Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Μητσοτάκης από Σόφια: Ενεργειακή γέφυρα ο αγωγός IGB - Το έργο σε αριθμούς

Χαιρετισμός κατά την τελετή για την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB), που έγινε σήμερα στη Σόφια

Ενεργειακή γέφυρα που φέρνει πιο κοντά την Ελλάδα και τη Βουλγαρία και αλλάζει άρδην την κατάσταση στην περιοχή, χαρακτήρισε τον αγωγό φυσικού αερίου IGB ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Είπε ότι η έναρξη εμπορικής λειτουργίας του αγωγού IGB είναι μία εξαιρετική στιγμή όχι μόνο για τη νοτιοανατολική Ευρώπη αλλά και γενικότερα για την Ευρώπη καθώς αυτός ο αγωγός θα αλλάξει σημαντικά την παροχή αλλά και την ασφάλεια της ενέργειας για όλους στην Ευρωπαϊκή Ήπειρο.

Νωρίτερα ο Έλληνας πρωθυπουργός εξέφρασε την ελπίδα ότι στις επόμενες συνοδούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Πράγα και στις Βρυξέλλες θα υπάρξει μία ευρωπαϊκή λύση στο θέμα της ενεργειακής κρίσης.

"Όπως συνέβη με την Πανδημία, θα πρέπει να εφαρμόσουμε μία κοινή στρατηγική αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης, έτσι ώστε να αποφύγουμε τον κατακερματισμό. Βάζουμε την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη πάνω από τα εθνικά συμφέροντα, η Ελλάδα πάντα θα στηρίζει αυτή τη θέση και αυτές τις προσπάθειες της ευρωπαϊκής επιτροπής", είπε ο κ. Μητσοτάκης.

Αναλυτικά ο χαιρετισμός

Είναι μεγάλη μου χαρά και τιμή που βρίσκομαι σήμερα μαζί σας, εδώ στη Σόφια, για την τελετή που σηματοδοτεί την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB).

Πριν από περίπου δύο μήνες, στην Κομοτηνή, από κοινού με τον τότε Πρωθυπουργό της Βουλγαρίας Kiril Petkov, γιορτάσαμε την ολοκλήρωση της κατασκευής αυτής της ενεργειακής γέφυρας, που φέρνει την Ελλάδα και την Βουλγαρία ακόμα πιο κοντά, αλλάζοντας παράλληλα εκ βάθρων -όπως έχει ήδη επισημανθεί- τον ενεργειακό χάρτη της περιοχής μας.

Κύριε Πρόεδρε, αγαπητέ Rumen, η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του αγωγού IGB αποτελεί μία εξαιρετική στιγμή, όχι μόνο για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη αλλά, κα Πρόεδρε, για την Ευρώπη ευρύτερα, καθώς αυτός ο αγωγός ενισχύει σημαντικά την ενεργειακή και εφοδιαστική ασφάλεια για όλες τις διασυνδεδεμένες χώρες στα Βαλκάνια, αλλά και στην ευρωπαϊκή ήπειρο συνολικά.

Ο αγωγός αυτός αποτελεί το επιστέγασμα της συνεργασίας και των συντονισμένων προσπαθειών των δύο κυβερνήσεων μας τα τελευταία χρόνια. Συνεργάστηκα γι’ αυτό το έργο πολύ στενά κι εντατικά με τους ομολόγους μου, τον Πρωθυπουργό Borissov, τον Πρωθυπουργό Petkov, τις υπηρεσιακές Κυβερνήσεις. Πιστεύω ότι η ευρύτερη γεωπολιτική σημασία του αγωγού αναγνωρίζεται και υπογραμμίζεται από την παρουσία, σήμερα, των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων του Αζερμπαϊτζάν, της Σερβίας, της Βόρειας Μακεδονίας και της Ρουμανίας.

Ο αγωγός αυτός, όπως ανέφερε ο Πρόεδρος Aliyev, θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στη Βουλγαρία, θέτοντας τέλος στην κυρίαρχη θέση του ρωσικού αερίου στη Βουλγαρία. Και, ασφαλώς, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα έργα ενεργειακών υποδομών που είναι σε εξέλιξη στην περιοχή, θα συμβάλει στην ανάπτυξη ενός αξιόπιστου δικτύου φυσικού αερίου.

