Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

«Πολλοί άνθρωποι βρίσκουν καταφύγιο στο θέατρο»

Αναφέρει η Κατερίνα Ράβναλη μιλώντας για την παράσταση «Αργοπεθαίνει» που ανεβάζει το εργαστήριο του C for Circus Kamia Swsw

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

Τι ωθεί ολοένα και περισσότερους νέους να ασχοληθούν με το θέατρο, έστω και ερασιτεχνικά; «Τα τελευταία χρόνια, λόγω και της κρίσης και του αγχωτικού και απαιτητικού τρόπου ζωής, πολλοί άνθρωποι βρίσκουν καταφύγιο στο θέατρο για να εκφραστούν, για να εκτονωθούν και για να βρουν το διαφορετικό, το πιο ουσιώδες που ίσως να τους λείπει από την παραπάνω καθημερινότητα», σημειώνει η Κατερίνα Ράβναλη απαντώντας σε ερώτησή μας με αφορμή την παράσταση «Αργοπεθαίνει» που σκηνοθετεί για το εργαστήριο του C for Circus, Kamia Swsw.

Παράλληλα μιλάει για το ίδιο το ποίημα της Martha Medeiros, το οποίο όπως τονίζει «προτάσσει ένα συγκεκριμένο πρότυπο ζωής, πιο ενεργό».

Αναφέρεται και στα επόμενα της ομάδας του «Επιπόλαιου Φρεντ», που είναι μέλος της, και υπό την αιγίδα της οποίας λειτουργεί το εργαστήρι.  

-Πείτε μας δυο λόγια για την παράσταση.

-Βασίζεται στο ποίημα της Martha Medeiros «Αργοπεθαίνει». Το ποίημα αυτό προτάσσει ένα συγκεκριμένο πρότυπο ζωής, πιο ενεργό, θα μπορούσαμε να πούμε. Με αφορμή το συγκεκριμένο ποίημα παρακολουθούμε επί σκηνής τη διαφορετική πρόσληψή του, διαμέσου του χρόνου. Μπροστά στα μάτια του θεατή εξελίσσονται μια σειρά από σκηνές – σταθμοί στη ζωή του (όπως είναι η παιδική ηλικία, η νεανική, αλλά και η πιο μεστή φάση της ζωής του, η ωριμότητα). Μέσα από αυτές βλέπουμε ανθρώπους να μαθαίνουν το ποίημα, να το ενστερνίζονται και να το μεταδίδουν και πως εντέλει ίσως σε κάποια στιγμή να το παρεξηγούν. Παράλληλα υπάρχουν ως αντίποδας μικρά ψήγματα ενός διαφορετικού τρόπου ζωής, ενός πιο πρακτικού από αυτόν που προτείνει εν τέλει το περιεχόμενο του «Αργοπεθαίνει» ή από αυτόν που προσλαμβάνεται συνήθως μέσω της ανάγνωσής του.

Καλούμε λοιπόν το θεατή, με αφορμή πάντα το ''αργοπεθαίνει'', να προβληματιστεί και να αναρωτηθεί πού τοποθετεί και τον εαυτό του μέσα από μια ποικιλία προσλήψεων και ερμηνειών του ποιήματος.

-Πώς γεννήθηκε η ιδέα;

