Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Κυριάκος Δανιηλίδης: «Πολιτική πλέον δεν υπάρχει»

Με αφορμή την κωμωδία «Δάφνες και πικροδάφνες» που θα ανεβεί στο θέατρο Αμαλία ο γνωστός ηθοποιός και σκηνοθέτης μίλησε μαζί μας

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

Μπορεί να έχουν περάσει 36 χρόνια από το πρώτο ανέβασμά τους στο Θέατρο Τέχνης, όμως οι «Δάφνες και πικροδάφνες» εξακολουθούν να είναι φρέσκες σαν να γράφτηκαν μόλις χθες. Αυτή τη διαχρονική πολιτική κωμωδία των Δημήτρη Κεχαΐδη-Ελένης Χαβιαρά επέλεξε να σκηνοθετήσει ο Κυριάκος Δανιηλίδης σε ένα ανέβασμα της Θεατρικής Ομάδας Enigma από το Σάββατο 18 Φεβρουαρίου 2017 στο Θέατρο Αμαλία (Αμαλίας 71 & Παρασκευοπούλου Τηλ 2310 888894).

Μιλώντας για τις αρετές αυτού του συγγραφικού διδύμου ο κ. Δανιηλίδης είπε πως μπόρεσαν στα έργα τους να αποτυπώσουν εξαιρετικούς χαρακτήρες νεοελλήνων.

Αντίθετα,για τους σύγχρονους συγγραφείς θεατρικών έργων αναφέρει πως στην πλειοψηφία τους «γράφουν ερήμην του κόσμου, κάπως αυτιστικά».

Όσο για την πολιτική, τονίζει πως «πλέον δεν υπάρχει», ενώ προσθέτει πως «σημασία έχουν οι πράξεις, όχι τα λόγια και η μοιρολατρία». «Πρέπει ο καθένας μας από τη δική του θέση και σκοπιά, με τα μέσα που διαθέτει να κάνει ό,τι μπορεί μέσα από δράσεις για να υπάρξει η ελπίδα τα πράγματα κάποια στιγμή να βελτιωθούν».

-Γιατί επιλέξατε να ανεβάσετε τις «Δάφνες και πικροδάφνες»;

-Είναι ένα από τα έργα που αγαπάω πολύ. Το «Δάφνες και Πικροδάφνες» είναι ένα εξαιρετικά καλογραμμένο και αρυτίδωτο έργο της νεοελληνικής μας δραματουργίας.

Καταπιάνεται με θέματα όπως οι κομματικές πελατειακές σχέσεις, το ρουσφέτι, η ψηφοθηρία και το όνειρο του νεοέλληνα να αποκτήσει εξουσία και δύναμη.

Θέματα τα οποία δεν έχουν αφήσει την ελληνική κοινωνία εδώ και 40 χρόνια. Όλα αυτά φυσικά μέσα από το πρίσμα της κωμωδίας. Μιας πολύ καλογραμμένης κωμωδίας.

-Η πολιτική είναι στο αίμα των Ελλήνων. Από την Εκκλησία του δήμου κατά την αρχαιότητα μέχρι τα καφενεία της σύγχρονης εποχής και ακόμη και στην πιο αναίμακτη ίσως εκδοχή, στη σφαίρα του διαδικτύου. Γιατί θα λέγατε ότι συμβαίνει αυτό;

- Ο άνθρωπος – «φύσει πολιτικόν ον» κατά τον Αριστοτέλη - πάντοτε ήθελε να παρεμβαίνει, να προτείνει, να συμμετέχει στα Κοινά, να έχει λόγο απέναντι σε αυτά που τον αφορούν και διέπουν την ζωή και την καθημερινότητά του. Σαν μέλη μιας κοινωνίας οι άνθρωποι έχουμε ανάγκη τους άλλους και οφείλουμε να κάνουμε κινήσεις για το κοινό καλό. Με τα χρόνια όμως άρχισε όλο αυτό να φθίνει και να απαξιώνεται. Οι αιτίες πολλές και οι λόγοι διάφοροι: κομματοκρατία, πελατειακές σχέσεις, μικροπολιτικές, συμφέροντα. Πολιτική πλέον με την έννοια της παρέμβασης, των προτάσεων και τη συνεργασία για τη βελτιστοποίηση κάποιων πραγμάτων που αφορούν τους πολίτες μιας οργανωμένης κοινωνίας, δεν υπάρχει. Περιοριζόμαστε στην απλή διαπίστωση ότι τα πράγματα απλά δεν πάνε καλά.

-Πόσο ουτοπική είναι η εντύπωση πως με μια συζήτηση μπορούμε να αλλάξουμε το τι συμβαίνει στον τόπο;

-Δε νομίζω ότι μπορούμε να αλλάξουμε κάτι μέσα από συζητήσεις κάνοντας απλά συνεχώς διαπιστώσεις. Σημασία έχουν οι πράξεις, όχι τα λόγια και η μοιρολατρία. Πρέπει ο καθένας μας από τη δική του θέση και σκοπιά, με τα μέσα που διαθέτει να κάνει ότι μπορεί μέσα από δράσεις για να υπάρξει η ελπίδα τα πράγματα κάποια στιγμή να βελτιωθούν. Βέβαια τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα, χρειάζεται δύναμη και θέληση.

