Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ψηφίστηκε η τροπολογία για την ακρίβεια - Τα 3 μέτρα

Τι προβλέπει η τροπολογία που ψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής

Ψηφίστηκε από την ολομέλεια της Βουλής η τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων σε βασικά καταναλωτικά αγαθά. Η τροπολογία προβλέπει:

1. την υποχρέωση των σούπερ-μάρκετ να ανακοινώνουν οποιαδήποτε αύξηση τιμής αγοράς από προμηθευτή προϊόντων που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση των καταναλωτών ή παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση,

2. την επισήμανση προϊόντων επιχειρήσεων που συμμετέχουν στην Πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» και

3. την ανακοίνωση ενδεικτικών τιμών λιανικής πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων.

Υπέρ της τροπολογίας τάχθηκαν οι βουλευτές της συμπολίτευσης, «παρών» δήλωσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, του ΠΑΣΟΚ-ΚΑ, της Ελληνικής Λύσης και της ΚΟ Σπαρτιάτες, ενώ καταψήφισαν οι βουλευτές του ΚΚΕ, της Νίκης και της Πλεύσης Ελευθερίας.

Αναλυτικά, η τροπολογία ορίζει τα εξής:

1. Υποχρέωση ανακοίνωσης ανατιμήσεων προϊόντων

Κοινοποίηση στο υπουργείο Ανάπτυξης από τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ κάθε νέου τιμοκαταλόγου με αυξήσεις που θα τους υποβάλει οποιοσδήποτε προμηθευτής καταναλωτικών προϊόντων που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση. Με την κοινοποίηση ο προμηθευτής θα ελέγχεται αυτόματα απ’ τα ελεγκτικά κλιμάκια της ΔΙΜΕΑ για το εάν παραβιάζει ή όχι το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους που έχει τεθεί.

Επίσης με αυτό τον τρόπο το υπουργείο θα έχει καλύτερη εικόνα για την εξέλιξη των τιμών χονδρικής ώστε, οπως σημειώνεται στην τροπολογία, να σχεδιάζονται πολιτικές που θα αντιμετωπίσουν τις ατέλειες της αγοράς.

Τα στοιχεία που θα κοινοποιούνται στο υπουργείο Ανάπτυξης θα είναι εμπιστευτικά. Αρμόδιες Αρχές είναι η ΓΓ Εμπορίου και η ΔΙΜΕΑ.

Σύμφωνα με την τροπολογία, θα επιβάλλεται πρόστιμο 50 χιλ. ευρώ εις βάρος του ελεγχόμενου προσώπου, κάθε φορά που αυτό αποκρύπτει, παραποιεί ή δεν προσκομίζει τις ανακοινώσεις της παρ. 1 ή τα στοιχεία που αποδεικνύουν την ορθότητά τους.

Τις λεπτομέρειες του μέτρου αναμένεται να καθορίζει υπουργική απόφαση.

2. Επισήμανση προϊόντων με δέσμευση μείωσης τιμής – Πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής»

Οι επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων δύνανται να συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής». Ουσιαστικά να δεσμευθούν ότι τουλάχιστον για έξι μήνες θα κρατήσουν μειωμένη την τιμή κάποιου προϊόντος τουλάχιστον κατά 5% σε σχέση με τα επίπεδα προ της 19ης Σεπτεμβρίου 2023, εξαιρουμένων των προωθητικών ενεργειών. Τα Σούπερ Μάρκετ με τη σειρά τους υποχρεούνται αυτό να περνάει στην λιανική τιμή και επίσης να διατηρούν ειδική σήμανση στο ράφι.

