Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Έρευνα σοκ για την ακρίβεια: Οι Έλληνες μείωσαν κρέας, μπάνιο και θέρμανση

super-market-kreas

Πώς αντιμετώπισαν την ακρίβεια οι καταναλωτές

Έρευνα για τις τάσεις που επικρατούν στην καταναλωτική συμπεριφορά λόγω της αύξησης των τιμών προϊόντων και υπηρεσιών πραγματοποίησε η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο χρονικό διάστημα από 10 Ιανουαρίου έως 10 Φεβρουαρίου 2023, με συμπλήρωση 1.710 on line ερωτηματολογίων.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ένωσης, τα αποτελέσματα που προέκυψαν μεταξύ άλλων είναι :

• Σε τακτική συντήρηση και επισκευή της κατοικίας τους προβαίνει πάντα το 4,8%. Το 59,9% δηλώνουν ότι τελευταία φορά που συντήρησαν την κατοικία τους ήταν τα τελευταία τρία ή περισσότερο από πέντε χρόνια.

• Οι καταναλωτές που μείωσαν το ποσοστό θέρμανσης της κατοικίας τους σε μεγάλο βαθμό αποτελούν το 86,8%. Το 91,3% χαμηλώνει ή κλείνει τη θέρμανση τις νυχτερινές ώρες του ύπνου.

• Σε ποσοστό 40%, οι καταναλωτές μειώνουν τις φορές που κάνουν μπάνιο ενώ οι περισσότεροι προτιμούν ένα γρήγορο ντους αντί για μπάνιο (73,5%).

• Το 74,4% δηλώνει ότι αποφεύγει τη χρήση του φούρνου της ηλεκτρικής κουζίνας. Το ποσοστό όσων μείωσαν το καθημερινό μαγείρεμα είναι 57%.

• Στην ερώτηση αν πραγματοποιούν αγορές από το καλάθι του νοικοκυριού, η πλειονότητα το 83 % απαντά αρνητικά. Το 71 % αναφέρουν ότι το καλάθι του νοικοκυριού δε συμβάλλει κα­θόλου στη μείωση κόστους τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης του νοικοκυριού τους.

• Από τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό οι καταναλωτές θεωρούν πρωταρχική τους ανάγκη να καλύψουν το κόστος των τροφίμων (73,2%). Δευτερεύουσα αλλά εξίσου σημαντική ανάγκη θεωρούν την κάλυψη του κόστους ιατρικής περίθαλψης (59,8%), στη συνέχεια της θέρμανσης (54,3%) και τέλος του ενοικίου/ δανείου κατοικίας (53,9%). Η ψυχαγωγία για τους περισσότερους αξιολογείται από καθόλου έως μέτρια σημαντική (77,4%), όπως η προσωπική φροντίδα (70,2%) και η ένδυση (76,10%).

• Οι καταναλωτές μείωσαν τη μετακίνηση με Ι.Χ. (77,3%) ενώ σημαντικό ποσοστό μείωσε την αγορά τροφίμων και τα λοιπών βασικών ειδών πρώ­της ανάγκης (55,6% και 65,10% αντίστοιχα). Το 83,5 % επιλέγουν να προβούν σε περικοπή δαπανών για την προσωπική τους φροντίδα και το 90,4 % για την ένδυση / υπόδηση.

• 6 στους 10 καταναλωτές αδυνατούν να καλύψουν τη δαπάνη για μία εβδομάδα διακοπές το χρόνο.

• Σχετικά με τις διατροφικές συνήθειες, μία φορά την εβδομάδα μπορεί να καταναλώνει κρέας το 41,3%. Με βάση τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό, ψάρι μία φορά την εβδομάδα καταναλώνει το 52,3%. Το ίδιο φαίνεται να συμβαίνει και για τα πουλερικά, αφού μόλις μία φορά καταναλώνεται από το 55,9%.

• 7 στους 10 ερω­τώμενους επιλέγουν να αγοράζουν τρόφιμα με βάση την προσφορά και την χαμηλότερη τιμή.

• Το 91,5 % επιθυμούν να αγοράζουν προϊόντα απ' ευ­θείας από τους παραγωγούς χωρίς τη μεσολάβηση μεσαζόντων.

pinakas.jpg
1.png

Εισόδημα

Από 1001€ έως 2000€ είναι το μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα για τους περισσότερους συμμετέχοντες (42,1%). Η αμέσως επόμενη δημοφιλέστερη απάντηση είναι το οικογενειακό εισόδημα 0€-1000€, σε ποσοστό 28,0%.

Αρκετοί είναι εκείνοι (42,81%) οι οποίοι δηλώνουν ότι για να ανταπεξέλθουν στην ακρίβεια, το καθαρό μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα θα έπρεπε να κυμαίνεται ανάμεσα στις 2001€ -3000€. Ακολουθούν με ποσοστό 23,16% οι καταναλωτές που δηλώνουν ότι θα έπρεπε να διαθέτουν εισόδημα μεταξύ 3001€-4000€. Εντούτοις, το 18,25% δηλώνει ότι για να ανταπεξέλθει στην ακρίβεια θα έπρεπε να διαθέτει οικογενειακό εισόδημα 1001-2000€. Καταλήγοντας, το 8,3% σημειώνει ότι θα έπρεπε να διαθέτει εισόδημα 4001€-5000€ και 5001€ και άνω μόλις το 6,7%. Αν παρατηρήσει κανείς το επιθυμητό οικογενειακό εισόδημα σε σύγκριση με την οικογενειακή κατάσταση, διαφαίνεται η διαφορετική οπτική. Από το πλήθος των απαντήσεων, οι περισσότεροι που επίσης δηλώνουν ότι το επιθυμητό εισόδημα θα ήταν μεταξύ 2000€-3000€ είναι έγγαμοι. Επίσης οι έγγαμοι κατέχουν την πρωτιά (17,43%) και στη δήλωση για ιδανικό οικογενειακό εισόδημα στην υψηλότερη βαθμίδα (3000€-4000€). Οι άγαμοι επίσης θεωρούν ότι για να ανταπεξέλθουν στην ακρίβεια θα έπρεπε να διαθέτουν εισόδημα 2000€-3000€.

Προκειμένου να αποσαφηνιστεί περισσότερο η οικονομική επιβάρυνση του οικογενειακού προϋπολογισμού, ζητήθηκε από τους καταναλωτές να αναφερθούν στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τα ελλείματα του προϋπολογισμού τους. Ως πρώτη λύση καταγράφεται η περικοπή άλλων δαπανών (50,5%) και ακολουθεί η χρήση των αποταμιεύσεών τους (19,1%). Την εύρεση δεύτερης απασχόλησης επιλέγει το 15,4% ενώ τον δανεισμό από το οικογενειακό / φιλικό περιβάλλον το 12,2%. Τέλος, και σε πολύ μικρό βαθμό, τον δανεισμό από πιστωτικό ίδρυμα (2,9%).

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η GenZ δεν πάει για δουλειά – Τι δείχνουν τα στοιχεία, η σύγκριση με την Ευρώπη
Τα στοιχεία του 2023, που είναι και τα πιο επίκαιρα, φέρνουν την Ελλάδα στην 3η θέση από το τέλος με ποσοστό απασχόλησης 52,6%
Η GenZ δεν πάει για δουλειά – Τι δείχνουν τα στοιχεία, η σύγκριση με την Ευρώπη