Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Οι νέοι και οι νέες που θέλουν να γυρίσουν τη Θεσσαλονίκη… ανάποδα!

Η Λουκία Αργυριάδου μιλά στο TyposThes για την παράταξη… «Η Πόλη Ανάποδα»

Συνέντευξη στον
ΔΑΝΙΗΛ Γ. ΠΑΠΑΔΑΝΙΗΛ
[email protected]

 

«Προτιμάμε να γυρίσουμε αυτήν την πόλη ανάποδα, να την ταρακουνήσουμε, μήπως και την αλλάξουμε!», τονίζει στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» και το TyposThes, η εκπρόσωπος του αριστερού ριζοσπαστικού σχήματος «Η Πόλη Ανάποδα», Λουκία Αργυριάδου. Σε μια «εφ’ όλης της ύλης» συνέντευξη, λέει εμφατικά ότι «δεν υπερασπιζόμαστε το προσωποπαγές και αρχηγικό μοντέλο πολιτικής. Εμείς προβάλλουμε ένα μοντέλο του “εμείς”, μία πολιτική συλλογική και συμμετοχική». Επιπλέον, λέει ότι «διεκδικούμε μία πόλη κοινωνικά και περιβαλλοντικά δίκαιη, που να υποστηρίζει τα ευρεία κοινωνικά στρώματα και τις ανάγκες των πολλών». Ακόμα τονίζει ότι στόχευση του σχήματος είναι «να ανοίξουμε τις κλειστές πόρτες, να ενημερωνόμαστε και να ενημερώνουμε, να στεκόμαστε εμπόδιο στις αποφάσεις που εξυπηρετούν τους λίγους, να διαμορφώνουμε και να καταθέτουμε τις δικές μας προτάσεις…».

 

Ερ. Αριστερό ριζοσπαστικό σχήμα «Η πόλη ανάποδα». Νομίζω ότι δεν ξεκινάτε …ίσια!

Απ. Η αλήθεια είναι ότι το ακούμε συχνά αυτό! Αλλά και πάλι, αν είναι στα ίσια και στα σωστά της μία Θεσσαλονίκη που δεν αναπνέει από το καυσαέριο, που οι κάτοικοι της μετά βίας τα βγάζουν πέρα υπό το βάρος των μνημονιακών πολιτικών, που οι κοινωνικές δομές στήριξης του Δήμου δεν καλύπτουν ούτε κατ’ ελάχιστο τις ανάγκες των πολιτών, που τα λεωφορεία της πιάνουν φωτιά στην κυριολεξία από την κακή συντήρηση, τότε προτιμάμε να γυρίσουμε αυτήν την πόλη ανάποδα, να την ταρακουνήσουμε, μήπως και την αλλάξουμε!

 

Ερ. Λέτε ότι «Η πόλη ανάποδα» δεν θα εκπροσωπηθεί από έναν υποψήφιο δήμαρχο αλλά από μια συλλογική ομάδα. Πόσο δύσκολο ή ευέλικτο ενδεχομένως, είναι αυτό;

