Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Γρηγόρης Μήτας: «Σήμερα καμία ανοχή δεν πρέπει να δικαιολογείται»

Ο σκηνοθέτης επιστρέφει στο ΚΘΒΕ για την παράσταση «Ο εφιάλτης του κυρίου Κάκου» που θίγει το θέμα της έμφυλης βίας

Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη

 

Το θέμα της έμφυλης βίας, την προσπάθεια αποσιώπησης και αντιμετώπισής της, θίγει η παράσταση «Ο εφιάλτης του κυρίου Κάκου» που έχει την συγγραφική και σκηνοθετική υπογραφή του Γρηγόρη Μήτα και ανεβάζει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.

Η υπόθεση  ξεδιπλώνεται σε έξι σκηνές, στη διάρκεια μιας οντισιόν, στο «στρατηγείο- στούντιο» του σκηνοθέτη κυρίου Κάκου- μια ιδιότυπη «φυλακή» δημιούργημα του αρρωστημένου ψυχισμού του-. Εκεί παρακολουθούμε την αγωνία, το άγχος, το φόβο των κοριτσιών που τελικά, υφίστανται την κακοποιητική συμπεριφορά του. Όλα αυτά μέχρις ότου αλλάξουν οι ρόλοι και από θύτης γίνεται θύμα ο ίδιος….

Ο κύριος Μήτας μιλώντας στο TyposThes με αφορμή την πρεμιέρα της παράστασης που έχει οριστεί για την Παρασκευή 14 Ιανουαρίου στο Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών τόνισε πως «Είναι σημαντικό να ενημερωνόμαστε για το τι συνιστά κακοποίηση και να την καταγγέλλουμε από όπου κι αν αυτή προέρχεται».

Απαντώντας σε ερώτησή μας για τις κακοποιητικές συμπεριφορές στον χώρο του θεάτρου που ήρθαν στο «φως» τελευταία δήλωσε πως αυτό δείχνει την πρόθεση δραστικών επεμβάσεων για να «αναπνεύσει» ελεύθερα ο χώρος και να εξυγιανθεί. Μίλησε για τον κεντρικό ήρωα του έργου, αλλά και για τον ρόλο σχολείου και οικογένειας στα θέματα βίας. Παράλληλα αναφέρθηκε στο ελληνικό έργο το οποίο τιμά στην μακρόχρονη επαγγελματική πορεία του, αλλά και για την επιστροφή του στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.

efialtis_kakoufoto_tasos_thomogloy.jpg

-Μέσα στο 2021 ήρθαν στο φως πολλές κακοποιητικές συμπεριφορές. Ορισμένες από αυτές ήταν και στο χώρο του θεάτρου. Πόσο αυτά τα γεγονότα σας επηρέασαν;

-Στις ιδιαίτερες συνθήκες της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων που βιώνουμε, η βία, είναι αλήθεια πως εκδηλώθηκε σε πολλές και διαφορετικές μορφές και βρέθηκε, δυστυχώς, στο επίκεντρο των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε σήμερα ως κοινωνία.  Βέβαια, το φαινόμενο αυτό υπήρχε πάντα. Οι «κακοποιητές» δρούσαν πάντα στη σκιά με «σύμμαχο» την κοινωνική αποσιώπηση, την κοινωνική «συνενοχή» -αν θέλετε- ή την μη αναγνώριση κάποιων συμπεριφορών ως κακοποιητικών -γιατί δεν υπήρχαν  ευδιάκριτα τα όρια- με αποτέλεσμα την  ατιμωρησία των θυτών. Τώρα όσον αφορά στο θέατρο, θεωρώ εξαιρετικά λυπηρό άνθρωποι να «κακοποιούν» άλλους ανθρώπους και δη με πρόσχημα την Τέχνη, ωστόσο, όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι τέτοιες συμπεριφορές δεν υπάρχουν μόνον στον συγκεκριμένο χώρο αλλά σε όλη την κοινωνία. Ωστόσο, το γεγονός ότι ο χώρος αυτός αντέδρασε και δημοσιοποίησε τέτοια περιστατικά δείχνει την πρόθεσή του να επέμβει δραστικά για να «αναπνεύσει» ελεύθερα ο χώρος και να εξυγιανθεί. Όσο δεν πέφτει φως σε αυτές τις καταστάσεις τα εγκλήματα αυτά θα αναπαράγονται, τα θύματα δεν θα αντιδρούν και οι θύτες θα εξακολουθούν να δρουν ανενόχλητοι. Είναι σημαντικό, λοιπόν, να ενημερωνόμαστε για το τι συνιστά κακοποίηση και να την καταγγέλλουμε από όπου κι αν αυτή προέρχεται. Εμένα, προσωπικά με επηρέασε τόσο βαθιά αυτό το θέμα που με έβαλε στη διαδικασία να γράψω ένα έργο πάνω σε αυτό:  τον «Εφιάλτης του κυρίου Κάκου» που θα παρουσιαστεί από το ΚΘΒΕ με την ευχή να γίνει αφορμή για μία ακόμα αναφορά και συζήτηση για ισότιμη συνύπαρξη.

