Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Εύη Σαρμή: “Τα κορίτσια της Μπερνάρντα Άλμπα αν ζούσανε σήμερα ίσως να λέγανε “Μetoo”»

Λίγο πριν ανοίξει η αυλαία για «Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα» που θα ανεβεί στο Φουαγιέ της ΕΜΣ η σκηνοθέτης μίλησε στο TyposThes

Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη

Το δικό του «Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα» ανεβάζει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος σε σκηνοθεσία Εύης Σαρμή. Μια παράσταση που άρχισε τις πρόβες της λίγο μετά το δεύτερο λοκτνάουν.

Όταν η Σοφία Μπεκατώρου έκανε γνωστή την περιπέτειά της και άρχισε αν εμφανίζεται το ελληνικό κίνημα του «Metoo» οι συντελεστές δεν γινόταν να μείνουν ανεπηρέαστοι. «H έμφυλη βία είναι εδώ. Έχουμε τεράστιο δρόμο να διανύσουμε μέχρι την ουσιαστική ισότητα. Δεν είναι μόνο τα σεξουαλικά εγκλήματα αλλά οποιαδήποτε μορφή βίας / κακοποίησης η οποία αφορά στο γυναικείο φύλο. Η παράσταση, είναι αφιερωμένη στη Σόφια, στην Ελένη, στην Καρολάιν, στη Σβετλάνα- Φωτεινή, στην Κλειώ,  στη Νεκταρία, στη Γαρυφαλλιά, στην Άννα, στην Μαρία, στην Τασούλα, στη μάνα μας , στη γιαγιά μας, στην αδερφή μας και σε όλες τις γυναίκες αυτού του κόσμου», ανέφερε η κυρία Σαρμή στο TyposThes, λίγο πριν την ανοίξει η αυλαία για το κορυφαίο έργο του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, που έχει προγραμματιστεί για το Σάββατο 20 Νοεμβρίου στο Φουαγιέ της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών.

Η παράσταση είχε πρωτοσυστηθεί στο κοινό σε διαδικτυακή μορφή πριν λίγους μήνες. Όμως πλέον είναι στην τελική ευθεία για να παιχθεί στο φυσικό της χώρο, τη σκηνή. «Το θέατρο χρειάζεται θεατές. Είναι μια ζωντανή αλληλεπίδραση, μια ενεργειακή διαπραγμάτευση που δεν αντικαθίσταται», σημείωσε η κυρία Σαρμή. Περισσότερα στην συνέντευξη που ακολουθεί.

mpernarnta_almpa1.jpg

-Πώς προσεγγίσατε το κείμενο του Λόρκα; Τι θα δούμε επί σκηνής;

-Θα παρακολουθήσετε μια σύγχρονη εκδοχήτου κορυφαίου έργου του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Όταν ξεκίνησα να μελετώ το έργο και αφού συνδέθηκα με τη μαγική μετάφραση του Νίκου Γκάτσου,  σκέφτηκα πως πρέπει να μιλήσουμε για αυτό το Σπίτι χωρίς να είναι κάτι ξένο, κάτι μακρινό, κάτι ανοίκειο. Να μιλήσουμε για ένα σπίτι στο οποίο, με κάποιο τρόπο έχουμε όλοι βρεθεί μέσα σ’αυτό. Είτε λόγω μιας δύσκολης σχέσης με τη μητέρα ή τον πατέρα μας, είτε λόγω της κοινωνικής ασφυξίας λόγοτης τοξικής πατριαρχίας που οι γυναίκες βιώνουμε από τη γέννηση μέχρι τον θάνατο μας είτε λόγω μιας κακοποιητικής σχέσης μεταξύ αδερφών είτε λόγω της ντροπής που έχουμε αισθανθεί ως παιδιά, της καταπίεσης ως έφηβοι, της  χειραγώγησης, του σεξισμού, των έμφυλων στερεοτύπων, της εξάρτησης, του έρωτα του ανεκπλήρωτου, της τοξικής αρρενωπότητας, του φόβου, του πόνου του βωβού, του τρόμου που σε παραλύει, του πανικού που σε μουδιάζει, του φόβου που και σε κάνει να κατουρηθείς επάνω σου….και όλα αυτά σιωπηλά, μουλωχτά και ήσυχα για να μη μας ακούσουν οι γείτονες.

