Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Χρύσα Παπά: «Αναρωτιέμαι, πότε θα μάθουμε από την ιστορία μας;»

Η ηθοποιός επιστρέφει στην γενέτειρά της με την παράσταση – μονόλογο «Σέρρα» που αναφέρεται στην ιστορία των Ελλήνων του Πόντου

 *Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη | Από την έντυπη έκδοση "Τύπος Θεσσαλονίκης"

Η παράσταση - μονόλογος «Σέρρα», βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Γιάννη Καλπούζου, που αγαπήθηκε από το κοινό, επιστρέφει στην Θεσσαλονίκη και στο Θέατρο Αυλαία (ΑΥΛΑΙΑ (Τσιμισκή 136, Πλατεία ΧΑΝΘ, Τηλέφωνο: 2310 230013) 29 Σεπτεμβρίου 2023 και για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων. Η Χρύσα Παπά, που ερμηνεύει και τους 12 ρόλους του έργου, μίλησε στο «ΤyposThes» για την μεταφορά του μυθιστορήματος του Γιάννη Καλπούζου στη σκηνή τονίζοντας πως «Ο συγγραφέας μιλά ανοιχτά, με αγάπη προς τον άνθρωπο. Έχει γράψει μια ιστορία που δεν αφορά μόνο όσους έχουν καταγωγή από τον Πόντο, αλλά κάθε άνθρωπο από όπου κι αν κατάγεται».

Η γνωστή ηθοποιός, που γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη, αναφέρθηκε παράλληλα στην Ιστορία και στην σημασία που αυτή έχει για τον κάθε άνθρωπο, ενώ εστίασε και  στον σεβασμό που πρέπει να έχουμε για τις ρίζες μας. «Κατά την γνώμη μου όσο γνωρίζουμε και σεβόμαστε τις ρίζες μας, είναι σα να σεβόμαστε τον εαυτό μας και τότε μπορούμε να ζούμε σε αρμονία με την φύση μας και τους γύρω μας», σημείωσε χαρακτηριστικά. Περισσότερα στην συνέντευξη που ακολουθεί.

hrysa_papa.jpg

-Η παράσταση βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Καλπούζου. Πόσο δύσκολο είναι να αποδώσετε μόνη στη σκηνή το πολυσέλιδο αυτό έργο που αναφέρεται σε ένα τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα;

-Δεν θα σας πω ότι είναι εύκολο, αλλά πρεσβεύω ότι όλα γίνονται με πολύ δουλειά και με αγάπη γι’ αυτό που κάνεις. Μου έχει δοθεί να ερμηνεύσω ένα σπουδαίο κείμενο του Γιάννη Καλπούζου, ο οποίος έχει κάνει και την θεατρική διασκευή του μυθιστορήματος του. Μέσα σε αυτή την παράσταση-μονόλογο ερμηνεύω 12 ρόλους. Αυτή η παράσταση είναι ένα ταξίδι που κάνουμε μαζί με τους θεατές. Πρόκειται, λοιπόν, για μια ερωτική και οικογενειακή ιστορία που ξεκινάει το 1915 και ολοκληρώνεται το 1962. Βλέπουμε την ζωή αυτών των ανθρώπων μέσα από τα ιστορικά γεγονότα εκείνων των χρόνων, που σημαίνει την Σφαγή των Αρμενίων, την Γενοκτονία των Ποντίων και τα βασανιστήρια των Ποντίων στην Σοβιετική Ένωση. Είναι μια ιστορία γεμάτη αγάπη, έρωτα, τρυφερότητα και παράλληλα βίας, σκληρότητας και πόνου. Και για να επανέλθω στην ερώτηση σας, εύκολο δεν είναι να αποδίδεις τίποτα στο θέατρο, και γενικότερα στην τέχνη της υποκριτικής, αλλά με δουλειά, αγάπη και πηγή έμπνευσης όλα γίνονται.  

