Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Κέρδη «μαμούθ» στον ιδιωτικό ΟΑΣΘ - Απόδοση μέχρι… 745%!

Πλούτιζαν με απόδοση κεφαλαίου μέχρι 745% το 1995

Με στοιχεία και αριθμούς μίλησε σήμερα από τη Θεσσαλονίκη για τη λειτουργία του ιδιωτικού ΟΑΣΘ, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που δόθηκε συνολικά για τις Αστικές Συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης στο βαγόνι της Αττικό Μετρό ΑΕ στην 82η ΔΕΘ.

Όπως ανέφερε ο κ. Σπίρτζης, από τα δημοσιευμένα στοιχεία του ΟΑΣΘ που ελέγχονται από τις υπηρεσίες του υπουργείου και τους αρμόδιους, φαίνεται ότι από το 1990 μέχρι και το 2016 οι μέτοχοι πήραν επιχειρηματικό κέρδος 324 εκατ. ευρώ. Στην ίδια περίοδο, η απολογιστική αντισταθμιστική καταβολή του κράτους, δηλαδή η ζημιά που κλήθηκε το κράτος να πληρώσει ανέρχονταν σε 2 δις. «Με άλλοθι δηλαδή την κοινωνική πολιτική και την επιδότηση, σε μια εταιρία που επιδοτούταν από το ελληνικό δημόσιο με 2,054 δις. κάποιοι κέρδισαν 324 εκατ. 454 χιλιάδες. Αυτά για να δούμε και τις πολιτικές ευθύνες που υπήρχαν σε αυτό το διάστημα».

Αναφέρθηκε επίσης στα στοιχεία που δείχνουν την ετήσια απόδοση κεφαλαίου ανά έτος. Σύμφωνα με τα στοιχεία, η ετήσια απόδοση του καταβεβλημένου κεφαλαίου των μετόχων από το 1990-2016 κυμαίνεται από 80%-745%. Για παράδειγμα, το μνημονιακό έτος 2010 ήταν στο 143%, το 1995 ήταν 745%, το 1994 666%, το 2007 155% και το 2016 80%. «Δεν υπάρχει στον πλανήτη άλλη εταιρία που να έχει τέτοια απόδοση κεφαλαίου», είπε ο υπουργός, τονίζοντας ότι από τα στοιχεία αυτά μπορούν να βγουν συμπεράσματα για το τι γινόταν, ποιοι έχουν την πολιτική ευθύνη και ποιοι την εκτελεστική ευθύνη για να έχουμε αυτές τις αποδόσεις κεφαλαίων». Ανέφερε ότι υπάρχει μια μείωση της ετήσιας απόδοσης κεφαλαίου το 2001 που έγινε η τελευταία σύμβαση. Αυτό τι δείχνει; Όχι ότι πήγε σε λογικές αποδόσεις, αλλά ότι το παλαιοκομματικό σύστημα ήξερε το πρόβλημα ότι αυτές οι τιμές δεν στέκονται πουθενά. Τις μείωσε κατάτι το 2001 αλλά εξακολουθούσαν να έχουν τις αποδόσεις που είχαν.

Επίσης, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία για τις χρήσεις 1990-2016 από την αντιστοίχηση εσόδων-εξόδων προκύπτει σημαντική υπερκάλυψη των εσόδων από τα αντίστοιχα έξοδα. Συγκεκριμένα τα έξοδα είναι μεγαλύτερα από τα έσοδα κατά 2,83 φορές κατά μέσον όρο.

«Απορρίπτονται όλα τα επιχειρήματα που είχε η προηγούμενη διοίκηση του ΟΑΣΘ», είπε ο υπουργός. Εξηγώντας ότι η πρόταση που είχε στείλει για αύξηση του εισιτηρίου στο 1,40 δεν θα κάλυπτε τις ανάγκες του οργανισμού. «Οι προτάσεις που γινόντουσαν δεν ήταν στη λογική του να έχουμε βιώσιμες αστικές συγκοινωνίες για την κοινωνία αλλά στη λογική πως θα πάρουμε ακόμη περισσότερα είτε από τα εισιτήρια είτε από το κράτος, είτε και από τους δυο μαζί για να κερδίζουν κάποιοι, δηλαδή οι πρώην μέτοχοι», τόνισε.

Πότε βγαίνουν και άλλα λεωφορεία στους δρόμους

Σχετικά με τα λεωφορεία στους δρόμους, είπε ότι παραλάβαμε 240 λεωφορεία και σήμερα εξυπηρετούν 380 λεωφορεία. Μένουν 280 στα αμαξοστάσια. Έχουμε σχεδιασμό 1 εκατ. για προμήθεια ανταλλακτικών. Οι 500 χιλ. θα μας επιτρέψουν τον πρώτο μήνα να επισκευαστούν και να βγουν στο δρόμο 100-110 λεωφορεία και οι υπόλοιπες 500 χιλ. άλλα 100 λεωφορεία μέσα στο επόμενο τρίμηνο.