Όπως σημείωσαν πολλοί προλαλήσαντες, όταν σχεδιάστηκαν αυτά τα έργα, πριν από αρκετά χρόνια, πολλοί πίστευαν ότι δεν επρόκειτο να υλοποιηθούν. Αλλά σήμερα εγκαινιάζουμε με χαρά αυτόν τον αγωγό και με χαροποιεί ιδιαίτερα ότι η χώρα μου, η Ελλάδα, διαδραματίζει έναν όλο και πιο ενεργό ρόλο, μετατρεπόμενη σε έναν περιφερειακό ενεργειακό κόμβο που θα εξυπηρετεί όχι μόνο τις δικές της ανάγκες, αλλά τις ανάγκες όλων των χωρών της περιοχής.

Πολλοί αναφερθήκατε στο ιδιαίτερα σημαντικό έργο που υλοποιείται στην Αλεξανδρούπολη, την κατασκευή πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης που θα είναι έτοιμη έως το τέλος του 2023, η οποία θα μας επιτρέψει να εισάγουμε πολύ αυξημένες ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και προς εξυπηρέτηση των αναγκών των γειτονικών χωρών της νοτιοανατολικής Ευρώπης, γιατί όχι και της κεντρικής Ευρώπης. Ενδεχομένως ακόμα και χώρες όπως η Ουκρανία θα μπορούν να εξυπηρετηθούν από αυτή την υποδομή.

Επομένως, αυτό το έργο δεν είναι μόνο ένας αγωγός ενέργειας. Είναι ένα έργο που διαφοροποιεί πηγές και οδεύσεις. Είναι επίσης ένας αγωγός που συνδέει ευρωπαϊκά κράτη τα οποία μοιράζονται τις ίδιες ευρωπαϊκές αξίες της αλληλεγγύης και της περιφερειακής συνεργασίας. Πιστεύω πως πρόκειται για μια χειροπιαστή έκφραση της αποφασιστικότητάς μας να αντιδράσουμε από κοινού στις υφιστάμενες και τις μελλοντικές προκλήσεις -και όντως είναι εξαιρετικά σημαντικές. Ταυτόχρονα, εκφράζουμε την αποφασιστικότητά μας να προωθήσουμε από κοινού την ευημερία των λαών μας.

Με χαροποίησε ιδιαίτερα το γεγονός ότι άκουσα την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να υπογραμμίζει την ανάγκη για ισχυρότερη ευρωπαϊκή συνεργασία για την αντιμετώπιση του ανοικτού εκβιασμού εκ μέρους της Ρωσίας, σε ό,τι αφορά την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης.

Και ασφαλώς αυτό δεν είναι μόνο πρόβλημα που σχετίζεται με τη φυσική προμήθεια φυσικού αερίου. Είναι επίσης ένα πρόβλημα που σχετίζεται με την τιμή του φυσικού αερίου που πληρώνουν οι ευρωπαϊκές χώρες. Όλοι γνωρίζουμε ότι αυτή τη στιγμή οι κοινωνίες μας, οι επιχειρήσεις, τα νοικοκυριά, σηκώνουν μεγάλο βάρος όσον αφορά τις πολύ υψηλές τιμές ενέργειας.

Όλοι γνωρίζουμε, επίσης, ότι οι εθνικοί προϋπολογισμοί έχουν πεπερασμένη δυνατότητα να απορροφήσουν αυτές τις αυξήσεις. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μία ευρωπαϊκή λύση, που ελπίζω ότι θα οριστικοποιηθεί κατά τις επόμενες ευρωπαϊκές Συνόδους Κορυφής στην Πράγα και στις Βρυξέλλες, είναι τόσο σημαντική.

Αγαπητή Ursula, αυτό που κάναμε με τον Covid πρέπει να το επαναλάβουμε με το φυσικό αέριο. Χρειαζόμαστε μια ενιαία ευρωπαϊκή στρατηγική. Πρέπει να αποφύγουμε τον κατακερματισμό της ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας. Και πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι βάζουμε την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη πάνω από τα επιμέρους εθνικά συμφέροντα. Η Ελλάδα θα είναι πάντα έτοιμη να συμβάλει σε αυτήν την προσπάθεια, στην οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αναλάβει έναν πολύ σημαντικό ηγετικό ρόλο».

Σχετικά με το έργο

Ενεργειακό πρότζεκτ που καθιστά την Ελλάδα πύλη εισόδου καυσίμου για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη χαρακτηρίζεται o Διασυνδετήριος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας Βουλγαρίας (IGB), η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του οποίου εγκαινιάζεται, σήμερα, στη Σόφια, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος θα απευθύνει χαιρετισμό στην εκδήλωση.

