Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Καμπανάκι για κύκλωμα νοθείας και παραβάσεων στα καύσιμα - Στο 7% τα "κλεφτομάγαζα"

Παραβατικότητα στο θέμα καυσίμων τουλάχιστον στο 7% των πρατηρίων

Της Λεμονιάς Βασβανη

 

Σε ένα βαρύ και θρασύτατο κύκλωμα νοθείας και παραβάσεων στο θέμα των καυσίμων εμπλέκεται το 6-7% των πρατηρίων της χώρας με το κόστος της νοθείας να ξεπερνά το 1,5 εκατομμύριο ευρώ και τον όγκο των καυσίμων που διακινείται να ξεπερνά το 20%. Την ίδια ώρα ειδικός φόρος κατανάλωσης και περιθώριο κέρδους διυλιστηρίων αυξάνουν την τιμή των καυσίμων, ενώ δεκάδες βενζινάδικα μην μπορώντας να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες υποχρεώσεις βάζουν λουκέτο.

«Η παραβατική συμπεριφορά σχετίζεται με τρεις πτυχές: τα λαθραία καύσιμα που δίνονται χωρίς φόρο προστιθέμενης αξίας, τα νοθευμένα καύσιμα που έχουν διαλύτες και εισάγονται από γειτονικές χώρες με το κόστος να είναι 200€  τον τόνο όταν η βενζίνη έχει 2200 ευρώ τον τόνο, άρα το κέρδος στα 1000 λίτρα είναι 2.000 ευρώ, και τρίτον με την ηλεκτρονική κλοπή όπου ο πελάτης παίρνει μικρότερη ποσότητα καυσίμων από αυτή που αναγράφεται και ο ιδιοκτήτης ξαναπουλάει το κομμάτι που δεν έχει καταγραφεί σε άλλον καταναλωτή αποκομίζοντας έτσι κέρδος. Υποτίθεται πως το σύστημα που υπάρχει από το 2013-14 στα πρατήρια ότι λειτουργεί σωστά. Όμως αν βάλεις νοθευμένο ή κλέβεις καύσιμο δεν καταγράφεται σωστά. Πριν κάποιες μέρες είχαμε ανακοίνωση ποινών για παραβάσεις. Αναφέρθηκε ότι κατασχέθηκαν 7,5 εκατ λαθραία καύσιμα. Τα 7,5 εκατομμύρια λίτρα  δεν έπρεπε να το γνωρίζει ο καταναλωτής ποιος τα προμήθευσε; Τα στοιχεία του λαθρέμπορα όμως δεν βγαίνουν στη δημοσιότητα», ανέφερε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων και της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης κ. Θέμης Κιουρτζής το μεσημέρι της Τετάρτης κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου που φιλοξενήθηκε σε χώρο του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και με κεντρικό θέμα τα καύσιμα, οι τιμές των οποίων προβληματίζουν ολοένα και περισσότερους πολίτες.

Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι «το κράτος χάνει από την έκνομη δραστηριότητα περί τα 700 εκατ. ευρώ από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και τον ΦΠΑ και ότι θα μπορούσε να μειώσει τους φόρους αυτούς ώστε να μειωθεί η τελική τιμή του καυσίμου ώστε ελαφρυνθεί η αγορά».

Ανέφερε πως ενώ οι αρμόδιες υπηρεσίες που ελέγχουν το θέμα των καυσίμων δίνουν στοιχεία για παραβατικές συμπεριφορές, ωστόσο δεν δίνουν στη δημοσιότητα όλα τα στοιχεία των δραστών επικαλούμενες το θέμα των προσωπικών δεδομένων. Εξάλλου πρόσθεσε πως «πρόεδροι και εκπρόσωποι του κλάδου – όπως εξάλλου και ο ίδιος - που κατήγγειλαν πρακτικές παραβατικότητας, δέχθηκαν επιθέσεις. Το κύκλωμα είναι βαρύ, μεγάλο και θρασύτατο.  Η πολιτεία δεν κάνει το καθήκον της. Αργεί να επιβάλει τους νόμους. Εμείς διεκδικούμε τη νομιμότητα. Ζητάμε το δίκαιο, το αυτονόητο για να επιβιώσουμε. Και όλα αυτά ενώ από 1/1/21 ως 1/6/22 το αργό πετρέλαιο αυξήθηκε 100%. Έχουν τριπλασιάσει τα περιθώρια κέρδους τους διυλιστήρια και κράτος. Και μέσω του πλαφόν που επιβάλλεται μας κατηγορούν για αισχροκέρδεια. Εμείς ζητήσαμε να μπει πλαφόν αλλά με ποσοστό περιθώριο κέρδους. Όμως μας επιβλήθηκε να πουλάμε με τιμή μονάδας όταν οι επιχειρήσεις όλες έχουν επιβαρυνθεί κοστολογικά».

Αυτή την στιγμή, όπως τονίστηκε, η Ελλάδα είναι πρώτη έως τρίτη χώρα σε φόρους στην τιμή βενζίνης. Την ίδια ώρα η Κύπρος αγοράζει καύσιμα από τα ελληνικά διυλιστήρια σε πιο χαμηλή τιμή απ΄ότι αν θα πωλούνταν σε έναν έλληνα πρατηριούχο. «Πουλάνε πιο φθηνά στην Κύπρο απ' ότι σε εμάς», σχολίασε ο κ. Κιουρτζής, προσθέτοντας ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου πρέπει να δίνουν και 2,2, λεπτά ανά λίτρο προμήθεια και στην τράπεζα για τις συναλλαγές με τους καταναλωτές.