-Σε παλαιότερους χρόνους αυταρχικές συμπεριφορές δικαιολογούνταν. Σήμερα πλέον φαίνεται πως δεν υπάρχει ανοχή. Τι έχει αλλάξει;

-Σήμερα καμία ανοχή δεν πρέπει να δικαιολογείται. Οφείλουμε να συνεχίσουμε να «φωτίζουμε» τις συμπεριφορές αυτές και τις πτυχές τους χωρίς φόβο. Κάποιοι «μπήκαν» μπροστά πρέπει και όλοι οι άλλοι να ακολουθήσουμε το δρόμο αυτό που «ανοίχτηκε» και που οδηγεί στην κάθαρση. Ελπίζω, να έχει πραγματικά αλλάξει κάτι μέσα μας και να μην κλειστούμε πάλι στην εσωστρέφειά μας μόλις ο «θόρυβος» των καταγγελιών κοπάσει. Πρέπει να τελειώνουμε, επιτέλους, με τον φόβο και τη σιωπή.

efialtis_kakou4.jpg

-Πώς πλάσατε τον πρωταγωνιστή του έργου; Και γιατί του δώσατε αυτό το όνομα;

-Ο κεντρικός ήρωας του έργου μου «γεννήθηκε» στο μυαλό μου θεατρικά με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ώστε να είναι αναγνωρίσιμος από την κοινωνία και να αποτελεί ένα εύληπτο παράδειγμα «κακοποιητή». Είναι ένας «εξουσιαστής» σκηνοθέτης, επηρμένος, σνομπ, κτητικός, βίαιος, ένας διαστροφικός δυνάστης που εξαπατά και κακοποιεί νέες ηθοποιούς που προσέρχονται στις «παγίδες»  οντισιόν που διοργανώνει με πρόσχημα την Τέχνη.

Το Μάκι -σχετίζεται με τον «Μάκι τον φονιά» από την « Όπερα της πεντάρας» του Μπ. Μπρεχτ και το  Κάκος υποδηλώνει το αυτονόητο, αυτός που έχει κακές, πονηρές προθέσεις και κίνητρα. Στα αγγλικά ο τίτλος αποδόθηκε ως “Mr Schitt's nightmare” που επίσης είναι εύστοχος και αποδίδει όλο το νόημα.

-Πόσο σημαντικό είναι να μπορούν να μιλούν τα θύματα της έμφυλης βίας;

-Είναι το Α και το Ω για την εξάλειψη του φαινόμενου. Η αποσιώπησή του όχι μόνον δεν βοηθάει στην αντιμετώπισή του αλλά συντελεί το κοινωνικό αυτό φαινόμενο να παίρνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις.

-Ποιος ο ρόλος της οικογένειας, του σχολείου και της πολιτείας σε θέματα τόσο σημαντικά όπως αυτό της έμφυλης βίας;

-Η σιωπή θα σπάσει, ο φόβος θα γίνει φόβος του θύτη όταν η κοινωνία μας «επανεκπαιδευτεί».

Τα στερεότυπα ανατρέπονται μέσα από την οικογένεια, την παιδεία, την κουλτούρα μιας κοινωνίας.

-Πρόκειται για ένα σύγχρονο ελληνικό έργο. Πόσο δίνεται η ευκαιρία σε νέα κείμενα να ανεβούν στη σκηνή; Τι εμποδίζει από το να τα βλέπουμε να παρουσιάζονται συχνότερα στο κοινό;

