Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Νικόλας Βαγιονάκης: «Ο άνθρωπος δεν μαθαίνει από τα λάθη του»

Με αφορμή τις παραστάσεις του «Μεφίστο», ο δημιουργός μίλησε μαζί μας

Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη

 

Την ιστορία του ηθοποιού Χέντρικ Χέφγκεν, αντλώντας έμπνευση από το καμπαρέ και το Βερολίνο του Μεσοπολέμου αφηγείται το «Μεφίστο», μία παράσταση βασισμένη στο σκοτεινό αντιφασιστικό μυθιστόρημα του Klaus Mann “Mephisto”.

Ακολουθώντας την πορεία του Χέφγκεν από το ξεκίνημά του στο Θέατρο Τέχνης του Αμβούργου το 1926 μέχρι το 1936 που αναδεικνύεται σε λαμπερό αστέρι του Τρίτου Ράιχ, το έργο αφηγείται την ιστορία του καλλιτέχνη που απαρνείται το κομμουνιστικό παρελθόν του, προδίδει τα ιδανικά και τις αξίες του και, συνάπτοντας συμφωνία με τον διάβολο, μεταμορφώνεται σε «μαϊμού της εξουσίας», σε έναν «παλιάτσο που διασκεδάζει δολοφόνους». Οι ηθικές συνέπειες της προδοσίας του, όμως, μετατρέπουν τα όνειρά του σε εφιάλτη.

«Πρόκειται για ένα συγκλονιστικό κείμενο που ξεπερνάει την εποχή του και καταπιάνεται με την ανθρώπινη ύπαρξη σε όλο το φάσμα της», ανέφερε στο TyposThes ο Νικόλας Βαγιονάκης που υπογράφει τη σκηνοθεσία, έχει επεξεργαστεί το κείμενο και κάνει και την ερμηνεία. Με αφορμή τις παραστάσεις στο Θέατρο Τ (Αλ Φλέμινγκ 16) μιλήσαμε μαζί του για το έργο αυτό του Klaus Mann, για «τον άνθρωπο που δυστυχώς δεν μαθαίνει από τα λάθη του» και δεν εκτιμάει αυτό που έχει, αλλά και για την σχέση του ίδιου  με το θέατρο. «Όσο μεγαλώνω νιώθω ότι φτάνω στο μεδούλι του», ανέφερε ο κ. Βαγιονάκης.

 

-Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το μυθιστόρημα του Klaus Mann; Τι ξεχωρίσατε στο κείμενό του;

-Θεωρώ ότι το μυθιστόρημα ΜΕΦΙΣΤΟ του Κλάους Μανν -που μόνο μυθιστόρημα δεν είναι καθώς όλα τα πρόσωπα ειναι υπαρκτά, με διαφορετικά ονόματα για ευνόητους λόγους- είναι ένα μοναδικό και διαχρονικό διαμάντι της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Ένα συγκλονιστικό κείμενο που ξεπερνάει την εποχή του και καταπιανεται με την ανθρώπινη ύπαρξη σε όλο το φάσμα της, από το μεγαλείο μέχρι την χυδαιότητα.

synedeuxi_bagionakis.jpg

-Ο κεντρικός ήρωας χάνει τα ιδανικά του όμως υποστηρίζει πως σε όλο αυτό που συμβαίνει με το Γ΄ Ράιχ είναι ουδέτερος. Πόσο αμέτοχος είναι εν τέλει ο κεντρικός ήρωας;

-Ο ηθοποιός Χέντρικ Χέφγκεν  ξεπουλάει τα ιδανικά και τις αξίες του στους δολοφονους του Τρίτου Ράιχ προκειμένου να επιβιώσει και να καθιερωθεί σαν πρωταγωνιστής και διευθυντής στο Εθνικό Θέατρο που ανήκει πλέον στους αδίστακτους φασίστες. Η πρόθεση να προδώσει φίλους, συνεργάτες, συγγενείς δεν είναι σκοπός του, αλλά η μεγαλομανία, η φιλοδοξία και ο ναρκισισμός με άλλοθι την τέχνη , τον κάνει να εθελοτυφλεί και να θεωρεί τον εαυτό του ουδέτερο.

Όμως, οι ενοχές, τα αδιέξοδα και οι συνέπειες θα είναι οδυνηρές. Συνένοχος, θα έλεγα πως είναι ο πιο ήπιος χαρακτηρισμός. Απαράδεκτος. Ασυγχώρητος είναι οι λέξεις που χαρακτηρίζουν μια τέτοια οντότητα.

