Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Η ελληνική συμμετοχή της 56ης Μπιενάλε Βενετίας

Πρόκειται για το έργο της Μαρίας Παπαδημητρίου, με τον γενικό τίτλο Why Look At Animals? (Αγριμικά)

Το έργο της Μαρίας Παπαδημητρίου, με τον γενικό τίτλο Why Look At Animals? (Αγριμικά) θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην 56η Διεθνή Έκθεση Τέχνης της Μπιενάλε Βενετίας που θα πραγματοποιηθεί από 9 Μαΐου έως 22 Νοεμβρίου 2015.

Η επιμελητική πρόταση των θεωρητικών τέχνης Γκάμπι Σκάρντι και Αλεξίου Παπαζαχαρία επελέγη ομόφωνα ανάμεσα σε έντεκα υποψηφιότητες από πενταμελή ad hoc γνωμοδοτική επιτροπή του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Το έργο της Παπαδημητρίου επαναδιαπραγματεύεται τη σχέση ζώου και ανθρώπου σε μια σύγχρονη μη-ανθρωποκεντρική συνθήκη. Η έκθεση θέτει ευρύτερα ζητήματα σχετικά με το παρόν και την σκληρότητα, την κουλτούρα των ερειπίων και την «άγρια σκέψη», τη διάχυση του φόβου και την πολιτική αλληγορία. Πρόκειται για ένα είδος μικρόκοσμου που αντανακλά τον πραγματικό κόσμο ο οποίος κυριαρχείται από μια αίσθηση απειλής και αυξανόμενης βίας. Υπ’ αυτήν την έννοια, είναι μια έκθεση σχετικά με τη ζωή και την επανεξέταση της τέχνης. Το κτηνώδες συναντάται στη μεταιχμιακή κατάσταση μιας γενικευμένης αναθεώρησης και ενός επικείμενου μετασχηματισμού. Στο «ερειπιώδες» τοπίο του περιπτέρου, ο άνθρωπος ξανασυναντά το ζώο με ίσους όρους, στην πρωταρχική του κατάσταση.

Το «αγριμικό», που βρίσκεται σε μία συνεχή καταδίωξη, γίνεται το όχημα μιας σύγχρονης αφήγησης. Έτσι, το έργο δρα ως μία αλληγορία της αντίστασης του κτήνους που αρνείται να γίνει κτήμα. Σε αντίθεση με τη συνήθη λογική tabula rasa των σύγχρονων εκθεσιακών πρακτικών της νεωτερικότητας, η πρόταση της Μαρίας Παπαδημητρίου ενσωματώνει το συγκείμενο, τα προϋπάρχοντα κατάλοιπα του περιπτέρου και την κοινωνική εμπειρία, αρθρώνοντας το παρόν πάνω στο απόθεμα των παρελθόντων παρεμβάσεων. Η μετατόπιση (displacement) ενός χωρικού objet trouvé, στη συγκεκριμένη περίπτωση ενός καταστήματος -εργαστηρίου «Αγριμικών», ξεχασμένο στο χρόνο, θεμελιώνει ένα έργο εν προόδω που κρατά ανοιχτό το ενδεχόμενο μιας κοινωνικής και πολιτιστικής επανεκκίνησης.

Το θέμα της φετινής διοργάνωσης, όπως αυτό ορίστηκε από τον καλλιτεχνικό διευθυντή της κ. Okwui Enwezor είναι All the World’s Futures και

αφορά στην επαναξιολόγηση της σχέσης μεταξύ τέχνης και καλλιτεχνών στο υφιστάμενο πολιτικό και κοινωνικό περιβάλλον.

Την ευθύνη και τον συντονισμό για θέματα σχετικά με την ελληνική συμμετοχή στη Μπιενάλε της Βενετίας έχει η Διεύθυνση Εφαρμογής Πολιτιστικής Πολιτικής / Τμήμα Εικαστικών Τεχνών, Αρχιτεκτονικής, Φωτογραφίας και Σχεδίου της Γενικής Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού του ΥΠΠΟΑ.

Λίγα λόγια για τη Μαρία Παπαδημητρίου….

Η Μαρία Παπαδημητρίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1957. Σπούδασε στο Παρίσι στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών ENESBA 1981 – 1986. Είναι καθηγήτρια στην Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Είναι γνωστή ως καλλιτέχνης για την ικανότητά της να ενεργοποιεί συνεργασίες και συλλογικές δραστηριότητες που συνδέουν άμεσα την τέχνη με την κοινωνία. Το έργο της είναι διαδραστικό, ποικιλόμορφο με κοινωνικοπολιτικές αναφορές και κύριο άξονα τον τόπο και τον άνθρωπο. Το 1998 ίδρυσε το Προσωρινό Αυτόνομο Μουσείο για Όλους «Temporary Autonomous Museum for All» (T.A.M.A.). Το 2003 της απονεμήθηκε το Βραβείο ΔΕΣΤΕ για τη σύγχρονη ελληνική τέχνη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Παραβίαση δικαιωμάτων στο Διαδίκτυο: Πού μπορούν να απευθύνονται οι πολίτες
Η προστασία των δικαιωμάτων τους αποτελεί προτεραιότητα του νομοσχέδιου που έφερε το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης
Παραβίαση δικαιωμάτων στο Διαδίκτυο: Πού μπορούν να απευθύνονται οι πολίτες