Οι εταιρείες που θέλουν να συμμετέχουν στην πρωτοβουλία θα πρέπει ως τις 30 Νοεμβρίου να στείλουν στο Υπουργείο Ανάπτυξης έγγραφη δέσμευση που θα περιλαμβάνει:

α) τον μοναδικό κωδικό («barcode»), την επωνυμία, το είδος και το περιεχόμενο του προϊόντος, εκφρασμένου σε κατάλληλη μονάδα μέτρησης,
β) την αντισυμβαλλόμενη επιχείρηση, και
γ) δέσμευση για τη μείωση της τιμής πώλησης στα Σούπερ Μάρκετ, των οποίων ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει τα 90 εκατ. ευρώ

Σε περίπτωση μη τήρησης της έγγραφης δέσμευσης, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 50 χιλ. ευρώ ανά κωδικό προϊόντος. Επίσης η χρήση του ειδικού σήματος από Σούπερ Μάρκετ, σε προϊόντα που δεν συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» τιμωρείται με πρόστιμο ύψους 2.000 ευρώ ανά κατάστημα και ανά κωδικό προϊόντος. Επιπρόσθετα, σύμφωνα με την τροπολογία, η αντιποίηση της πρωτοβουλίας «Μόνιμη Μείωση Τιμής» ή η απομίμηση του ειδικού σήματος της τιμωρείται με πρόστιμο ύψους 10 χιλ. ευρώ ανά κωδικό προϊόντος και ανά κατάστημα.

3. Ανακοίνωση ενδεικτικών τιμών λιανικής πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων

Τα σούπερ μάρκετ, των οποίων ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει τα 90 εκατ. ευρώ, θα πρέπει να γνωστοποιούν στο Υπουργείο Ανάπτυξης λιανικές τιμές πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων, σε τακτά χρονικά διαστήματα.

Έτσι το υπουργείο μέσω των ιστοτόπων του Υπουργείου Ανάπτυξης και της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, καθώς και του «e-katanalotis» θα κοινοποιεί ενδεικτικές τιμές λιανικής πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων προς ενημέρωση των καταναλωτών.

Κάθε φορά που τα σούπερ μάρκετ δεν προβαίνουν στις ανακοινώσεις λιανικών τιμών πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων (πλην της περίπτωσης παράλειψης για λόγους ανωτέρα βίας ή αντικειμενικούς λόγους τεχνικής αδυναμίας) θα επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 20 χιλ. ευρώ.

Παρέμβαση Σκρέκα 

Η Ελλάδα προχώρησε σε μέτρα κατά του πληθωρισμού, που δεν έλαβε καμία άλλη χώρα, σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας σε παρέμβασή του στη Βουλή για την τροπολογία με την οποία επιχειρείται η αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων σε βασικά καταναλωτικά αγαθά.

Όπως κάναμε και στην ενεργειακή κρίση, το ίδιο κάνουμε και στο θέμα του πληθωρισμού στα τρόφιμα και τα καταναλωτικά προϊόντα, με δράσεις και μέτρα που δεν έκανε καμία άλλη χώρα είπε ο κ. Σκρέκας: Και το καλάθι του νοικοκυριού, και η ειδική σήμανση στα προϊόντα που θα έχουν μείωση κατά 5%, για τουλάχιστον έξι μήνες, αλλά και το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των επιχειρήσεων, είναι μέτρα που έχει λάβει πρώτη η Ελλάδα, και μόνο η Ελλάδα, και θα περιμένουμε να δούμε τα αποτελέσματα και θα κριθούμε για αυτά, σημείωσε.

Για την τιμή του ελαιολάδου

Αναφερόμενος στις τιμές του ελαιολάδου, ο υπουργός Ανάπτυξης είπε ότι σήμερα το λάδι έχει φτάσει να έχει τιμή χονδρικής στο ελαιοτριβείο ή στον παραγωγό, στα 8 ευρώ: «Γιατί στο λάδι έχουμε 8 ή 9 ευρώ; Φταίει η ελληνική κυβέρνηση; Όχι. Αυτή είναι η τιμή σε επίπεδο Ευρώπης. Εάν βάλουμε μία διατίμηση 3 ευρώ, για παράδειγμα, στην τιμή του λαδιού στον παραγωγό, τι θα γίνει; Την επόμενη μέρα δεν θα υπάρχει λάδι την Ελλάδα. Θα πουληθεί και θα εξαχθεί στην Ισπανία την Ιταλία και στις υπόλοιπες χώρες. Δυστυχώς έτσι δουλεύει η ελεύθερη αγορά. Άρα τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για το λάδι; [..] Να ελέγξουμε τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας μετά τον παραγωγό, εάν εκμεταλλευτούν την κρίσιμη κατάσταση και προσθέσουν κέρδος παραπάνω από αυτό που είχανε τα προηγούμενα χρόνια. Και αυτό ελέγχουμε» ανέφερε ο κ. Σκρέκας.

