Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θάνος Νίκας: «Ήθελα σε έναν οικείο χώρο να συμβαίνει το ανοίκειο»

Ο σκηνοθέτης μίλησε για τον «Φαέθοντα» του Δημήτρη Δημητριάδη που ανεβαίνει για 1η φορά στην πόλη μας στη σοφίτα του ΛΕΜΜ-Θ

Συνέντευξη στη Λεμονιά Βασβάνη

 

Τον «Φαέθοντα», του Δημήτρη Δημητριάδη ανεβάζει για 1η φορά στην πόλη μας από σήμερα και για λίγες βραδιές στην σοφίτα του Λαογραφικού και Εθνολογικού Μουσείου Μακεδονίας – Θράκης (Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας 68) η ομάδα θεάτρου Ars Moriendi. «Με αφορμή τον Ευριπίδειο Φαέθοντα, όπου όλα συμβαίνουν σε μια μέρα, ο Δημητριάδης τοποθετεί τη δράση σε μία και μόνο νύχτα. Εδώ ο υπαινιγμός του μύθου για “τον δαιμόνιο κλήρο και την ηλιακή ψυχή” μετά τη σύγκρουση πατέρα-γιου καταλήγει πλέον σε ανάληψη και όχι σε πτώση», δήλωσε μεταξύ άλλων ο σκηνοθέτης Θάνος Νίκας. Αναφερόμενος στην ιδιαίτερη επιλογή του χώρου της παράστασης είπε πως ήθελε «ο κόσμος να μπορεί να είναι δίπλα σε αυτό που συμβαίνει όσο αυτό εξελίσσεται».

faethwn2.jpg

-Τι αφορά το έργο «Φαέθων» του Δημήτρη Δημητριάδη και γιατί το επιλέξατε;

-Ένας μεσοαστός επιχειρηματίας Πατέρας επιστρέφει στο σπίτι κάθε βράδυ. Το Τραπέζι του δείπνου στρώνεται και η καθιερωμένη τελετουργία ακολουθεί: «Προσευχή, Γεύμα, Μύηση στα Θεία Μυστήρια». Η Εξουσία του είναι αδιαμφισβήτητη. Ο πατέρας - δυνάστης Άμνετ Λομ βιάζει με κάθε τρόπο την προσωπικότητα των μελών της οικογένειάς του. Με μόνιμο σύμμαχο τα εδάφια της Βίβλου καθαγιάζει την αρρωστημένη του ύπαρξη και πρακτική ως εντολοδόχος μιας θεϊκής λειτουργίας που κλήθηκε να φέρει εις πέρας. Τραγικές φιγούρες η μάνα με τα τρία παιδιά, υποταγμένοι όλοι τους στην αδιαμφισβήτητη παντοδυναμία του Πατέρα - Θεού. Το έργο διαδραματίζεται κατά την διάρκεια μιας και μόνο νύχτας. Εκεί, ο Άμνετ Λομ, ως άλλος κήρυκας του Ευαγγελίου ρητορεύει ακόλαστα, εξευτελίζοντας τον ανδρισμό του γιού του, που ζει πάνω σ’ ένα βρεφικό καροτσάκι εδώ και τριάντα χρόνια. Βρίζει τη βουβή και απόλυτα υποταγμένη μάνα, ενώ διαπράττει τη μέγιστη ύβρη, τον κατά συρροή βιασμό των τριών παιδιών του. Καλεί, μάλιστα, όσους δεν βιάζονται εκείνη τη στιγμή να γίνουν αυτόπτες μάρτυρες: «Ελάτε να βλέπετε. Τι νόημα έχουν τα θεία μυστήρια χωρίς το εκκλησίασμα;». Είναι τόσο ακραία η πίεση που ασκεί ο Πατέρας - εξουσιαστής στην οικογένεια, που η όποια αμφισβήτηση στο πρόσωπό του, μπορεί να γίνει μόνο με μια εξίσου ακραία πράξη. Τον θάνατο. Ο ευνουχισμένος γιός Λέλο Λομ, αυτός που βρίσκεται μόνιμα καθισμένος σ’ ένα μωρουδιακό καρότσι, είναι αυτός που θα αναλάβει να βάλει ένα τέλος στην επί γης κυριαρχία του Πατέρα.

politismos_faethwn.jpg

-Τι συμβολίζει ο μύθος του Φαέθοντα;

-Ο Φαέθοντας, γιος του Ήλιου και της Κλυμένης,  ζητά από τον πατέρα του να οδηγήσει το Ηλιακό άρμα του. Καθώς βρίσκεται στον ουρανό, αντικρίζει τον Σκορπιό και τρομάζει τόσο πολύ που χάνει τον έλεγχο.

