Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: «Μεγάλη ελπίδα» για τα μαγαζιά οι εκπτώσεις - Πότε ξεκινούν

Αρχίζουν τη Δευτέρα, 10 Ιουλίου – Ποια Κυριακή θα είναι ανοιχτά

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ | ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"

Αρχίζουν την προσεχή Δευτέρα, 10 Ιουλίου, οι θερινές εκπτώσεις στα καταστήματα, οι οποίες θα διαρκέσουν μέχρι και τις 31 Αυγούστου, με τους εμπόρους της Θεσσαλονίκης να αισιοδοξούν για καλύτερες ημέρες και αυξημένη κίνηση, έπειτα από έναν δύσκολο Ιούνιο.

«Ο Ιούνιος δεν ήταν καθόλου καλός», όπως λέει χαρακτηριστικά μιλώντας στο «ΤyposThes» ο γενικός γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης κ. Παναγιώτης Μενεξόπουλος, εκτιμώντας ότι συγκριτικά με το 2022 η πτώση στην κίνηση υπολογίζεται κοντά στο 30% ίσως και παραπάνω για κάποιους.

Η εξέλιξη αυτή ήρθε ως συνέπεια μιας σειράς ανασταλτικών παραγόντων, όπως η διπλή προεκλογική περίοδος και οι εξετάσεις των μαθητών, ενώ παράλληλα και οι άστατες καιρικές συνθήκες και οι συχνές βροχοπτώσεις δεν βοήθησαν στην κατανάλωση.

Στα παραπάνω θα πρέπει να αθροίσει κανείς και την αντικειμενική δυσκολία των καταναλωτών να ανταποκριθούν σε βασικές τους υποχρεώσεις, αφού η ακρίβεια και η άνοδος των τιμών σε πολλά είδη «πιέζει» τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Και επειδή η αγορά είναι ψυχολογία, όπως τονίζουν συχνά οι έμποροι, όλες οι συζητήσεις για αυξήσεις υπηρεσιών και πρώτων υλών κρατούσαν τους καταναλωτές «κουμπωμένους» και διστακτικούς στο να προβούν σε αγορές.

«Μεγάλη ελπίδα» οι εκπτώσεις – Ανοιχτά στις 16 Ιουλίου

Σε ότι αφορά τις θερινές εκπτώσεις, αυτές για τους μικρομεσαίους εμπόρους αποτελούν μια «μεγάλη ελπίδα», σύμφωνα με τον κ. Μενεξόπουλο. «Πιστεύουμε ότι θα κινηθεί η αγορά», τονίζει, σημειώνοντας ότι πάντα έπειτα από μια περίοδο με χαμηλή κίνηση η προσδοκία είναι ότι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα «και το πιστεύουμε ότι θα πάμε καλύτερα, αφού έχουν τελειώσει οι εκλογές και η αγορά μπαίνει σε μια κανονικότητά».

Ο ίδιος τονίζει ότι η αγορά της Θεσσαλονίκης προσφέρει μεγάλη ποικιλία και καλές τιμές, ενώ οι εκπτώσεις που γίνονται είναι αντικειμενικά «πολύ καλές» και έτσι ο καταναλωτής μπορεί να εκμεταλλευθεί ιδιαίτερα τις πρώτες ημέρες των εκπτώσεων για να επιλέξει να πάρει κάτι που θα συνδυάζει ποιότητα και καλή τιμή για να ικανοποιήσει συγκεκριμένες ανάγκες του.

Επισημαίνεται ότι σε ανακοίνωσή του ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης δίνει διευκρινίσεις σχετικά με τις μειώσεις των τιμών στα καταστήματα και τα πρόστιμα που προβλέπονται για περιπτώσεις που αποδειχθεί ότι οι εκπτώσεις αποδειχτεί ότι είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές.