-Οι ήρωες του έργου πώς ενεργούν σε σχέση με την πολιτική; Πόσο κοιτούν το συμφέρον τους; 

-Θέλουν να κατακτήσουν ένα μερίδιο εξουσίας, να καθορίσουν τα πράγματα, να πάρουν τον έλεγχο στα χέρια τους, ο κάθε ένας για τους δικούς του λόγους και χρησιμοποιώντας διαφορετικά μέσα. Το μικροσυμφέρον τους είναι το κύριο χαρακτηριστικό τους. Προσπαθούν να υπάρξουν μέσα από άλλους και πιστεύουν ότι είναι σημαντικοί. Πρόκειται ουσιαστικά για ανθρώπους με έντονο το τραγελαφικό στοιχείο. Όλα αυτά βέβαια μέσα από το πρίσμα της κωμωδίας που τις περισσότερες φορές αποκαλύπτει περισσότερο τους ήρωες και τις προθέσεις τους.

-Τα έργα που έγραψαν ο Δημήτρης Κεχαΐδης με την Ελένη Χαβιαρά έχουν ένα λόγο που θυμίζει πολύ αυτόν της καθημερινότητας. Πόσο αυτό βοηθά στο ανέβασμά τους; Και γιατί λείπουν ενδεχομένως τέτοια κείμενα από την σημερινή εποχή;

-Θεωρώ ότι οι σύγχρονοι συγγραφείς γράφουν ερήμην του κόσμου, κάπως αυτιστικά. Εκτός από ελάχιστους σύγχρονους πιστεύω ότι το να ασχολείσαι συνεχώς και να αναπαράγεις τα ίδια και τα ίδια μη λαμβάνοντας υπόψιν σου το γενικότερο κοινωνικο-πολιτικό γίγνεσθαι, δεν αφορά το κοινό. Ο Κεχαΐδης με την Χαβιαρά αποτύπωσαν στα έργα τους εξαιρετικούς χαρακτήρες νεοελλήνων και κατέγραψαν την προφορικότητα του ελληνικού λόγου πολύ γλαφυρά. Δουλεύουμε πολύ το κείμενο στην πρόβα μας από την άποψη της εκφοράς, των αντιδράσεων, των δράσεων και των σκέψεων των χαρακτήρων. Θεωρώ μια μεγάλη επιτυχία αυτών των έργων τον καθημερινό ελληνικό λόγο με τον οποίο το κοινό ταυτίζεται πολύ.

-Ποια η γνώμη σας για την τωρινή πολιτική κατάσταση στη χώρα μας;

-Πιστεύω ότι το παρόν πολιτικό σύστημα έχει φθαρεί (και διαφθαρεί) σε τεράστιο βαθμό που πλέον είναι απαξιωμένο από τους πολίτες αλλά, δεδομένης και της οικονομικής κρίσης που παίζει καθοριστικό ρόλο. Δεν υπάρχει καμία προοπτική ανέλιξης εάν δε δούμε καθαρά την πραγματικότητα που επικρατεί αυτήν τη στιγμή στη χώρα μας. Ας μην ξεχνάμε ότι εδώ και 40 περίπου χρόνια σ’ αυτόν τον τόπο το πολιτικό προσωπικό διέβρωσε την ελληνική κοινωνία σε τεράστιο βαθμό με τις πελατειακές σχέσεις, την κομματοκρατία και τον άμετρο καταναλωτισμό.

Η υπόθεση

Η υπόθεση εκτυλίσσεται στην Τρίπολη, κατά τη διάρκεια προεκλογικής περιόδου. Ο Κώστας, ο Βασίλης, ο Τάσος και ο Αλέκος, ως τοπικοί υποστηρικτές υποψηφίων βουλευτών, συγκεντρώνονται μια χειμωνιάτικη νύχτα  και συζητούν για τις επερχόμενες εκλογές. Πιστεύοντας ότι είναι μεγάλα πολιτικά μυαλά και ισχυροί κομματάρχες, ονειρεύονται τη στιγμή που όλα και όλοι θα υποταχθούν στην εξουσία τους. Ο καθένας τους κρατά κρυμμένα μυστικά, που θ’ αποκαλύψει την κατάλληλη στιγμή, για να πλήξει τη σιγουριά των άλλων.

 

Συντελεστές

Παίζουν οι ηθοποιοί: Στέλιος Αμανατίδης, Κώστας Γακίδης, Βαγγέλης Δαλλές, Κυριάκος Δανιηλίδης.

Παραστάσεις: 18 Φεβρουαρίου – 12 Μαρτίου 2017: Σάββατο 18:00 και Κυριακή στις 21:15. Εισιτήρια: Γενική είσοδος: 10€, Φοιτητικό, ανέργων, ΑΜΕΑ, 8€, Ατέλειες – ομαδικά 6€

Προπώληση: www.viva.gr, Public, Reload, Media Markt Seven Spots, 11876, και στο ταμείο του θεάτρου Αμαλία . Ώρες ταμείου: Δευτέρα – Τρίτη 10:30-13:30, Τετάρτη έως και Κυριακή 17:30-21:00.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