Ο IGB συνδέει τη Βουλγαρία με τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP) και επιτρέπει τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν, μέσω Ελλάδας, προς την Ιταλία και την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Θα μεταφέρει αζέρικο αέριο μέσω του Νότιου Διαδρόμου στη Βουλγαρία, διαφοροποιώντας τις πηγές προμήθειας της αγοράς της. Αλλάζει, δηλαδή, τα δεδομένα για τη βουλγαρική ενεργειακή αγορά με την ικανότητά της να αυξάνει τον ανταγωνισμό και να μειώνει τις τιμές για τους καταναλωτές εξασφαλίζοντας παράλληλα διαφοροποιημένες και εναλλακτικές παραδόσεις φυσικού αερίου.

Ωστόσο, η στρατηγική του σημασία είναι ευρύτερη καθώς αναμένεται να αποτελέσει βασικό κρίκο στην αλυσίδα του Κάθετου Διαδρόμου, ενός συστήματος αγωγών που θα διασυνδέει την Ελλάδα, εκτός της Βουλγαρίας, με τη Ρουμανία και την Ουγγαρία, λειτουργώντας συμπληρωματικά με τον σχεδιαζόμενο πλωτό τερματικό σταθμό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) της Αλεξανδρούπολης.

Tο έργο, το οποίο κατασκεύασε η εταιρεία ΑΒΑΞ αναγνωρίζεται ως κορυφαίο για την πρωτοβουλία CESEC (Central and South-Eastern European Gas Connectivity) και έχει εξαιρετική συνέργεια με άλλα μεγάλα έργα όπως τον TAP και τον TANAP.

Με αφορμή τη σημερινή τελετή στη Σόφια, ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, ο οποίος βρίσκεται στη βουλγαρική πρωτεύουσα για την έναρξη της εμπορικής χρήσης του IGB, σε δήλωσή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τονίζει πως η σημερινή εκδήλωση έχει ιδιαίτερη σημασία για τον Όμιλο. «Αφενός», εξηγεί, «γιατί βλέπουμε με χαρά και ικανοποίηση να ξεκινά την εμπορική του λειτουργία ένα πολυσύνθετο έργο, κατά τη διάρκεια της κατασκευής του οποίου βιώσαμε τους περιορισμούς μιας πρωτόγνωρης διετούς πανδημίας, σημαντική αύξηση της τιμής των καυσίμων και των πρώτων υλών, διατάραξη της παγκόσμιας αλυσίδας logistics και πιο πρόσφατα τον πόλεμο στην Ουκρανία. Είμαστε όμως χαρούμενοι και ταυτόχρονα περήφανοι γιατί ο αγωγός αυτός, σε συνδυασμό με τον TAP και τις υποδομές της Ρεβυθούσας, που επίσης κατασκεύασε ο Όμιλος ΑΒΑΞ, αποτελούν εχέγγυα ενεργειακής αυτονομίας όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για ολόκληρη τη ΝΑ Ευρώπη».

Η ταυτότητα του IGB

Το έργο αποτελείται από έναν αγωγό μήκους περίπου 182 χλμ. - εκ των οποίων περίπου 31 χλμ. εντός της ελληνικής επικράτειας - καθώς και τις αναγκαίες υποστηρικτικές εγκαταστάσεις (2 μετρητικοί σταθμοί, 8 βανοστάσια, 2 κέντρα λειτουργίας).

Ο αγωγός έχει διάμετρο 32 ιντσών και πάχος που κυμαίνεται από 11 έως και 20 χιλιοστά, ενώ όσον αφορά την ετήσια δυναμικότητά του, αυτή θα είναι αρχικά 3 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου με δυνατότητα αντίστροφης ροής (reverse flow) και μπορεί να αυξηθεί σε 5 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως με την κατασκευή σταθμού συμπίεσης.

Ο αγωγός συνδέεται στην Κομοτηνή με τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP) - που επίσης είχε κατασκευάσει ο ΑΒΑΞ - και το σύστημα του ΔΕΣΦΑ, ενώ στην κατάληξή του στην πόλη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας, συνδέεται με το σύστημα της Bulgartransgaz (διαχειριστής φυσικού αερίου Βουλγαρίας).

Το έργο σε αριθμούς

Για την κατασκευή του έργου απασχολήθηκαν περίπου 450 εργαζόμενοι για περισσότερες από 4.000.000 ώρες εργασίας, περίπου 100 χλμ του αγωγού συγκολλήθηκαν με αυτόματες μηχανές συγκόλλησης, ενώ το πιο υψηλό σημείο του αγωγού βρίσκεται στα 800 μέτρα περίπου, στην οροσειρά της Ροδόπης και το χαμηλότερο σημείο περίπου 50 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, στο Φράγμα Kladenec.

