Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Black Friday χωρίς ουρές: Οι «10 εντολές» - Τι να προσέξετε

Χαμηλές προσδοκίες από τους εμπόρους

Έφτασε η ώρα της Βlack Friday και φέτος με τις προσφορές να τρέχουν εδώ και μέρες σε πολλά καταστήματα.

Στη Θεσσαλονίκη, οι έμποροι είναι έτοιμοι με προσφορές έως και 60% ωστόσο δεν δηλώνουν αισιόδοξοι για κάποιο ιδιαίτερο κέρδος από τη συγκεκριμένη ημέρα, τονίζοντας πως ωφελημένα είναι κυρίως τα eshop.

Στο ίδιο μήκος κύματος και τα συμπεράσματα έρευνας που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), η οποία δείχνει ότι μόλις 1 στους 5 καταναλωτές ή το 20% θα αγοράσουν κάτι στη Black Friday.

Η έρευνα υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και έλαβε χώρα την περίοδο 14-16 Νοεμβρίου 2022 μέσω Πανελλήνιας Έρευνας σε δείγμα 1.157 καταναλωτών. Καταγράφονται ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα και τάσεις σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες του κοινού για την αγορά της Black Friday.

Black Friday: Μόλις 1 στους 5 καταναλωτές ετοιμάζεται για αγορές-1

Όπως φαίνεται και στο παραπάνωσχήμα , το 20% του καταναλωτικού κοινού δηλώνει ότι θα αγοράσει προϊόντα την περίοδο της Black Friday, δηλαδή 1 στους 5 καταναλωτές. Το ποσοστό αυτό είναι μεγαλύτερο στις ηλικίες 18-44 ετών και ειδικά στο ηλικιακό γκρουπ 25-35 ετών όπου φτάνει το 32%, δηλαδή 1 στους 3 αγοραστές ηλικίας 25-35 ετών θα αγοράσει την εκπτωτική αυτή περίοδο (σχήμα 2). Αντίθετα τα ποσοστά στις ηλικίες άνω των 45 ετών είναι κάτω του 18%. Επίσης είναι 2 φορές πιο πιθανό να αγοράσει κάποιο προϊόν την περίοδο της Black Friday ένας καταναλωτής που κάνει συστηματικά ηλεκτρονικές αγορές συγκριτικά με τους υπόλοιπους αγοραστές που επιλέγουν το δίκτυο φυσικών καταστημάτων, κάτι που δείχνει ότι οι online αγοραστές είναι αρκετά πιο ενεργοί τη συγκεκριμένη περίοδο με τα ποσοστά να είναι 28% για όσους είναι online αγοραστές και 14% για όσου δεν είναι. Όσον αφορά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές την περίοδο της Black Friday για όσους επιλέξουν να αγοράσουν, αυτή μεσοσταθμικά εκτιμάται σε 146€ κατά κεφαλήν. Πρόκειται για μια εκτίμηση δαπάνης άνω των 120 εκατ. ευρώ. Το 80% εκτιμά ότι δεν θα δαπανήσει τίποτα, το 8% μέχρι 50 ευρώ, το 6% έως 100 ευρώ, το 4% από 101 έως 200 ευρώ, το 2% από 200 έως 500 ευρώ και το 1% πάνω από 500 ευρώ. 

Ενόψει της «Μαύρης Παρασκευής» και των προσφορών της, η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή εφιστά την προσοχή στους καταναλωτές.

Ο Δεκάλογος της Black Friday

1. Δείξτε προσοχή στους επίδοξους απατεώνες και στις απατηλές πρακτικές.
Η Black Friday  αποτελεί ευκαιρία και για τους scammers που εκμεταλλεύονται την επιθυμία των καταναλωτών για πολλές και καλές προσφορές. Ακόμη λοιπόν και αν συναντήσετε όρους όπως «φθηνά», «προσφορά» κλπ, μην θεωρήσετε  ότι όντως πρόκειται για μια καλή ευκαιρία. Η εμπειρία έχει δείξει ότι όπου οι τιμές είναι ιδιαίτερα χαμηλές ή έστω, σημαντικά χαμηλότερες από ό,τι συνήθως, τα αγαθά ενδέχεται να είναι απομιμητικά ή ελαττωματικά! Κάντε την έρευνά σας λίγο καιρό πριν προβείτε στις αγορές σας ώστε να είστε σε θέση να εντοπίσετε τις ψεύτικες προσφορές.