Τα άλογα αφηνιάζουν, ο Ήλιος αρχίζει να ανεβοκατεβαίνει, το άρμα του πλησιάζει τόσο πολύ τη Γη που φωτιές ξεσπούν και τα ποτάμια αρχίζουν να ξεραίνονται. Ο Δίας, θέλοντας να προλάβει χειρότερες καταστροφές, κατακεραυνώνει τον Φαέθοντα στον Ηριδανό ποταμό. Οι Ηλιάδες, οι αδελφές του, θρηνούν, απαρηγόρητες για τον θάνατο του αδερφού τους.

Με αφορμή τον Ευριπίδειο Φαέθοντα, όπου όλα συμβαίνουν σε μια μέρα, ο Δημητριάδης τοποθετεί τη δράση σε μία και μόνο νύχτα. Εδώ ο υπαινιγμός του μύθου για «τον δαιμόνιο κλήρο και την ηλιακή ψυχή» μετά τη σύγκρουση πατέρα-γιου καταλήγει πλέον σε ανάληψη και όχι σε πτώση.

faethwn3.jpg

-Η παράσταση ανεβαίνει σε έναν ιδιαίτερο χώρο: τη σοφίτα του Λαογραφικού Μουσείου. Γιατί επιλέξατε τον χώρο αυτό και πως καθορίζει το τι θα δούμε τελικά;

-Η αίσθηση που είχα από την αρχή γι’ αυτό το έργο ήταν ότι πρόκειται για κάτι πολύ αληθινό. Σαν ανάγνωση, δε χωρούσε στις γνωστές θεατρικές συμβάσεις. Η σχέση με το κοινό έπρεπε ν’ αλλάξει. Εξαρχής ήθελα ο κόσμος να μπορεί να είναι δίπλα σε αυτό που συμβαίνει όσο αυτό εξελίσσεται. Ήθελα σ’ έναν ζεστό και οικείο χώρο να συμβαίνει το ανοίκειο. Σε μια καθόλα καθημερινή συνθήκη, ο κόσμος καλείται να παρίσταται ως θεατής-μάρτυρας των όσων συμβαίνουν και να πάρει τη δική του θέση απέναντι σε αυτό.

 

-Πώς είναι η συνεργασία σας με τον κ. Τζώρτζογλου;

-Είναι πολύ ωραίο να συνεργάζεσαι με έναν άνθρωπο που έχει διανύσει μία πολύχρονη διαδρομή στο θέατρο και έχει ακόμα την περιέργεια, την ανάγκη να μαθαίνει και να βουτάει στη δουλειά αυτή χωρίς δεύτερη σκέψη και εκπτώσεις.

faethwn4.jpg

-Ποιο το επόμενο βήμα της Ars Moriendi μετά τις παραστάσεις στο ΛΕΜΜ-Θ;

-Η παράσταση θα παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ Βόλου και μετά θα ταξιδέψει στην Αθήνα.

 

Παραστάσεις: Από 3 έως 26 Μαΐου, Παρασκευή – Σάββατο 21:30 και Κυριακή 20:00.

Διάρκεια: 80’ (χωρίς διάλειμμα). Είσοδος: 14€, 12€ άνω των 65, 10€ φοιτητών, ανέργων, ΑΜΕΑ 5€ ατέλειες. Προπώληση: VIVA.GR (http://bit.ly/2v64Tha). Τηλέφωνο κρατήσεων: 6971 95 95 29 (10:00 – 14:00 και 17:00 – 21:00).

Παίζουν: Στράτος Τζώρτζογλου (Άμνετ Λομ), Θεανώ Αμοιρίδου (Τζούλι Λομ), Νίκος Ράμμος (Λέλο Λομ), Κατερίνα Συναπίδου (Ανν Λομ), Ελευθερία Μαυρίδου (Μπεθ Λομ).

Κείμενο: Δημήτρης Δημητριάδης, Σκηνοθεσία: Θάνος Νίκας, Σκηνικός χώρος – Κοστούμια: Πηνελόπη Χατζηδημητρίου, Κίνηση: Δροσιά Τριαντάκη, Φωτογραφίες - Trailer: Momentum Photography/Cinematography, Γραφιστικός σχεδιασμός: Λίζα Γεωργοπούλου, Οργάνωση παραγωγής – Επικοινωνία: Λία Κεσοπούλου. Παραγωγή: Ars Moriendi.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