Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Τα αυτοκίνητα του μέλλοντος στο ΑΠΘ

Πόσο "έξυπνα" είναι σήμερα τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό; - Summer school στο ΑΠΘ για τα αυτόνομα συστήματα

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Σκηνές με αυτοκίνητα να κινούνται μόνα τους στους δρόμους μεγαλουπόλεων όσοι αυτοί που επιβαίνουν σε αυτά διαβάζουν ή εργάζονται στον υπολογιστή τους, τις οποίες μέχρι τώρα είχαμε συνηθίσει να βλέπουμε μόνο σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας, ίσως να μην είναι πλέον τόσο μακρινές όσο νομίζαμε.

Τα αυτοκίνητα του μέλλοντος θα είναι έτσι κατασκευασμένα ώστε ο οδηγός να μπορεί να ασχολείται και με άλλα πράγματα και όχι να βρίσκεται απλώς πίσω από το τιμόνι.

Μιλάμε για τα αυτόνομα αυτοκίνητα, τα αυτοκίνητα δηλαδή που μπορούν να κινούνται χωρίς οδηγό. Η τεχνολογία σήμερα υπάρχει, αλλά δεν είναι ακόμη επαρκώς έξυπνα, όπως λέει στον Τύπο Θεσσαλονίκης ο Καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής του ΑΠΘ κ. Ιωάννης Πήτας, με αφορμή το Summer school για τα αυτόνομα συστήματα (αυτοκίνητα και drones) το οποίο θα πραγματοποιηθεί από αύριο, Δευτέρα στο ΑΠΘ.

Υπάρχουν κατασκευασμένα και αυτόνομα αυτοκίνητα και αυτόνομα drones αλλά και αυτόνομα σκάφη. Ωστόσο, το πρόβλημα όπως λέει ο κ. Πήτας είναι ότι πρέπει να τεσταριστούν πολύ καλά γιατί και το παραμικρό λάθος μπορεί να κοστίσει ανθρώπινες ζωές. "Το ερώτημα είναι κάτω από ποιες συνθήκες θα μπορούσε να ελαχιστοποιηθεί η πιθανότητα τέτοιων ατυχημάτων. Εκεί βρισκόμαστε σήμερα. Η τεχνολογία υπάρχει αλλά ελέγχεται το κατά πόσο αυτή μπορεί να έχει τέτοιο επίπεδο αντίδρασης, το οποίο να είναι ισοδύναμο με την αντίδραση ενός ανθρώπου", όπως εξηγεί ο καθηγητής.

Σε άλλες εξειδικευμένες εφαρμογές π.χ. στην αναγνώριση προσώπου ή αντικειμένων, οι μηχανές έχουν φτάσει ήδη και έχουν ξεπεράσει την ανθρώπινη ευφυΐα. Αλλά μόνο για συγκεκριμένα πράγματα. "Στα αυτόνομα αυτοκίνητα δεν είμαστε ακόμη σε αυτήν τη φάση, γιατί δεν μιλάμε για περιορισμένο αριθμό πραγμάτων που πρέπει να "ξέρει" ένα τέτοιο όχημα. Πρέπει να αναγνωρίζει τους πεζούς αλλά και την πρόθεση των πεζών να κάνουν κάτι, π.χ. να τρέξουν ή να στρίψουν αριστερά ή δεξιά. Πρέπει η πιθανότητα λάθους να είναι πάρα πολύ μικρή, ίδια ή μικρότερη από αυτήν ενός καλού οδηγού. Δεν είμαστε ακόμη εκεί", λέει ο κ. Πήτας. Έτσι, το ερώτημα πότε θα τα δούμε να κινούνται μαζικά στους δρόμους δεν μπορεί ακόμη να απαντηθεί με βεβαιότητα.

Το πιο πιθανό είναι να εξελιχθούν σταδιακά, δηλαδή τέτοια συστήματα να δοκιμάζονται σε όλο και πιο δύσκολα περιβάλλοντα.

