Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Τρία χρόνια MOMus στη Θεσσαλονίκη

Άντεξε στην πανδημία, προσέλκυσε περισσότερο κοινό και έκανε πολλαπλές δράσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα - Τι ετοιμάζει για το 2022

Της Λεμονιάς Βασβανη

 

«Γεμάτη παλμό, συγκινήσεις και αίσθηση δημιουργικότητας» ήταν η πρώτη τριετία λειτουργίας του MOMus. Έχοντας να αντιμετωπίσει τα πολλαπλά εμπόδια που έβαλε η πανδημία, κατάφερε να παραμείνει ενεργό, να διατηρήσει επαφή με το κοινό του, αλλά και να μεγαλώσει το ενδιαφέρον των φιλότεχνων.

Όπως ανέφερε το μεσημέρι της Τετάρτης ο πρόεδρος του ΔΣ MOMus κ. Ανδρέας Τάκης: «Ζήσαμε μια διετία που είχε μια σκοτεινιά. Αλλά και τις τελευταίες ημέρες η καθημερινότητά μας έχει σκιαστεί από τις τραγικές εξελίξεις στην Ουκρανία». Ο ίδιος κάνοντας έναν μίνι απολογισμό είπε πως «Στα χρόνια που λειτουργεί το Momus υπήρξαν δυσκολίες γιατί έπρεπε να διαχειριστεί τα προβλήματα που προέκυψαν από την πανδημία. Η εμπειρία που αποκτήσαμε σε αυτό το κομμάτι ήταν πολύτιμη. Δεν διακόψαμε στιγμή την λειτουργία μας αλλά βρήκαμε και νέους τρόπους επαφής. Κάναμε 85 μεγάλες εκθέσεις, 20 διεθνή συνέδρια και 50 δράσεις δρόμου. Ανοίξαμε την απεύθυνσή μας σε μεγαλύτερο κοινό, σε ΑμεΑ, νεολαία, LGBTQ, κα. Το MOMus είναι σαν ένα παιδί που του δώσαμε ζωή. Και ως διοίκηση νιώθουμε ως ότι βάλαμε σταθερές βάσεις και έχουμε μια κατεύθυνση στο πού και πώς λειτουργεί ο οργανισμός αυτός».

Ο ίδιος αναφέρθηκε και στην διοικητική δομή του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης, αλλά και και στο γεγονός πως η ανάδειξη των πέντε καλλιτεχνών διευθυντών του θα γίνεται μέσω διεθνών διαγωνισμών. Ενδεικτικά τόνισε ότι η ανάδειξη της Ηρούς Κατσαρίδου ως νέας διευθύντρια Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης έγινε μετά από διεθνή διαγωνισμό, ενώ στην τελική φάση βρίσκονται οι διαγωνισμοί για τους υπόλοιπους διευθυντές.

Στο ότι το MOMus κατάφερε να κρατήσει μαζί του το κοινό ακόμη και όταν τα μουσεία ήταν κλειστά λόγω λοκντάουν εστίασε η Μαρία Τσαντσάνογλου, αν. γενική διευθύντρια MOMus & διευθύντρια Μουσείου-Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, υπογραμμίζοντας ιδιαίτερα την σημασία των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που έγιναν εκείνη την περίοδο. «Δώσαμε τον καλύτερο εαυτό μας. Αν και υποστελεχωμένος οργανισμός, το MOMus απαρτίζεται από μια πολύ δεμένη ομάδα ανθρώπων», σημείωσε. Για το τι περιλαμβάνει η νέα χρονιά στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη είπε πως θα συνεχιστεί η ανάδειξη της Συλλογής Κωστάκη με προσπάθεια να συνδεθεί με την επικαιρότητα. Όπως εξήγησε η θεματική που προτείνεται είναι η «Οργανική Παιδεία» (4/6/22-26/2/23). Επίσης θα παρουσιαστεί μέρος δωρεάς έργων από το ίδρυμα John Boll του University of South California, θα συνεχιστούν εκπαιδευτικά προγράμματα, συνέδρια και ξεναγήσεις.

Στον... πάγο ο δανεισμός έργων από τη Μόσχα

Θα υπάρξουν συνεργασίες με μουσεία του εξωτερικού, ωστόσο λόγω των πρόσφατων εξελίξεων με την Ουκρανία, δεν θα γίνουν οι προγραμματισμένοι δανεισμοί έργων από το Εβραϊκό Μουσείο Μόσχας. 