2. Διαβάστε τους όρους χρήσης στα ηλεκτρονικά καταστήματα και ρωτήστε για τις εγγυήσεις στα φυσικά καταστήματα.
Ενώ οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων ανανεώνουν συχνά την πολιτική επιστροφών  προς όφελος του καταναλωτικού κοινού, οι μικρότερες επιχειρήσεις ενδέχεται να δείξουν μικρότερη ευελιξία. Διαβάστε προσεκτικά τους όρους χρήσης του ηλεκτρονικού καταστήματος προτού προβείτε σε αγορά ή ρωτήστε για την πολιτική του καταστήματος, όταν αυτό είναι φυσικό κατάστημα, σε περίπτωση επιστροφής του αγαθού.

3. Προσέξτε την παρορμητική αγοραστική συμπεριφορά προτού προβείτε σε συναλλαγή.
Χρειάζεστε πραγματικά το προϊόν που είδατε στην βιτρίνα ή στο e-shop;  Μήπως το τελικό ποσό των αγορών σας, εκτρέπει τον προϋπολογισμό σας; Η Black Friday προκαλεί τέτοιο ενθουσιασμό στους καταναλωτές που πολλές φορές προβαίνουν σε αγορές που δεν τους είναι πραγματικά αναγκαίες από το φόβο ότι μπορεί να μην προλάβουν να αξιοποιήσουν τις προσφορές! Θυμηθείτε ότι παρά τις ελκυστικές προτάσεις που τα καταστήματα μπορεί να υπόσχονται ενόψει της Black Friday, όσο προχωρούμε στην εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, η αγορά θα ανανεώσει και πάλι τις προμήθειές της προτείνοντας νέες εκπτώσεις και καινούρια αγαθά!

4. Προσοχή στις άγνωστες ή πρωτοεμφανιζόμενες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις.
Οι καλύτερες προσφορές δεν παρέχονται πάντα από τις μεγάλες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις. Kαι οι μικρές ηλεκτρονικές επιχειρήσεις μπορούν να προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες για αγορές, ωστόσο στις περιπτώσεις πρωτοεμφανιζόμενης ή άγνωστης επιχείρησης, θα πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί για να μην χάσετε χρήματα. Αν διαπιστώσετε  ότι παραλείπονται κρίσιμα στοιχεία για την αναγνώριση της ταυτότητας της ηλεκτρονικής επιχείρησης όπως είναι η εταιρική επωνυμία, η ταχυδρομική διεύθυνση, τα τηλέφωνα επικοινωνίας, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και το ΑΦΜ της, είναι προτιμότερο να αποφύγετε να προβείτε σε αγορά μέχρι να διασταυρώσετε την αξιοπιστία της επιχείρησης διερευνώντας προηγουμένως την φήμη της στο διαδίκτυο.  

5. Προσοχή στις παραπλανητικές προσφορές.
Ακόμη και αν ψωνίζετε από μία ιστοσελίδα που εμπιστεύεστε, είναι σημαντικό να ελέγξετε όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν στην συναλλαγή σας: η τιμή, η εγγύηση, το κόστος μεταφοράς, η διαθεσιμότητα ή ο χρόνος παράδοσης, μπορεί να είναι μερικές από τις σημαντικές πληροφορίες που θα καθορίσουν την τελική σας επιλογή. Πολλές φορές όμως ενδέχεται να εμφανιστούν αναδυόμενα banners με  προσφορές άσχετες από αυτές που παρέχει η προμηθεύτρια επιχείρηση, από ιστοσελίδες που σας ζητούν να εισάγετε τα στοιχεία των τραπεζικών σας λογαριασμών ή και των κωδικών σας για την ολοκλήρωση της συναλλαγής.  Στις περιπτώσεις αυτές, επικοινωνήστε τόσο με την επιχείρηση όσο και με την τράπεζά σας και επιβεβαιώστε τη γνησιότητα του περιεχομένου των μηνυμάτων αυτών. Θα πρέπει να αποφεύγουμε προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.

6. Δείξτε μεγάλη προσοχή στην παροχή ευαίσθητων προσωπικών πληροφοριών.  
Στις περιπτώσεις που σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε την πιστωτική ή την χρεωστική σας κάρτα ελέγξτε με προσοχή το περιεχόμενο των όρων και των  email που σχετίζονται με την συναλλαγή σας.  Επίσης, θα πρέπει να μην προχωρήσετε σε συναλλαγή αν σας ζητείται να εγκαταστήσετε λογισμικό για την απόκτηση μιας προσφοράς.