Για παράδειγμα σε ένα εργοστάσιο, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί πιο εύκολα αυτόνομο όχημα για τη μεταφορά πραγμάτων από το ένα σημείο στο άλλο καθώς το περιβάλλον είναι δομημένο, ενώ και σε αεροδρόμια υπάρχουν τρένα σταθερής τροχιάς τα οποία είναι αυτόνομα, αλλά είναι συγκεκριμένα αυτά τα οποία κάνουν και δεν απαιτείται ιδιαίτερη "ευφυΐα".

Ελπίζουν οι επιστήμονες ότι τέτοια πράγματα θα μπορούν να κυκλοφορήσουν μέσα στην επόμενη πενταετία  μιλάνε ακόμη και για αυτόνομα αεροταξί, σύμφωνα με τον κ. Πήτα.

Το να έχουμε ένα αυτόνομο όχημα και δίπλα έναν οδηγό που ανά πάσα στιγμή μπορεί να αναλάβει είναι κάτι που μπορεί να γίνει και σήμερα, αλλά όταν μιλάμε για μαζική κυκλοφορία τα πράγματα αλλάζουν.

Όταν φτάσουμε να μιλάμε για μαζική κυκλοφορία αυτόνομων αυτοκινήτων θα πρέπει ασφαλώς να αλλάξει και το νομοθετικό πλαίσιο, γιατί αυτήν τη στιγμή κατά κύριο λόγο η ευθύνη είναι στον οδηγό, ακόμη και για μηχανική βλάβη ο οδηγός είναι υπεύθυνος να φροντίσει ώστε το αυτοκίνητό του να μην παρουσιάσει μηχανική βλάβη.

Μια άλλη πιθανή κατεύθυνση της συγκεκριμένης τεχνολογίας είναι, όπως μας λέει ο κ. Πήτας, να υπάρχει πάντα ο οδηγός μέσα στο όχημα, αλλά να μην είναι διαρκώς πάνω στο τιμόνι. Να μπορεί δηλαδή να διαβάζει και αν παρουσιαστεί κάτι ξαφνικό να αναλάβει αυτός την οδήγηση.

Σε ορισμένα μέρη του κόσμου, όπως λέει κάτι τέτοιο έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον, σε χώρες όπου για παράδειγμα υπάρχουν μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι χωρίς πολύ κίνηση και είναι ο δρόμος είναι μια ευθεία. Σε τέτοιες περιπτώσεις, αντί ο οδηγός να βρίσκεται διαρκώς πίσω από το τιμόνι εκείνη την ώρα θα μπορούσε να κάνει κάτι άλλο, αλλά να διατηρεί παράλληλα τη δυνατότητα να αναλάβει την οδήγηση εάν χρειαστεί.

Η ιδέα, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι τα αυτοκίνητα στο μέλλον να αλλάξουν και εργονομία. Να είναι φτιαγμένα όχι με τον κλασσικό τρόπο, αλλά σαν ένα σαλονάκι, με γραφείο για να δουλεύεις ή να διαβάζεις.


self-driving.jpeg

Σχετικά με το Summer school για τα αυτόνομα συστήματα

Το θερινό σχολείο, πανεπιστημιακού επιπέδου που θα πραγματοποιηθεί στο ΑΠΘ θα έχει στην ουσία δυο μαθήματα, ένα πιο θεωρητικό για το τί είναι τα αυτόνομα συστήματα με εφαρμογές σε αυτόνομα αυτοκίνητα στο οποίο ομιλητές θα είναι ο ίδιος ο κ. Πήτας και ένας καθηγητής από την Κίνα, ο οποίος έχει φτιάξει αυτόνομο αυτοκίνητο το οποίο έχει ικανοποιητικές επιδόσεις. "Πρόκειται για πειραματικό όχημα το οποίο μπορεί να αναγνωρίσει πεζούς, τρύπες στο οδόστρωμα, διαχωριστικές γραμμές, τα σήματα της τροχαίας κλπ", σύμφωνα με τον κ. Πήτα. Ήδη έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον συμμετοχής ωστόσο υπάρχουν ακόμη διαθέσιμες θέσεις. Το δεύτερο μάθημα θα γίνει κατά κύριο λόγο από υποψήφιους διδάκτορες και μεταδιδάκτορες οι οποίοι θα δώσουν τεχνικές προγραμματιστικές γνώσεις σε φοιτητές. Ειδικότερα, οι μαθητές θα αποκτήσουν τεχνικές προγραμματικές γνώσεις πάνω στα αυτόνομα συστήματα και ειδικότερα στα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, γνωστά ως drones. Εξαιτίας της μεγάλης προσέλευσης και τον περιορισμένων θέσεων λόγω της εργαστηριακής φύσης του μαθήματος, οι εγγραφές για το συγκεκριμένο έχουν κλείσει.