Απ. Καταρχήν, το σχήμα υποχρεούται νομικά να ορίσει κάποιον/α για επικεφαλής του ψηφοδελτίου και αυτό θα το κάνουμε κι εμείς κάποια στιγμή. Μία βασική διαφορά μας όμως με τις υπόλοιπες δημοτικές παρατάξεις και σχήματα, είναι ότι δεν υπερασπιζόμαστε το προσωποπαγές και αρχηγικό μοντέλο πολιτικής. Εμείς προβάλλουμε ένα μοντέλο του «εμείς», μία πολιτική συλλογική και συμμετοχική, η οποία να εκπροσωπεί πραγματικά τον λαό αυτής της πόλης. Έτσι, η συνέλευσή μας όρισε μία πενταμελή εκπροσώπηση, μέλος της οποίας είμαι κι εγώ, η οποία απαρτίζεται από πέντε νέες και νέους της πόλης, εργαζόμενους, αυταποσχολούμενους ή ανέργους, με ενεργό ρόλο στα κοινωνικά κινήματα της πόλης. Η εκπροσώπηση αυτή πιστεύουμε ότι είναι πολύ περισσότερο ικανή από έναν μόνο άνθρωπο, να εκφράσει τα αιτήματα των κοινωνικών ομάδων στις οποίες απευθύνεται το δημοτικό σχήμα «Η Πόλη Ανάποδα». Εξάλλου, εμείς δεν είμαστε επαγγελματίες πολιτικοί και δεν έχουμε την πολυτέλεια να τρέχουμε όλη την ημέρα για τον προεκλογικό μας αγώνα. Είμαστε άνθρωποι που εργαζόμαστε, που αγωνιζόμαστε κι εμείς μαζί με τόσους άλλους για να ζήσουμε. Η συλλογική εκπροσώπηση έχει λοιπόν κι ένα πρακτικό νόημα, αφού έτσι μπορούμε να εκπροσωπούμε το σχήμα επαρκέστερα και να του δώσουμε ορατότητα σε μεγαλύτερη «βεντάλια» ζητημάτων.

 

Ερ. Ποιοι είστε και ποιες οι βασικές θέσεις σας με τις οποίες θα συμμετάσχετε στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Μαΐου στο δήμο Θεσσαλονίκης;

Απ. Είμαστε νέοι και νέες, επιστήμονες, εργαζόμενες, άνεργοι, ανασφάλιστες, μπλοκάκηδες. Ήμασταν η γενιά των 700 που πλέον έγινε των 400 ευρώ. Είμαστε αυτοί που στριμωχνόμαστε στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, αυτές που δέχονται σεξιστικά σχόλια στο δρόμο, είμαστε οι ανάπηροι που το αμαξίδιό μας εμποδίζεται από σωρούς τραπεζοκαθισμάτων, είμαστε πρόσφυγες και μετανάστες, personanongrata στον αστικό ιστό, είμαστε αυτές που απολυόμαστε από την δουλειά μας επειδή περιμένουμε παιδί. Διεκδικούμε μία πόλη κοινωνικά και περιβαλλοντικά δίκαιη, που να υποστηρίζει τα ευρεία κοινωνικά στρώματα και τις ανάγκες των πολλών. Μία πόλη με πλούσια πολιτιστική δημιουργία, κόντρα στη μισαλλοδοξία και τον φασισμό. Διεκδικούμε ένα Δήμο που να ενισχύει την δημιουργία σταθερών σχέσεων εργασίας και όχι οχτάμηνες αναβολές της ανεργίας. Διεκδικούμε δημόσιες και ποιοτικές μετακινήσεις προς όλες τις γειτονιές της Θεσσαλονίκης και την προστασία του ελεύθερου δημόσιου χώρου από τις εργολαβίες, τα ιδιωτικά συμφέροντα και τις ιδιωτικοποιήσεις. Η Θεσσαλονίκη είναι μία πόλη με σπουδαίο παρελθόν και ιστορία, έχει αποτελέσει ανά τους αιώνες σταυροδρόμι λαών και πολιτισμών, είναι το λιμάνι των Βαλκανίων. Σκοπός μας είναι να γίνει μία πόλη φιλόξενη για τους κατοίκους και τους τουρίστες της, τιμώντας την πολυπολιτισμική της ταυτότητα, μακριά από εθνικισμούς και πολεμικές ρητορικές.

 

Ερ. Έχετε κάνει διάφορες «παρεμβάσεις» στην πόλη. Πρόχειρα αναφέρω το χάπενιγκ στο Μοδιάνο την Τσικνοπέμπτη και αυτή στο ιστορικό διατηρητέο κτίριο «Ηλύσια». Ποια η ανταπόκριση του κόσμου;