-Τι γνωρίζατε πριν την παράσταση για την ιστορία του Πόντου;

-Γνώριζα αρκετά για την ιστορία του Πόντου, αλλά με αφορμή την παράσταση μελέτησα πολύ, είδα ντοκιμαντέρ, λειτούργησε διαφορετικά η διαδρομή της γνώσης. Αυτό που διαπιστώνω κάθε φορά που μελετώ ιστορία, είναι μια επαναλαμβανόμενη κατάσταση. Ας μην πάμε μακριά, τώρα που μιλάμε γίνονται πόλεμοι…Αναρωτιέμαι λοιπόν, πότε θα μάθουμε από την ιστορία μας;

-Πώς ο συγγραφέας σχολιάζει τα όσα συνέβησαν με τους διωγμούς και την γενοκτονία των Ποντίων;

-Ο συγγραφέας έχει αποτυπώσει με απόλυτη ακρίβεια τα ιστορικά γεγονότα, τοποθετώντας τα γύρω από τις ζωές κάποιων ανθρώπων στα πλαίσια της μυθοπλασίας. Ο συγγραφέας μιλά ανοιχτά, με αγάπη προς τον άνθρωπο. Έχει γράψει μια ιστορία που δεν αφορά μόνο όσους έχουν καταγωγή από τον Πόντο, αλλά κάθε άνθρωπο από όπου κι αν κατάγεται. Και το ίδιο κάνει και η παράσταση. Πρόκειται για ένα έργο που γιορτάζει το μεγαλείο της ζωής.

-Πώς η Λεμονιά μεταφέρει τα όσα έζησε ο πατέρας της; Πώς οι επόμενες γενιές προχωρούν και τι μπορούν να κάνουν για να διατηρηθεί η ιστορική μνήμη;

-Η Λεμονιά παρουσιάζεται στην σκηνή για να αφηγηθεί την ιστορία του πατέρα της, του Γαληνού Φιλονίδη. Στη διάρκεια της παράστασης περνάει από την αφήγηση στο ρόλο. Ποικίλουν οι τρόποι που αντιμετωπίζει η Λεμονιά τα όσα έζησε ο πατέρας της, άλλες φορές είναι πιο αποστασιοποιημένη και άλλες όχι. Η Λεμονιά γίνεται το πύκνωμα όλων αυτών των ανθρώπων του έργου.

Ο συγγραφέας λέει στο οπισθόφυλλο του μυθιστορήματος του «Κοιτάς το μέλλον, όταν δεν ξεχνάς από πού έρχεσαι». Η ιστορία δεν μας χρειάζεται, εμείς την χρειαζόμαστε. Για να προχωρήσουμε την ζωή μας… Κατά την γνώμη μου όσο γνωρίζουμε και σεβόμαστε τις ρίζες μας, και δεν αναφέρομαι μόνο στην καταγωγή μας, ρίζες του καθενός είναι η οικογένεια, οι φίλοι, το σπίτι μας, η καταγωγή μας, τα παιδικά μας χρόνια…είναι πολλά…όσο σεβόμαστε τις ρίζες μας, είναι σα να σεβόμαστε τον εαυτό μας και τότε μπορούμε να ζούμε σε αρμονία με την φύση μας και τους γύρω μας.

-Πέρα από το θέατρο, συνεχίζετε την τηλεοπτική σας πορεία. Ποια τα επόμενα βήματά σας σε αυτό το κομμάτι;

Αυτή την περίοδο δεν κάνω κάτι στην τηλεόραση, δεν ήταν εύκολος ο συνδυασμός με το θέατρο φέτος. Ίσως κάνω κάτι λίγο αργότερα, αλλά τώρα όλη μου η προσοχή είναι σε αυτή την παράσταση που είναι πολύ απαιτητική. Και λαχταρώ κάθε μέρα να κάνω αυτό το ταξίδι με τους θεατές. Είναι η δεύτερη χρονιά φέτος.

-Τι αγαπάτε περισσότερο στο θέατρο και τι στην τηλεόραση;

Τα αγαπώ και τα δυο πολύ. Το θέατρο βέβαια παραπάνω, είναι ο πρώτος μου έρωτας. Δύσκολα είδη και τα δύο και διαφορετικά μεταξύ τους. Στο θέατρο αγαπώ το θέατρο, τις πρόβες, την αγωνία αυτή που δεν φεύγει όσα χρόνια και δουλεύεις, την σχέση που δημιουργείται με τον θεατή όση ώρα διαρκεί η παράσταση, το ότι πας κάθε μέρα στο θέατρο να παίξεις το ίδιο έργο, αλλά καμιά μέρα δεν είναι ίδια με την προηγούμενη, οι στιγμές αυτές που τόσοι άνθρωποι βιώνουν έντονα συναισθήματα, ηθοποιοί και θεατές. Στην τηλεόραση μου αρέσει όλη η διαδικασία που γίνεται και, όσο παράδοξο και αν ακούγεται, αυτή η δυσκολία που έχει να είναι τεντωμένες όλες οι αισθήσεις του ηθοποιού γι’ αυτή την μία ή δύο λήψεις ώστε να παράξεις το επιθυμητό αποτέλεσμα.