Ειδικότερα:

Το Θερινό Σχολείο με θέμα «Summer school on Autonomous Systems (cars & drones)», θα πραγματοποιηθεί από τη Δευτέρα 26 έως την Παρασκευή 30 Αυγούστου 2019, από το Εργαστήριο Τεχνητής Νοημοσύνης και Ανάλυσης Πληροφοριών (Artificial Intelligence Information Analysis Lab –AIIA Lab, http://www.aiia.csd.auth.gr/) του Tμήματος Πληροφορικής της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΑΠΘ.

Αποτελείται από δύο αυτοτελείς ενότητες, πραγματοποιείται στην αγγλική γλώσσα και μπορούν να συμμετάσχουν φοιτητές και απόφοιτοι Θετικών ή Πολυτεχνικών Σχολών με μαθηματικό υπόβαθρο.

Ενότητα Α: «Short course on Deep Learning and Computer Vision for Autonomous Systems» (26 και 27 Αυγούστου 2019 στο Αμφιθέατρο ΙΙΙ του ΚΕΔΕΑ του ΑΠΘ).

Θα πραγματοποιηθούν διαλέξεις σχετικά με ζητήματα υπολογιστικής όρασης και μηχανικής μάθησης που συναντώνται στις εφαρμογές αυτόνομων συστημάτων (cars & drones).

Βασικοί εισηγητές της ενότητας αυτής θα είναι ο κ. Ιωάννης Πήτας, Καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής του ΑΠΘ και ο κ. Rui (Ranger) Fan, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Hong Kong University of Science and Technology (HKUST).

Για την συγκεκριμένη ενότητα υπάρχει ακόμη δυνατότητα εγγραφών (Κόστος: 350 ευρώ, Κόστος εγγραφής για προπτυχιακούς - μεταπτυχιακούς φοιτητές και Υποψήφιους Διδάκτορες: 250 ευρώ. Πληροφορίες και εγγραφές στον σύνδεσμο: http://icarus.csd.auth.gr/dl-and-cv-for-autonomous-cars-2019/).

Ενότητα Β: «Programming short course and workshop on Deep Learning and Computer Vision for Drone Imaging» (28 ως 30 Αυγούστου 2019, Ημιώροφος του κτιρίου Βιολογίας, Τμήμα Πληροφορικής του ΑΠΘ).

Θα πραγματοποιηθούν διαλέξεις και εργαστηριακά μαθήματα σε θέματα υπολογιστικής όρασης και μηχανικής μάθησης που συναντώνται στις εφαρμογές drones στην κινηματογραφία.

Βασικοί εισηγητές θα είναι μέλη της Ομάδας του Institute for Systems and Robotics της Λισαβόνας και μέλη του Εργαστηρίου Τεχνητής Νοημοσύνης και Ανάλυσης Πληροφοριών (AIIA Lab) του Τμήματος Πληροφορικής του ΑΠΘ. Οι προβλεπόμενες θέσεις για τη συγκεκριμένη ενότητα έχουν συμπληρωθεί όπως αναφέρθηκε και παραπάνω.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: «Σε κίνδυνο Κορώνεια και Βόλβη» - Ερώτηση Μυλόπουλου στην ΠΚΜ
Ερώτηση της παράταξης «ΑΛΛΑΓΗ στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας» για τις πρωτοβουλίες της Περιφέρειας και υποβολή προτάσεων για την αποκατάσταση των...
Θεσσαλονίκη: «Σε κίνδυνο Κορώνεια και Βόλβη» - Ερώτηση Μυλόπουλου στην ΠΚΜ