Ακόμη, υπενθυμίζει ότι τα καταστήματα μπορούν προαιρετικά να ανοίξουν την πρώτη Κυριακή μετά την έναρξη των εκπτώσεων. Ειδικότερα, σύμφωνα με την παρ. 1 άρθρου 16 ν. 4177/2013, τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή μετά την έναρξη των εκπτώσεων, ήτοι στις 16 Ιουλίου 2023. Ο ΕΣΘ υπενθυμίζει ότι το πλαίσιο ωραρίου για την ανωτέρω Κυριακή καθορίζεται από ώρα 11:00 έως ώρα 20:00. Το προτεινόμενο, από τον Εμπορικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης, ωράριο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων της πόλης μας για την Κυριακή 16 Ιουλίου 2023 είναι από τις 11π.μ έως τις 6μ.μ.

«Τονωτική ένεση» ο τουρισμός

Η έλευση τουριστών στην πόλη κάνει τους εμπόρους να αναθαρρούν, καθώς σίγουρα αποτελούν μια «τονωτική ένεση» για την αγορά και λόγω των αγορών που κάνουν από τα εμπορικά καταστήματα, αλλά και εξαιτίας της γενικότερης κατανάλωσης στην πόλη, σε εστίαση, ξενοδοχεία κλπ

Να σημειωθεί ότι  παρότι είναι θεσμοθετημένη η δυνατότητα για  τα καταστήματα στο ιστορικό κέντρο, από τον Λ. Πύργο και την Παύλου Μελά μέχρι τη Δωδεκανήσου, να μπορούν να ανοίγουν όλες τις Κυριακές στη διάρκεια της τουριστικής περιόδου, τελικά, ελάχιστα είναι αυτά που έχουν επιλέξει να ανοίγουν τις Κυριακές και αφορούν πολυεθνικές, καθώς η κίνηση δεν είναι αρκετή για να καλύψει τα αυξημένα έξοδα, ώστε να υπάρχει κίνητρο για τους καταστηματάρχες να παραμένουν ανοιχτοί. Ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης εκφράζει εδώ και χρόνια την αντίθεσή του στο μέτρο αυτό του ανοίγματος των Κυριακών, τονίζοντας ότι ακόμη και αν δίνει τη σχετική δυνατότητα ο νόμος, κανείς δεν θα ανοίξει αν δεν υπάρχει εμπορικό ενδιαφέρον, κάτι που τελικά το έχει αποδείξει και η ίδια η αγορά.

Οι αλλαγές που έφερε η πανδημία

Την ίδια ώρα, η πρόσφατη πανδημία και οι περιορισμοί που είχαν επιβληθεί, είχαν αυξήσει τις ηλεκτρονικές αγορές των καταναλωτών αλλάζοντας κάπως και τον «χάρτη» της αγοράς και δημιουργώντας νέα δεδομένα για τα εμπορικά ακίνητα, όπως έχουν επισημάνει παράγοντες της αγοράς ακινήτων.

Για παράδειγμα, παρατηρήθηκε μεγάλη ποσοστιαία αύξηση τιμών στους αποθηκευτικούς χώρους καθώς πάρα πολλές εταιρείες μετά τον κορωνοϊό αύξησαν τον τζίρο τους διαδικτυακά, με αποτέλεσμα η διανομή να γίνεται από logistics centers και να χρειάζονται μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους. Παράλληλα, παρατηρήθηκε ότι αρκετές αλυσίδες ελληνικές και ξένες αλλά και τράπεζες «συρρικνώνονται» σε χρησιμοποιούμενα τ.μ.