Αυτό είναι το δικό μας Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα…και όλοι μας, πιστεύω, έχουμε κάνει μια επίσκεψη απ’ αυτό.

-Πώς επιδρά η αυταρχική μητέρα στις ζωές των υπόλοιπων γυναικών;

-Βρισκόμαστε σε ένα άχρονο σήμερα, σε ένα σπίτι στο οποίο η ηγετική μορφή της μάνας φράζει οποιαδήποτε δίοδο αναπνοής, ζωής, έρωτα, ελευθερίας από τις κόρες της. Η Μπερνάρντα Άλμπα θέτει κανόνες και όρια με τα οποία  ακινητοποιεί το γυναικείο σύστημα στο οποίο ανήκει, τις 5 κόρες της, την μητέρα της καθώς και τις δύο υπηρέτριες του σπιτιού. Το «άσε με να φύγω μητέρα» είναι μια φράση μέσα στο έργο τόσο πυρηνική που κυκλώνει την βασική πρόθεση των γυναικών αυτού του σπιτιού.

mpernarnta_almpa2.jpg

-Στο σκηνοθετικό σας σημείωμα αναφέρετε πως η παράσταση αυτή είναι αφιερωμένη στις γυναίκες. Γιατί;

-Χτίζουμε αυτή τη παράσταση σχεδόν ένα χρόνο. Όταν ξεκινήσαμε τις πρόβες μετά από περίπου μία εβδομάδα μας έπιασε το δεύτερο lockdown. Συνεχίσαμε μέσω διαδικτύου. Όσο, λοιπόν, δουλεύαμε το δύσκολο αυτό κείμενο, τον Ιανουάριο άρχισε αν εμφανίζεται το ελληνικό κίνημα του «Metoo»  μετά από την δημόσια αφήγηση της Σοφίας Μπεκατώρου. Η τόλμη της άνοιξε τον δρόμο και σε άλλες γυναίκες και σε άλλους άνδρες για να μιλήσουν,  να βρουν την δύναμη να καταγγείλουν τους θύτες τους. Όλη αυτή η διαδρομή που ξεκίνησε τον προηγούμενο Γενάρη μάς ξύπνησε μνήμες που τις είχαμε θάψει, στιγμές που νομίζαμε ότι ήταν «έλα, μωρέ ντάξει.. φυσιολογικό είναι, σου την έπεσε»…όμως δεν ήταν. Και μετά ήρθαν και οι γυναικοκτονίες και εκεί παγώσαμε. Η λίστα με τις δολοφονημένες γυναίκες από το χέρι συγγενικού προσώπου είναι μεγάλη και διαρκώς ανεβαίνει.

Και αρχίσαμε να συνειδητοποιούμε ότι τα κορίτσια αυτού του Σπιτιού, τα κορίτσια της Μπερνάρντα Άλμπα αν ζούσανε στον κόσμο αυτό, αν τα κατάφερναν να επιβιώσουν ίσως κάποια στιγμή να σπάζανε τα δεσμά τους και να λέγανε κι αυτές «Μetoo». Και οι πληγές δεν θα κλείνανε, όμως το  πύον θα σταματούσε να τρέχει και κάπως..ίσως ο πόνος να μαλάκωνε.

H έμφυλη βίαγια είναι εδώ. Οι έμφυλες διακρίσεις είναι εδώ. Έχουμε τεράστιο δρόμο να διανύσουμε μέχρι την ουσιαστική ισότητα. Δεν είναι μόνο τα σεξουαλικά εγκλήματα αλλά οποιαδήποτε μορφήβίας / κακοποίησηςη οποία αφορά στο γυναικείο φύλο.