Ακολούθως, ο υπουργός Ανάπτυξης αναφέρθηκε στην πρόταση για μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα, σημειώνοντας ότι κάτι τέτοιο εφαρμόστηκε στην Ισπανία χωρίς επιτυχία. Η Ισπανία μείωσε τον ΦΠΑ από 4% στο 0% στο ψωμί, το αλεύρι, το γάλα τα λαχανικά και τα δημητριακά. Μείωσε τον ΦΠΑ από το 10% στο 5% στο λάδι μαγειρέματος και στα ζυμαρικά. Τι πέτυχε; Ο ετήσιος πληθωρισμός στο ψωμί και τα δημητριακά ήταν στην Ισπανία 5,8%, με 0% ΦΠΑ, ενώ στην Ελλάδα 4%. Τι σημαίνει αυτό; Που πήγε ο ΦΠΑ; Στις τσέπες των ενδιάμεσων σταδίων της εφοδιαστικής αλυσίδας, είπε ο κ. Σκρέκας.

Για το γάλα, είπε ότι ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ισπανία ήταν 15,1% και στην Ελλάδα 6,3%. Για το ελαιόλαδο είπε ότι ήταν 52,5% ο ετήσιος πληθωρισμός ενώ στην Ελλάδα 23,5%, στα ζυμαρικά 2,9% ο πληθωρισμός στην Ισπανία και 0,1% στην Ελλάδα.

«Αποτελεσματικότερο το μέτρο στην Ισπανίας; [..] Συνεχίζει να έχει μειωμένο ΦΠΑ (η Ισπανία) και είναι μειωμένα τα έσοδα του κράτους της Ισπανίας και (είναι) αυξημένος ο πληθωρισμός σε σχέση με την Ελλάδα. Αυτή είναι η πραγματικότητα» παρατήρησε ο κ. Σκρέκας.

Οι θέσεις των κομμάτων 

Αν κάποιοι από την αντιπολίτευση πιστεύουν ότι με μια απλή παρέμβαση μπορούν να αντιμετωπίσουν το ζήτημα της ακρίβειας, είναι ευπρόσδεκτοι να την καταθέσουν, ανέφερε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Κ. Τσιάρας. Όπως επισήμανε, πρώτος ο πρωθυπουργός από τη ΔΕΘ, εξήγγειλε μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος των πολιτών, ενώ και ο υπουργός Ανάπτυξης, με μέτρα που περιλαμβάνονται στην τροπολογία, αντιμετωπίζει ένα ζήτημα που ταλαιπωρεί το σύνολο των ευρωπαϊκών χωρών.