-Έχω πάρα πολλά σημειωματάρια. Ό,τι μου προκαλεί εντύπωση λοιπόν, ένα κείμενο, μια εικόνα, ένα περιστατικό…, το σημειώνω, το σχεδιάζω, το φωτογραφίζω. Το 2011 που διάβασα για πρώτη φορά το ''Αργοπεθαίνει'', ενθουσιάστηκα, ταυτίστηκα σε μεγάλο βαθμό με το κείμενο. Μου “μίλησε”. Ήταν σαν ένα μανιφέστο με ιδέες για το πώς να ζήσεις τη ζωή σου πιο ουσιαστικά, χωρίς να χάσεις τη στιγμή. Το σημείωσα λοιπόν. Μετά από χρόνια, το Δεκέμβριο του 2014, έψαχνα τη σημείωση μιας άσκησης και ανοίγοντας ένα σημειωματάριο ξαναδιάβασα το ποίημα. Ζωντάνεψε μάλιστα στη μνήμη μου πόσο πολύ εντύπωση μου είχε κάνει παλιά. Τώρα όμως, όλα ήταν διαφορετικά. Διαβάζοντας το ποίημα μου ήρθαν εντελώς άλλες εικόνες. Εντελώς άλλη αίσθηση σε σχέση με παλιά. Ήμουν πολύ κριτική απέναντι στο κομμάτι. Και με προβλημάτισε πάρα πολύ η αλλαγή αυτή. Πόσο έντονα υποστήριζα το κομμάτι τότε, πόσο αντίστοιχα έντονα ήμουν κριτική απέναντί του τώρα. Ο προβληματισμός αυτός γέννησε συγκεκριμένες εικόνες στο μυαλό μου, οι οποίες στη συνέχεια εξελίχθηκαν στην παράσταση.

-Τα παιδιά που συμμετέχουν προέρχονται από το εργαστήρι υποκριτικής του C for Circus Kamia Swsw. Πώς βλέπουν την ενασχόληση με το θέατρο, ειδικά στην εποχή μας;

-Ειδικά στην εποχή μας, έχει μεγαλώσει η ανάγκη για ενασχόληση με το θέατρο και έχει διευρυνθεί η γκάμα των ανθρώπων που ασχολούνται. Παλιά ασχολούνταν με το θέατρο κυρίως όσοι το έβλεπαν ως επάγγελμα. Τα τελευταία χρόνια, λόγω και της κρίσης και του αγχωτικού και απαιτητικού τρόπου ζωής, πολλοί άνθρωποι βρίσκουν καταφύγιο στο θέατρο για να εκφραστούν, για να εκτονωθούν και για να βρουν το διαφορετικό, το πιο ουσιώδες που ίσως να τους λείπει από την παραπάνω καθημερινότητα. Γι’ αυτό το λόγο, υπάρχει τεράστια άνθηση των εργαστηρίων υποκριτικής στην Θεσσαλονίκη. Πάρα πολλά εργαστήρια. Και πάρα πολύ διαφορετικά εργαστήρια, όσον αφορά στον τρόπο δουλειάς τους. Αυτό είναι πολύ καλό, γιατί μπορείς να διαλέξεις ποιο σου ταιριάζει καλύτερα ως φιλοσοφία και ως τρόπος θεατρικής δουλειάς.

Τα εργαστήριά μας είναι πολύ σωματικά και μέσα από την αφύπνιση αυτή του σώματος ερευνάμε τη χαμένη τελετουργία. Γενικά στην ομάδα αφήνουμε τις σκέψεις μας απ’ έξω και μέσα από το σώμα μας βιώνουμε την επικοινωνία, τόσο με τους συμπαίκτες μας, όσο και με το κοινό. Και όλα αυτά με όχημα το θέατρο. Οι αρχές και η φιλοσοφία που έχουμε ως ομάδα επηρεάζουν όχι μόνο τη θεατρική δουλειά μας, αλλά και τον τρόπο που προσεγγίζουμε εν τέλει την ίδια μας τη ζωή. Αυτά τα χρόνια βλέποντας παιδιά να περνάνε από τα εργαστήρια διακρίνω συχνά τα κοινά στοιχεία που έχουν αναπτυχθεί μέσω της θεατρικής δουλειάς. Είναι καταπληκτικό το πώς έχουν κάνει τις ασκήσεις και τη δουλειά στην ομάδα βίωμά τους. Βλέποντας κάποιους από αυτούς και σε άλλες θεατρικές δουλειές, μπορώ να διακρίνω τα κοινά αυτά στοιχεία και την αλήθεια, την ουσία που τους διακρίνει στο παίξιμό τους.

