Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Γλυκερία Καλαϊτζή: «“Το Παλτό” έχει πολλά να μας πει για τη ζωή μας σήμερα»

Το έργο του Γκόγκολ παίζεται από τη Νεανική Σκηνή του Θεάτρου Τ

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

Ένα καινούριο παλτό μπορεί να αλλάξει τη ζωή ενός ανθρώπου; Οι θεατές θα προβληματιστούν πάνω στο θέμα με αφορμή την παράσταση «Το Παλτό» που επιστρέφει για λίγα βράδια στο σανίδι από τη Νεανική Σκηνή του Θεάτρου  Τ (Φλέμινγκ 16, Θεσσαλονίκη).

Η Γλυκερία Καλαϊτζή έφτιαξε μέσα από τη σκηνοθεσία της ένα πλαίσιο γύρω από τον πρωταγωνιστή του Γκόγκολ, «που αποτυπώνει τη δημοσιοϋπαλληλική αλλοτρίωση, την εκμετάλλευση της εργασίας και τη διαφθορά ενός κρατικού μηχανισμού, που όχι μόνο δεν είναι σε θέση να δώσει λύση στο πρόβλημα του ήρωα, αλλά το επιτείνει ακόμα περισσότερο».

-Το Παλτό συνεχίζει και φέτος την πορεία του. Πώς ξεκίνησαν όλα; Πώς αποφασίσατε να ανεβάσετε αυτή την παράσταση;

-Ο Γκόγκολ είναι ένας αγαπημένος συγγραφέας που συνδυάζει τον ρεαλισμό με το γκροτέσκο και το χιούμορ με τη βαθιά θλίψη. Εδώ και αρκετά χρόνια σκεφτόμουν να ανεβάσω κάτι δικό του. Προτίμησα τη συγκεκριμένη νουβέλα του, επειδή βρήκα ότι το θέμα της έχει πολλά να μας πει για τη ζωή μας σήμερα, αλλά και γιατί διασκευαστικά μου επέτρεπε, από την άποψη των προσώπων, να το χειριστώ με μεγάλη ελευθερία, ώστε να μη μείνω μόνο στον κεντρικό ήρωα αλλά να συστήσω και το περιβάλλον μέσα στο οποίο δρα. Έτσι δημιουργήθηκε στην παράσταση ένας χορός, θα λέγαμε, γύρω από τον πρωταγωνιστή του Γκόγκολ, που αποτυπώνει άλλοτε τη δημοσιοϋπαλληλική αλλοτρίωση, άλλοτε την εκμετάλλευση της εργασίας κι άλλοτε τη διαφθορά ενός κρατικού μηχανισμού, που όχι μόνο δεν είναι σε θέση να δώσει λύση στο πρόβλημα του ήρωα, αλλά το επιτείνει ακόμα περισσότερο.

 

-Έχει αλλάξει κάτι σε σχέση με το πρώτο ανέβασμα;

-Όχι, η παράσταση είναι η ίδια, εκτός από μια αντικατάσταση που χρειάστηκε -να γίνει. Αν και αρχικά, τον περασμένο Μάιο, προγραμματίστηκε για λίγες παραστάσεις, κάτι σαν δοκιμή της Νεανικής Σκηνής στο κλείσιμο της σεζόν, η υποδοχή της παράστασης από το κοινό ξεπέρασε κατά πολύ τις προσδοκίες μας. Έμπαινε όμως το καλοκαίρι και δεν ήταν δυνατόν να συνεχιστεί. Έτσι αποφασίσαμε να δώσουμε ένα ακόμα μικρό κύκλο παραστάσεων για όσους δεν πρόλαβαν να τη δουν.

-Τι θα αντιμετωπίσει ο κεντρικός ήρωας στη θέλησή του να κερδίσει την προσοχή των άλλων μέσω της αγοράς ενός ακριβού ρούχου;

-Ο ήρωας του Γκόγκολ καταφεύγει στην αγορά ενός καινούργιου παλτό, επειδή το παλιό του έχει πια φθαρεί τόσο πολύ, που πια δε φοριέται. Ο ράφτης είναι ο πρώτος που αρχίζει να του ξυπνά τη ματαιοδοξία ότι το καινούργιο παλτό θα τον κάνει άλλον άνθρωπο, ότι ούτε λίγο ούτε πολύ θα του λύσει όλα τα προβλήματα κοινωνικότητας και σχέσεων που μπορεί να αντιμετωπίζει. Και προς στιγμήν αυτό συμβαίνει. Όταν ο ήρωάς μας εμφανίζεται στο γραφείο με το καινούργιο του παλτό, η συμπεριφορά όλων αλλάζει απέναντί του. Αρχίζουν να τον προσέχουν, να επιδιώκουν την παρέα του, να τον καλούν στα πάρτι τους. Όλα αυτά μέχρι τη στιγμή που του το κλέβουν. Από εκεί αρχίζει η μικρή του οδύσσεια από τμήμα σε τμήμα κι από γραφείο σε γραφείο, που τον φέρνει αντιμέτωπο με έναν εχθρικό και διεφθαρμένο δημόσιο μηχανισμό, με αποτέλεσμα στο τέλος να χάσει πολύ περισσότερα από το καινούργιο του παλτό.

