Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Βαρόμετρο ΕΒΕΘ: «Αχτίδα αισιοδοξίας» από νοικοκυριά και επιχειρήσεις στη Θεσσαλονίκη

Μειωμένη καταγράφεται η απαισιοδοξία των νοικοκυριών - Εντυπωσιακή βελτίωση για τις επιχειρηματικές προσδοκίες

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Μεγαλύτερη αισιοδοξία, συγκριτικά με αυτήν που διαφαινόταν το προηγούμενο χρονικό διάστημα, αποτυπώνεται σε όλους τους κλάδους της οικονομίας και στους καταναλωτές, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του τελευταίου Βαρόμετρου ΕΒΕΘ (Μάρτιος 2023).

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, που παρουσιάστηκαν σήμερα στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, οι καταναλωτές στην Π.Ε. Θεσσαλονίκης εξακολουθούν μεν να διακατέχονται από απαισιοδοξία, αυτή όμως είναι σημαντικά μειωμένη και έτσι ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης παραμένει με αρνητικό πρόσημο, βελτιωμένος όμως κατά 17 μονάδες σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2022. Από την άλλη, ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών για τη βιομηχανία πέρασε ξανά σε θετικό έδαφος.

Η επίπτωση της ακρίβειας σε προϊόντα και ενέργεια στο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών εξακολουθεί να είναι σημαντική, ενώ το υψηλό κόστος πρώτων υλών/προϊόντων και το υψηλό κόστος ενέργειας/καυσίμων, αποτελούν τα δυο βασικότερα προβλήματα  που δηλώνουν ότι αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στο νομό Θεσσαλονίκης σήμερα (31% και 30%). Αν και παραμένουν «αγκάθια», η έντασή τους είναι χαμηλότερη συγκριτικά με αυτήν που καταγραφόταν σε προηγούμενα Βαρόμετρα καθώς επιχειρήσεις και νοικοκυριά φαίνεται ότι προσαρμόστηκαν στα δεδομένα ενώ ρόλο φαίνεται ότι έπαιξαν και τα μέτρα στήριξης.

Στο μεταξύ, το Καλάθι του Νοικοκυριού, φαίνεται ότι εμπεδώνεται σταδιακά στην αντίληψη των καταναλωτών ως ένα σημαντικό εργαλείο για τη συγκράτηση του κόστους βελτίωσης, αφού περίπου 1 στους 2 (48%) δηλώνουν ότι αγοράζουν προϊόντα που βρίσκονται στο Καλάθι.

«Αχτίδα» αισιοδοξίας

Σημειώνεται ότι το Βαρόμετρο διεξάγεται σταθερά με την ίδια μεθοδολογία από το 2009 μέχρι και σήμερα και μέσα σε αυτήν την 15ετία έχει «καταγράψει» τις αλλεπάλληλες κρίσεις, οικονομική, υγειονομική , ενεργειακή, που έχει περάσει η χώρα και την επίπτωσή τους στην καταναλωτική και επιχειρηματική εμπιστοσύνη στο νομό Θεσσαλονίκης, όπως τόνισε ο κ. Πασχάλης – Αλέξανδρος Τεμεκενίδης από την Palmos Analysis ο οποίος έκανε την παρουσίαση των αποτελεσμάτων.

Κατά τον ίδιο, τα ευρήματα του Μαρτίου είναι πολύ λιγότερο απαισιόδοξα. «Είναι το καλύτερο Βαρόμετρο που έχουμε κάνει σε αυτήν τη χρονική περίοδο», είπε χαρακτηριστικά. «Έχουμε τους καλύτερους δείκτες που είχαμε ποτέ στους τέσσερις κλάδους που εξετάζουμε δηλαδή Βιομηχανία, Υπηρεσίες, Εμπόριο, Κατασκευές. Υπάρχει μια αισιοδοξία σε σχέση με το επόμενο εξάμηνο, ενώ σε ότι αφορά τους καταναλωτές, η μείωση της απαισιοδοξίας φαίνεται να οφείλεται σε δυο λόγους: ο ένας είναι η προεκλογική περίοδος που διανύουμε. Όπως εξήγησε ο κ. Τεμεκενίδης, σε προεκλογικές περιόδους έχει φανεί ότι γενικά οι καταναλωτές εμφανίζουν τάσεις αισιοδοξίας προφανώς γιατί πιστεύουν ότι οι υποσχέσεις των κομμάτων θα υλοποιηθούν και συνεπώς θα έχουμε κάτι καλύτερο.