7. Μην παρασύρεστε από ασυνήθιστα χαμηλές τιμές ή προσφορές.
Ελέγξτε στα διαφημιστικά φυλλάδια, στις προωθήσεις στα social media και στα newsletters των καταστημάτων για τις τιμές των προϊόντων που σας ενδιαφέρουν. Συγκεντρώστε τις αρκετές μέρες πριν την Black Friday ώστε να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης για την τελικά προσφερόμενη τιμή και για να είστε σε θέση να εξακριβώσετε ότι πετύχατε μια πραγματικά καλή ευκαιρία αγοράς.

8. Κουπόνια προσφορών και giftcards.
Όταν διαθέτετε κουπόνια προσφορών ή giftcards  επιβεβαιώστε αν τα προϊόντα που επιθυμείτε διατίθενται την Black Friday ή αν οι εταιρείες που σας ενδιαφέρουν αποδέχονται τα κουπόνια αυτά και δεν εξαιρούνται των προσφορών.

9. Ελέγξτε την πολιτική ασφάλειας στις ηλεκτρονικές συναλλαγές.
Εφόσον σκοπεύετε να προχωρήσετε σε ηλεκτρονικές αγορές, προτιμήστε να χρησιμοποιήσετε τις προσωπικές σας συσκευές στις οποίες έχει εγκατασταθεί πρόγραμμα προστασίας από κακόβουλο λογισμικό (antivirus) και δίχτυ προστασίας (firewall). Κατά την καταχώριση των στοιχείων της συναλλαγής σας, βεβαιωθείτε ότι έχει τεθεί σε εφαρμογή κρυπτογράφηση. Αυτό μπορείτε να το αναγνωρίσετε αν παρατηρήσετε το εικονίδιο με το κλειστό λουκετάκι πάνω αριστερά στην διεύθυνση της ιστοσελίδας  και εάν η διεύθυνση ξεκινά με https:// .

10.  Συμφωνήστε την ημερομηνία παράδοσης του προϊόντος.
Σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν παραδώσει εμπρόθεσμα το προϊόν, θυμηθείτε ότι οι συναλλαγές μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας προσφέρουν ουσιαστικές δικλείδες ασφαλείας για τους καταναλωτές, σε περίπτωση ακύρωση της συναλλαγής. Αντίθετα η πληρωμή με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή, θα πρέπει να αποφεύγεται.    

Σε κάθε περίπτωση, όταν αγοράζετε από φυσικά καταστήματα, τηρείτε τα υγειονομικά μέτρα για την προστασία της δημόσιας υγείας  ώστε να απολαύσετε τις αγορές σας με ασφάλεια και προσοχή.

Οι καταναλωτές μπορούν να υποβάλλουν καταγγελίες σχετικές με την παραβίαση των δικαιωμάτων του καταναλωτή και την χρήση αθέμιτων πρακτικών από τις εμπορικές επιχειρήσεις στον αριθμό:

1520
Γραμμή καταγγελιών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή

Υπενθυμίζεται πως σε δηλώσεις του στο «TyposThes» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης κ. Παντελής Φιλιππίδης, υποστηρίζει πως οι μικρομεσαίοι είναι αυτοί που «κρατούν» την Black Friday όλα αυτά τα χρόνια Στο ξενόφερτο θεσμό συμμετέχει όλη η Ελλάδα αλλά το ζήτημα είναι τι δυνατότητες έχει κάποιος για να κάνει πραγματικό Black Friday, όπως λέει.

«Όλα αυτά τα χρόνια από την ημέρα που ήρθε στην Ελλάδα αυτή η «αμερικανιά» από τους «μεγάλους» υποθετικά, οι μικρομεσαίοι κρατάνε την Black Friday, γιατί αυτοί είναι που κάνουν τις πολύ μεγάλες εκπτώσεις. Τα μεγάλα μαγαζιά, τα πολυκαταστήματα και οι πολυεθνικές φέτος «ξύπνησαν» και διαφημίζουν μεγάλες εκπτώσεις γιατί έχουν και αυτοί μεγάλη πτώση τζίρου. Να δούμε τι θα κάνουν και σε πόσα προϊόντα. Οι μικροί έκαναν πάντα εκπτώσεις της τάξης του 50-60% και 70%. Πιστεύω ότι εκεί θα κυμανθούν και φέτος. Και οι μεγάλοι αυτό διαφημίζουν φέτος, ότι θα κάνουν μεγάλες εκπτώσεις, δεν μπορώ να ξέρω σε πόσα προϊόντα. Μακάρι να γίνει γιατί ο κόσμος δυστυχώς δυσκολεύεται», επισημαίνει χαρακτηριστικά.

