Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

«Ο Μαριβώ στήνει ένα παιχνίδι υψηλής θεατρικής αρετής»

Ο Πάνος Δεληνικόπουλος μιλάει για την «Φιλονικία», την παράσταση που σκηνοθετεί στο Θέατρο Τ

Συνέντευξη στη Λεμονιά Βασβάνη

 

Δύο αγόρια και δύο κορίτσια μεγαλώνουν απομονωμένα από τους άλλους ανθρώπους και από τον έξω κόσμο. Γνωρίζουν μόνο τους δύο παιδαγωγούς τους. Μόλις γίνουν 18, βγαίνουν από την απομόνωση και συναντούν το ένα το άλλο. Και θα γνωρίσουν τη φιλία και τον έρωτα, τον ναρκισσισμό και τη ματαιοδοξία, την απώλεια και την απιστία. Πώς θα συμπεριφερθούν τα αγόρια και πώς τα κορίτσια; Τι θα γίνει όταν συγκρουστούν;

Τα παραπάνω συμβαίνουν στην «Φιλονικία» του Pierre de Marivaux, που παίζεται στο Θέατρο Τ.( Αλεξάνδρου Φλέμινγκ 16, Τηλ. 2310 854 333).

«Οι αντιδράσεις των παιδιών δεν μπορούν να προβλεφθούν. Μπορούν όμως να κατευθυνθούν. Κι αυτό έχει ήδη αρχίσει να χτίζεται πριν ξεκινήσουν οι συναντήσεις», σχολίασε ο Πάνος Δεληνικόπουλος. Ο σκηνοθέτης που κέρδισε τις καλύτερες εντυπώσεις με το «Όσα η καρδιά μου στην καταιγίδα» του Άκη Δήμου πέρυσι για το ΚΘΒΕ, τώρα καταπιάνεται με την κωμωδία αυτή του Μαριβώ και βάζει τη δική του σφραγίδα. «Ο Μαριβώ στήνει ένα παιχνίδι υψηλής θεατρικής αρετής», συμπλήρωσε ο κ. Δεληνικόπουλος. Παράλληλα μίλησε στην κυριαρχία της εικόνας που είναι «κατ’ εξοχήν σημείο του τρέχοντος καιρού», και συνάμα από τις πιο ενδιαφέρουσες ερωτήσεις που βάζει το έργο.

synedeuxi_delinikopoulos.jpg

Ο Πάνος Δεληνικόπουλος

Απαντώντας σε ερώτησή μας για το Θέατρο στην πόλη μας ο κ. Δεληνικόπουλος είπε πως συνήθως είναι «μια πονεμένη ιστορία μιας διαρκούς εφηβείας η οποία δυσκολεύεται να ενηλικιωθεί».

 

-Τι σας κέντρισε το ενδιαφέρον στη «Φιλονικία» του Μαριβώ;

-Ο τρόπος που συνδυάζει ένα βαθιά διαπεραστικό χιούμορ με την αίσθηση που έχεις όταν έχεις δει έναν πολύ άσχημο εφιάλτη που τώρα δεν τον θυμάσαι.

politismos_filonikia.jpg

-Τα τέσσερα παιδιά παραμένουν απομονωμένα μέχρι την ενηλικίωσή τους. Πόσο αναμενόμενη είναι η αντίδρασή τους όταν βγαίνουν από την απομόνωση και συναντούν τους υπόλοιπους έγκλειστους; Και τι είναι αυτό που προκαλεί έκπληξη;

-Δεδομένου ότι τα παιδιά αυτά δεν είχαν καν γνώση του εγκλεισμού τους, είναι μάλλον δύσκολο να υποθέσει κανείς εξαρχής «τι θα γινόταν αν». Συνεπώς οι αντιδράσεις τους δεν μπορούν να προβλεφθούν. Μπορούν όμως να κατευθυνθούν. Κι αυτό έχει ήδη αρχίσει να χτίζεται πριν ξεκινήσουν οι συναντήσεις. Ανακαλύπτουν ένα περιβάλλον με συντριπτικά ερεθίσματα, έχοντας όμως ήδη μια άποψη για την πραγματικότητα δια της γλώσσας που έχουν διδαχτεί. Συνεπώς η οπτική τους –έστω και μη συνειδητά- είναι ήδη ως έναν βαθμό οριοθετημένη. Και διαπλάθεται σε πραγματικό χρόνο από τους παιδαγωγούς τους, οι οποίοι ερμηνεύουν τα ερεθίσματα αυτά στη βάση μιας ήδη εγκατεστημένης εξηγητικής αρχής. Και εδώ αρχίζουν τα ερωτηματικά. Διότι τα παιδιά αυτά έχουν ένα ώριμο σώμα, το οποίο για πρώτη φορά διαπιστώνει ένα ερωτικό έτερο στο οποίο μπορεί να απευθυνθεί. Μετατρέπονται έτσι για πρώτη φορά σε ερωτικά υποκείμενα (και ταυτόχρονα βέβαια αντικείμενα). Η αντιμετώπιση του εαυτού και του άλλου κατά τη μετάβαση σ’ αυτή τη νέα κατάσταση, έχοντας να αντιμετωπίσει τις εξωτερικές απαιτήσεις συμπεριφοράς (αυτό που εν γένει ονομάζουμε «ηθική»), δημιουργεί το πεδίο των συγκρούσεων.

politismos_filonikia2.jpg

-Πόσο καθορίζει τον άνθρωπο το ένστικτο;

-Είτε ως κάτι στο οποίο ενδίδει, είτε ως κάτι στο οποίο ανθίσταται κανείς, η προσωπική εμπειρία λέει «πολύ». Για πιο αντικειμενικές απαντήσεις, θα πρέπει να απευθυνθούμε σε όλη την ιστορία της επιστήμης, της φιλοσοφίας και των ιδεών.