Ο δεύτερος λόγος είναι ότι φαίνεται να έχει ενσωματωθεί στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς το θέμα της ακρίβειας και του αυξημένου ενεργειακού κόστους. Τα νοικοκυριά φαίνεται ότι έχουν προσαρμοστεί και έτσι το αρχικό σοκ που είχε καταγραφεί πέρυσι τον Μάρτιο και στη συνέχεια τον Σεπτέμβριο φαίνεται αυτήν την στιγμή να είναι σε μικρότερο βαθμό. Αντίστοιχα και από την πλευρά των επιχειρήσεων αν και εξακολουθεί να προβληματίζει έντονα το θέμα του κόστους πρώτων υλών και ενεργειακού, αυτό γίνεται πλέον σε μικρότερο βαθμό, καθώς και εδώ φαίνεται ότι προσαρμόστηκαν, άλλαξαν διαδικασίες, βρήκαν άλλους προμηθευτές και προσπάθησαν να βρουν λύσεις.

Από την πλευρά του, ο κ. Εμμανουήλ Βλαχογιάννης, Α΄Αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ σχολιάζοντας τα ευρήματα, έκανε λόγο για «αχτίδα αισιοδοξίας». Το τελευταίο Βαρόμετρο ξεχωρίζει, όπως είπε, γιατί μέσα σε ένα πολύ σκοτεινό περιβάλλον, αποτελεί σημαντική αχτίδα αισιοδοξίας κυρίως για τις επιχειρήσεις αλλά σε ένα βαθμό και για τους καταναλωτές.

Επεσήμανε ότι οι μεγάλοι φόβοι που υπήρχαν για εκτός ελέγχου εξέλιξη του πληθωρισμού και της ενεργειακής κρίσης μάλλον δεν επιβεβαιώθηκαν , τα χειρότερα δηλαδή δεν ήρθαν.  Τόνισε ότι αν και οι διακυμάνσεις είναι έντονες και υπάρχει μια μόνιμα εγκατεστημένη αβεβαιότητα τα τελευταία χρόνια, οι επιχειρήσεις φαίνεται ότι βλέπουν τα πράγματα με μεγαλύτερη ψυχραιμία σε σχέση με τους καταναλωτές και δεν επηρεάζονται ιδιαίτερα από τις προεκλογικές αναμετρήσεις.

Ο ίδιος έθιξε και ένα ακόμη ζήτημα, αυτό του προβληματισμού των επιχειρήσεων της Θεσσαλονίκης σχετικά με την εξεύρεση κατάλληλα καταρτισμένου προσωπικού.

Τα αποτελέσματα 

Το Βαρόμετρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με την εταιρεία δημοσκοπήσεων-ερευνών Palmos Analysis, διενεργείται σε συνολικό δείγμα 1.500 ερωτώμενων (800 επιχειρήσεων και 700 καταναλωτών).

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, οι καταναλωτές στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης εξακολουθούν να διακατέχονται από απαισιοδοξία, όμως σημαντικά μειωμένη. Έτσι, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης διαμορφώνεται στις -30 μονάδες, με βελτίωση 17 μονάδων σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2022.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης επιστρέφει στον Νομό Θεσσαλονίκης στο επίπεδο που καταγράφηκε τον Σεπτέμβριο του 2021, πριν την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία και την εκτόξευση των τιμών ενέργειας, καυσίμων και πρώτων υλών  (-47 έναντι -30 σήμερα), αλλά βέβαια πολύ μακριά από το -2  τον Σεπτέμβριο του 2019 – το καλύτερο σημείο του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης από την έναρξη των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ τον Μάρτιο του 2009.