Απ. Η παρέμβαση στο Μοδιάνο, η οποία και παρασημοφορήθηκε με το εξώδικο της εταιρίας που αγόρασε το κτίριο, ήταν για εμάς μία πολύ ευχάριστη στιγμή, με δεκάδες πολίτες να συμμετέχουν αυθόρμητα στη δράση. Φάνηκε νομίζω το γνήσιο ενδιαφέρον των Θεσσαλονικέων για την ιστορία και τη μνήμη της πόλης μας, καθώς το Μοδιάνο αποτελεί ένα από τα πιο εμβληματικά κτίρια από το Μεσοπόλεμο. Για τα «Ηλύσια», παλιό κινηματογράφο από την ίδια περίπου εποχή, πραγματοποιήσαμε παρέμβαση με προβολή ταινιών μικρού μήκους, για να δηλώσουμε την αντίθεσή μας με τη μετατροπή του σε σουπερμάρκετ. Ιδιαίτερα συγκινητική υπήρξε εκεί η παρουσία και στήριξη του κ. Ζωίδη, ομότιμου καθηγητή αρχιτεκτονικής στο ΑΠΘ και γιου του αρχιτέκτονα του κτιρίου, ο οποίος μας είπε πολύτιμες λεπτομέρειες για το κτήριο.

 

Ερ. Έχετε πει ότι πρωταρχικό μέλημά σας, είναι «να μη μένει κανένας άνθρωπος της πόλης χωρίς σπίτι, χωρίς ρεύμα, χωρίς φαγητό, χωρίς πρωτοβάθμια περίθαλψη», ενώ θεωρείτε «άμεση ανάγκη να αγωνιστεί ο κόσμος της πόλης για ποιοτικότερες και δωρεάν μετακινήσεις». Πόσο εφικτά τα θεωρείτε όλα αυτά;

Απ. Αν μου επιτρέπετε θα αντιστρέψω το ερώτημά σας: Πόσο εφικτό θεωρούσαμε μία δεκαετία πριν αυτό που πλέον βιώνουμε ως κανονικότητα στην πόλη και στην χώρα; Πόσο εφικτό θεωρούσαμε ότι θα επιβιώναμε με υποκατώτατους μισθούς μέσα στην επισφάλεια, πόσο εφικτό πιστεύαμε ότι ήταν να ζουν τόσοι άνθρωποι στην πόλη σε συνθήκες ανέχειας, να κινδυνεύει το σπίτι τους, να μην έχουν να πληρώσουν τους λογαριασμούς και να μην υποστηρίζονται από καμία δομή της πολιτείας; Μέσα σε αυτές τις συνθήκες της ακραίας φτωχοποίησης, λοιπόν, παλεύουμε κι εμείς για αυτό που θεωρούμε και αναγκαίο και εφικτό: να κάνει ο Δήμος ό,τι μπορεί για να μη μένει κανένας άστεγος στους δρόμους. Είναι ντροπή να μην το υλοποιεί με τόσους χώρους άδειους και ανεκμετάλλευτους. Για τις μετακινήσεις, πόσο ανέφικτο είναι να βάλει ο ΟΑΣΘ περισσότερα δρομολόγια ή να επεκτείνει τα ωράρια; Πόσο ακραίο και ριζοσπαστικό αίτημα είναι να δώσει ο Δήμος χώρο για την αποκλειστική κίνηση των λεωφορείων, αφαιρώντας τον προφανώς από τα ΙΧ;

 

Ερ. Ποια η άποψή σας για το σημερινό δήμαρχο Γιάννη Μπουτάρη; Πώς θα βαθμολογούσατε το έργο που επιτέλεσε στο δήμο Θεσσαλονίκης;