Η παράσταση, λοιπόν, είναι αφιερωμένη στη Σόφια, στην Ελένη, στην Καρολάιν, στη Σβετλάνα- Φωτεινή, στην Κλειώ,  στη Νεκταρία, στη Γαρυφαλλιά, στην Άννα, στην Μαρία, στην Τασούλα, στη μάνα μας , στη γιαγιά μας, στην αδερφή μας και σε όλες τις γυναίκες αυτού του κόσμου.

-Πόσο επίκαιρο είναι το έργο ;

-Για  όλους αυτούς τους παραπάνω λόγους δεν θα μπορούσε να είναι πιο επίκαιρο. Δυστυχώς η βία είναι διαχρονική, παγκόσμια και επίκαιρη.

 

-Η παράσταση μετά την online διαδρομή της ανεβαίνει στη σκηνή. Πώς νιώθετε για την επιστροφή στις δια ζώσης παραστάσεις;

-Η χαρά μας είναι μεγάλη διότι το θέατρο χρειάζεται θεατές. Είναι μια ζωντανή αλληλεπίδραση, μια ενεργειακή διαπραγμάτευση που δεν αντικαθίσταται. Βεβαίως, έγινε μια τεράστια προσπάθεια για να προσεγγίσουμε μια πιο κινηματογραφική μορφή για την on line  εκδοχή της παράστασης και είμαστε πολύ περήφανοι γι’αυτό, διότι ήταν κάτι πρωτόγνωρο για όλους μας και το χαρήκαμε. Αλλά, η σχέση  θεατή –ηθοποιού ειδικά σε έναν χώρο όπως το Φουαγιέ της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών που θα παιχτεί η παράσταση, όπου αυτά τα δύο συστήματα, κυριολεκτικά, αναπνέουν μαζί, είναι κάτι το συγκλονιστικό. Πρόκειται για μια εμπειρία.

Σας προσκαλούμε, λοιπόν, στο Σπίτι μας!

Σας ευχαριστώ πολύ για την υπέροχη συνέντευξη και σας περιμένουμε!

 

Ταυτότητα παραγωγής

Μετάφραση: Νίκος Γκάτσος, Σκηνοθεσία/ Προσαρμογή κειμένου/ Μουσική επιμέλεια: Εύη Σαρμή, Σκηνικά/ κοστούμια: Αλέξανδρος Πιεχόβιακ, Μουσική: Κωστίκα Τσολάκου (Kostika Çollaku), Επιμέλεια κίνησης /Χορογραφία: Ιωάννα Δεμερτζίδου, Φωτισμοί: Άρης Βακός, Μουσική διδασκαλία: Χρύσα Τουμανίδου, Επιμέλεια σκηνικού & φροντιστηριακού υλικού: Άννα Μαρία Βάσιακ, Βοηθός σκηνοθέτη/ Κινησιολόγου: Μάρα Μαλγαρινού, Οργάνωση Παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη.

Διανομή

Μπερνάρντα Άλμπα: Μαρία Χατζηιωαννίδου

Μαρία Χοσέφα: Λίλιαν Παλάντζα

Ανγκούστιας: Χρύσα Ζαφειριάδου

Μαγδαλένα: Μομώ Βλάχου

Αμέλια: Ελένη Θυμιοπούλου

Μαρτίριο: Ιωάννα Δεμερτζίδου

Αδέλα: Χρυσή Μπαχτσεβάνη

Πόνθια: Ιωάννα Παγιατάκη

Υπηρέτρια: Ελευθερία Αγγελίτσα

Κορίτσι: Μάρα Μαλγαρινού

Την εικαστική αποτύπωση της αφίσας υπογράφει η Σιμώνη Γρηγορούδη

Πληροφορίες

Φουαγιέ Θεάτρου ΕΜΣ

Πρεμιέρα: Σάββατο 20 Νοεμβρίου, 21.00. Παραστάσεις: Τετάρτη, Κυριακή (19.00), Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο (21.00).

