Με αφορμή τη συνεργασία του Public Group με την Klarna, τη διεθνή τράπεζα λιανικής που προσφέρει υπηρεσίες αγορών και πληρωμών, αλλά και τη συμμετοχή του ομίλου στο νέο κύκλο χρηματοδότησης ύψους 800 εκατ. ευρώ της Klarna, ο διευθύνων σύμβουλος του Public Group, Ρόμπυ Μπουρλάς, αποκαλύπτει σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων τα σχέδια του Public Group αλλά και τον τρόπο με τον οποίο θα μεγιστοποιηθεί η αξία της συγκεκριμένης συνεργασίας
Εστιάζοντας στις στρατηγικές κινήσεις του οικοσυστήματος καινοτομίας Pubic Group, ο κ. Μπουρλάς επισημαίνει ότι σε αυτές περιλαμβάνονται η ενοποίηση των δύο brands ‘Public' και ‘MediaMarkt' κάτω από την μάρκα ‘Public', ο μετασχηματισμός του δικτύου με νέας γενιάς καταστήματα που θα φιλοξενούν πλέον και τις οικιακές συσκευές αλλά και οι επενδύσεις για τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης πολυκαναλικής εμπειρίας αγορών που απελευθερώνει τον καταναλωτή και την ανάγκη του για περισσότερες επιλογές.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Ρόμπυ Μπουρλά, CEO Public Group στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων και την Μαρία Τσιβγέλη
Ερ. Tο Public Group προχώρησε πρόσφατα σε συνεργασία με την Klarna συμμετέχοντας ως στρατηγικός επενδυτής στον κύκλο χρηματοδότησης ύψους 800 εκατ. ευρώ που ανακοίνωσε η εταιρεία. Εξηγήστε μας τους λόγους για τους οποίους το Public Group προχώρησε σε αυτή τη συνεργασία και πώς σκοπεύει να μεγιστοποιήσει την αξία της;
Απ. Όταν δημιουργήσαμε το Public Group, στόχος μας ήταν να φτιάξουμε το πρώτο δυναμικό οικοσύστημα καινοτόμων scale-up εταιρειών στον χώρο του omnichannel retail που θα μας επιτρέπει να απελευθερώσουμε τις επιλογές των καταναλωτών. Γνωρίζουμε ότι το κοινό αναμένει από τις επιχειρήσεις να προσαρμόζονται με ταχύτητα στις σύγχρονες ανάγκες, γι' αυτό κι επενδύουμε σε στρατηγικές συνεργασίες και τεχνολογικές πλατφόρμες που συμβάλλουν στη δημιουργία μιας απρόσκοπτης και ολοκληρωμένης εμπειρίας omnichannel γύρω από το love brand Public. Στο πλαίσιο αυτό, αναζητούσαμε καινοτόμες fintech λύσεις πληρωμών για να προσφέρουμε στους καταναλωτές την ευελιξία και την ευκολία που αναζητούν στις αγορές τους, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο που το εισόδημά τους είναι περιορισμένο αλλά επιδιώκουν να απολαμβάνουν την κάθε στιγμή στη ζωή τους. Γι' αυτό και πρώτοι στην ελληνική αγορά προχωρήσαμε σε συνεργασία με την κορυφαία διεθνώς εταιρεία στον κλάδο της λιανικής τραπεζικής, την Klarna.
