Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Στο 80% η μέση πληρότητα στα ξενοδοχεία - Η εικόνα στη Χαλκιδική

Προβληματισμός λόγω πληθωρισμού και ύφεσης στην Ευρώπη

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Στο 80% κινείται αυτήν την στιγμή η μέση πληρότητα στα ξενοδοχεία πανελλαδικά, με την εκτίμηση να είναι ότι θα επιτευχθούν, συνολικά τη φετινή σεζόν, τα νούμερα του 2019, παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες που έχουν παρουσιαστεί, όπως ο ανταγωνισμός στην Μεσόγειο, η ύφεση στην Ευρώπη και οι πληθωριστικές πιέσεις που δυσκολεύουν τουρίστες αλλά και επιχειρήσεις.

Για μια «κανονική σεζόν» χωρίς τους περιορισμούς του κόβιντ, κάνει λόγο ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, καθώς και της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής κ. Γρηγόρης Τάσιος, μιλώντας στο «ΤyposThes», ωστόσο προσθέτει ότι υπάρχει για την Ελλάδα ο ανταγωνισμός στη Μεσόγειο, από χώρες όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος και η Ισπανία, ενώ παράλληλα το ζήτημα του τιμάριθμου και η ύφεση που υπάρχει στην Ευρώπη διαμορφώνουν ένα κλίμα που προβληματίζει την αγορά, ιδιαίτερα στις υψηλές κατηγορίες ξενοδοχείων.

Ο ίδιος εμφανίζεται πάντως αισιόδοξος ότι συνολικά η σεζόν θα κλείσει κοντά στα νούμερα του 2019. «Μπροστά μας έχουμε έναν Σεπτέμβριο και έναν Οκτώβριο που δείχνει κάποια θετικά μηνύματα όσον αφορά τις προκρατήσεις και η εκτίμησή μου είναι ότι συνολικά θα κινηθούμε περίπου στα νούμερα του 2019», ανέφερε χαρακτηριστικά.

«Χάθηκε» ο Μάιος για τη Β. Ελλάδα – Η εικόνα στη Χαλκιδική

Στο μεταξύ, ο καιρός δεν ήταν σύμμαχος κατά την έναρξη της φετινής σεζόν και έτσι ο Μάιος «χάθηκε» για τη Βόρεια Ελλάδα και οι καιρικές συνθήκες δεν βοήθησαν ιδιαίτερα και για τις κρατήσεις τελευταίας στιγμής ιδιαίτερα στον οδικό τουρισμό. Καλύτερα ήταν τα πράγματα για την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και την Κρήτη.

Ωστόσο, πλέον έχουμε μπει στον Ιούλιο και σύμφωνα με τον κ. Τάσιο οι πληρότητες στα ξενοδοχεία είναι καλές, και κινούνται κατά μέσο όρο στο 80%, πανελλαδικά. Και η Χαλκιδική ακολουθεί στα νούμερα την υπόλοιπη Ελλάδα με τις πληρότητες να είναι και εκεί στο 80%.

Ωστόσο, σε σύγκριση με τη νότια Ελλάδα έχει την ιδιαιτερότητα του οδικού τουρισμού, ο οποίος δεν ήρθε τον Μάιο καθόλου, όπως λέει ο Τάσιος. Και φέτος η Ρουμανία θα είναι η αγορά «πρωταγωνιστής», ενώ ακολουθεί η Σερβία και υπόλοιπες εθνικότητες. Μια υστέρηση παρατηρείται στους τουρίστες από τη Βουλγαρία αλλά η Χαλκιδική έχει και την ιδιαιτερότητα ότι πολλοί βαλκάνιοι έχουν εκεί τη β΄κατοικία τους. Επίσης έχει την ιδιαιτερότητα να έχει πάνω από 6.000 ακίνητα στη βραχυχρόνια μίσθωση, τα οποία δεν είναι καταγεγραμμένα πουθενά, όπως λέει ο κ. Τάσιος, σημειώνοντας ότι τα τελευταία πέντε χρόνια δεν έχουν προστεθεί πάνω από 1.000 κρεβάτια ξενοδοχειακά στο νομό Χαλκιδικής, ενώ την ίδια ώρα έχουν προστεθεί πάνω από 20.000 στη βραχυχρόνια.

Οι αγορές Γερμανίας, Αγγλίας και οι Βαλκάνιοι

Σε ότι αφορά τις εθνικότητες, πανελλαδικά, αυτό που βλέπουμε είναι ότι μια από τις βασικές αγορές του ελληνικού τουρισμού, η γερμανική «υστερεί», όπως αναφέρει ο κ. Τάσιος. Είναι ενδεικτικό ότι οι κλεισμένες αεροπορικές θέσεις από Γερμανία για το 2023 είναι περίπου 5-7% λιγότερες από πέρυσι, με τους πολίτες να βρίσκονται αντιμέτωποι με το πρόβλημα της ύφεσης της τοπικής οικονομίας, ενώ κάποιοι μπορεί να στρέφονται και σε άλλες αγορές σε αναζήτηση καλύτερων τιμών, όπως για παράδειγμα στην Τουρκία όπου οι τιμές είναι 30% κάτω εξαιτίας της ισοτιμίας της λίρας.