*Κατάλληλο για άνω των 16 ετών

Διάρκεια παράστασης: 110 λεπτά. Δεν υπάρχει διάλλειμα.

Προπώληση: www.ntng.gr | VIVA.GR | 11876 |WIND

Κεντρικό Εκδοτήριο Βασιλικού Θεάτρου:  Δευτέρα – Κυριακή (08:30-21:30)

Εκδοτήριο ΕΜΣ:Τετάρτη- Κυριακή (14.00- 22.00)

Εκδοτήριο Μονής Λαζαριστών: Τετάρτη- Κυριακή (14.00- 22.00)

Εκδοτήριο ΚΘΒΕ Πλατείας Αριστοτέλους:  Τρίτη- Σάββατο (11:00-19:00)

Γενική είσοδος: 10€, Φοιτητικό/ Άτομα άνω των 65 ετών: 8€. Ομαδικό εισιτήριο (για κρατήσεις άνω των 10 ατόμων): 7€. Απαραίτητη η προαγορά των εισιτηρίων, κατόπιν τηλεφωνικής κράτησης (Δευτέρα- Παρασκευή, πρωινές ώρες τηλ.: 2315200012). Άνεργοι: 5€. ΑΜΕΑ: Δωρεάν με έκδοση εισιτήριου από τα ταμεία έως και 2 ώρες πριν από την παράσταση αυστηρά, με την επίδειξη σχετικής κάρτας. Ατέλειες: Δωρεάν 10 θέσεις ανά παράσταση με έκδοση εισιτήριου  από τα ταμεία έως και 2 ώρες πριν από την παράσταση αυστηρά.

*Οι σκηνές του ΚΘΒΕ λειτουργούν ως covid free χώροι για θεατές που έχουν εμβολιαστεί και με τις δύο δόσεις του εμβολίου κατά της COVID-19 ή έχουν νοσήσει εντός του τελευταίου εξαμήνου. Για την είσοδό σας στην παράσταση είναι απαραίτητη η επίδειξη πιστοποιητικού πλήρους εμβολιασμού, είτε πιστοποιητικού νόσησης καθώς και πιστοποιητικού ταυτοπροσωπίας (αστυνομική ταυτότητα, διαβατήριο, δίπλωμα οδήγησης). H προσέλευση ανηλίκων (από 12 και άνω) προϋποθέτει την επίδειξη πιστοποιητικoύ εμβολιασμού ή νόσησης και ανηλίκων (από 4 έως 11 ετών) αρνητικού self test με ισχύ 24 ωρών.

*Οι πρόβες και οι βιντεοσκοπήσεις του έργου, πραγματοποιήθηκαν κατόπιν ειδικής άδειας της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας, και έλαβαν χώρα με αυστηρή τήρηση από πλευράς συντελεστών όλων των απαραίτητων υγειονομικών μέτρων ασφάλειας αφού προηγουμένως διενεργήθηκαν και όλα τα απαιτητά covid test.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δολοφονία Λυγγερίδη: Στη φυλακή για ναρκωτικά 3 από τους συλληφθέντες
Από την ομάδα των κατηγορουμένων που βρέθηκαν σήμερα στα δικαστήρια, τρεις αντιμετωπίζουν μόνο κατηγορίες σχετικά με ναρκωτικά
Δολοφονία Λυγγερίδη: Στη φυλακή για ναρκωτικά 3 από τους συλληφθέντες
Ημαθία: Ελεύθερος ο ιδιοκτήτης αλόγων που συνελήφθη για σεξουαλική παρενόχληση μαθητριών
Οι δύο μαθήτριες εξετάστηκαν από παιδοψυχολόγο ενώ καταθέσεις έδωσαν και οι γονείς τους
Ημαθία: Ελεύθερος ο ιδιοκτήτης αλόγων που συνελήφθη για σεξουαλική παρενόχληση μαθητριών