Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Μπουτάρης – Μυλόπουλος: «Παραπλανήθηκε ο Μητσοτάκης για το Μετρό»

Αποφασισμένα να δώσουν μάχη για την in situ ανάδειξη των αρχαιοτήτων του Μετρό στο σταθμό Βενιζέλου τα μέλη της Κίνησης που έγινε με πρωτοβουλία του Μπουτάρη

Της Λεμονιάς Βασβάνη

 

Αποφασισμένα να χρησιμοποιήσουν όποια μέσα τους παρέχει ο νόμος προκειμένου να αλλάξει η απόφαση για τα αρχαία στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό και να μην προχωρήσει η απόσπαση και επανατοποθέτησή τους είναι τα μέλη της Κίνησης Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς». Υποστηρίζουν ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παραπλανήθηκε σχετικά με το Μετρό Θεσσαλονίκης και ότι με τις νέες καθυστερήσεις στο έργο η ανάδοχος θα ζητήσει αποζημιώσεις.

Παράλληλα στην δική του τοποθέτηση ο πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ κ. Γιάννης Μυλόπουλος κατηγόρησε τον βουλευτή της ΝΔ κ. Στράτο Σιμόπουλο και τον νυν δήμαρχο κ. Κωνσταντίνο Ζέρβα ότι λένε ψέματα πως δεν έχει γίνει τίποτα στον σταθμό Βενιζέλου και πως δεν υπάρχει μελέτη για το Μετρό. «Ειδικά στην Βενιζέλου έχουν πέσει 5 εκατ. ευρώ για μελέτες και έργα», υποστήριξε.

«Δεν τιμά την πόλη με ψέματα και κουτοπονηριές να θέλουν να επιβάλουν τη δική τους λύση. Λύση υπάρχει και είναι εφικτή. Απλά δεν την θέλουν», είπε, ενώ ισχυρίστηκε πως ο επανασχεδιασμός που προωθείται «είναι κακός για τέσσερις λόγους: 1. έχει μεγαλύτερο χρόνο παράδοσης του έργου – σημ. ο ίδιος εκτιμά πως ενώ θα παραδίνονταν το 2021 η βασική γραμμή και το 2023 ο σταθμός Βενιζέλου, πλέον δεν θα πάμε στο 2023 που προανήγγειλε ο πρωθυπουργός, αλλά στο 2025, 2. θα υπάρξει μεγαλύτερο κόστος γιατί η ανάδοχος εταιρεία θα ζητήσει αποζημιώσεις, 3. είναι μια λύση που θέτει σε κίνδυνο τον ολοκληρωμένο χαρακτήρα του αρχαιολογικού συγκροτήματος και 4. ξαναφέρνει διχόνοια στην πόλη».

Απαντώντας σε ερώτηση περί επιστολών που ήρθαν στη δημοσιότητα από τον Μάρτη του 2018 στις οποίες η ανάδοχος δήλωνε πως θα υπήρχαν καθυστερήσεις, τόνισε πως κάτι τέτοιο δεν ισχύει, και πως οι επιστολές βγήκαν μεταγενέστερα, την περίοδο που πλησίαζαν οι εκλογές. Και είπε πως επί της θητείας του ένα ποσοστό μεγαλύτερο του 70% του έργου έχει ολοκληρωθεί, ενώ στην Βενιζέλου θα εφαρμόζονταν η μέθοδος ΝΑΤΜΑ όπου «ο μηχανικός αντιγράφει τη φύση και σκάβει λαγούμια όπως οι λαγοί».

Συμπλήρωσε ότι η κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων τεχνικά δύσκολη λύση, ωστόσο τόνισε ότι είναι «διεθνώς αναγνωρισμένη και εφικτή».

metro2.jpg

Είπε πως όταν ανέλαβε το 2016 στο σταθμό Βενιζέλου υπήρχαν μόνο τα αρχαία ενώ τώρα που έδωσε την σκυτάλη έχουν ολοκληρωθεί μελέτες ΟΜ1 (προμελέτη), και σε επίπεδο ΟΜ 2 (εφαρμοσμένη μελέτη στο επίπεδο των αρχαιοτήτων).

Μπουτάρης: Τεράστιο έγκλημα η απομάκρυνση των αρχαίων της Βενιζέλου

Από την πλευρά του ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Γιάννης Μπουτάρης υποστήριξε πως «Ο Μητσοτάκης δεν έχει πληροφορηθεί σωστά για το θέμα από ομάδα ανθρώπων που έχουν κάποια συμφέροντα» και τόνισε πως θα προσπαθήσει να έχει συνάντηση μαζί του. Στη συνέχεια ερωτώμενος ως προς το ποια είναι αυτά τα άτομα, διευκρίνισε πως είναι συνηθισμένο οι κοινοπραξίες να θέλουν να καθυστερούν τα έργα για να κάνουν προσφυγές και να παίρνουν αποζημιώσεις.