Είμαστε υπερήφανοι που τα Public είναι ο πρώτος omni-retailer στην Ελλάδα που συνεργάζεται με την Klarna και προσφέρει τη δυνατότητα BNPL πληρωμών με άτοκες δόσεις μέσω της υπηρεσίας "Public Now, Pay Later" στο Public.gr. Η συγκεκριμένη υπηρεσία βοηθά τους καταναλωτές να εξοφλήσουν τις ηλεκτρονικές τους αγορές με τη μεγαλύτερη δυνατή ευελιξία. Αυτή η ελευθερία κινήσεων που πρεσβεύει η Klarna, αντικατοπτρίζει ακριβώς αυτό που θέλουμε να αισθάνονται και οι πελάτες των Public, που έχουν ήδη «αγκαλιάσει» την υπηρεσία, καθώς 1 στους 5 πελάτες του public.gr που κάνουν τα ψώνια τους με χρεωστική ή πιστωτική, επιλέγει την Klarna για τις πληρωμές του. Σε συνέχεια της συμμετοχής μας με την Public Capital Partners στον νέο κύκλο χρηματοδότησης της Klarna, θα μεγιστοποιήσουμε την αξία της συνεργασίας μας καθιερώνοντας ακόμη περισσότερο την παρουσία της Klarna στην εμπειρία Public αλλά και αναζητώντας μαζί με τους ανθρώπους της Klarna ακόμη περισσότερες λύσεις που βοηθούν τους καταναλωτές στις πληρωμές τους.
Ερ. Μπορείτε να μας αναλύσετε το σύνολο των επενδυτικών πρωτοβουλιών που έχει αναλάβει το Public Group προκειμένου να αναπτυχθεί σε ένα καινοτόμο Omnichannel retailer;
Απ. Οι επενδύσεις που κάνουμε ως Public Group εστιάζουν σε δοκιμασμένες τεχνολογικές πλατφόρμες και λύσεις, που αναβαθμίζουν την αγοραστική εμπειρία των καταναλωτών Public. Ο επενδυτικός βραχίονας που έχουμε αναπτύξει, η Public Capital Partners, αναζητά scale-ups που σκοράρουν ψηλά στους δείκτες ικανοποίησης πελατών, έχουν την ικανότητα να σταθούν στη διεθνή αγορά και έχουν ένα αποδεδειγμένο και αποτελεσματικό επιχειρηματικό μοντέλο. Μπορεί να δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό αλλά σε κάθε περίπτωση, πρέπει να τις ενδιαφέρει η ελληνική αγορά. Μια τέτοια περίπτωση είναι και η Klarna. Όραμά μας είναι, με τη βοήθεια των συνεργατών μας, να δημιουργήσουμε για τον καταναλωτή μια ξεχωριστή omnichannel εμπειρία που θα καλύπτει κάθε του ανάγκη. Συνολικά, οι επενδύσεις που υλοποιούμε καλύπτουν ένα ευρύτατο φάσμα, όπως τα logistics με τη δημιουργία της νέας αποθήκης μας έκτασης περίπου 40.000 τ.μ., η καινοτομία, με τη δημιουργία του tech hub Public Next, οι τεχνολογίες πληρωμών (fintech) όπως προκύπτει από τη στρατηγική συνεργασία με την Klarna, η επισκευή τεχνολογικών και οικιακών συσκευών, που προκύπτει από την επένδυσή μας στην iRepair, αλλά και ο τομέας της εγκατάστασης συσκευών, όπως προκύπτει από τη συνεργασία μας με τη Douleutaras και την πιλοτική νέα υπηρεσία για εγκατάσταση κλιματιστικού και μεγάλων οικιακών συσκευών σε μια μόλις επίσκεψη, που είναι διαθέσιμη στο κατάστημα Public στη Λάρνακα.
Κατά το επόμενο διάστημα, θα διευρύνουμε ακόμη περισσότερο τη γκάμα των επενδύσεών μας, με έμφαση και πάλι στον τομέα των logistics και των παραδόσεων αλλά και στον τομέα του EdTech και των audiobooks, συμπληρώνοντας με αυτόν τον τρόπο την πρότασή μας προς τους καταναλωτές.