Η επίπτωση της ακρίβειας σε προϊόντα και ενέργεια στο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, εξακολουθεί να είναι σημαντική: το 29% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι επιβιώνουν εις βάρος των αποταμιεύσεών τους ή δανειζόμενοι (στο ίδιο επίπεδο με τον περασμένο Σεπτέμβριο 2022), ωστόσο, το ποσοστό των νοικοκυριών που δηλώνουν ότι έχουν σήμερα τη δυνατότητα να αποταμιεύσουν πολύ ή λίγο αυξήθηκε σημαντικά στο 25% έναντι 15% το περασμένο εξάμηνο.

Μειώνονται τα νοικοκυριά που δηλώνουν αδυναμία αποπληρωμής του ηλεκτρικού ρεύματος

Επιπλέον, στο πλαίσιο της γενικότερης βελτίωσης του κλίματος σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο, το ποσοστό των νοικοκυριών που δηλώνουν αδυναμία αποπληρωμής των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος μειώθηκε από το 25% τον Μάρτιο του 2022 στο 10% σήμερα και το αντίστοιχο ποσοστό όσων δηλώνουν αδυναμία αποπληρωμής των λογαριασμών θέρμανσης μειώθηκε από το 25% τον Μάρτιο του 2022 στο 14% σήμερα, ωστόσο, το 65% δηλώνουν ακόμα δυσκολία στην αποπληρωμή τους.    

Συνολικά, καταγράφεται μία βελτίωση όλων των δεικτών που καταγράφουν το κλίμα μεταξύ των καταναλωτών, το οποίο πάντως παραμένει σε αρνητικό πρόσημο. Έτσι και παρά τη σχετική βελτίωση, παραμένει σε πολύ αρνητικό επίπεδο η αξιολόγηση της συγκυρίας για την πραγματοποίηση σημαντικών αγορών το επόμενο διάστημα, όπως και η αξιολόγηση της συγκυρίας για αποταμίευση.  

Ειδικότερα, οι Καταναλωτές του Νομού Θεσσαλονίκης αναφέρουν:

  • Πολύ αρνητική αξιολόγηση της οικονομικής κατάστασης των νοικοκυριών για το διάστημα που προηγήθηκε, αλλά σαφώς μειωμένη απαισιοδοξία για την περαιτέρω εξέλιξή της, καθώς αυξάνεται σημαντικά το ποσοστό των νοικοκυριών που προβλέπουν βελτίωση (15% από 7%) ή σταθεροποίηση (34% από 22%) της κατάστασής τους, με αντίστοιχη μείωση όσων προβλέπουν επιδείνωση από το 64% στο 43%. 
  • Μειώνεται περαιτέρω ελαφρά – παραμένοντας ωστόσο σε πολύ υψηλό επίπεδο – από 73% σε 67% το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι η γενική οικονομική κατάσταση της χώρας επιδεινώθηκε πολύ ή αρκετά κατά το προηγούμενο 12μηνο. Παράλληλα, μειώνεται σημαντικά το ποσοστό όσων εκτιμούν ότι η γενική οικονομική κατάσταση της χώρας θα επιδεινωθεί κατά το επόμενο δωδεκάμηνο (52% έναντι αντίστοιχου ποσοστού 70% τον περασμένο Σεπτέμβριο 2022).
  • Η ακρίβεια και η αύξηση των τιμών καταναλωτή ήταν ιδιαιτέρως  αισθητές κατά τη διάρκεια της χρονιάς που μας πέρασε από το σύνολο σχεδόν των καταναλωτών, ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης. Οι καταναλωτές στο Νομό Θεσσαλονίκης εκτιμούν ότι οι τιμές καταναλωτή αυξήθηκαν “Λίγο” (5%), “Αρκετά” (26%) ή “Πολύ” (68%) κατά το τελευταίο 12μηνο (αθροιστικά 99% έχουν διαπιστώσει αύξηση των τιμών καταναλωτή). Ωστόσο, μειώνεται το ποσοστό όσων αναμένουν ότι οι τιμές θα συνεχίσουν να αυξάνονται με μεγαλύτερο ρυθμό (19% έναντι 35% το προηγούμενο εξάμηνο) και αυξάνεται το ποσοστό όσων αναμένουν σταθεροποίηση (16% έναντι 8%) ή αύξηση με μικρότερο όμως ρυθμό (23% έναντι 13%).
  • Σημαντική μείωση της απαισιοδοξίας καταγράφεται σε σχέση με την εξέλιξη της ανεργίας, καθώς η πλειοψηφία, πλέον, θεωρεί πως το επίπεδο της ανεργίας θα μειωθεί «πολύ» ή «λίγο» (18%) ή θα παραμείνει σταθερό (37%) – αθροιστικά 55% – ενώ το προηγούμενο εξάμηνο το 56% ανέμενε μικρή ή μεγάλη αύξηση της ανεργίας. 
  • Ελάχιστη βελτίωση – αλλά πάντα σε αρνητικό έδαφος – παρουσιάζει ο δείκτης αξιολόγησης της συγκυρίας για την πραγματοποίηση σημαντικών αγορών (μόλις 7% θεωρούν τη συγκυρία κατάλληλη για σημαντικές αγορές, όπως έπιπλα, ηλεκτρικές/ηλεκτρονικές συσκευές κτλ, σε σταθερό επίπεδο σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2022). Εικόνα αντίστοιχης ελάχιστης βελτίωσης καταγράφεται και στο δείκτη πρόθεσης για την πραγματοποίηση τέτοιων αγορών στο μέλλον.
  • Ενισχύεται η πρόθεση για αποταμίευση (21% σήμερα σε σχέση με 15% τον Σεπτέμβριο 2022), ενώ αυξάνεται και το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι αποταμιεύουν  (25% από 15%), χωρίς όμως να μειώνεται το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι υποχρεώνονται να «τρώνε από τα έτοιμα» αναλώνοντας τις αποταμιεύσεις τους ή χρεώνονται για να τα βγάλουν πέρα (29% έναντι 30% τον περασμένο Σεπτέμβριο 2022).
  • Ενισχυμένη η πρόθεση αγοράς αυτοκινήτου στον Νομό Θεσσαλονίκης, με το 8% των καταναλωτών να δηλώνουν ότι είναι πολύ ή αρκετά πιθανό να πραγματοποιήσουν κάποια αγορά αυτοκινήτου (έναντι 4% τον Σεπτέμβριο 2022).
  • Ενισχύεται η πρόθεση αγοράς ή ανέγερσης σπιτιού για το επόμενο 12μηνο (στο 6% έναντι 3% τον Σεπτέμβριο 2022) και αντίστοιχα η πρόθεση ανακαίνισης ή επισκευής-βελτίωσης σπιτιού για το επόμενο 12μηνο (στο 17% έναντι 10% τον Σεπτέμβριο 2022).

Μεγάλη βελτίωση του Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τη Βιομηχανία

Ο “Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τη Βιομηχανία” στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης βελτιώνεται εντυπωσιακά και περνάει ξανά σε θετικό έδαφος, σε επίπεδο παρόμοιο με το υψηλότερο σημείο των μετρήσεων του Βαρομέτρου ΕΒΕΘ τον Σεπτέμβριο του 2021. Έτσι, το ισοζύγιο θετικών – αρνητικών εκτιμήσεων του “Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών της Βιομηχανίας” βρίσκεται πλέον στις +5 μονάδες στον Νομό Θεσσαλονίκης, έναντι -17 τον Σεπτέμβριο 2022. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο συγκεκριμένος δείκτης βρέθηκε στο χειρότερο επίπεδο τον Μάρτιο του 2020 από την καθιέρωση των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ τον Μάρτιο του 2009, ενώ βρέθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021 στο καλύτερο επίπεδο από την καθιέρωση των μετρήσεων του “Βαρόμετρου ΕΒΕΘ”, ακολουθώντας αντίστοιχη πορεία των δεικτών τόσο σε Εθνικό, όσο και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.