 

Λουκέτο σε 3000 βενζινάδικα

 

«Τα τελευταία χρόνια 3000 πρατηριούχοι έχασαν τα καταστήματα τους. Δεν θέλουν τις οικογενειακές επιχειρήσεις. Επιπλέον σε περιοχές που γειτνιάζουν με χώρες που έχουν πιο φθηνά καύσιμα πάνω από το 30% των πρατηρίων καυσίμων έχουν κλείσει. Εμείς προτείναμε να γίνει η Κάρτα Πολίτη, όπως έχει προνοήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για χώρες με υψηλό φόρο κατανάλωσης, και να εφαρμοστεί ώστε να καταγραφούν τα οφέλη από τις ελαφρύνσεις στις τιμές καυσίμων στους καταναλωτές των τοπικών κοινωνιών. Έτσι θα τονωθεί και ο εμπορικός κλάδος της περιοχής. Αντίθετα αν δεν υπάρξει μέριμνα ως προς αυτό, θα συνεχίζουμε να βλέπουμε πολίτες που θα διασχίζουν τα σύνορα για να βάλουν πιο φθηνά καύσιμα σε χώρες όπως πχ η Βουλγαρία. Αυτή την πρακτική τη βλέπουμε και σε επαγγελματίες οδηγούς που προτιμούν γειτονικές χώρες για να κάνουν φουλάρισμα», σημείωσε.

 

Ένα σύστημα για πάταξη της ηλεκτρονικής  κλοπής

Στους τρόπους επίλυσης της ηλεκτρονικής κλοπής αναφέρθηκε ο γενικός γραμματέας της ΠΟΠΕΚ κ. Γιάννης Μαυράκης τονίζοντας ότι «η πολιτεία πρέπει να φτιάξει ένα ενιαίο σύστημα κατά τα πρότυπα του mydata. Αυτή την στιγμή υπάρχουν 35 διαφορετικά λογισμικά τώρα. Τα αποτελέσματα ελέγχονται από τη γενική γραμματεία πληροφοριακών συστημάτων, όμως το σύστημα έχει καταδολιευτεί. Υπάρχουν πλασματικά δεδομένα. Πρέπει να υπάρξει σχεδιασμός ενός νέου συστήματος ώστε να υπάρξει και σωστός έλεγχος».

Ζορπίδης: Πολλά προβλήματα στους Επαγγελματίες

Στις επιπτώσεις των αυξημένων τιμών των καυσίμων στους επαγγελματίες του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε ο πρόεδρος του ΕΣΘ κ. Μιχάλης Ζορπίδης.

«Συγκεκριμένα δήλωσε: Οι τεράστιες αυξήσεις στις τιμές καυσίμων έχουν επιφέρει πάρα πολλά προβλήματα στους επαγγελματίες. Μετά από την οικονομική κρίση και την πανδημία, αυτό ήταν το τελειωτικό χτύπημα για πολλούς.

Δεν υπάρχει επιχείρηση που να μην επηρεάζεται από την αύξηση στην τιμή των καυσίμων. Ειδικά ο οδικός τουρισμός έχει δεχτεί τεράστιο πλήγμα.

Φανταστείτε για έναν επιχειρηματία όπως εγώ που έχω στον δρόμο περισσότερα από 100 λεωφορεία, πόσο μεγάλη είναι η αύξηση του λειτουργικού κόστους της επιχείρησης.

Είχαμε τις απαγορεύσεις λόγω κορωνοϊού και ακυρώσεις εκδρομών. Αυτή τη στιγμή υπάρχει ακόμη κόσμος που φοβάται για την υγεία του και δεν αποφασίζει να κάνει κάποιο ταξίδι. Τώρα έχουμε και την αύξηση του λειτουργικού κόστους λόγω της αύξησης της τιμής των καυσίμων και έχουμε να επιστρέψουμε και όσα μας έδωσε η πολιτεία λόγω της πανδημίας.

Δεν ψώνιζε που δεν ψώνιζε ο κόσμος γιατί δεν είχε χρήματα, τώρα που όλα θα αυξηθούν καθώς η αύξηση του ενεργειακού κόστους και της τιμής των καυσίμων αναγκαστικά θα μετακυλιστεί στις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών, θα ψωνίζει ακόμη λιγότερο.

Νομίζω πως η κυβέρνηση πρέπει άμεσα να εξαγγείλει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την αντιμετώπιση των αυξήσεων αυτών, καθώς καλές οι βοήθειες που έχει δώσει αλλά δεν αρκούν».

Ο ίδιος τόνισε ότι «οι βενζινοπωλες έχουν προβλήματα», ενώ πρόσθεσε πως «όλοι θέλουμε ένα φθηνό καύσιμο» και πως «οι επαγγελματίες του ΕΣΘ δεν έχουν βοηθηθεί, σε αντίθεση με τα φυσικά πρόσωπα που είχαν ελαφρύνσεις.

Μέσα στην εβδομάδα η 2η επιδότηση για καύσιμα

Αξίζει να σημειωθεί ότι εντός της εβδομάδας αναμένεται να ανοίξει η πλατφόρμα για το δεύτερο πακέτο επιδότησης των καυσίμων με τα ποσά να είναι προσαυξημένα κατά 15 ευρώ για όσους προτιμήσουν την χρήση ψηφιακής κάρτας σε σχέση με την πίστωση στο λογαριασμό.

Το νέο πακέτο επιδότησης προβλέπει επιδότηση από 65 ως 80 ευρώ για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων στην ηπειρωτική Ελλάδα και από 85 ως 100 ευρώ για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που μένουν στα νησιά. Από 45 ως 60 ευρώ θα λάβουν οι μοτοσικλετιστές στην ηπειρωτική χώρα και από 55 ως 70 ευρώ αυτοί στα νησιά.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