Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Η 6η Biennale Σύγχρονης Τέχνης «απλώνεται» στη Θεσσαλονίκη

Σε τέσσερις χώρους το κεντρικό της πρόγραμμα – Σχεδόν σε κάθε γωνιά της Θεσσαλονίκης δράσεις και εκδηλώσεις

Της ΛΕΜΟΝΙΑΣ ΒΑΣΒΑΝΗ

Ένα βίντεο με καλλιτέχνες του δρόμου που αντιδρούν στις αστυνομικές διώξεις στις προσπάθειες ανάπλασης γειτονιών στην Κωνσταντινούπολη που θα τους αφανίσει τα δικά τους σπίτια, μια φωτογραφία με… βομβαρδισμένο τον Λευκό Πύργο και την Παραλία Θεσσαλονίκης σε μια σύνθεση όψεων της πόλης μας με απόψεις του ερειπωμένου αστικού τοπίου της πρωτεύουσας της Συρίας, ένας παράδοξος Πύργος της Βαβέλ και μια εικονική περιήγηση σε ένα διαμέρισμα της δεκαετίας του ’70. Αυτά είναι μερικά μόνο από τα έργα που περιλαμβάνονται στην 6η Biennale Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης με θέμα «Φαντασιακές Εστίες» που θα υποδεχτεί τους επισκέπτες της από 30 Σεπτέμβρη 2017 έως 14 Γενάρη 2018.

Ο θεσμός στηρίζεται πια στις δικές του δυνάμεις, επιλέγοντας ένα ομαδικό επιμελητικό σχήμα που αποτελείται από τους ιστορικούς τέχνης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, με λιγότερα χρήματα, μόλις το 20% της επιχορήγησης που έπαιρνε σε σχέση με παλαιότερα, αλλά με όρεξη και εμπειρία από προηγούμενες διοργανώσεις.

Στην έδρα του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Μονή Λαζαριστών, στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στην Αποθήκη Β1 στο λιμάνι Θεσσαλονίκης, στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και στην Αγιορειτική Εστία θα φιλοξενηθεί το κεντρικό πρόγραμμα που έχει έργα 85 καλλιτεχνών, ενώ συνολικά θα συμμετάσχουν 96 καλλιτέχνες και ομάδες που προέρχονται από 37 χώρες και τέσσερις ηπείρους. «Το 60% από τα έργα της κεντρικής έκθεσης βασίστηκε σε δική μας επιλογή και το 40% προήλθε από το open call που κάναμε στο οποίο δεχθήκαμε προτάσεις από 1352 καλλιτέχνες και επιλέξαμε τελικά 35 έργα», σημείωσε το μεσημέρι της Πέμπτης μιλώντας σε εκπροσώπους των ΜΜΕ η διευθύντρια της 6ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, Συραγώ Τσιάρα.

Εξηγώντας για την κεντρική θεματική της 6ης Biennale είπε πως «Η εστία που χάνουμε, το σπίτι που κρατάμε μέσα μας ως μνήμη σε συνθήκες αναγκαστικού εκτοπισμού, εκείνο που ονειρευόμαστε και προσδοκούμε να δημιουργήσουμε, αλλά και ό,τι αλλάζει γύρω και μέσα μας στο μεταξύ είναι το κεντρικό νήμα της αφήγησης των “Φαντασιακών Εστιών”.

Το “σπίτι” είναι εκεί που αισθανόμαστε τις ρίζες μας. Σήμερα όμως δεν είναι αναλλοίωτο. Είναι μια ρευστή συνθήκη που υπόκειται σε μετασχηματισμούς τους οποίους οι καλλιτέχνες απορροφούν σαν μουσικά όργανα  και τους μεταδίδουν με το δικό τους τρόπο, με τις δικές τους μικρές προσωπικές αφηγήσεις. Οι αφηγήσεις αυτές είναι “φαντασιακές” γιατί έχουν τη βούληση του να αλλάξουν τους όρους της κοινωνικής συμβίωσης».

Πρόσθεσε πως η 6η Biennale δεν έχει ένα χώρο, ένα σπίτι, αλλά «διαχέεται σε πολλούς χώρους και έχει το στοιχείο της ανακάλυψης για κάθε επισκέπτη ο οποίος μπορεί να καθορίσει με το δικό του ρυθμό τις «μικρές δόσεις της σύγχρονης τέχνης» που θα πάρει. «Είμαστε αντίθετοι στις εξαντλητικές εκθέσεις που απορροφούν την ενέργεια του επισκέπτη», συμπλήρωσε.

Να σημειώσουμε ότι σε συνδυασμό με το φεστιβάλ περφόρμανς Θεσσαλονίκης, τις εκθέσεις της Κίνησης των 5 Μουσείων Θεσσαλονίκης, το πρόγραμμα δράσεων, τις εκπαιδευτικές δράσεις για παιδιά και ενήλικες και το παράλληλο πρόγραµµα στο οποίο έχουν ενταχθεί αυτοχρηματοδοτούµενες εκθέσεις-δράσεις και παρουσιάζονται υπό την αιγίδα της, η 6η Biennale θα απλωθεί σχεδόν σε κάθε γωνιά της Θεσσαλονίκης.