Το παραδοσιακό εμπόριο έχει πληγεί από το ηλεκτρονικό, όπως λένε από την πλευρά τους οι έμποροι, σημειώνοντας ωστόσο ότι αν και έχει τη χρησιμότητά του έχει και τα προβλήματά του και πρέπει κανείς να είναι συνειδητοποιημένος καταναλωτής για να κάνει ηλεκτρονικές αγορές και έτσι σίγουρα κάποιοι έχουν «γυρίσει» στο παραδοσιακό εμπόριο. Οι έμποροι εκφράζουν την αισιοδοξία τους ότι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα για τα φυσικά καταστήματα.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης είχε ξεκινήσει μια προσπάθεια δημιουργίας μιας πλατφόρμας την οποία θα μπορούν να τη χρησιμοποιούν όλα τα μέλη για ηλεκτρονικές πωλήσεις, ωστόσο φαίνεται ότι δεν υπήρξε μεγάλη προθυμία και έτσι αν και η προσπάθεια δεν έχει σταματήσει, καθυστερεί στην ολοκλήρωσή της.

Σε ότι αφορά τα εμπορικά ακίνητα παρατηρείται ότι υπάρχει μεγάλη προφορά σε καταστήματα, καθώς ακόμη και σε εμπορικούς δρόμους υπάρχουν κλειστά μαγαζιά και μάλιστα για καιρό. «Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να σηκώσουν πολύ βαριά έξοδα», τονίζει ο κ. Μενεξόπουλος.

Το πού θα επιλέξει ο κάθε επαγγελματίας να ανοίξει την επιχείρησή του είναι προσωπική του επιλογή με βάση τα κριτήριά του. Σίγουρα κάποιοι δρόμοι είναι πιο εμπορικοί, γι αυτό και πιο ακριβοί,  το πού θα εγκατασταθεί όμως κάποιος εξαρτάται και από το είδος που πουλάει. Εξάλλου δεν είναι μόνο το κέντρο, αλλά υπάρχουν και πολύ δυνατές περιφερειακές αγορές στη Θεσσαλονίκη, αναφέρει ο ίδιος.

Οι προσδοκίες

Όσο για τις προσδοκίες της αγοράς από την νέα κυβέρνηση, ο κ. Μενεξόπουλος, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, τονίζει ότι σε θέματα φορολόγησης περιμένουν ότι αυτά που έχουν ανακοινωθεί προεκλογικά είναι και αυτά που θα εφαρμοστούν. Το βασικό είναι ότι υπάρχει μια σταθερότητα, όπως λένε οι έμποροι.

Σε ότι αφορά τις δυνατότητες ένταξης των μικρομεσαίων εμπόρων σε προγράμματα ενίσχυσης, ο κ. Μενεξόπουλος αναφέρει ότι υπάρχουν κάποια προγράμματα ΕΣΠΑ που ακούγεται ότι μπορεί να «τρέξουν» και για εμπορικές επιχειρήσεις, που δεν είχαν το δικαίωμα να είναι σε πολλά από αυτά τα προγράμματα που «τρέχουν». «Ο πρωτοβάθμιος φορέας  του εμπορίου, προσπαθεί να διεκδικήσει τη συμμετοχή και του εμπορίου στα προγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης και στα «Πράσινα» προγράμματα που έχουν να κάνουν με επιδοτήσεις ενέργειας, φωτοβολταϊκά κλπ. Οι έμποροι ευελπιστούν ότι θα βγουν και άλλα προγράμματα που θα βοηθήσουν και την επιχειρηματικότητα αλλά και την εργασία γενικότερα.

Τα λειτουργικά έξοδα είναι αυτά που αποτελούν το μεγαλύτερο «βραχνά» για το εμπόριο, ενώ σύμφωνα με τον κ. Μενεξόπουλο «πρέπει να γίνουμε επαγγελματίες σε όλα τα επίπεδα».

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Eurojackpot ευχήθηκε καλή επιτυχία στη Μαρίνα Σάττι - Αναχώρησε για Μάλμε (VIDEO)
Το Eurojackpot, μεγάλος χορηγός της ελληνικής αποστολής, βρέθηκε στο αεροδρόμιο και ευχήθηκε καλή επιτυχία στην Μαρίνα Σάττι
Το Eurojackpot ευχήθηκε καλή επιτυχία στη Μαρίνα Σάττι - Αναχώρησε για Μάλμε (VIDEO)