Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Μια «Νυχτερίδα» με άρωμα 60’s στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Επιστροφή του λυρικού θεάτρου στο Μέγαρο σε μια συμπαραγωγή με την Εθνική Λυρική Σκηνή, και την συμμετοχή της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης

Της Λεμονιάς Βασβάνη

 

Την οπερέτα «Η Νυχτερίδα» (1874) του Γιόχαν Στράους του νεότερου αλλά με αισθητική και αναφορές στη δεκαετία ’60 ανεβάζει το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης στις 5, 8, 11, 13 Δεκεμβρίου 2019, και ώρα 20.30.

Πρόκειται για την πολυσυζητημένη παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής του 2014 που τώρα  παρουσιάζεται τώρα σε μια νέα παραγωγή του ΜΜΘ σε συνεργασία με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, με τους ίδιους βασικούς συντελεστές αλλά με διαφορετική διανομή, ορχήστρα και χορωδία.

«Θελήσαμε να μεταφέρουμε την “Νυχτερίδα” στα καθ’ ημάς. Έτσι τα μέγαρα της Αυστροουγγαρίας έχουν αντικατασταθεί από τα αθηναϊκά σαλόνια της δεκαετίας του ’60, οι Βιεννέζοι ευγενείς από τους... συνταγματάρχες του απριλιανού πραξικοπήματος και οι Ρώσοι πρίγκιπες από Σοβιετικούς πρέσβεις. Η μεταφορά από τα σαλόνια, σε μια αίθουσα χορού και μετέπειτα στη φυλακή, μου έφερε την ιδέα να εντάξω στο έργο μια κομβική στιγμή: αυτήν της νύχτας της 21ης Απριλίου. Από τον χορό της β’ πράξης όπου Ανατολικοί και Δυτικοί ανταγωνίζονται, θα έρθει το ξημέρωμα με ό,τι αυτό φέρνει την μέρα εκείνη», σημείωσε ο σκηνοθέτης της παράστασης Αλέξανδρος Ευκλείδης.

nyxterida.jpg

Παράλληλα τόνισε πως στην παράσταση που έκανε «υπάρχουν στοιχεία του Ελληνικού κινηματογράφου από την εποχή του ’60 με τον Δαλιανίδη και τον εμπορικό κινηματογράφο, μέχρι τον Βούλγαρη και τον Αγγελόπουλο και το πολιτικό σινεμά. Θα δείτε μια συνύπαρξη Δαλιανίδη και Αγγελόπουλου μέσα από το βλέμμα του Νίκου Περάκη αφού η Γ’ Πράξη, που διαδραματίζεται στη φυλακή, έχει αναφορές και στον πολιτικό κινηματογράφο», σχολίασε χαρακτηριστικά.

Είπε πως η «Νυχτερίδα» είναι «ένα απαιτητικό έργο στο να μπορέσεις να βάλεις βάθος στη μουσική σκέψη και να διατηρήσεις μια αφρώδη ελαφρότητα». Παράλληλα αναφέρθηκε στη σημασία που έχει η οπερέτα αυτή για την ΕΛΣ λέγοντας πως ήταν το πρώτο έργο που ανέβηκε στην ιστορία της το 1940, και πως για επετειακούς λόγους η παράσταση που θα δούμε στην πόλη μας, θα ανεβεί και στην Αθήνα, στην έδρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στις 5/4/2020. Μίλησε ακόμη για τις αντιδράσεις που προέκυψαν από το ανέβασμα το 2014, ενώ στηρίζοντας τις ρηξικέλευθες επιλογές του είπε πως «ένα τέτοιο έργο είτε θα γινόταν με κρινολίνα είτε με νέο αφηγηματικό τρόπο. Εμείς επιλέξαμε το μίνι και να παίξουμε με τα στερεότυπα του ψυχρού πολέμου. Γι’ αυτό και θα δείτε στο σκηνικό σφυροδρέπανα και κοσμοναύτες», σχολίασε.

nyxterida3.jpg

Στην επιστροφή του ΜΜΘ στην παραγωγή λυρικού θεάτρου έπειτα από τρία χρόνια αναφέρθηκε ο πρόεδρος του ΔΣ του ΟΜΜΘ κ. Νικήτας Μυλόπουλος. «Είναι η δεύτερη συνεργασία μας με την ΕΛΣ μετά την Λίμνη των κύκνων και θεωρούμε πως αυτή η παραγωγή είναι και δικό μας παιδί, μιας και συμμετέχει πέρα από το Μέγαρο Μουσικής, η ΚΟΘ, και η Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης σε Μουσική διδασκαλία Μαίρης Κωνσταντινίδου. Είναι μια τοπική προσπάθεια ως επί το πλείστον και θα δώσει κίνητρο στην τοπική καλλιτεχνική παραγωγή», τόνισε.