Σε ό,τι αφορά την ασφάλεια και την ποιότητα, χαρακτηριστικό είναι ότι -μεταξύ άλλλων- επιτεύχθηκε Safety Milestone Achievement 1.OOO.OOO ανθρωποωρών χωρίς Lost Time Injury /χαμένος χρόνος λόγω Τραυματισμού (βραβείο Ασφάλειας), ενώ πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 2O.OOO τμχ συγκολλήσεων με παγκόσμιας κλάσης ποσοστό επισκευής μικρότερο του <5% (βραβείο Ποιότητας), 182 χλμ διαμέτρου αγωγού 32 ιντσών (12,οοο τμχ συγκολλήσεων), 16 χλμ από 32 χλμ (50%) σε πολύ δύσκολα εδάφη με υψηλές κλίσεις στην Ελλάδα, 45 χλμ από 151 χλμ (30%) σε πολύ δύσκολα εδάφη με υψηλές κλίσεις στη Βουλγαρία με χρήση μεθόδων ανατινάξεων .

Πρόκειται για ένα υψηλών απαιτήσεων και προδιαγραφών έργο, στο πλαίσιο του οποίου κατασκευάστηκαν οχτώ βανοστάσια και πραγματοποιήθηκαν δύο διατρήσεις Οριζόντιας Κατεύθυνσης (Μαρίτσα-500μ και Φράγμα Studen Kladenec-1500μ). Η εκτέλεση του Kladenec HDD θεωρείται, μάλιστα, η 3η μεγαλύτερη στην Ευρώπη.

Κατασκευάστηκαν δύο σταθμοί μέτρησης -GMS1-ΚΟΜΟΤΗΝΗ & GMS2-STARA ZAGORA, πραγματοποιήθηκαν 46 διελεύσεις με την μέθοδο boring, εγκαταστάθηκαν οπτικές ίνες συνολικού μήκους 32 χλμ. στην Ελλάδα και 328 χλμ. στη Βουλγαρία για SCADA και τηλεπικοινωνίες, εγκαταστάθηκε ανεξάρτητο κέντρο παρακολούθησης & διανομής πληροφοριών στο Χάσκοβο για την εξυπηρέτηση των σκοπών SCADA και αποθήκευσης υλικών, εγκαταστάθηκε σύστημα SCADA & τηλεπικοινωνιών, εκπαιδεύτηκε το σύνολο του τεχνικού προσωπικού του πελάτη για τη λειτουργία του νέου συστήματος και πραγματοποιήθηκε αεριοδότηση/ενεργοποίηση του συστήματος πριν την εμπορική του λειτουργία με ιδία μέσα (προσωπικό και τεχνικά μέσα)

Έργο υψηλών απαιτήσεων αλλά και προκλήσεων

Οι προκλήσεις στην κατασκευή του έργου υπήρξαν πολλές, καθώς εκτός από τον βαρύ χειμώνα και τις ενίοτε ακραίες καιρικές συνθήκες, έπρεπε να αντιμετωπιστεί η πανδημία της Covid-19 και οι συνέπειές της, η κατάρρευση της παγκόσμιας αλυσίδας Logistics, η έλλειψη σημαντικών κατασκευαστικών υλικών και φυσικά ο πόλεμος στην Ουκρανία και η ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη.

Ωστόσο, η μεγάλη εμπειρία της κατασκευάστριας εταιρείας ΑΒΑΞ στην κατασκευή έργων υψηλών απαιτήσεων κατέστησε δυνατή την ολοκλήρωσή του εντός χρονοδιαγράμματος και κυρίως με απόλυτη ασφάλεια και μέγιστη δυνατή ποιότητα, όπως επισημαίνει η κατασκευάστρια εταιρεία.

Το γεγονός ότι ο αγωγός κατασκευάστηκε σε δύο διαφορετικές χώρες και συνεπώς κατά την εκτέλεση έπρεπε να ληφθούν υπόψη οι διαφορές στη Νομοθεσία και στις Υπηρεσίες αναφορικά με φορολογικά θέματα, ασφαλιστικά θέματα, αδειοδοτικά θέματα, θέματα διαμονής, προσβασιμότητας, μετακινήσεων, κλπ, αλλά και το ότι κατά την εκπόνηση της μελέτης και τη φάση της κατασκευής ελήφθησαν υπόψη οι τεχνικές απαιτήσεις από δύο διαφορετικές εθνικές Νομοθεσίες (Ελλάδα, Βουλγαρία) καθώς και τέσσερις διαφορετικούς Οικονομικούς Φορείς (ΙCGB, BULGARTRANSGAZ, ΔΕΣΦΑ και ΤΑΡ) είναι ορισμένες μόνο ακόμη από τις προκλήσεις που έπρεπε να αντιμετωπιστούν επιτυχώς.