Ερ. Τι περιλαμβάνει ο επενδυτικός σχεδιασμός του Public Group; Ποιες επενδύσεις υλοποιήθηκαν και τι σχεδιάζετε για το 2023;
Απ. Ως Public Group έχουμε υιοθετήσει ένα νέο όραμα και στρατηγική που το έχουμε ονομάσει Public2. Μεγαλώνουμε τη δραστηριότητά μας, δίνουμε έμφαση στον πολυκαναλικό στρατηγικό σχεδιασμό του Public, προσφέρουμε στον πελάτη περισσότερα προϊόντα και υπηρεσίες ώστε να μπορεί να ζει τη ζωή με τον δικό του τρόπο. Στις στρατηγικές πρωτοβουλίες μας περιλαμβάνεται η ενοποίηση των brands Public και MediaMarkt κάτω από το αγαπημένο brand Public και η ένταξη των οικιακών συσκευών στη γκάμα μας, η αναβάθμιση του δικτύου καταστημάτων, των εγκαταστάσεων αποθήκευσης και υπηρεσιών logistics, η ανάπτυξη νέων assets όπως είναι το hub καινοτομίας του Public Next, αλλά και οι επενδύσεις σε νέες υπηρεσίες και συνεργασίες (iRepair, Douleutaras, Klarna).
Θυμίζω επίσης ότι σήμερα διαθέτουμε πλέον τη μεγαλύτερη eCommerce αποθήκη στην Ελλάδα (40.000 τ.μ.), προσφέρουμε νέες επιλογές παράδοσης (π.χ. Next Day Delivery) και εγκατάστασης προϊόντων, αλλά και υπηρεσίες mobile checkout και έκδοσης ηλεκτρονικής απόδειξης στα καταστήματα. Παράλληλα, ανανεώσαμε το Public.gr, που προσφέρει ταχύτητα και ευκολία στην αναζήτηση περίπου 1 εκ. προϊόντων και αναβαθμίσαμε το call center και την after-sales εξυπηρέτηση που προσφέρουμε στους καταναλωτές.
Με τη δημιουργία της Public Capital Partners - που θυμίζω ότι είναι το πρώτο corporate venture capital fund στην Ελλάδα- επενδύουμε συνολικά 20 εκατ. ευρώ σε scale ups με έμφαση στον τομέα του λιανεμπορίου (π.χ. iRepair, Douleutaras και άλλες), ενώ συμμετέχουμε στο Endeavor Catalyst Fund IV αλλά και στον νέο κύκλο χρηματοδότησης ύψους 800 εκατ. ευρώ της Klarna.
Κατά το επόμενο διάστημα, λοιπόν, θα εστιάσουμε στην οριστικοποίηση της ένταξης των οικιακών συσκευών στο portfolio μας αλλά και στις επενδύσεις μας σε scale-ups και υπηρεσίες που συμπληρώνουν την omnichannel εμπειρία που μόνο τα Public μπορούν να προσφέρουν.
Σημαντικός πυλώνας επίσης της στρατηγικής μας είναι και η πρωτοβουλία Love Earth, η οποία αγκαλιάζει δράσεις αναφορικά με τη μείωση του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματος εφαρμόζοντας τις αρχές της κυκλικής οικονομίας και στηρίζοντας τους πελάτες μας με πράσινες υπηρεσίες ή αειφόρα προϊόντα. Μία μεγάλη δράση που πρόσφατα υλοποιήσαμε ήταν στο εμβληματικό Public Συντάγματος. Το κατάστημα Public Συντάγματος είναι το 1ο Zero Waste κατάστημα στην Ελλάδα που λειτουργεί με τις αρχές της κυκλικής οικονομίας. Όλες οι ροές απορριμμάτων συλλέγονται σε ειδικούς κάδους, ανακυκλώνονται ή επαναχρησιμοποιούνται.
