμα αυτό θα το έπαιρναν παράλληλα και όλες οι άλλες επιχειρήσεις. Αν μποϊκοτάρεις μια επιχείρηση γιατί έχεις στοιχεία από το υπουργείο που δεν μπορούν να αμφισβητηθούν και όχι για λόγους αντιπαλότητας, τότε το μήνυμα θα το πάρουν όλοι όσοι έχουν διάθεση να αισχροκερδήσουν», όπως εξηγεί ο κ. Τσεμπερλίδης.

«Οι καταναλωτές εφόσον δεν ενεργοποιούνται οι μηχανισμοί ελέγχου και οι συλλογικότητες, αυτό που μπορούν να κάνουν είναι να συγκρίνουν τιμές. Γνωρίζουμε τις τιμές από πέρυσι και από άλλες αγορές μας, δεν μπορεί να μας κοροϊδέψει κανείς. Θυμόμαστε πόσο πήραμε τη λαγάνα, τις ελιές, τα φασολάκια κ.ό.κ.», όπως λέει. Επισημαίνει επίσης ότι θα πρέπει να αγοράζουμε ποσότητες τόσες όσες χρειαζόμαστε ώστε να μην υπάρχει σπατάλη, κάτι που ευνοεί τόσο την τσέπη μας όσο και το περιβάλλον. Επίσης όταν ένας καταναλωτής δεν επιλέγει π.χ τα ακριβά θαλασσινά στέλνει, μεμονωμένα, μηνύματα στην αγορά.  Όταν παίρνει ο καταναλωτής λιγότερα προϊόντα σημαίνει ότι μειώνει τη ζήτηση επειδή αυτά τα προϊόντα «ξεκινάνε Παρασκευή ακριβά, Σάββατο ακριβούτσικα, αλλά Δευτέρα πρωί οι τιμές πέφτουν γιατί ξέρουν ότι πολλά από αυτά την Τρίτη δεν θα αγοραστούν».

Μπορούμε και εμείς να κάνουμε τέτοιες κινήσεις ως καταναλωτές, μιας και όπως λέει δεν έχουμε σηκωθεί από τον καναπέ μας, δεν έχουμε οργανωθεί στις ενώσεις καταναλωτών… «Δυστυχώς (ο  καταναλωτής) θα υποστεί τις συνέπειες αυτής της επιλογής. Είναι καταναλωτής του καναπέ, τα περιμένει όλα έτοιμα…», επισημαίνει.

«Υπάρχουν επιχειρήσεις που αισχροκερδούν»

Σχετικά με τον πόλεμο στην Ουκρανία εκτιμάται ότι ένα μέρος των επιπτώσεων που θα προκύψουν -καθώς γίνονται εισαγωγές από τις δυο χώρες- θα μεταφερθεί στη λιανική.

Ο κ. Τσεμπερλίδης τονίζει πάντως ότι θα υπάρχουν επιχειρήσεις που κάνουν αυτές τις αλλαγές για να επιβιώσουν ή να κερδίσουν λογικά ποσά και υπάρχουν και επιχειρήσεις που αισχροκερδούν. Αναφέρει χαρακτηριστικά παραδείγματα από την αγορά.  Δεν μπορεί, όπως λέει, η τιμή του μελιού (που ακόμη δεν έχει μαζευτεί το καινούριο) στο σούπερ μάρκετ να έχει αυξηθεί 2 ευρώ ενώ ο συνεταιρισμός που πουλάει το μέλι να έχει ίδια τιμή εδώ και 2-3 χρόνια. «Κασέρι ιδιωτικής ετικέτας από 10 ευρώ περίπου πήγε 13.90 ευρώ. 40% μέσα σε μια νύχτα, χωρίς να έχει ενδιάμεσο έμπορο. Αυτή και αν είναι αισχροκέρδεια», τονίζει, σημειώνοντας την ανάγκη επίσημων ελέγχων στα στοιχεία (τιμολόγια κλπ) αλλά και τη γνωστοποίηση των στοιχείων των εταιριών που αισχροκερδούν.

«Και εγώ θέλω να επιβιώσουν οι επιχειρήσεις αλλά όχι στις πλάτες των καταναλωτών, όχι με αισχροκέρδεια.  Να έχουν ένα λογικό κέρδος  γιατί δυο χρόνια οι έμποροι ταλαιπωρήθηκαν λόγω κόβιντ με εξαίρεση τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ που δεν έκλεισαν ούτε μέρα. Δεν δικαιολογείται να αυξάνουν προϊόντα 40% και μάλιστα ιδιωτικής ετικέτας. Τι θέλουν; Να κλείσουν τους μικρούς και να μείνουν 3-4 αλυσίδες μόνο;, λέει μεταξύ άλλων, αναφέροντας ακόμη ένα παράδειγμα αναφορικά με τις τιμές των αυγών. «Σε μικρή αλυσίδα έχει ίδια τιμή εδώ και δυο χρόνια ενώ στη μεγάλη έχει αυξηθεί 15%. Δεν γίνεται η μεγάλη αλυσίδα να έχει υψηλότερη τιμή αγοράς αυγού από ότι η μικρή. Συνήθως ο μικρός παίρνει υψηλότερη τιμή. Οι μεγάλοι παίρνουν και χαμηλότερη και έχουν και έκπτωση μεγάλη στο τέλος», όπως τονίζει.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

Πόλεμος στην Ουκρανία: Αυτά είναι τα 6 ρωσικά όπλα - Ποια τα πιο επικίνδυνα

Ρωσικά σούπερ – μάρκετ στην Ελλάδα: Η απάντηση στις φήμες για κλείσιμο

Χιονοπτώσεις σε 3 περιοχές - Βροχές μέσα, χιόνια έξω από τη Θεσσαλονίκη

Ζελένσκι κατά ΝΑΤΟ: Όλοι οι άνθρωποι που θα πεθάνουν, θα πεθάνουν εξαιτίας σας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