Οι διαδικασίες, οι απαιτήσεις και οι φορείς για την επίβλεψη και την επιθεώρηση του έργου ήταν διαφορετικές σε κάθε μια από τις 2 χώρες, ενώ διαφορετικό ήταν το επίπεδο προμελέτης και τα κριτήρια μελέτης που δόθηκαν από τον IGB για κάθε μια από τις 2 χώρες (Ελλάδα, Βουλγαρία).

Σε ό,τι αφορά το τεχνικό αντικείμενο του έργου, θα πρέπει να τονιστεί ότι ο αγωγός όδευσης διήλθε για μεγάλο μήκος σε ορεινές περιοχές με μεγάλες κλίσεις, ενώ πολλές εργασίες εκτελέστηκαν σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες (έντονες χιονοπτώσεις, έντονες βροχοπτώσεις, χαμηλές θερμοκρασίες, κλπ).

Στο τεχνικό αντικείμενο περιλαμβάνονταν, επίσης, η πλήρωση με φυσικό αέριο, η ενεργοποίηση και η θέση σε λειτουργία του συστήματος του IGB αποκλειστικά από ανθρώπινο δυναμικό και εξοπλισμό της εταιρείας καθώς και η εκπαίδευση προσωπικού του IGB στη λειτουργία του συστήματος μετά την παράδοση και θέση σε λειτουργία.

Η πανδημία, ο πόλεμος και το στοίχημα της ολοκλήρωσης του έργου

Η εισβολή της Covid στη ζωή μας είχε, όπως ήταν φυσικό, επίπτωση και στο έργο καθώς έπρεπε να αναπτυχθούν και να εφαρμοστούν νέες διαδικασίες ασφαλείας και υγιεινής του προσωπικού, εφαρμογή ελέγχων, εφαρμογή διαφορετικών εθνικών νομοθεσιών αναφορικά με τις αντιμετώπιση της πανδημίας, διασφάλιση πρόσβασης του προσωπικού που νοσούσε σε υπηρεσίες υγείας, διαδικασίες για την περίθαλψη και υποστήριξη του προσωπικού που ήταν σε καραντίνα.

Δεν ήταν, όμως, μόνο η διαχείριση του προσωπικού που ήταν πρόκληση για την κατασκευάστρια εταιρεία αλλά και το γεγονός ότι υπήρξαν σοβαρές επιπτώσεις, λόγω καθυστερήσεων, που οφείλονται σε μεγάλες αλλαγές στην εφοδιαστική αλυσίδα εξοπλισμού και υλικών.

Το μεγάλο ζήτημα της διαχείρισης των επιπτώσεων της πανδημίας διαδέχτηκαν οι γεωπολιτικές εξελίξεις λόγω της εμπόλεμης κατάστασης στην Ουκρανία που έκαναν τις πολιτικές ηγεσίες και τους πολίτες στις δύο χώρες να αυξήσουν σημαντικά την ευαισθητοποίησή τους σε σχέση με την κατασκευή και την ολοκλήρωση του έργου.

Όπως τονίζεται από την κατασκευάστρια εταιρεία, ωστόσο, παρά τις προκλήσεις, οι εργασίες εκτελέστηκαν σε απόλυτη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της ποιότητας της Σύμβασης.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σαρώνει εφαρμογή που «καρφώνει» που έχει κάμερες ταχύτητας στους δρόμους
Σε εκατομμύρια ανέρχονται οι οδηγοί που έχουν «κατεβάσει» την εφαρμογή που προδίδει τη θέση των καμερών ταχύτητας στο οδικό δίκτυο
Σαρώνει εφαρμογή που «καρφώνει» που έχει κάμερες ταχύτητας στους δρόμους
Μοναξιά και κοινωνική απομόνωση αυξάνουν τον κίνδυνο για καρδιακή ανεπάρκεια
Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι η κοινωνική απομόνωση και η μοναξιά είναι σημαντικοί παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου
Μοναξιά και κοινωνική απομόνωση αυξάνουν τον κίνδυνο για καρδιακή ανεπάρκεια
ΚΚΕ για «μπλόκο» στο κόμμα Κασιδιάρη: Περιέχει επικίνδυνες γενικεύσεις
Με την νεοεισερχόμενη έννοια της “πραγματικής ηγεσίας” και με άλλες διατάξεις, δίνεται η δυνατότητα ακόμα μεγαλύτερου ελέγχου του αστικού κράτους στο...
ΚΚΕ για «μπλόκο» στο κόμμα Κασιδιάρη: Περιέχει επικίνδυνες γενικεύσεις