Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ντελακρουά, Φιλιποτό και Μεσσίνης στο Τελλόγλειο

Σε τρεις εκθέσεις που θα εγκαινιαστούν το φθινόπωρο

Της ΛΕΜΟΝΙΑΣ ΒΑΣΒΑΝΗ

Οι ελληνογαλλικές σχέσεις τον 19ο αιώνα, αλλά και το πώς οι καταστροφές και ιστορικά γεγονότα δίνουν ερεθίσματα για την τέχνη, αποτελούν τον συνδετικό κρίκο των εκθέσεων που θα φιλοξενήσει το φθινόπωρο το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ..

Συγκεκριμένα οι εκθέσεις «Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το ’21» και «Ο Φιλιποτό δημιουργεί το Πανόραμα για την Πολιορκία του Παρισιού», που θα εγκαινιαστούν παράλληλα τον Οκτώβριο, θα παρουσιάσουν στο κοινό έργα εμπνευσμένα από μάχες που έγιναν τόσο στη χώρα μας, όσο και στη Γαλλία, ενώ σε αυτήν του Δημήτρη Μεσσίνη με τίτλο «ΠρόΣΩΠΑ» που θα εγκαινιαστεί μέσα στον Σεπτέμβρη θα προβληθούν 85 επιλεγμένα πορτρέτα που τράβηξε ο γνωστός φωτοειδησεογράφος σε διάφορες αποστολές του.

Αναφερόμενη στην πρώτη έκθεση η γενική γραμματέας του Δ.Σ. του Τελλογλείου, καθηγήτρια του ΑΠΘ, Αλεξάνδρα Γουλάκη – Βουτυρά είπε πως

«προτείνει μια πρωτότυπη ανάγνωση δύο εμβληματικών έργων του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου που σχετίζονται με τον Ρομαντισμό και τον Φιλελληνισμό, τις “Σφαγές της Χίου” και την “Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου”, μέσα από τα μάτια Ελλήνων εικαστικών, όπως ο Σπύρος Βασιλείου και ο Ευάγγελος Ιωαννίδης».

Αξίζει να σημειωθεί πως για την έκθεση μεταφέρονται από το Παρίσι και την Αθήνα πρωτότυπα έργα του Ντελακρουά, καθώς και το αντίγραφο σε φυσικό μέγεθος (4,5 Χ 3,5 μ.) των «Σφαγών της Χίου» του Ευάγγελου Ιωαννίδη από το Βυζαντινό Μουσείο Χίου. Παράλληλα με τη διείσδυση στον τρόπο δημιουργίας των έργων αυτών (προσχέδια, ενδυμασίες κτλ.), στην έκθεση επιχειρείται μια ανάγνωση των ίδιων των γεγονότων από μαρτυρίες ντόπιων (κείμενα), παρουσίαση της τουρκικής πλευράς (κείμενο του Βαχίτ Πασά), επιστολές του Κοραή, του Βαρβάκη και άλλα εικαστικά και μη ντοκουμέντα.

Μιλώντας για την έκθεση «Ο Φιλιποτό δημιουργεί το Πανόραμα της Πολιορκίας του Παρισιού» η κα Βουτυρά είπε πως στο επίκεντρό της θα είναι «ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα ζωγραφικά πανοράματα του 19ου αιώνα, που ανήκει στη συλλογή του Τελλογλείου και απεικονίζει μία από τις κρισιμότερες μάχες του Γαλλοπρωσικού Πολέμου».

Το αποσπασματικά σωζόμενο έργο εκτέθηκε σε μια ροτόντα στα Ηλύσια Πεδία (1872) και συσχετίστηκε με δύο σημαντικά γεγονότα της εποχής: τον Γαλλοπρωσικό Πόλεμο (1870-1871) και τους Πρώτους Σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας (1896).

Το πανόραμα απεικονίζει την υπεράσπιση του φρουρίου του Issy από τους αποκλεισμένους Γάλλους μαχητές, που δέχονταν τους συνεχείς βομβαρδισμούς του Πρωσικού πυροβολικού (1871).