-Πώς επιλέγετε μια παράσταση/ μια ταινία ή μια σειρά;                                                                                                                   

-Αυτό που με ενδιαφέρει πολύ είναι να κάνω ωραίες συνεργασίες και να καταπιάνομαι με αξιόλογα κείμενα. Και είμαι τυχερή που το έχω ζήσει έτσι. Και φυσικά ακούω και την καρδιά μου πώς χτυπάει στο ενδεχόμενο κάθε δουλειάς. Ως συνήθως η καρδιά μας ξέρει καλύτερα από την λογική μας.

-Πώς νιώθετε όταν επιστρέφετε στη Θεσσαλονίκη; Και πώς βλέπετε την τέχνη στην πόλη μας;

-Η Θεσσαλονίκη είναι η πόλη μου γεννήθηκα και μεγάλωσα. Έρχομαι συχνά γιατί η οικογένεια μου είναι εδώ. Όταν έρχομαι με το θέατρο εδώ είναι τεράστια χαρά. Με την παράσταση «Σέρρα» πέρσι έκανα εδώ πρεμιέρα και φέτος το ίδιο. Εδώ θα ξεκινήσω για να πάω παρακάτω. Θα το κρατήσω σαν γούρι νομίζω! Πέρα από αυτό όμως, η Θεσσαλονίκη είναι μια υπέροχη πόλη!!! Γεμάτη τέχνη! Είναι μια πόλη που παράγει τέχνη στην πρωταρχική της μορφή…κάθε είδους τέχνη…

Συντελεστές

Συγγραφέας και θεατρική διασκευή: Γιάννης Καλπούζος, Σκηνοθεσία: Σωτήρης Χατζάκης, Φωτισμοί: Αντώνης Παναγιωτόπουλος, Σύνθεση-Μουσική Επιμέλεια: Ματθαίος Τσαχουρίδης, Σκηνικά-Κοστούμια: Έρση Δρίνη, Χοροδιδασκαλία: Στέφανος Σιδηρόπουλος, Φωτογραφία αφίσας: Πάνος Βλασόπουλος, Φωτογραφίες παράστασης: Αγγελική Κοκκοβέ, Γραφιστική επιμέλεια-Video Editing: Μαίρη Μούσα, Προβολή-Δημόσιες Σχέσεις στο Αυλαία: Γιάννης Δαλάκας, Παραγωγή: Sifa Production.Ερμηνεύει η Χρύσα Παπά.

Πληροφορίες

Παραστάσεις: 29, 30 Σεπτεμβρίου, 1, 5, 6, 7 & 13, 14, 15 Οκτωβρίου 2023

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο 21.00 & Κυριακή 20.00. Διάρκεια: 90 λεπτά. Εισιτήρια: 16€ κ ανονικό, 14€ φοιτητικό, ανέργων, ΑμεΑ.Προπώληση: Ταμείο θεάτρου ΑΥΛΑΙΑ & viva.gr.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κλειστές οι τράπεζες για 5 μέρες – Ποιοι μισθοί θα καθυστερήσουν να «φανούν»
Κατεβάζουν «ρολά» οι τράπεζες για πέντε συνεχόμενες μέρες – Τι θα γίνει την Πρωτομαγιά και το Πάσχα, πώς επηρεάζονται οι μισθοδοσίες
Κλειστές οι τράπεζες για 5 μέρες – Ποιοι μισθοί θα καθυστερήσουν να «φανούν»
ΕΦΕΤ: Συμβουλές για τα τρόφιμα του Πάσχα – Τι να προσέχουν οι καταναλωτές
Καθώς ξεκινούν σε όλη την χώρα οι προετοιμασίες για τις γιορτές, που συνοδεύονται από παραδόσεις, συνήθειες και εορταστικά γεύματα
ΕΦΕΤ: Συμβουλές για τα τρόφιμα του Πάσχα – Τι να προσέχουν οι καταναλωτές