Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ο κίνδυνος για τον πληθωρισμό μέσω Ερυθράς Θάλασσας

Αν η κρίση έχει διάρκεια, θα έχουμε σίγουρα ανατιμήσεις καθώς από τη διώρυγα του Σουέζ μεταφέρεται προς τη Μεσόγειο το 12% του παγκόσμιου εμπορίου

Νέες πληθωριστικές πιέσεις δημιουργεί το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στη μεταφορά καυσίμων και εμπορευμάτων μέσω της Ερυθράς θάλασσας και της διώρυγας του Σουέζ.

Προς το παρόν, οι αγορές εμπορευμάτων δείχνουν να τηρούν γενικά στάση αναμονής αφού η επιθετικότητα των ανταρτών Χούτι της Υεμένης, απέναντι στα εμπορικά πλοία που μεταφέρουν πετρέλαιο, φυσικό αέριο και άλλα εμπορεύματα μέσω της Ερυθράς Θάλασσας βρήκε αμέσως απάντηση. Με πρωτοβουλία των ΗΠΑ συστάθηκε μια πολυεθνική ναυτική δύναμη στην οποία θα συμμετέχει και η Ελλάδα για να σταματήσει τις επιθέσεις.

Με δεδομένο ότι όλα θα κριθούν από τη διάρκεια και την ένταση της κρίσης και - φυσικά - την αποτελεσματικότητα της πολυεθνικής Ναυτικής δύναμης στην περιοχή, οι τιμές αντέδρασαν αμυντικά απέναντι στις εξελίξεις. Η τιμή στο πετρέλαιο βρέθηκε σε τρεις ημέρες από τα 73 στα 79 δολάριο το βαρέλι, ενώ η τιμή στο φυσικό αέριο έφτασε χθες στα 35 ευρώ τη θερμική μεγαβατώρα, από 33 ευρώ που ήταν τέσσερεις ημέρες νωρίτερα.

Αν πάντως η κρίση έχει διάρκεια, θα έχουμε σίγουρα ανατιμήσεις καθώς από τη διώρυγα του Σουέζ μεταφέρεται προς τη Μεσόγειο το 12% του παγκόσμιου εμπορίου και το 30% του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων. Με την εμπλοκή που έχει υπάρξει, οι μεταφορές που γίνονται με τα εμπορικά πλοία, να αναγκάζονται να κάνουν το γύρο της Αφρικής προς το δυτικά πριν φτάσουν στους προορισμούς. Τούτο αυξάνει βέβαια κατακόρυφα (υπολογίζεται έως και 60%) το μεταφορικό κόστος και αν διαρκέσει μεγάλο διάστημα θα περάσει και στις τιμές.  

Οι ανησυχίες των τραπεζιτών 

Η προαγγελία για πρόσκαιρη νέα αύξηση του πληθωρισμού στην Ευρωζώνη ήρθε από το στόμα της Προέδρου της ΕΚΤ, Κριστίν Λαγκάρντ, η οποία άφησε σαφώς να εννοηθεί ότι η Κεντρική Τράπεζα του Ευρώ δεν προτίθεται να ακολουθήσει, τουλάχιστον άμεσα, την FED στην πορεία μείωσης των επιτοκίων νωρίς μέσα στο 2024. Παρόλα αυτά καθησύχασε ότι για το σύνολο του 2024 ο πληθωρισμός θα κινηθεί πτωτικά στο 2,7% το 2024 από 5,4% φέτος με προοπτική να υποχωρήσει κοντά στο στόχο του 2% (2,1% για την ακρίβεια) μέχρι και το τέλος του 2025.

Στην Αθήνα ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, κ. Γιάννης Στουρνάρας, στην ενδιάμεση έκθεσή του για τη νομισματική πολιτική έκανε μια σύσταση που δεν εξηγείται εύκολα. Τόνιζε συγκεκριμένα το ενδεχόμενο παροχής μέτρων στήριξης για επιχειρήσεις και νοικοκυριά, τα οποία θα πρέπει να στοχεύουν αποκλειστικά στους οικονομικά ασθενέστερους. Επί της ουσίας, η προτροπή του Έλληνα Κεντρικού Τραπεζίτη ταυτίζεται και με τις κατευθύνσεις της ΕΚΤ. Ωστόσο, μετά την απόφαση για συνολική απόσυρση των μέτρων στήριξης στο τέλος του 2023, γεννά ερωτηματικά. Γιατί τη στιγμή που η Ελλάδα προσαρμόζεται στην κοινή γραμμή και αποσύρει το σύνολο των έκτακτών μέτρων η ΤτΕ αισθάνεται την ανάγκη να κάνει μια τέτοια σύσταση;

Αρμόδιες πηγές από το οικονομικό επιτελείο τονίζουν ότι και τον Δεκέμβριο ο πληθωρισμός θα συνεχίσει να κινείται πτωτικά. Όποιες συνέπειες υπάρξουν από το πρόβλημα των μεταφορών στο κανάλι της Μαύρης θάλασσας αναμένεται να εμφανιστούν από τον Ιανουάριο του 2024

Πηγή: capital.gr

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μεγάλη απεργία 24 ωρών: Ποιοι βάζουν λουκέτο - Χωρίς λεωφορεία η Θεσσαλονίκη
Πώς θα κινηθούν τα ΜΜΜ - Στον ΟΑΣΘ μόνο 50 λεωφορεία τα οποία θα λειτουργούν με προσωπικό ασφαλείας, θα εξυπηρετούν τους πολίτες
Μεγάλη απεργία 24 ωρών: Ποιοι βάζουν λουκέτο - Χωρίς λεωφορεία η Θεσσαλονίκη