Ερ. Πώς αντιμετωπίζετε τις προκλήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας, το υψηλό ενεργειακό και μεταφορικό κόστος αλλά και τις αυξήσεις τιμών; Τι πρωτοβουλίες έχετε αναλάβει στο πλαίσιο αυτό;
Απ. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το διεθνές σκηνικό έχει δυσμενείς συνέπειες στην εφοδιαστική αλυσίδα, το βλέπουμε καθημερινά, ωστόσο εμείς μένουμε πιστοί στο όραμά μας να προσφέρουμε στους καταναλωτές λύσεις που τους βοηθούν να ζήσουν την καθημερινότητά τους όπως οι ίδιοι επιθυμούν. Έτσι, παραμένουμε συνέχεια σε ετοιμότητα, έχοντας κατά νου τους καλύτερους δυνατούς χρόνους παράδοσης από τους προμηθευτές μας, ενώ προνοούμε ή αναζητούμε εναλλακτικές λύσεις από τους προμηθευτές μας, ώστε να προσφέρουμε τις καλύτερες επιλογές στους πελάτες μας.
Όπως έχω ήδη αναφέρει, έχουμε επενδύσει στη δημιουργία του μεγαλύτερου logistics center στην Ελλάδα, επιτυγχάνοντας παραδόσεις την επόμενη ημέρα (Next Day Delivery) για 100.000 προϊόντα μέσω public.gr, Δευτέρα έως Παρασκευή και έως τις 17:00, σε όλη την ηπειρωτική Ελλάδα, μια υπηρεσία που είναι μοναδική στην αγορά.
Βέβαια, δεν μένουμε εκεί αλλά επενδύουμε σε συνεργασίες και νέες υπηρεσίες παράδοσης ή πληρωμής που δίνουν στους πελάτες περισσότερη ευελιξία αλλά και επιλογές, για να διαμορφώσουν τη ζωή τους όπως εκείνοι επιθυμούν.
Ερ. Ποια είναι τα σχέδια για το marketplace της εταιρείας και πώς κρίνετε τον ανταγωνισμό στην ελληνική αγορά. Όσον αφορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο, με τι ρυθμούς αναπτύσσεται και σε τι ποσοστό επί του συνολικού τζίρου θα διαμορφωθεί εφέτος;
Απ. Είναι γεγονός ότι στο Public Group βλέπουμε το ηλεκτρονικό εμπόριο ως έναν σημαντικό πυλώνα της omnichannel στρατηγικής και φιλοσοφίας μας. Καθώς η ανάγκη για «βόλτα» και επίσκεψη στο κατάστημα παραμένει ως ανάγκη των καταναλωτών, το eCommerce λειτουργεί συμπληρωματικά με τα φυσικά μας καταστήματα. Γι΄ αυτό παραμένουμε προσηλωμένοι στην ανάπτυξη και των δύο καναλιών.
Η επιτάχυνση του eCommerce που είδαμε να υπάρχει κατά τη διάρκεια της πανδημίας και μετά έχει μειώσει ταχύτητα αλλά η ανάπτυξη παραμένει ανοδική. Γι΄ αυτό και εμείς προχωρήσαμε μέσα στο 2022 στην αναβάθμιση της εμπειρίας του επισκέπτη στο public.gr για ταχύτερη και καλύτερη αναζήτηση ενώ ενσωματώσαμε νέα καινοτόμα features, μεταξύ των οποίων είναι, το chat bot και η πλήρης ψηφιοποίηση του προγράμματος loyalty.
Αναφορικά με το marketplace, μετά και από έρευνα που κάναμε στους ίδιους τους καταναλωτές, διαμορφώσαμε μία νέα στρατηγική η οποία έχει στον πυρήνα της την «εμπειρία» και τις «περισσότερες επιλογές». Εστιάζουμε σε συνεργασίες με αξιόπιστες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που με τη συμμετοχή τους στο marketplace πετυχαίνουμε διεύρυνση της γκάμας μας με ποιοτικά προϊόντα σε κατηγορίες παραπλήσιες ή συμπληρωματικές αυτών που προσφέρουμε μέσω του brand Public (αξεσουάρ, περιφερειακά, ειδικά βιβλία, παιχνίδια, fitness, wearables κ.λπ.). Αυτό που μπορώ να αναφέρω είναι ότι η συνεισφορά των ψηφιακών μας καναλιών καταγράφει από την αρχή του έτους άνοδο, σε όλες τις κατηγορίες και στις οικιακές συσκευές.