μετρο.jpg

Σχολιάζοντας την συνάντηση που έγινε την Τρίτη στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας όπου κλήθηκαν οι παραγωγικοί φορείς, είπε «δεν κλήθηκε κανείς από την αρχαιολογική υπηρεσία ούτε από την Αττικό Μετρό. Πάλι μια μονομερής ενημέρωση». Παράλληλα τόνισε ότι η πρωτοβουλία που ανέβαλαν για ηλεκτρονική συγκέντρωση υπογραφών υπέρ της in situ ανάδειξης των αρχαιοτήτων του Μετρό έφτασε τις 6000 υπογραφές. «Θα είναι τεράστιο έγκλημα η απομάκρυνση των αρχαίων της Βενιζέλου. Ούτε πού θα πάνε μας λένε, ούτε πώς θα αποθηκευτούν, ούτε σε τι κατάσταση θα ξαναγυρίσουν" είπε ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης, και πρόσθεσε: «ο αγώνας θα συνεχιστεί μέχρι να γυρίσει πίσω η απόφαση και να μείνουν οι αρχαιότητες επιτόπου». Παράλληλα συμπλήρωσε: «Όταν ανακαλύφθηκαν τα αρχαία, το BBC έκανε ολόκληρο θέμα και παρομοίασε τα ευρήματα με την Πομπηία. Εμείς τώρα λέμε "κάτι πέτρες είναι, βάλτες στην άκρη να τελειώνουμε, να τα πάμε στο στρατόπεδο Παύλου Μελά". Το οποίο είναι άλλο ένα τεράστιο έγκλημα, γιατί αυτά τα αρχαία δεν είναι στον δήμο Παύλου Μελά, αλλά στον δήμο Θεσσαλονίκης»". Στη δική της αντίθεση στην απόσπαση των αρχαιοτήτων αναφέρθηκε η πρώην διευθύντρια 9ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων κυρία Δέσποινα Μακροπούλου. Όπως είπε ο χώρος που προτείνονταν στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά δεν ήταν κατάλληλος, έχουν ήδη δαπανηθεί χρήματα για την in situ αξιοποίηση των αρχαιοτήτων του Μετρό και επίσης η ίδια δεν ενέκρινε την αποκόλληση γιατί δεν υπήρχε μελέτη για την επαναφορά τους. Επίσης σχολίασε το γεγονός πως «πρόκειται ένα ακέραιο και μοναδικό τοπίο που καλύπτει 6 συνεχείς αιώνες (μέχρι και τον 12ο) και πως έμεινε ακάλυπτο σε δύο πλημμύρες που έπληξαν την πόλη τα τελευταία χρόνια. «Πώς αυτές οι αρχαιότητες θα κομματιαστούν και θα βγουν από τρύπες στην Εγνατία;» διερωτήθηκε.

Στο τεχνικό κομμάτι εστίασε ο αρχιτέκτονας/ μηχανικός Βασίλης Κονιόρδος λέγοντας ότι «το μεγάλο μέρος των αρχαιοτήτων είναι τειχοποιίες που δεν αντέχουν σε διάλυση και επανασύσταση, δεδομένης και της παλαιότητας των υλικών», ενώ πρόσθεσε πως αν προχωρήσει η νέα μέθοδος «θα δημιουργηθεί η εικόνα ενός σκηνικού».

Μιλώντας για το νομικό μέρος της υπόθεσης ο κ. Φωκίωνας Δεληγιάννης είπε πως «υπάρχει ένα ανάρμοστο κενό, δεδομένου ότι υπάρχουν αποφάσεις έγκυρες του Οκτώβρη 2015 και του Φλεβάρη 2017. Υπήρχε η θετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ. Όποια άλλη απόφαση παρθεί πρέπει να έχει τη σύμφωνη γνώμη του ΚΑΣ. Είναι άτοπο να αποφασίζεται η απόσπαση και επανατοποθέτηση χωρίς να ακολουθείται η θεσμική διαδικασία». Πρόσθεσε πως έπρεπε να υπάρξει μια συγκριτική μελέτη κόστους και χρόνου αναφορικά με το ποια από τις δυο λύσεις είναι η καλύτερη, και είπε πως «η λύση που προωθείται είναι μια επιστροφή στο παρελθόν». Ανέφερε κι αυτός το ενδεχόμενο ο εργολάβος να ζητήσει αποζημίωση για τις νέες καθυστερήσεις που θα προκύψουν κατά την κατασκευή του έργου, ενώ εξέφρασε τον προβληματισμό του αναφορικά με το τι θα γίνει αν πχ βρεθεί ξανά υδράργυρος στις νέες ανασκαφές που θα γίνουν στα 3,5 μέτρα ή τι θα γίνει με την απόσπαση των αρχαίων, και συγκεκριμένα από πού θα τραβηχτούν στην επιφάνεια και τι θα γίνει με την πάκα οροφής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