Από την άλλη, η Αγγλική αγορά έχει ισορροπήσει στα επίπεδα του 2019. Παράλληλα, εθνικότητες όπως ΗΠΑ και Καναδάς ενισχύουν πάρα πολύ την Αθήνα, τις περιοχές γύρω από την Αττική και τα νησιά των Κυκλάδων. Την ίδια ώρα τις τελευταίες 15 ημέρες περίπου την εμφάνισή τους έχουν κάνει και οι οδικοί τουρίστες, οι οποίοι κατευθύνονται κυρίως στην ηπειρωτική Ελλάδα. Αξιοσημείωτο είναι ότι επανήλθε η Πολωνική αγορά που λόγω του πολέμου στην Ουκρανία πέρυσι δεν ήταν παρούσα σε μεγάλο βαθμό.

Η ελληνική αγορά του «ενός μήνα»

Η Ελληνική αγορά είναι κλασικά μια αγορά «του ενός μήνα», καθώς η πλειοψηφία επιλέγει να κάνει διακοπές μέσα Ιουλίου με τέλη Αυγούστου περίπου, με αποτέλεσμα μέσε σε διάστημα ενός μήνα σε μια υψηλή σεζόν με πολύ εισερχόμενο τουρισμό να δυσκολεύεται να βρει κατάλυμα με βάση τις οικονομικές της δυνατότητες και ανάγκες.

«Όλοι θέλουν να κάνουν διακοπές στο διάστημα 15 Ιουλίου με 20 Αυγούστου, με τιμές που είναι τιμές υψηλής τουριστικής περιόδου, κάτι που δεν είναι τωρινό αλλά ισχύει εδώ και πολλά χρόνια», όπως λέει ο κ. Τάσιος, σημειώνοντας ότι φέτος βέβαια υπάρχει πληθωριστική πίεση τόσο για τον καταναλωτή-επισκέπτη όσο και για τις επιχειρήσεις, ενώ υψηλά είναι τα κόστη και για τις μεταφορές, αεροπορικά, ακτοπλοϊκά και βενζίνη, με αποτέλεσμα η μετακίνηση αποτελεί σχεδόν το μισό κόστος των διακοπών.

«Υπάρχουν αρκετές αντικειμενικές δυσκολίες. Βέβαια το ίδιο ισχύει και για την Ευρώπη και γι αυτό δεν είναι τυχαίο πως στην υψηλή περίοδο ακόμη υπάρχουν κενά δωμάτια», σημειώνει ο κ. Τάσιος.

Οι τιμές και το προσωπικό

Ο πρόεδρος της ΠΟΞ αναφέρει πάντως ότι «βλέπουμε να έχουμε κάποιες υπερβολές σε επίπεδο τιμών αλλά σε μεμονωμένες περιπτώσεις και σε ιδιαίτερα δημοφιλείς προορισμούς» και προτρέπει τους τουρίστες να κάνουν καλή αναζήτηση καταλυμάτων όλων των κατηγοριών πριν κλείσουν για να μπορέσουν να κάνουν διακοπές.

Για τους επιχειρηματίες που έχουν προβεί σε μεσοσταθμική αύξηση τιμών στο 10% σημειώνει ότι δεν έχουν πρόβλημα και ότι το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως σε όσους έχουν προβεί σε μεγαλύτερες αυξήσεις. Σε κάθε περίπτωση τονίζει ότι η αγορά αυτορυθμίζεται με βάση τις ανάγκες της, ενώ επισημαίνει το γεγονός ότι αυτήν την στιγμή οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις βρίσκονται αντιμέτωπες με υψηλό εργασιακό και ενεργειακό κόστος και αυξήσεις σε βασικά είδη διατροφής που ξεπερνούν το 15%.

Αντικειμενικές δυσκολίες αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις του τουρισμού και με το θέμα της εξεύρεσης προσωπικού. Δεν έχουν βρει το προσωπικό που θα ήθελαν, ενώ η εκτίμηση είναι ότι θα χρειαστούν 2-3 χρόνια για να επανέλθει στα κανονικά δεδομένα η κατάσταση, με την έντονη εποχικότητα του επαγγέλματος να δημιουργεί προβλήματα παράλληλα με τη στρέβλωση στο μισθολογικό, όπως λένε οι ξενοδόχοι. «Υπάρχει δυστυχώς αυτήν την στιγμή μια πλειοδοσία από τις επιχειρήσεις σε σχέση με το μισθολογικό, έχουμε καταλήξει να μην έχουμε ούτε εξειδικευμένους εργαζόμενους», αναφέρουν χαρακτηριστικά, ενώ στο εργασιακό κόστος θα πρέπει όπως λένε να προστεθεί και η εύρεση στέγης για τον εργαζόμενο καθώς αν πρέπει να νοικιαστεί δωμάτιο εκτός ξενοδοχείου το κόστος αυξάνεται αφού δεν υπάρχουν διαθέσιμα ή όπου υπάρχουν είναι πανάκριβα λόγω βραχυχρόνιας μίσθωσης, όπως σημειώνουν.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ευρωεκλογές χωρίς Ευρώπη
Η ελληνική οπτική απέναντι στις Ευρωεκλογές σχεδόν έχει εξοστρακίσει τη λέξη Ευρώπη από τις προγραμματικές διακηρύξεις
Ευρωεκλογές χωρίς Ευρώπη