Ειδικότερα, οι απόψεις των βιομηχανιών της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης συνοψίζονται στα εξής:

  • Βελτιώνονται αρκετά οι εκτιμήσεις για την εξέλιξη της παραγωγής κατά το τελευταίο εξάμηνο (-3 από -14 τον Σεπτέμβριο 2022), ενώ οι εκτιμήσεις για την εξέλιξη της παραγωγής στο άμεσο μέλλον αναφορικά με τον Νομό Θεσσαλονίκης, εκτοξεύονται σε έντονα θετικό έδαφος και μάλιστα στο καλύτερο σημείο στην ιστορία των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ (+47 από -14 τον Σεπτέμβριο 2022).
  • Πραγματοποιείται αρκετά ικανοποιητικά η διαχείριση των αποθεμάτων και της παραγωγικής δυναμικότητας των βιομηχανιών. Παράλληλα, η αξιολόγηση του τρέχοντος λειτουργικού επιπέδου παραγωγικής δυναμικότητας επιστρέφει στο επίπεδο του Σεπτεμβρίου 2019, ενώ το ποσοστό του τρέχοντος λειτουργικού επιπέδου παραγωγικής δυναμικότητας παραμένει σε υψηλά επίπεδα (72,8%) και οι εξασφαλισμένοι μήνες παραγωγής βάσει παραγγελιών φτάνουν στους 4,0 (η υψηλότερη τιμή από την καθιέρωση των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ).
  • Ενισχύονται εντυπωσιακά οι εκτιμήσεις για το μέλλον σε σχέση με το επίπεδο των εξαγωγών (+33 από -8 το προηγούμενο εξάμηνο), φτάνοντας σε επίπεδο ιστορικών υψηλών σε σχέση με τους δείκτες του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ. 
  • Αποκλιμακώνονται σημαντικά οι εκτιμήσεις για περαιτέρω αύξηση των τιμών κατά το επόμενο εξάμηνο, ενώ οι εκτιμήσεις για την εξέλιξη της απασχόλησης το επόμενο διάστημα είναι ουδέτερες.
  • Εμφανίζεται μείωση στην αναφορά της περιορισμένης ζήτησης ως περιοριστικού παράγοντα για την παραγωγή των επιχειρήσεων (40% έναντι 45% το προηγούμενο εξάμηνο), όπως και η αναφορά στην έλλειψη πρώτων υλών (17% έναντι 32% τον Σεπτέμβριο 2022). Στον αντίποδα, ενισχύεται ως περιοριστικός παράγοντας η έλλειψη εργατικού δυναμικού (23% έναντι 18% το προηγούμενο εξάμηνο).  

 

“Ανθίζουν” οι υπηρεσίες

Με σημαντική άνοδο και στο ανώτατο επίπεδο από την έναρξη των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ, βρίσκεται ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών στον κλάδο των Υπηρεσιών. Πιο αναλυτικά, ο σχετικός «Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών» για τον τομέα των Υπηρεσιών καταγράφεται σε τιμή-ρεκόρ στο +24, έναντι +13 το προηγούμενο εξάμηνο.

Ειδικότερα, οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης αναφέρουν:

  • Οριακά θετική και σταθερή εικόνα – σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2022 – ως προς την εξέλιξη της επιχειρηματικής τους κατάστασης (από +5 τον Σεπτέμβριο 2022 σε +6 σήμερα), ενώ η αποτίμηση για την εξέλιξη της ζήτησης το εξάμηνο που μας πέρασε επιδεινώνεται ελαφρά, παραμένοντας όμως σε έντονα θετικό έδαφος (+24 από +28 τον Σεπτέμβριο 2022).
  • Έντονα θετικές προσδοκίες για την εξέλιξη της ζήτησης για το επόμενο εξάμηνο, με εκτόξευση των προσδοκιών (+41 σήμερα από +5 το περασμένο εξάμηνο). 
  • Παρατηρούνται θετικές εκτιμήσεις για την εξέλιξη της απασχόλησης στον κλάδο το επόμενο εξάμηνο (στο καλύτερο επίπεδο από την έναρξη του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ), ενώ αναμένεται και σημαντική άνοδος των τιμών για το επόμενο εξάμηνο.