Στις καινοτομίες της φετινής διοργάνωσης εστίασε η διευθύντρια του ΚΜΣΤ κ. Μαρία Τσαντσάνογλου λέγοντας πως «αυτή η χρονιά είναι χρονιά σταθμός για την Biennale μιας και συμπληρώνει 10 χρόνια λειτουργίας. Σε αυτά αποκτήσαμε εμπειρία και γνώσεις. Και βασιζόμενοι στα προηγούμενα θα στηριχθούμε πλέον στις δικές μας δυνάμεις. Το να κάνουμε μια Biennale μόνοι μας ήταν κάτι που το θέλαμε εδώ και χρόνια και δεν σχετίζεται με τη μειωμένη επιχορήγησή μας που είναι μικρότερη κατά 80% σε σχέση με άλλες χρονιές (σημειώστε πως για κάθε Biennale υπήρχε επιχορήγηση από το ΕΣΠΑ 1 εκ ευρώ, ενώ τώρα το ποσό είναι στα 180.000 ευρώ και μαζί με κάποιες χορηγίες η 6η Biennale διαθέτει τελικά 220.000 ευρώ). Πιστεύουμε πως το γεγονός ότι έχουμε συσσωρεύσει τη δύναμη και την εμπειρία μας μάς κάνει να δούμε την διοργάνωση με μια φρέσκια ματιά και δυναμική». Η κυρία Τσαντσάνογλου είπε πως πέρα από το Open Call σε καλλιτέχνες καλώντας τους να καταθέσουν προτάσεις τους για έργα(όπου δέχτηκαν 1352 προτάσεις και επιλέχθηκαν 35 έργα), έγινε για πρώτη φορά το Art in Residency όπου 8 καλλιτέχνες ήρθαν στην πόλη μας και δημιούργησαν έργα εμπνευσμένοι από την περίοδο κατά την οποία έζησαν εδώ, ενώ υπάρχει και συνεργασία με την Biennale του Τσανάκαλε.

Για τον Ανδρέα Τάκη πρόεδρο του ΔΣ του ΚΜΣΤ αυτή η διοργάνωση έρχεται σε ένα κρίσιμο χρονικό σημείο όπου επίκειται η ένωση με του ΚΜΣΤ με το ΜΜΣΤ (σημ. αναφορά στο MOMUS). Κατά τον ίδιο η Biennale είναι ένας θεσμός διερεύνησης των ρευμάτων σύγχρονης τέχνης στον κόσμο και ταυτόχρονα είναι ένας φορέας προβολής της πειραματικής τέχνης. «Τα δύο επιμέρους στοιχήματα που μπαίνουν είναι: 1) η θεματική εστίαση σε ζητήματα που απασχολούν εμάς ως Έλληνες, αλλά και κυρίως ως πολίτες της Ευρώπης και του κόσμου και 2) η στήριξη σε δικές μας δυνάμεις και σε δικούς μας επιμελητές». Θεωρούμε ότι θα δικαιωθούμε για αυτή μας την επιλογή. Και πως θα δώσουμε την αίσθηση ότι η τέχνη είναι κάτι το κοινό», δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΔΣ του ΚΜΣΤ.

Αξίζει να σημειωθεί πως εξασφαλισμένα είναι τα χρήματα για την διεξαγωγή της 7ης Biennale Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, ενώ απαντώντας σε ερώτηση για το αν θα υπάρξει μεγαλύτερη οικονομική ενίσχυση στον νέο πλέον φορέα τον MOMUS (που θα προκύψει από την συνένωση του ΚΜΣΤ, ΜΜΣΤ, Μουσείου Φωτογραφίας και Μουσείου Άλεξ Μυλωνά) ο κ. Τάκης είπε πως «το εγχείρημα της συνένωσης λειτουργιών δεν θα το άφηνε το γενικό λογιστήριο του κράτους χωρίς να υπάρχει δέσμευση για επάρκεια πόρων. Σε κάθε περίπτωση δεν θα βράσουμε στην μιζέρια μας. Η κρίση δεν αποτελεί δικαιολογία», τόνισε.

*Αναλυτικά το πρόγραμμα, στην ιστοσελίδα της 6ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης στην ιστοσελίδα:  http://thessalonikibiennale.gr/ .

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Κρεμάστηκε από το μπλακόνι για να γλιτώσει από τον σύντροφο της
Το επεισόδιο ξεκίνησε επειδή ο 40χρονος τη ζηλεύει, ενώ ανάλογα επεισόδια φαίνεται πως συνέβησαν και κατά το παρελθόν
Θεσσαλονίκη: Κρεμάστηκε από το μπλακόνι για να γλιτώσει από τον σύντροφο της