Απ. Ο κ. Μπουτάρης σημείωσε μία θετική πορεία για μία σειρά ζητημάτων που αφορά την εξωστρέφεια της πόλης, την ορατότητα της ΛΟΑΔΚΙ κοινότητας, την ανάδειξη της ιστορίας της. Όμως τα παραπάνω βήματα έγιναν από μια νεοφιλελεύθερη σκοπιά ενός επιχειρηματία που επιδίωκε ευνοϊκές συνθήκες για μεγαλοεπιχειρηματίες και ιδιωτικές επενδύσεις άνευ όρων – μην ξεχνάμε ότι έχει δηλώσει πως θα πουλούσε τον ΟΛΘ για ένα ευρώ. Ο κ. Μπουτάρης στάθηκε σύμμαχος των μνημονιακών πολιτικών και της εφαρμογής τους στο Δήμο Θεσσαλονίκης, συναινώντας στην ένταξη ιστορικών κτιρίων της πόλης στο Υπερταμείο. Δεν ακούμπησε μία σειρά ζητημάτων που αφορούν την αστική καθημερινότητα, όπως τα τραπεζοκαθίσματα και τα διπλοπαρκαρισμένα ΙΧ που πνίγουν τα πεζοδρόμια και τις διαβάσεις, τους απαξιωμένους ποδηλατοδρόμους, το αποτυχημένο σύστημα ανακύκλωσης, γιατί απλά δεν ήθελε να συγκρουστεί με τα αντίστοιχα επιχειρηματικά συμφέροντα. Επίσης, η διοίκηση Μπουτάρη επέδειξε αδιαφορία για τις λαϊκές συνοικίες, όπως η Τούμπα και η Ξυροκρήνη. Η πόλη δεν είναι μόνο το κέντρο της, οι Χριστουγεννιάτικοι στολισμοί και τα πράσινα πατίνια.

 

Ερ. Ποια η άποψή σας για τον μεγάλο αριθμό υποψηφίων δημάρχων στη Θεσσαλονίκη; Πιθανολογείτε συνεργασίες;

Απ. Ο μεγάλος αριθμός δημοτικών παρατάξεων που διεκδικούν τον Δήμο είναι απότοκο της κρίσης της πολιτικής εκπροσώπησης, σε συνδυασμό με τον κατακερματισμό της προηγούμενης διοίκησης του Δήμου. Οι περισσότερες «παρατάξεις», αν δεν αποτελούν κομματικές καταγραφές, εκφράζουν απλά τις προσωπικές φιλοδοξίες διάφορων παραγόντων, ή -ακόμα χειρότερα- επιχειρηματικά συμφέροντα, ρουσφέτια  και υπόρρητες συμφωνίες. Εμείς είμαστε προφανώς έξω από αυτό το παιχνίδι. Η «Πόλη Ανάποδα» θα επιδιώξει μόνο συνεργασίες με αυτοδιοικητικά σχήματα που θα προωθούν ένα κοινό με εμάς πλαίσιο αξιών και αιτημάτων.

 

Ερ. Πώς βλέπετε τις ήδη υπάρχουσες …κόντρες και αλληλοκατηγορίες μεταξύ των ανθυποψηφίων;

Απ. Είναι περισσότερο προσχηματικές και προσωπικές, παρά πολιτικές. Σε αυτό το πολιτικό τοπίο, ελάχιστες είναι οι ουσιαστικές πολιτικές διαφορές, καθώς οι κεντροαριστεροί και κεντροδεξιοί σχηματισμοί πολύ λίγα έχουν να χωρίσουν ως προς τις θέσεις και τη στρατηγική τους για την πόλη. Για αυτό και όλοι αυτοί που σήμερα συγκρούονται, αύριο θα παζαρεύουν αντιδημαρχίες.

 

Ερ. Η απλή αναλογική, στις αυτοδιοικητικές, θεωρείτε ότι σας εξυπηρετεί;

Απ. Η απλή αναλογική ήταν και είναι ένα πάγιο, δημοκρατικό αίτημα. Δεν θεωρούμε ότι μας «εξυπηρετεί». Αν καταφέρουμε να εκπροσωπηθούμε στο Δ.Σ. θα είναι γιατί το επέλεξαν οι πολίτες, όχι γιατί το επιτρέπει ο νόμος.