Ανάλογη σημαντική βελτίωση του κλίματος καταγράφεται και στις επιχειρήσεις Λιανικού Εμπορίου στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2022, με τον «Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών για το Λιανικό Εμπόριο» να βρίσκεται ξανά στο υψηλότερο σημείο του στην ιστορία των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ (εκεί όπου είχε βρεθεί τον Σεπτέμβριο του 2021). 

Έτσι, το ισοζύγιο θετικών – αρνητικών εκτιμήσεων του «Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών Λιανικού Εμπορίου» βρίσκεται στο +11 (από -1 τον Σεπτέμβριο 2022).

Ειδικότερα, οι απόψεις των εμπορικών επιχειρήσεων του Νομού Θεσσαλονίκης συνοψίζονται στα εξής:

  • Μετά την πολύ αρνητική αξιολόγηση της εξέλιξης των πωλήσεων που παρατηρήθηκε τον Μάρτιο του 2022 και την βύθιση του σχετικού δείκτη από το ψηλότερο σημείο στο οποίο είχε βρεθεί τον Σεπτέμβριο 2021 για πρώτη φορά στην ιστορία των μετρήσεων του «Βαρόμετρου ΕΒΕΘ», η αξιολόγηση του τρέχοντος εξαμήνου σταθεροποιείται στα επίπεδα του περασμένου εξαμήνου με ελαφρά μόνο κάμψη (από το -3 στο -8).  Ωστόσο, εκτοξεύονται σε θετικό έδαφος και μάλιστα στην υψηλότερη τιμή τους από την έναρξη των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ οι εκτιμήσεις για τις πωλήσεις το επόμενο 6μηνο (από -9 μονάδες τον Σεπτέμβριο 2022 και 0 μονάδες τον Μάρτιο 2022 στο +32 σήμερα). Επιπλέον, οι εκτιμήσεις για την εξέλιξη των παραγγελιών το επόμενο εξάμηνο εκτοξεύονται, επίσης, στην υψηλότερη τιμή τους από την έναρξη των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ (από το -16 τον Σεπτέμβριο 2022 στο +20 σήμερα).
  • Επίσης, προβλέπουν ενίσχυση της απασχόλησης στον κλάδο τους για το επόμενο διάστημα, ενώ εμφανίζεται κι εδώ η τάση για ηπιότερες αυξήσεις τιμών κατά το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Τέλος στο υψηλότερο επίπεδο στην ιστορία των μετρήσεων του Βαρομέτρου βρίσκεται ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών και στον κλάδο των Κατασκευών, καθώς βρίσκεται στις -1 μονάδες (έναντι -7 τον Σεπτέμβριο 2022).

Στο πλαίσιο αυτό οι εκτιμήσεις για την εξέλιξη της κατασκευαστικής δραστηριότητας κατά το προηγούμενο εξάμηνο ενισχύονται περαιτέρω και φθάνουν στο υψηλότερο επίπεδο από την έναρξη των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ, στις +23 μονάδες σήμερα (από +16 τον Σεπτέμβριο του 2022).

Βελτιώνεται η εικόνα των καταναλωτών για το ύψος των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος και θέρμανσης

Δυσβάσταχτοι χαρακτηρίζονται οι λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος από μόλις το 10% των νοικοκυριών στον Νομό Θεσσαλονίκης και αναφέρουν ότι δεν είναι σε θέση να τους πληρώσουν. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και σε σχέση με τους λογαριασμούς θέρμανσης, καθώς κι εδώ μόλις το 14% δηλώνουν ότι οι λογαριασμοί αυτοί είναι δυσβάσταχτοι και δεν είναι σε θέση να τους εξοφλήσουν.