Οι κινήσεις που φθείρουν το θεσμό

Σχολιάζοντας το γεγονός ότι αντί να είναι Black Friday μόνο η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, όπως γίνεται στην Αμερική και στο Λονδίνο, στην χώρα μας διαρκεί αρκετές μέρες, ο κ. Φιλιππίδης αναφέρει ότι αυτός είναι ο λόγος που έχει φθαρεί ο θεσμός. «Το κατάλαβαν και προσπαθούν τώρα με νύχια και με δόντια, με τεράστιες διαφημίσεις, να διαφημίσουν τη μία μέρα. Στην Αμερική δεν διαφημίζει κανείς αυτήν την ημέρα, είναι αυτοδιαφημιζόμενη λόγω των εκπτώσεων που γίνονται. Αλλά είναι μία μέρα, με εκπτώσεις που φτάνουν το 90%. Και αυτή ακριβώς είναι η διαφήμισή τους», όπως λέει. «Στην Ελλάδα, όταν οι «μεγάλοι» έκαναν black Friday με εκπτώσεις της τάξης του 10 και 20%, ο κόσμος κατάλαβε την κοροϊδία και γύρισε την πλάτη. Μη ξεχνάτε ότι πέρυσι ήταν black week και δεν είχε τις ουρές που είχε την πρώτη χρονιά», τονίζει ο κ. Φιλιππίδης. Όταν ο καθένας κάνει ότι θέλει για όσες ημέρες θέλει, ο θεσμός «αυτοκαταστρέφεται», επισημαίνει ο ίδιος, εκτιμώντας ότι αν γινόταν μόνο την Παρασκευή, αλλά με εκπτώσεις στο 80% θα υπήρχε τόσος κόσμος στην αγορά, που θα έπρεπε να μείνουν ανοιχτά και μετά τα μεσάνυχτα για να εξυπηρετήσουν.

Θέτει επίσης και μια άλλη παράμετρο, το γεγονός ότι η αγορά μια βδομάδα πριν την Black Friday σχεδόν δεν δουλεύει, με εξαίρεση το περασμένο Σάββατο που υπήρχε μια κάποια κίνηση. «Ίσως μαζεύουν χρήματα για την Παρασκευή. Μακάρι να συμβαίνει αυτό», όπως λέει, ενώ αναφέρει ότι και μετά την Black Friday και πριν τα Χριστούγεννα τα πράγματα θα είναι ιδιαίτερα δύσκολα. «Η αγορά θα ξαναδουλέψει όταν θα πέσουν τα Δώρα», λέει ο κ. Φιλιππίδης. Πολλές φορές, όπως αναφέρει, ο κόσμος βλέπει την κίνηση που υπάρχει μια μέρα, όπως η Black Friday ή κάποιες Κυριακές και μένει με την εντύπωση ότι η αγορά δουλεύει, αλλά κανείς δεν σκέφτεται τι έγινε την προηγούμενη εβδομάδα ή την επόμενη. «Αν πέφτει ο τζίρος την εβδομάδα πριν και την εβδομάδα μετά το εκάστοτε γεγονός, δεν έχουμε κερδίσει κάτι, μέσα μπαίνουμε», όπως εξηγεί. Τον κάθε καταστηματάρχη τον ενδιαφέρει τι κάνει στο μήνα. Ο μέσος όρος. Αν ο μήνας είναι ελλειμματικός δεν έχει σημασία το αν θα ήταν καλή η μια Κυριακή. «Αυτό πρέπει να καταλάβουν αυτοί που έχουν το μαχαίρι και το πεπόνι», τονίζει.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αγγελούδης για Γενοκτονία Αρμενίων: Πότε να μην επιτραπεί ξανά τέτοια φρικαλεότητα
«Πρέπει να μάθουμε από τα λάθη του παρελθόντος» αναφέρεις ε ανάρτησή του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης
Αγγελούδης για Γενοκτονία Αρμενίων: Πότε να μην επιτραπεί ξανά τέτοια φρικαλεότητα