-Ποια τα επόμενα σχέδια για την ομάδα και για εσάς;

-Πέρα από το ''Αργοπεθαίνει'' θα ανέβουν σύντομα, άλλες δυο παραστάσεις του δεύτερου και του τρίτου έτους των εργαστηρίων της C for Circus σε σκηνοθεσία Γιωργή Σφυρή και με αυτές θα κλείσει ο κύκλος των εργαστηρίων για φέτος. Κάθε Οκτώβριο ξεκινάνε μαθήματα γνωριμίας του εργαστηρίου υποκριτικής ενηλίκων που μπορεί να παρακολουθήσει ο καθένας δωρεάν για να πάρει μια ιδέα από τον τρόπο δουλειάς μας και στη συνέχεια δημιουργείται το τμήμα υποκριτικής. Τα εργαστήρια αυτά λειτουργούν υπό την αιγίδα του «Επιπόλαιου Φρεντ», της ομάδας θεάτρου που ανήκω και εγώ. Σκηνοθέτης του «Επιπόλαιου Φρεντ», μέλος και δάσκαλος υποκριτικής της C for Circus είναι ο Γιωργής Σφυρής. Και εκτός από τα εργαστήρια, η ομάδα κάνει πρόβες για τη δεύτερη εκδοχή της παράστασης «Ο Δράκος» του Σβαρτς που ανέβασε το Μάρτιο στο θέατρο Άνετον.

Σχετικά με τα επόμενα σχέδιά μου, πέρα από τη συμμετοχή μου στην παράσταση "Ο Δράκος'' ως ηθοποιός, ετοιμάζω ένα θεατρικό ερευνητικό πρότζεκτ με τα μέλη της ομάδας του «Επιπόλαιου Φρεντ», το οποίο θα παρουσιαστεί στην αρχή της χειμερινής σεζόν.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Κατερίνα Ράβναλη, Σκηνοθετική εποπτεία και υποκριτική διδασκαλία: Γιωργής Σφυρής. Ηθοποιοί: Νικόλαος-Ιλαρίων Μοσχάκης, Έφη Κοντογουλίδου, Ηλίας Κιζιρίδης, Ανέτα Τσούκα, Κατερίνα Σωτηράκη, Αθανασία Πέππα, Σοφία Χαλκίδου, Μαρία Ιωσηφίδου, Γιώτα Χατζηπαναγιωτίδου, Αλίκη Τούντα, Ελένη Μαρίνα Τσιγερτζή. Αφίσα: Γιώργος Μπαγντασαριάν.

Παραστάσεις: 1,2,3,4 Ιουνίου στις 22.00 στου " Επιπόλαιου Φρεντ" (πρώην C for Circus -Πτολεμαίων 29Α, 7ος όροφος). Τηλ. Κρατήσεων: 6970748391. Είσοδος ελεύθερη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ύψωσε την παλαιστινιακή μαντίλα μαζί με την ελληνική σημαία σε παρέλαση στην Κέρκυρα
Μπροστά στους επισήμους - Στην παρέλαση για τα 160 χρόνια από την ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα
Ύψωσε την παλαιστινιακή μαντίλα μαζί με την ελληνική σημαία σε παρέλαση στην Κέρκυρα
Μητσοτάκης για Βόρεια Μακεδονία: Οι προκλήσεις κλείνουν τον ευρωπαϊκό δρόμο
«Είμαι δυσαρεστημένος για το γεγονός ότι οι βόρειοι γείτονές μας επέλεξαν σε αυτή τη συγκυρία να γυρίσουν τον χρόνο πίσω» ανέφερε ο πρωθυπουργός
Μητσοτάκης για Βόρεια Μακεδονία: Οι προκλήσεις κλείνουν τον ευρωπαϊκό δρόμο