politismos_filonikia3.jpg

-Αν και κωμωδία, η «Φιλονικία» έχει και μια πικρή διάσταση (εγωισμοί, προδοσίες, φιλαρέσκεια κ.ά.). Πώς τηρούνται οι ισορροπίες; Και τελικά τι παίρνει φεύγοντας ο θεατής;

-Οι ισορροπίες βρίσκονται ήδη εντός του έργου εκ της γραφής του. Ο Μαριβώ στήνει ένα παιχνίδι υψηλής θεατρικής αρετής, του οποίου το συμπέρασμα –εμπρόθετα- παραμένει τελικά ανεπίδοτο. Μάλλον γιατί δεν έχει νόημα να εξαχθεί, τουλάχιστον υπό τέτοιους όρους. Συνεπώς το ενδιαφέρον δεν είναι το αποτέλεσμα του πειράματος, αλλά η υπόσχεση ότι το πείραμα μπορεί να δώσει αποτέλεσμα. Κατ’ επέκταση, στη βάση ποιών αρχικών παραδοχών, τίθενται οι παράμετροι της διεξαγωγής του. Κάπου εκεί μπαίνει και το ερωτηματικό της πιθανής μετατροπής μας από παρατηρητές σε παρατηρούμενους.

 

-Στην παράστασή σας για το Θέατρο Τ, πώς λειτουργούν οι καθρέφτες στη σκηνή;

-Τέσσερα παιδιά που μέχρι πριν λίγο δεν υπήρχαν πουθενά, τώρα υπάρχουν παντού. Στο είδωλό τους, στα μάτια του άλλου, στο εξωτερικό βλέμμα που τα παρατηρεί, σε μια διαρκή αναπαραγωγή της εικόνας τους από όλες τις οπτικές γωνίες. Οδηγούνται να συγκροτήσουν ένα αίσθημα εαυτού μέσα από την εικόνα που θα προβάλλουν προς τα έξω, αγνοώντας ότι το είδωλο που αυτή παράγει ξεφεύγει από τον έλεγχό τους. Αυτή η κυριαρχία της εικόνας –κατ’ εξοχήν σημείο του τρέχοντος καιρού- είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες ερωτήσεις που βάζει το έργο.

politismos_filonikia4.jpg

-Τι είναι το Θέατρο για εσάς;

-Ένας χώρος που οι άνθρωποι μαζεύονται για να μοιραστούν ιστορίες.

 

-Πότε, πού και πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με αυτό;

-Τελείως τυχαία κατά τη διάρκεια των σπουδών μου στη Φαρμακευτική του ΑΠΘ.

 

-Τι ονειρεύεστε να κάνετε για το Θέατρο;

-Δε νομίζω ότι περιμένει κάτι από μένα, οπότε μπορούμε να διατηρήσουμε αυτή τη σχέση παροδικού φλερτ και ευγενικής αδιαφορίας. Αν και από την πλευρά μου θα εκτιμούσα το να μου προσπορίσει χρήμα και δόξα. Επειδή όμως αυτό είναι μάλλον ενδογενώς απίθανο, θα αρκεστώ στο να μου προσφέρει συναντήσεις με ενδιαφέροντες ανθρώπους.

 

-Θέατρο στη Θεσσαλονίκη. Πώς το σχολιάζετε;

-Μια πονεμένη ιστορία μιας διαρκούς εφηβείας η οποία δυσκολεύεται να ενηλικιωθεί. Κι όταν ενίοτε το κάνει, συνήθως προσπερνάει τη φάση της δημιουργικής ωριμότητας και πηγαίνει κατευθείαν στη γεροντική γκρίνια. Με τις τρεις φάσεις να συμβαίνουν ασχέτως βιολογικής ηλικίας.

 

-Ποια τα επόμενα σχέδιά σας;

-Να περάσω και στην επόμενη συνεργασία μου τόσο καλά όσο πέρασα και σ’ αυτή.

filonikia.jpg

Συντελεστές

Κείμενο: Pierre de Marivaux, Μετάφραση: Μαρία Καραδελόγλου, Σκηνοθεσία: Πάνος Δεληνικόπουλος, Σκηνικά: Ευαγγελία Κιρκινέ, Κοστούμια: Μαρία Καραδελόγλου, Κίνηση: Ειρήνη Καλογηρά, Δραματολόγος παράστασης: Κατερίνα Λιάτσου, Φωτισμοί - Φωτογραφίες: Κώστας Σιδηρόπουλος. Παίζουν:

Ίνγκριντ Κουτσουρέλη, Χρήστος Κραγιόπουλος, Κωνσταντίνος Λιάρος,

Νίκος Μήλιας, Αγγελική Νοέα, Μαρία Χριστοφίδου.

 

Χρήσιμα

Παίζεται: Παρασκευή, Σάββατο 21:30, Κυριακή 20:00

Είσοδος: 14€, 12€ φοιτητών & άνω των 65, 10€ ανέργων & ΑΜΕΑ. Ατέλειες: Κάθε Παρασκευή (κατά προτεραιότητα). Προπώληση: viva.gr. Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Οι Angelus Novus ανεβάζουν το «Προς Μενοικέα μια παυσίλυπος κωμωδία»
Μετά το πολυσυζητημένο "Luna", ετοιμάζουν μια παράσταση που διαδραματίζεται σε ένα θεραπευτήριο για ψυχικά νοσούντες, και έχει θέμα την ψυχική υγεία...
Θεσσαλονίκη: Οι Angelus Novus ανεβάζουν το «Προς Μενοικέα μια παυσίλυπος κωμωδία»