 

Ερ. Ποιοι συγκροτούν το ψηφοδέλτιό σας; Είναι πολυσυλλεκτικό ή όχι;

Απ. Το ψηφοδέλτιο και το σχήμα μας είναι εκ θεμελίων πολυσυλλεκτικό, αφού σε αυτό συμμετέχουν πολλές συλλογικότητες της αριστεράς, οι οποίες για πρώτη φορά συνεργάζονται όλες μαζί. Επίσης, κάνουμε σημαντική προσπάθεια ώστε να εκπροσωπούνται τα διαφορετικά κοινωνικά κινήματα της πόλης. Κυρίως όμως, θέλουμε να αποτελείται κατά προτεραιότητα από αυτούς και αυτές που συνήθως μένουν αποκλεισμένοι: τους εργαζόμενους -και ιδιαίτερα τους άνεργους και τους επισφαλείς- τους νέους, τις γυναίκες.

 

Ερ. Τι πιστεύετε ότι θα κερδίσετε στην κάλπη από τους Θεσσαλονικείς;

Απ. Θα κερδίσουμε το δικαίωμα να αγωνιζόμαστε και μέσα από το Δημοτικό Συμβούλιο για τα αιτήματα των κινημάτων της πόλης, τις ανάγκες των πολλών και των φτωχών. Να ανοίξουμε τις κλειστές πόρτες, να ενημερωνόμαστε και να ενημερώνουμε, να στεκόμαστε εμπόδιο στις αποφάσεις που εξυπηρετούν τους λίγους, να διαμορφώνουμε και να καταθέτουμε τις δικές μας προτάσεις.

 

Ερ. Συμφωνία των Πρεσπών: Η επόμενη μέρα, θα αποβεί μακροπρόθεσμα σε βάρος ή προς όφελος των ελληνικών συμφερόντων;

Απ. Τα λεγόμενα «εθνικά θέματα» τα αντιμετωπίζουμε, επίσης, με πολύ διαφορετικό τρόπο από τις άλλες παρατάξεις. Για εμάς, το κριτήριο δεν είναι τα «ελληνικά συμφέροντα»: άλλωστε, δεν πιστεύουμε ότι οι πολίτες που φιλοδοξούμε να εκπροσωπούμε, οι φτωχοί κι οι εργαζόμενοι, έχουν τα ίδια συμφέροντα με τα αφεντικά τους ή αυτούς που μας κυβερνούν. Το κριτήριό μας είναι η εξασφάλιση της ειρήνης και της αδελφοσύνης των λαών, αλλά και η εναντίωσή μας στις μεγάλες δυνάμεις, αυτές που με τις επεμβάσεις τους προκαλούν μόνο πόνο και προσφυγιά.

Από αυτή τη σκοπιά εξετάζουμε και το «Μακεδονικό». Η Μακεδονία δεν «είναι μία και ελληνική», αλλά αποτελεί μια γεωγραφική ενότητα με πλούσια, πολυπολιτισμική ιστορία, η οποία σήμερα μοιράζεται σε τρεις κρατικές οντότητες. Συνεπώς, όλοι οι λαοί της περιοχής έχουν το δικαίωμα χρήσης του ονόματος και κανείς δεν μπορεί να επιβάλλει την αποκλειστικότητα. Στεκόμαστε, λοιπόν, απέναντι στα εθνικιστικά συλλαλητήρια και τα ανιστόρητα αιτήματά τους, τα οποία όπως είδαμε αποτέλεσαν και θερμοκοιτίδα ανάπτυξης φασιστικών φαινομένων. Ταυτόχρονα όμως, στεκόμαστε και απέναντι στους ιμπεριαλιστικούς μηχανισμούς που επιβάλλουν ονόματα και συντάγματα, με βάση τα δικά τους συμφέροντα.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ «ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ»

 

 

 

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Χιλιάδες κόσμου γιόρτασαν τα Κούλουμα στον Δήμο Παύλου Μελά
Η δημοτική αρχή πρόσφερε στους παρευρισκόμενους παραδοσιακή φασολάδα, σαρακοστιανά εδέσματα, λαγάνα και κρασί, ενώ επίσης, μοιράστηκαν εκατοντάδες...
Θεσσαλονίκη: Χιλιάδες κόσμου γιόρτασαν τα Κούλουμα στον Δήμο Παύλου Μελά