-Πού «κουμπώνει» το έργο στο σήμερα;

-Όπως ανέφερα και πριν το έργο αυτό υπενθυμίζει μια θλιβερή περίοδο της ανθρώπινης ιστορίας, ώστε ποτέ να μην επαναλειφθεί.  Το κακό, όμως, είναι ότι ο άνθρωπος ότι και να παθαίνει δεν μαθαίνει απο τα λάθη του. Οι συνθήκες αλλάζουν αλλά η ιστορία επαναλαμβάνεται. Ο ανθρωπος ποτέ δεν μπορεί να εκτιμήσει αυτό που έχει. Πάντα κάτι λείπει πάντα θα νοιώθει ανεπάρκεια. Αυτό σηματοδοτεί  την απληστία, την αχαριστία και κατ’ επέκταση την καταστροφή. Δυστυχώς.

mefisto_2.jpg

-Πώς μπορεί κανείς να μείνει πιστός στα όνειρά και στα ιδανικά του;

-Αν  συνειδητοποιήσει και δεν ξεχνάει την φθαρτότητα της μικρής ζωής του ίσως θα βρει το νόημα την ουσία της ζωής του με υγιή όνειρα και ιδανικά.

-Τι κρατάτε από την πορεία σας στο θέατρο και ποιο το δικό σας όραμα για αυτή την τέχνη;

-Το θέατρο για μένα όσο ωριμάζω είναι υπαρξιακό ζήτημα. Προτεραιότητα. Στάση ζωής. Κυτταρική ανάγκη. Όσο μεγαλώνω, νοιώθω  ότι το υποστηρίζω πολύ πιο ουσιαστικά. Φτάνω στο μεδούλι.

-Ποια τα επόμενα βήματά σας;

-Να έχουν διάρκεια οι παραστάσεις και να εξελίσσονται είναι ο σκοπός μου. Ουσία και όχι αριθμός.

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Κείμενο – Μετάφραση: Ειρήνη Δερμιτζάκη, Επεξεργασία κειμένου: Νικόλας Βαγιονάκης

Σχεδιασμός παράστασης – Σκηνοθεσία – Ερμηνεία: Νικόλας Βαγιονάκης, Σκηνικό – Κοστούμι: Εύα Νάθενα, Βοηθός σκηνογράφου: Έλσα Γκογκογλου, Τοκοστούμιείναι Sur Mesure by: Takis Giannetos, Χορογραφίες: Νικόλας Βαγιονάκης, Σχεδιασμός φωτισμού: Νικόλας Βαγιονάκης – Παναγιώτης Μπούκας, Επιμέλεια φωτισμού: Παναγιώτης Μπούκας

Μουσική επιμέλεια: Βασίλης Χριστακέας, Στίχοι τραγουδιού «Καλωσορίσατε»: Γιάννης Κότσιρας, Trailer: Κωνσταντίνος Οικονόμου , Φωτογραφίες: Θανάσης Καρατζάς, Προβολή – Επικοινωνία: Δάφνη Μουστακλίδου – Λία Κεσοπούλου.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Χώρος: Θέατρο Τ, Αλεξάνδρου Φλέμινγκ 16, Θεσσαλονίκη

Πρεμιέρα:Παρασκευή 1η Απριλίου 2022, στις 21:30

Παραστάσεις:Έως τις 18/4/2022, κάθεΔευτέρα -Παρασκευή – Σάββατο στις 21:30 & Κυριακή στις 19:00

Διάρκεια παράστασης:75’

Τιμές εισιτηρίων:12€ κανονικό | 10€ μειωμένο  (φοιτητών, ανέργων, ΑμΕΑ, πολυτέκνων, άνω των 65 & ομαδικά άνω των 10 ατόμων) | Ατέλειες κάθε Παρασκευή, με σειρά προτεραιότητας (για τις υπόλοιπες μέρες ισχύει το μειωμένο εισιτήριο)

Προπώληση εισιτηρίων:Viva.gr

Πληροφορίες: 2310 854 333

Parking: Ιδιωτικός χώρος parking ακριβώς δίπλα από το Θέατρο Τ. Τιμές: 3€ οι πρώτες 2 ώρες | +1€ για κάθε επόμενη ώρα

Περισσότερα: www.theatrot.gr

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:

Προσοχή ζητά η αστυνομία: Αυτό είναι το e – mail απάτη που δεν πρέπει να ανοίξεις

Πολύωρη διακοπή νερού αύριο σε μεγάλη περιοχή στη δυτική Θεσσαλονίκη

Μητσοτάκης: Έρχεται το ψηφιακό βιβλιάριο για παιδιά – Τέλος η «χαρτούρα»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