"Καμία εξέλιξη στο θέμα της Ζενιώδη"

nyxterida.jpg

Απαντώντας σε ερώτηση του «Τύπου Θεσσαλονίκης» για το αν υπάρχει κάποια εξέλιξη στο θέμα της καλλιτεχνικής διευθύντρια κυρίας Ζωής Ζενιώδη είπε πως «δεν υπάρχει κάποια αλλαγή. Το πρόβλημα παραμένει και εμείς είμαστε στις επάλξεις», σημείωσε.

Υπενθυμίζεται πως η ίδια ουσιαστικά δεν έχει αναλάβει καθήκοντα καθώς εκκρεμεί μία διοικητικού χαρακτήρα πράξη, η οποία έχει παγώσει εδώ και πέντε μήνες.

Στο ότι δίνεται στην «Νυχτερίδα» μια φρέσκια ματιά με ένα ιδανικό καστ, εστίασε ο εξάρχων βιολιστής της ΚΟΘ Αντώνης Σουσάμογλου. Την χαρά του που συμμετέχει και σε αυτό το ανέβασμα της Νυχτερίδας εξέφρασε ο Μιχάλης Οικονόμου που θα διευθύνει την ΚΟΘ, ενώ είπε πως ο Γιόχαν Στράους ο Νεότερος είναι ο δεύτερος πιο ευφυής σκηνοθέτης μετά τον Μότσαρτ.

Στο γεγονός πως θα έχει ενδιαφέρον η ερμηνεία του έργου στα ελληνικά αναφέρθηκε η Χρύσα Μαλιαμάνη που θα υποδυθεί την Αντέλα, ενώ ο Βασίλης Καβάγιας που θα παίξει τον Άλφρεντ τόνισε πως το καστ απαρτίζεται από άτομα νεαρής ηλικίας γεγονός που προσδίδει μια φρεσκάδα στο τελικό αποτέλεσμα. Στην ανάγκη να στηριχθεί η όπερα και από το κονό αναφέρθηκε η Μαίρη Κωνσταντινίδου από την Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης.

 

Για το έργο….

nyxterida2.jpg

Η υπόθεση του έργου βασίζεται σε μια φάρσα. Έπειτα από έναν αποκριάτικο χορό, ο μπον βιβέρ Γκάμπριελ φον Άιζενσταϊν είχε εγκαταλείψει στο κέντρο της πόλης τον φίλο του, δρα Φάλκε, μεθυσμένο και μασκαρεμένο με κοστούμι νυχτερίδας. Τώρα ο Φάλκε, με τη συγκατάθεση του Ρώσου πρίγκιπα Ορλόφσκι που παραθέτει έναν μεγαλοπρεπή χορό, χρησιμοποιεί την περίσταση για να πάρει μια εύθυμη και αθώα εκδίκηση, εμπλέκοντας τη σύζυγο και την υπηρέτρια του φίλου του. Έπειτα από μια βραδιά οινοποσίας, μεταμφιέσεων και παρεξηγήσεων, το επόμενο πρωί καταλήγουν όλοι για διαφορετικούς λόγους στη φυλακή, όπου τελικά αποκαλύπτεται η πραγματικότητα.

Τη Μετάφραση-μεταφορά του κειμένου στα ελληνικά έκανε ο stand up comedian Δημήτρης Δημόπουλος.

 

Διανομή

Γκάμπριελ φον Άιζενσταϊν: Διονύσης Σούρμπης

Ροζαλίντα: Άννα Στυλιανάκη

Αντέλα: Χρύσα Μαλιαμάνη

Ίντα: Κωνσταντίνα Στράνη

Άλφρεντ: Βασίλης Καβάγιας

Δρ. Φάλκε: Νίκος Κοτενίδης

Δρ. Μπλιντ: Δημήτρης Ναλμπάντης

Φρανκ: Κωνσταντίνος Κατσάρας

Πρίγκιπας Ορλόφσκι: Σταματία Μολλούδη

Φρος: Θωμάς Βελισσάρης.

 

Το έργο παρουσιάζεται στα ελληνικά και με ελληνικούς υπέρτιτλους.

Παραστάσεις: Πέμπτη 5, Κυριακή 8, Τετάρτη 11, Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2019 στις 20.30.

Είσοδος:: 30€, 25€, 20€, 15€, 10€ (μειωμένο).

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