 

-Πρόκειται για τον καρπό της Νεανικής Σκηνής. Τι βλέπετε στους νέους που θέλουν να ασχοληθούν με το θέατρο;

-Ναι, η Νεανική Σκηνή ξεκίνησε από μια δική μου ανάγκη καταρχήν. Δουλεύοντας τόσα χρόνια επαγγελματικά ως σκηνοθέτις σε διάφορα θέατρα, μου έλειπε πάντα αυτή η αίσθηση της ομαδικότητας που βίωσα όταν στο ξεκίνημά μου βρέθηκα μέσα στην Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης». Το ερέθισμα δόθηκε επειδή τα προηγούμενα χρόνια είχε ήδη διαμορφωθεί μια ομάδα, με ιδιαίτερα ταλαντούχα παιδιά, στο πλαίσιο του Θεατρικού Εργαστηρίου του Θεάτρου Τ. Βλέποντας το μεράκι που είχαν για το θέατρο ένιωσα την ανάγκη να κάνω κάτι για αυτά και με αυτά τα παιδιά. Αυτό ήταν η αφετηρία. Ξεκινήσαμε να δουλεύουμε και παρότι τα περισσότερα παιδιά ήταν άπειρα (δύο τρεις είχαν μόνο εμπειρία της σκηνής), η δημιουργική διαδικασία ήταν τόσο απολαυστική και η διαθεσιμότητα τους τόσο μεγάλη, που μας έκανε να ανεβάζουμε διαρκώς τον πήχη. Αυτό που έβλεπα ήταν ότι είχα απέναντί μου νέους που ήθελαν να ασχοληθούν πραγματικά με το θέατρο κι όχι απλώς να ανεβούν πάνω στη σκηνή.

-Τι θα λέγατε σε κάποιο νέο που θα ήθελε να ασχοληθεί με το θέατρο, ειδικά τώρα εν μέσω κρίσης;

-Να το θέλει πραγματικά. Παρά τα φώτα που το συνοδεύουν το επάγγελμα του ηθοποιού είναι και σκληρό και αβέβαιο, με την έννοια ότι δεν σου παρέχει σήμερα πια καμιά εργασιακή ασφάλεια. Αν δε νιώθει μια πραγματική και βαθιά ανάγκη, τα πράγματα θα είναι πολύ δύσκολα γι’ αυτόν.

 

-Ποια τα επόμενα βήματα για τη Νεανική Σκηνή;

-Η Νεανική Σκηνή, όπως σας είπα ξεκίνησε από μια δική μου ανάγκη και η συνέχειά της με ενδιαφέρει και καλλιτεχνικά. Δεν θα ήθελα ωστόσο να εξελιχθεί σε έναν θίασο, που ανεβάζει ένα ή δύο έργα κάθε σεζόν. Θα ήθελα να λειτουργεί και ως ένα ερευνητικό πεδίο, να προηγείται δηλαδή μια δουλειά πάνω σε συγκεκριμένους τρόπους και μεθόδους, πριν δοκιμάσουμε να τους εφαρμόσουμε πάνω σε ένα συγκεκριμένο κείμενο. Αυτό έγινε ως ένα βαθμό και στο «Παλτό», αλλά νομίζω ότι μπορούμε να το οργανώσουμε ακόμα πιο συστηματικά.

*Παραστάσεις έως 8/11/2016: Δευτέρα και Τρίτη 21:30. Είσοδος 8€

Ατέλειες: Κάθε Δευτέρα, κατά προτεραιότητα. Τηλέφωνο επικοινωνίας 2310 854 333.

Διασκευή-Σκηνοθεσία: Γλυκερία Καλαϊτζή

Σκηνικά: Ευαγγελία Κιρκινέ

Κοστούμια: Μαρία Καραδελόγλου

Μουσική: Κωστής Βοζίκης

Κίνηση: Ιωάννα Μήτσικα

Φωτισμοί: Κώστας Σιδηρόπουλος

Βοηθός σκηνοθέτη: Μάριος Κωνσταντίνου

Βοηθός ενδυματολόγου: Σοφία Τσιριγώτη

Παίζουν: Γιάννης Μαυρόπουλος, Ζωή Βαλιώτη, Αγγελίνα Τερσενίδου, Μυρσίνη Καρματζόγλου, Γιώργος Γκρίνιας, Δημήτρης Γαλανάκης, Μάκης Σεμερτζίδης, Μελίνα Ταχτσίδου, Νικολέτα Σαμαρά, Ειρήνη Μακρή, Ανθούλα Αηδώνη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Βέλγοι φοιτητές θα σχεδιάσουν το τουριστικό προϊόν της πόλης
Το project είναι σχεδιασμένο για φοιτητές του 2ου έτους στη Διοίκηση Τουρισμού και Αναψυχής και στοχεύει στη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ της...
Θεσσαλονίκη: Βέλγοι φοιτητές θα σχεδιάσουν το τουριστικό προϊόν της πόλης
Οι 5 λέξεις «κλειδιά» για τη Θεσσαλονίκη του αύριο – Ποια τα ατού, ποια τα «αγκάθια»
Ημερίδα της Marketing Greece με κεντρικό μήνυμα «Από το Χθες στο Αύριο. Μαζί διαμορφώνουμε το τουριστικό προϊόν της Θεσσαλονίκης»
Οι 5 λέξεις «κλειδιά» για τη Θεσσαλονίκη του αύριο – Ποια τα ατού, ποια τα «αγκάθια»