Ερ. Αναφορικά με τη διανομή των προϊόντων πώς σκοπεύετε να ενισχύσετε την ανταγωνιστικότητα της εταιρείας όχι μόνο σε χρόνους παράδοσης αλλά και σε σχέση με την παρακολούθηση των παραγγελιών;
Απ. Οι καταναλωτές θέλουν να έχουν την ελευθερία να επιλέγουν και να παραλαμβάνουν τις παραγγελίες τους με τον τρόπο που τους εξυπηρετεί καλύτερα. Ένας από τους στόχους του Public Group είναι ακριβώς αυτός: να επενδύουμε και να αναπτύσσουμε συνεργασίες που προσφέρουν στους σύγχρονους καταναλωτές την ελευθερία που έχουν ανάγκη. Από την αρχή της χρονιάς έχουμε επενδύσει 50 εκατ., μία επένδυση που συμπληρωματικά με τις πρωτοβουλίες των περασμένων ετών και του 2022 έχουν φέρει εξαιρετικά αποτελέσματα, όπως δείχνουν και οι δείκτες με τους οποίους μετράμε την εμπειρία των πελατών μας. Διαμορφώσαμε τη μεγαλύτερη eCommerce αποθήκη 40 χιλιάδων τ.μ., ενώ σχεδιάσαμε υπηρεσίες εξυπηρέτησης ‘στα μέτρα των πελατών μας' όπως για παράδειγμα το Next Day delivery για πανελλαδικές παραδόσεις την επόμενη ημέρα για 100.000 προϊόντα που είναι διαθέσιμα στο public.gr. Συνεχίζουμε να εξελισσόμαστε με σκοπό να προσφέρουμε ευελιξία στους πελάτες σε κάθε στάδιο της παραγγελίας τους.
Ερ. Καθώς οι διεθνείς εξελίξεις και το περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών επηρεάζουν το λιανεμπόριο στη χώρα και την ομαλή λειτουργία των επιχειρήσεων, μπορείτε να μας πείτε πώς εκτιμάτε ότι θα κινηθούν τα βασικά μεγέθη της εταιρείας το 2022;
Απ. Οι διεθνείς εξελίξεις και οι πληθωριστικές τάσεις πράγματι ασκούν πιέσεις στην πλειονότητα των κλάδων, σε παγκόσμιο επίπεδο. Το 2022 ξεκίνησε με πολύ θετικές ενδείξεις αλλά μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία και με δεδομένα τον πληθωρισμό και την αύξηση στις τιμές της ενέργειας, οι επιχειρήσεις λιανεμπορίου βλέπουμε μείωση στην κινητικότητα των καταναλωτών. Είναι αναμενόμενο ότι σε ένα τέτοιο περιβάλλον, οι καταναλωτές προσπαθούν να περιορίσουν τον αντίκτυπο του πληθωρισμού στον προϋπολογισμό των νοικοκυριών τους αλλάζοντας τις αγοραστικές τους συνήθειες. Παρ' όλα αυτά, καθώς διαμορφώνονται πλέον νέες τάσεις και συνήθειες, πιστεύουμε ότι αναδεικνύονται περιοχές ανάπτυξης για το Public Group και ευκαιρίες για να διατηρήσει αλλά και να ενισχύσει τη σχέση του με τους καταναλωτές, με νέες υπηρεσίες και έξυπνους τρόπους αγοράς και παράδοσης.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, τόσο το επενδυτικό πλάνο όσο και η υλοποίηση της Public2 στρατηγικής μας, η οποία αντικατοπτρίζει τις νέες ανάγκες των καταναλωτών, φαίνεται να φέρνουν τα πρώτα θετικά αποτελέσματα. Έως το τέλος της χρονιάς, λαμβάνοντας υπόψη και τις δύο σημαντικές εμπορικές περιόδους Black Friday και Χριστουγέννων, φιλοδοξούμε να ξεπεράσουμε σε πωλήσεις το προηγούμενο έτος.