Η τροπολογία θεραπεύει την ειλημμένη πολιτική απόφαση της κυβέρνησης «να μη θιγούν τα εισοδήματα αυτών που η συγκεκριμένη κατάσταση τους ευνοεί» ανέφερε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Χρ. Γιαννούλης Όπως είπε, υπάρχουν γενικόλογες προσεγγίσεις, ένα ιδιόρρυθμο πάρε-δώσε ενημέρωσης αντι-ενημέρωσης, ελέγχων παραπομπών, αναγωγών σε επιτροπές, [..] για να καταλήξουμε πού; Μη μου τους κύκλους τάραττε! Για να καταλήξουμε στο ότι εάν ο ντετέκτιβ-καταναλωτής καταφέρει μέσα από αυτό τον δαίδαλο, που εσείς θεωρείτε νομοθετική παρέμβαση, να βρει κάτι που τον συμφέρει να το κάνει, αλλά στις κραυγαλέες περιπτώσεις αδικαιολόγητων αυξήσεων ανοχής στην αισχροκέρδεια, εκεί εσείς απλά παρατηρείτε και αν συμβεί στατιστικό λάθος και εντοπιστεί κάποιος, ακολουθούν τα πρόστιμα.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, Μ. Κατρίνης είπε ότι τα μέτρα της κυβέρνησης απέτυχαν να τιθασεύσουν την ακρίβεια διότι, «είναι ελάχιστα τα πρόστιμα για αισχροκέρδεια» που επέβαλε. Δεν υπάρχει βούληση από την κυβέρνησή σας να βάλετε, επιτέλους, ένα φρένο στην αισχροκέρδεια, η οποία απειλεί ευθέως νοικοκυριά και επιχειρήσεις είπε ο κ. Κατρίνης. Παράλληλα, πρότεινε «αυστηρούς ελέγχους που δεν κάνατε και εσχάτως τους υιοθετείτε, μείωση ΦΠΑ, όπως έκαναν άλλες χώρες και έχουν μειώσει τον πληθωρισμό τροφίμων» καθώς και τη δημιουργία Αρχής Προστασίας του Καταναλωτή.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Ν. Καραθανασόπουλος είπε ότι χρειάζεται πάλη για κατάργηση έμμεσων φόρων και για γενναίες αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις διότι η ακρίβεια έχει σχέση με την κατρακύλα του λαϊκού εισοδήματος, αλλά και την απελευθέρωση των αγορών που οδήγησε σε εκτίναξη των τιμών και σε καρτέλ. Όπως σημείωσε, το 2023 ο μέσος μισθός είναι 1.050 ευρώ και πριν 15 χρόνια ήταν 1.153 ευρώ δηλαδή ήταν μεγαλύτερος κατά 100 ευρώ: Αυτή η κατρακύλα των μισθών είναι «παιδί» των κυβερνήσεων ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, των κομμάτων που πανηγύριζαν τα προηγούμενα χρόνια για την απελευθέρωση των αγορών όπως στην Ενέργεια που έφερε ενεργειακή φτώχεια.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ελληνικής Λύσης Στ. Φωτόπουλος αμφισβήτησε ότι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του κράτους έχουν τα αναγκαία μέσα και ανθρώπους να ελέγξουν τις αυξήσεις τιμών που θα ανακοινώνουν τα σούπερ μάρκετ, με βάση την τροπολογία. «Ο μπαμπούλας του να μην ανακοινώσουν στο Υπουργείο Ανάπτυξης μια αύξηση, από μόνος του, δεν αποτρέπει τις αυξήσεις» είπε ο κ. Φωτόπουλος.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΚΟ Σπαρτιάτες Ιω. Κόντης, αναφέρθηκε στην υποχρεωτικότητα της αναγγελίας της ανατιμήσεως προϊόντων από τους παραγωγούς προς τα σούπερ μάρκετ, και αναρωτήθηκε: «Οι παραγωγοί που τροφοδοτούν μικρές επιχειρήσεις θα έχουν την ίδια συμπεριφορά και θα ανατιμούν τα προϊόντα σε σχέση με την μικρή κατανάλωση που έχουν αυτά τα μικρά καταστήματα και θα τα πουλάνε φθηνότερα σε αυτούς; Δεν έχω δει κάποια πρόβλεψη, η οποία να υπάρχει γι' αυτούς».

Εκ μέρους της ΚΟ Νίκη, ο βουλευτής Ν. Βρεττός χαρακτήρισε "ασπιρίνη" την τροπολογία και κάλεσε την κυβέρνηση να δώσει χρήματα στον κόσμο για να αποκτήσει την αξιοπρέπειά του.

Τέλος, εκ μέρους της Πλεύσης Ελευθερίας, ο βουλευτής Αλ. Καζαμίας είπε ότι η τροπολογία είναι ένα μνημείο σύγχυσης. Σημείωσε μάλιστα ότι, ενώ αποσκοπεί στον καλύτερο και πληρέστερο έλεγχο της λειτουργίας της αγοράς, ωστόσο «θα ισχύσει μέχρι την 31η Μαΐου 2024, δηλαδή είναι για λίγους μήνες».

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ​​​​​

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