Μάλιστα, η απήχηση του έργου στο γαλλικό κοινό ήταν τέτοια που οι δύο ζωγράφοι και το συνεργείο τους υποχρεώθηκαν να φιλοτεχνήσουν δύο αντίγραφα (1876), τα οποία περιόδευσαν στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Ένα από αυτά έφτασε στην Αθήνα, λίγες μέρες πριν από την έναρξη της πρώτης Ολυμπιάδας. Φιλοξενήθηκε σε μία ροτόντα, η οποία βρισκόταν ακριβώς έξω από το Παναθηναϊκό Στάδιο. Και παρέμεινε εκεί μέχρι το 1915. Στις αρχές της δεκαετίας του ’70, το ζεύγος Τέλλογλου αγόρασε κομμάτια του πανοράματος αυτού, το οποίο και θα δει το κοινό στην έκθεση που ετοιμάζεται.

Παράλληλα θα παρουσιαστούν: δοκιμή του Φιλιποτό για το συγκεκριμένο πανόραμα, έργο που ανήκει στο Μusée de l'Armée του Παρισιού, έργα σύγχρονών του Γάλλων καλλιτεχνών με θέμα τον Γαλλοπρωσικό Πόλεμο και εκδόσεις από τη Συλλογή Τρικόγλου (Κεντρική Βιβλιοθήκη ΑΠΘ).

«ΠρόΣΩΠΑ» 

 

«Το πρόσωπο είναι η ψυχή σου», λέει ο διάσημος Έλληνας φωτορεπόρτερ Δημήτρης Μεσσίνης που κατά τη διάρκεια των τελευταίων 25 ετών έχει εργαστεί για διεθνή μέσα ενημέρωσης και έχει καλύψει το μεγαλύτερο μέρος των πολέμων και συγκρούσεων σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Αφρική και Ασία. Και 85 πορτρέτα που απεικονίζουν ανθρώπινα πρόσωπα σε πολύ έντονες καταστάσεις (κρίσης και πολέμου ή σε σπάνιες ιστορικές στιγμές) και σε κάνουν να σιωπάς, όπως είναι το λογοπαίγνιο της έκθεσής του με τίτλο «ΠρόΣΩΠΑ», θα προβάλλονται σε οθόνες υψηλότατης ευκρίνειας, διαστάσεων 1 μ Χ 60 εκ. η καθεμιά, στην έκθεση ψηφιακής φωτογραφίας που θα φιλοξενήσει το Τελλόγλειο. 

Ο ίδιος είπε πως θέλησε να κάνει μια έκθεση από την πόλη στην οποία ξεκίνησε την επαγγελματική του σταδιοδρομία και πρόσθεσε πως επέλεξε τα περισσότερα πορτρέτα να είναι ασπρόμαυρα για να δώσει μεγαλύτερη βαρύτητα στα πρόσωπα και τις εκφράσεις τους.

Μετά τη Θεσσαλονίκη η έκθεση θα περιοδεύσει ανά την Ελλάδα για να κλείσει την πορεία της στην Αθήνα.

Δράσεις και το καλοκαίρι

Εν τω μεταξύ συνεχίζονται οι καλοκαιρινές δράσεις του Τελλογλείου με το camp για τα παιδιά, εκθέσεις, μουσικές βραδιές, ενώ στα τέλη Ιουλίου προγραμματίζεται και 2ο Sleepover. Ιδιαίτερα θερμή ήταν η ανταπόκριση του κοινού στις ξεναγήσεις στο σπίτι της Αλίκης Τέλλογλου (500 άτομα εξέφρασαν ενδιαφέρον για να το δουν). Οι ξεναγήσεις, όπως και τα εργαστήρια στην οικία σπίτι Τέλλογλου θα συνεχιστούν από το φθινόπωρο.

Διάρκεια έκθεσης Μεσσίνη: 16/9– 30/10/2016.

Διάρκεια έκθεσης Ντελακρουά, και διάρκεια έκθεσης Φιλιποτό: 18/10/2016 – 31/1/2017.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