Αυτό προκύπτει από τις “ad-hoc” ερωτήσεις του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ, ενώ παράλληλα, μόλις το 24% και 17% των νοικοκυριών δηλώνουν ότι οι λογαριασμοί είναι φυσιολογικοί ή χαμηλοί και δεν δυσκολεύονται στην αποπληρωμή τους, αντίστοιχα. Στο ερώτημα αυτό υπάρχει βελτίωση σε σχέση με τις αντίστοιχες απαντήσεις που είχαν καταγραφεί τον Μάρτιο και τον Σεπτέμβριο του 2022, καθώς έχει μειωθεί σημαντικά το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι αδυνατούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς, κάτι που ενδεχομένως οφείλεται στην αποκλιμάκωση των τιμών ενέργειας, αλλά και στην επιδότηση μέρους του κόστους ενέργειας από την Πολιτεία.

"Καλάθι του Νοικοκυριού"

Περίπου το 48% των καταναλωτών δηλώνουν ότι αγοράζουν προϊόντα από το «Καλάθι του νοικοκυριού» είτε εξολοκλήρου (3%), είτε σε μεγάλο (18%), είτε σε μικρό (27%) βαθμό.

Παράλληλα, η πλειοψηφία θεωρεί ότι η ποιότητα των προϊόντων στο «Καλάθι του νοικοκυριού» είναι αντίστοιχη με τη μέση ποιότητα των αντίστοιχων προϊόντων εκτός του «Καλαθιού του νοικοκυριού» (40%), ενώ περίπου 1 στους 3 θεωρούν ότι η ποιότητά τους υπολείπεται της μέσης ποιότητας των αντίστοιχων προϊόντων εκτός «Καλαθιού».

Την ίδια στιγμή 7 στους 10 καταναλωτές στο Νομό Θεσσαλονίκης δηλώνουν ότι δεν θα ταξιδέψουν για τις γιορτές του Πάσχα (68%), ενώ το 20% θα ταξιδέψουν και θα διαμείνουν σε ιδιόκτητα σπίτια ή σε συγγενείς και φίλους και μόλις το 8% αναφέρουν ότι θα ταξιδέψουν στο εσωτερικό (5%) ή το εξωτερικό (3%) με διαμονή σε πληρωμένο κατάλυμα.

Σχετικά με τις εορταστικές δαπάνες, το 56% αναφέρουν ότι θα δαπανήσουν χρήματα για προσωπικές αγορές ή δώρα σε συγγενείς και φίλους με την ευκαιρία των εορτών του Πάσχα, με τη μέση δαπάνη να βρίσκεται στα 182 ευρώ. Περαιτέρω, το 61% αναφέρουν ότι θα δαπανήσουν χρήματα για εορταστικά τραπέζια κατά τη διάρκεια των εορτών του Πάσχα, με τη μέση δαπάνη να βρίσκεται στα 146 ευρώ. Τέλος, το 16% αναφέρουν ότι θα ξοδέψουν χρήματα για ταξίδια ή εκδρομές κατά τη διάρκεια των εορτών, με τη μέση δαπάνη να καταγράφεται στα 376 ευρώ.

Κόστος πρώτων υλών και ενέργειας τα “αγκάθια” και για τις επιχειρήσεις

Το υψηλό κόστος πρώτων υλών/προϊόντων και το υψηλό κόστος ενέργειας/καυσίμων αποτελούν τα δύο βασικότερα προβλήματα που δηλώνουν ότι αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στον Νομό Θεσσαλονίκης σήμερα (31% και 30% αντίστοιχα). Μάλιστα, το υψηλό κόστος πρώτων υλών/προϊόντων βρίσκεται πολύ ψηλά σε Κατασκευές (45%) και Βιομηχανία/Μεταποίηση (40%), ενώ  το υψηλό κόστος ενέργειας/καυσίμων αναφέρεται πολύ έντονα από τις επιχειρήσεις στον τομέα Βιομηχανία/Μεταποίηση (40%). Ακολουθούν, η περιορισμένη ζήτηση (27%, 36% στο Εμπόριο), το υψηλό κόστος φορολογίας (20%, 25% στις Υπηρεσίες), η ρευστότητα (19%), η γραφειοκρατία/διαδικασίες συναλλαγής με το Δημόσιο (13%, 22% στις Υπηρεσίες και 19% στις κατασκευές), οι επισφάλειες πελατών (10%).

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