Το MOMus, συμμετέχει στο πρόγραμμα "Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός" που θα εστιάσει στα εκατό χρόνια από την Μικρασιατική Καταστροφή, ενώ ο οργανισμός θα απευθύνει ανοιχτή πρόσκληση στο κοινό για να καταθέσει ένα κειμήλιο από την εποχή εκείνη και το οποίο θεωρεί σημαντικό, συνοδευόμενο από ένα μικρό κείμενο. Το υλικό που θα συγκεντρωθεί θα αποτελέσει έμπνευση για μια ημερίδα ή συζήτηση.

Στις νέες εκθέσεις του 2022 αναφέρθηκε η Συραγώ Τσιάρα, αν. διευθύντρια Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης  (ανάμεσα τους και μία στον Juri Lotman27/8-25/9) ενώ ανακοίνωσε πως η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Νοέμβριος 22 – Μάρτιος 23) θα έχει ως θέμα την «Γεωκουλτούρα». «Θέλουμε να κάνουμε μια επανασύνδεση γης και κουλτούρας. Να δούμε ξανά την διαχείριση των πόρων, και να αντιμετωπίσουμε εναλλακτικά τα όσα βιώνουμε», σχολίασε η κυρία Τσιάρα. Συμπλήρωσε πως ετοιμάζεται η έκθεση «Κοινό κτήμα» όπου θα παρουσιαστούν τα 45 νέα έργα σύγχρονης τέχνης που αποκτήθηκαν με βοήθεια από το ΥΠΠΟΑ, αλλά και έργα από δωρεές που αποκτήθηκαν τα τελευταία τρία χρόνια.

Να σημειωθεί ότι στο Μουσείο έως 27/3  φιλοξενείται η έκθεση «Υφάνσεις εκ νέου».

Η Ηρώ Κατσαρίδου, διευθύντρια Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης μίλησε για την πετυχημένη πορεία της Photobiennale (σημ. η έκθεση «Μαρτυρίες βλέμματα 1971-2021» με φωτογραφίες από το πρακτορείο Magnum συνεχίζεται έως 20/3) που όπως είπε «είχε καλή αποδοχή και επισκεψιμότητα». Πρόσθεσε πως ο προγραμματισμός του Μουσείου Φωτογραφίας θα κινηθεί σε δύο άξονες: ανάδειξης της ιστορικής φωτογραφίας και της τέχνης της φωτογραφίας. Στις εκθέσεις του ’22 περιλαμβάνονται μια για τον Fred Boissonnas (8/9/22-8/1/23), αλλά και το "landscape stories" με αποτύπωση τοπίου από Έλληνες δημιουργούς τελευταίων δύο δεκαετιών (8/3-28/8/22). Θα συνεχιστούν τα εκπαιδευτικά προγράμματα και σεμινάρια, αλλά και συνεργασίες με φορείς της πόλης.

Διπλό Inspire project, συνεργασίες με ΦΚΘ, προξενείο των ΗΠΑ και άλλους φορείς, αλλά και πολλαπλές εκδοχές για τα «Πολύτροπα» περιλαμβάνονται στις δράσεις του Πειραματικού Κέντρου Τεχνών όπως ανέφερε η αναπληρώτρια διευθύντριά του Θούλη Μισιρλόγλου.

Στον χώρο του θα εγκαινιαστεί το Σάββατο η έκθεση «Η κλωστή ως συμβάν» (διάρκεια 5/3-5/6/22).

Τέλος στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά  όπως ανέφερε ο προϊστάμενός του κ. Γιάννης Μπόλης θα γίνει έκθεση με θέμα «Το εργαστήριο του γλύπτη» (31/3-1/9/22) με τη συμμετοχή 11 Ελλήνων καλλιτεχνών και την έκδοση σχετικού καταλόγου με πλούσιο αρχειακό υλικό, αλλά και μια έκθεση για την Χρύσα Βαρδέα (Chryssa) με προτεινόμενο τίτλο «Chryssa Light Negative Positive» (22/911/12/22).

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

Η Ρωσία ανακοίνωσε 2ο γύρο συνομιλιών – Ο όρος που βάζει η Ουκρανία

Θεσσαλονίκη: Έκκληση για σπίτια και δωμάτια στους πρόσφυγες από την Ουκρανία

Πόλεμος στην Ουκρανία: SOS για κίνδυνο επίθεσης σε πυρηνικό σταθμό (VIDEO)

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η GenZ δεν πάει για δουλειά – Τι δείχνουν τα στοιχεία, η σύγκριση με την Ευρώπη
Τα στοιχεία του 2023, που είναι και τα πιο επίκαιρα, φέρνουν την Ελλάδα στην 3η θέση από το τέλος με ποσοστό απασχόλησης 52,6%
Η GenZ δεν πάει για δουλειά – Τι δείχνουν τα στοιχεία, η σύγκριση με την Ευρώπη