Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Την επόμενη εβδομάδα θα αναρτηθεί για διαβούλευση το ν/σ για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Τα βασικά σημεία των σχεδιαζόμενων αλλαγών που αφορούν το Λύκειο και θα ανακοινωθούν στο τέλος Ιουνίου με ορίζοντα υλοποίησης την επόμενη τριετία έκανε γνωστά ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, λίγες ημέρες πριν την ανάρτησή του προς διαβούλευση. Ειδικότερα ανέφερε πως προβλέπεται η ανασυγκρότηση των τελευταίων δύο τάξεων του Λυκείου, με τη ριζική μείωση μαθημάτων, περισσότερες ώρες ανά μάθημα, περισσότερες επιλογές μαθημάτων. Επίσης, προβλέπεται η δημιουργία ενός πιο ευέλικτου πρώτου έτους στα ΑΕΙ, καθώς και δημιουργία διετών δομών που θα δίνουν επαγγελματικές πιστοποιήσεις ευρωπαϊκών προδιαγραφών υπό τη σκέπη των ΑΕΙ και στις οποίες θα έχουν προνομιακή πρόσβαση οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ.

Την επόμενη εβδομάδα θα αναρτηθεί για διαβούλευση το ν/σ

Σε διαβούλευση αναμένεται να αναρτηθεί την επόμενη εβδομάδα το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. «Το νομοσχέδιο προέκυψε βάσει των εμπειριών των τελευταίων ετών σε διεθνές και εθνικό επίπεδο και με δεδομένα τα προβλήματα που ανέδειξε ο Εθνικός και Κοινωνικός Διάλογος για την Παιδεία», ανέφερε ο Κ. Γαβρόγλου. Το σχέδιο νόμου, αφορά σε θέματα λειτουργίας και οργάνωσης Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) και διδακτορικών σπουδών, σε αλλαγές στις λειτουργίες διοίκησης και αντιπροσώπευσης στα ΑΕΙ, αλλά και στη θεσμοθέτηση περιφερειακών Ακαδημαϊκών Συμβουλίων Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας (ΑΣΑΕΕ).

Η φιλοσοφία του νέου νομοσχεδίου

Το νομοσχέδιο, που θα αναρτηθεί για διαβούλευση προέκυψε βάσει των εμπειριών των τελευταίων ετών σε διεθνές και εθνικό επίπεδο και με δεδομένα τα προβλήματα που ανέδειξε ο εθνικός και κοινωνικός διάλογος για την Παιδεία. Σύμφωνα με τον κ. Γαβρόγλου, το σχέδιο νόμου:

• απαντά στις προκλήσεις του διεθνούς ακαδημαϊκού περιβάλλοντος,

• διασφαλίζει τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας,

• επιβεβαιώνει το δημόσιο χαρακτήρα των ΑΕΙ και την ανάγκη κοινωνικής συναίνεσης και εργασιακής ασφάλειας όσων τα υπηρετούν,

• εξασφαλίζει όρους ελεύθερης πρόσβασης σε αυτά ανεξαρτήτως των κοινωνικών ανισοτήτων,

• συνδέει τη λειτουργία των ΑΕΙ με τις τοπικές κοινωνίες και τις περιφερειακές ανάγκες

• διευρύνει το πλαίσιο κοινωνικής λογοδοσίας και διαφάνειας των ΑΕΙ και, το κυριότερο, σέβεται το ακαδημαϊκό κεκτημένο του ευρωπαϊκού universitas.

Εμπιστοσύνη της πολιτείας στην ακαδημαϊκή κοινότητα

Η φιλοσοφία που διέπει το παρόν σχέδιο νόμου έχει παρουσιαστεί και συζητηθεί με τους Πρυτάνεις των Πανεπιστημίων και τους Προέδρους των Τ.Ε.Ι. To νομοσχέδιο αντανακλά την εμπιστοσύνη της πολιτείας στην ακαδημαϊκή κοινότητα. Αυτό γίνεται μέσω των προβλέψεων που:

• αποκαθιστούν τον ακαδημαϊσμό στα ιδρύματα,

• δίνουν μια νέα πνοή δημοκρατικής λειτουργίας στα ιδρύματα,

• παρέχουν το πλαίσιο δημιουργίας ευρύτατων συναινέσεων στη διοίκηση των ΑΕΙ,

• διευρύνουν, όσο ποτέ άλλοτε στην ιστορία της χώρας, την αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ,

• δημιουργούν θεσμούς μέσω των οποίων συλλογικά η ακαδημαϊκή κοινότητα θα προωθήσει στην πράξη τον Ενιαίο Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας,

• περιορίζουν την γραφειοκρατία

• δίνουν δυνατότητες για διεύρυνση και διεθνοποίηση των προπτυχιακών σπουδών

• προωθούν τον εξορθολογισμό της λειτουργίας των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) και των διδακτορικών σπουδών.

Τι προβλέπεται για τα μεταπτυχιακά

Σχετικά με τα ΠΜΣ, στόχος της νομοθετικής παρέμβασης είναι να περιγραφούν «οι ακαδημαϊκοί όροι και οι λειτουργικές προϋποθέσεις που θα διασφαλίσουν υψηλής ποιότητας μεταπτυχιακές σπουδές» και ταυτόχρονα λαμβάνεται μέριμνα, ώστε να διασφαλιστεί η ελεύθερη πρόσβαση των φοιτητών στα Π.Μ.Σ. ανεξάρτητα από την οικονομική τους κατάσταση. Έτσι, τα ΑΕΙ έχουν την ευθύνη για την ίδρυση, τη λειτουργία και την οικονομική διαχείριση των μεταπτυχιακών, ωστόσο, ο υπουργός έχει δικαίωμα αναπομπής της απόφασης της Συγκλήτου περί ίδρυσης ΠΜΣ αν διαπιστώσει ότι υπάρχει δυσαναλογία μεταξύ των τελών φοίτησης και των παροχών προς τους φοιτητές ή ότι το ύψος των τελών φοίτησης είναι τέτοιο που καθιστά αδύνατη ή δυσχερή τη συμμετοχή φοιτητών περιορισμένης εισοδηματικής ικανότητας ή ότι δεν είναι επαρκώς δικαιολογημένο το λειτουργικό κόστος του ΠΜΣ. Στον υπουργό παραμένει, επίσης, και η τελική απόφαση έγκρισης των διακρατικών ΠΜΣ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