Σχετικά με την ανανέωση του στόλου, η οποία όπως παραδέχθηκε ο υπουργός χρειάζεται, ανέφερε ότι βρίσκονται σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις με την ΕΤΕπ. «Θέλουμε οι όποιοι διαγωνισμοί να γίνουν ενιαία για τους δυο οργανισμούς ώστε να επιτευχθούν και καλύτερες τιμές. Μέχρι στιγμής έχουν εξευρεθεί 30 εκατ. από την Περιφέρεια Αττικής και 80 εκατ. από το υπουργείο Οικονομίας από το ΕΣΠΑ», τόνισε ο κ. Σπίρτζης ενώ έκανε λόγο και για ηλεκτρικά λεωφορεία.

Είπε ακόμη ότι οι πληρωμές των εργαζομένων εντάχθηκαν στην ενιαία αρχή πληρωμών, επιτέλους μετά από χρόνια. Από εδώ και πέρα δεν θα υπάρχει θέμα ολιγωρίας πληρωμής των εργαζομένων.

Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Σπίρτζης κάλεσε εκ νέου την αξιωματική αντιπολίτευση να απαντήσει σε τρία ερωτήματα, που όπως είπε χαρακτηριστικά δεν θα κουραστεί να "υποβάλλει": Γιατί όταν υπογράφηκε η επέκταση της σύμβασης του ΟΑΣΘ με το ελληνικό δημόσιο το 2008 έγινε σε αόριστο χρόνο, δηλαδή χωρίς ημερομηνία λήξης; Γιατί δεν πέρασε αυτή από το Ελεγκτικό Συνέδριο; Γιατί η ακίνητη και κινητή περιουσία του οργανισμού δεν περιήλθε στο ελληνικό δημόσιο το 2010, αλλά το 2017;

Ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε επίσης πως μπαίνει τέρμα στην παγκόσμια πρωτοτυπία με το ακριβότερο εισιτήριο εντός του λεωφορείου (δείτε ΕΔΩ αναλυτικά).

Ο Πρόεδρος του ΟΑΣΘ

 

Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Στέλιος Παππάς αφού επισήμανε ότι ακόμη δεν του έχουν λυθεί όλες οι απορίες αναφορικά με το πώς διοικούνταν ο Οργανισμός, είπε ότι το πρώτο και συγκλονιστικότερο γεγονός που αντιμετώπισε ήταν μαρτυρία εργαζομένου στον ΟΑΣΘ ότι «ντρεπόμαστε που δουλεύουμε στον ΟΑΣΘ». Το δεύτερο πρόβλημα κατά τον ίδιο ήταν ότι οι εργαζόμενοι ήταν απλήρωτοι για 2-3 μήνες ενώ το τρίτο ήταν οι μαρτυρίες του κοινού για τον ΟΑΣΘ.

Σε άλλο σημείο ανέφερε ότι το κύριο χαρακτηριστικό του ΟΑΣΘ είναι ότι είναι ένας «μηχανισμός πελατειακών σχέσεων που διακλαδίζεται σε όλη την πόλη». «Ως οικονομολόγος, όπου είπα ότι το επιχειρηματικό κέρδος μπαίνει στα έξοδα, σκίσαν τα πτυχία τους», σημείωσε χαρακτηριστικά. «Από κει κατά τη γνώμη μου είναι ο μίτος της Αριάδνης. Αυτό αυτομάτως εξαφανίζεται μετά την πρωτοβουλία που πάρθηκε από την πολιτεία για να περάσει ως μια μετοχή στο δημόσιο ο φορέας».

«Αυτό που εισέπραττε ως κοινωνική πολιτική αυτός ο οργανισμός διοχετευόταν σε κατευθύνσεις που είμαστε υποχρεωμένοι να βρούμε», είπε ο κ. Παππάς και πρόσθεσε ότι δεν εφαρμόζονταν και οι νόμοι της πολιτείας.

Ο κ. Παπάς είπε επίσης ότι η ομάδα ορκωτών που τρέχει την εκκαθάριση του Οργανισμού το πράττει με τάχιστους ρυθμούς. Για τις συμβάσεις είπε ότι οποιαδήποτε θα πηγαίνει με διαγωνισμό.

Μίλησε ακόμη για τις αποσβέσεις του Οργανισμού, που για την περίοδο 2009-2016 ανέρχονταν σε 65 εκατ. ευρώ. Κανονικά θα έπρεπε να γίνουν 65 εκατ. νέες επενδύσεις. Δηλαδή να έχουμε αγοράσει καινούρια λεωφορεία. Έγιναν δύο επενδύσεις συνολικού ύψους 6 εκατ. ευρώ, είπε και εξέφρασε την απορία του «τι έγινε το υπόλοιπο ποσό των αποσβέσεων».

Απευθυνόμενος, δε, στον κ. Σπίρτζη ότι στην επόμενη χρήση του ΟΑΣΘ θα «ξοδευτούν 20 εκατ. ευρώ λιγότερα σίγουρα».

Ευτυχή συγκυρία χαρακτήρισε την τρέχουσα, ο πρόεδρος του ΟΣΕΘ Κωνσταντίνος Αμπατζάς, τονίζοντας μεταξύ άλλων, ότι δεν γυρίζει η σελίδα για τις αστικές συγκοινωνίες, αλλά «ανοίγει ένα χρυσό βιβλίο».

ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