- Πιστεύω πολύ στο νεοελληνικό έργο και το έχω αποδείξει έμπρακτα μέσα στα χρόνια με τις επιλογές των έργων που έχω σκηνοθετήσει μέχρι σήμερα. Είναι γεγονός ότι υπάρχει μια τεράστια επιφύλαξη απέναντι στα νεοελληνικά έργα αφενός γιατί δεν θεωρούνται «δοκιμασμένα» στο χρόνο και αφετέρου γιατί ανεβάζουν το κόστος μιας παραγωγής αφού πρέπει να καταβάλλονται συγγραφικά δικαιώματα στον δημιουργό. Έτσι επιλέγονται περισσότερο τα κλασικά έργα που είναι δωρεάν. Αυτό, όμως, έχει ως αποτέλεσμα να χάνεται ένα σημαντικό κομμάτι του σύγχρονου πολιτισμού μας και να μην δίνονται ευκαιρίες σε νέους συγγραφείς να παρουσιάσουν το έργο τους. Η νεοελληνική δραματουργία πρέπει να προχωρήσει, πρέπει να έχει μέλλον στη χώρα που «γέννησε» το θέατρο.

grigoris_mittas.jpg

-Με αυτό το έργο συνεργάζεστε μετά από πολλά χρόνια με το ΚΘΒΕ. Πώς νιώθετε για αυτή την επιστροφή;

-Αισθάνομαι ιδιαίτερη τιμή, συγκίνηση και ευθύνη που «επιστρέφω» στο Θέατρο από το οποίο ξεκίνησα και «ωρίμασα» θεατρικά διανύοντας μια διαδρομή μαθητείας, προσωπικής καλλιτεχνικής αναζήτησης και εξέλιξης.

-Τι ελπίζετε για το νέο έτος;

-Εύχομαι και ελπίζω να παραμείνουμε υγιείς και δημιουργικοί και σύντομα να μπορούμε να «συναθροιζόμαστε» στα θέατρα χωρίς μέτρα ασφαλείας, χωρίς επιφύλαξη, χωρίς φόβο.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία- Σκηνικά- Κοστούμια- Μουσική επιμέλεια: Γρηγόρης Μήτας, Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος, Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Καραμήτρη, Βοηθός σκηνογράφος-ενδυματολόγος: Δανάη Πανά, Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου, Σχεδιασμός δημιουργικού: Σιμώνη Γρηγορούδη, Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης): Γιώτα Ορφανίδου.

efialtis_afisa_site.jpg

Διανομή (με σειρά εμφάνισης)

Γιάννης Χαρίσης: Μάκι Κάκος (Σκηνοθέτης)

Κορίνα Αθανασούλα: Ηθοποιός (Lecoq)

Ελευθερία Τέτουλα: Μαρία (Φοιτήτρια Ιατρικής).

Τραγουδίστρια

Χριστίνα Μαγκάκη: Βάλια (Τραγουδίστρια, αδελφή της Μαρίας).

Στην αρχή της παράστασης ακούγονται με σειρά εμφάνισης, οι ηθοποιοί: Νατάσσα Δαλιάκα, Κλειώ Δανάη Οθωναίου, Μαριάννα Αβραμάκη, Μαριάννα Πουρέγκα.

Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά, χωρίς διάλειμμα.

Χρήσιμα

Παραστάσεις από 14/1/22: Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00, Τετάρτη και Κυριακή στις 19.00.

Πληροφορίες και προπώληση εισιτηρίων στο τηλ. 2315 200200 και στα ταμεία του ΚΘΒΕ

-Πλατεία Αριστοτέλους: Τρίτη - Σάββατο, 11:00 - 19:00

 -Βασιλικό Θέατρο (30ής Οκτωβρίου, Θεσσαλονίκη): Δευτέρα - Κυριακή, 8:30 - 21:30 

-Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (Εθ. Αμύνης 2, Θεσσαλονίκη): Τετάρτη - Κυριακή, 14:00 - 21:30

 -Θέατρο Μονής Λαζαριστών (Κολοκοτρώνη 25, Σταυρούπολη): Τετάρτη - Κυριακή, 14:00 - 21:30.

Προπώληση: VIVA.GR | 📞 11876 | WIND | PUBLIC | MEDIAMARKT.

Για τις παραγωγές του ΚΘΒΕ που παρουσιάζονται στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών και στο Φουαγιέ του Θεάτρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών:  Κανονικό εισιτήριο: 10€, Εκπτωτικό εισιτήριο 8€ (Φοιτητικό, Άτομα άνω των 65), Ομαδικό εισιτήριο: 7€ (για κρατήσεις άνω των 10 ατόμων). Απαραίτητη η προαγορά των εισιτηρίων κατόπιν τηλεφωνικής κράτησης Δευτέρα με Παρασκευή, πρωινές ώρες, στο τηλέφωνο 2315 200012.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